[AR] geschikt tuig voor tweewieler/sulky?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mirjam

geschikt tuig voor tweewieler/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 00:10

Na eindelijk de beslissing te hebben genomen om een tweewieler aan te schaffen, is het nu nog de vraag welk tuig daar bij past. Het liefst heb ik tuig met veiligheidslichtogen/brancardbeugels. Maar ik las ergens dat dat dan niet vast mag zitten aan het schoftje? Wie weet hoe dat precies zit?

Bij horse top shop vond ik dit tuig van Pfiff, niet te duur en met brancard beugels. Kan dit tuig goed bij een tweewieler? Ik ben benieuwd naar jullie deskundige mening. Alvast bedankt!

http://www.mijnwebwinkel.nl/winkel/math ... -enkelspan

Mirjam

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 10:42

alle tuigen zijn geschikt voor een 2 wieler.je moet alleen kijken wat je voor een lichtogen/veiligheidsogen/brancaardbeugels wilt/nodig hebt,want is je lamoen gesloten van voor dan moet je werken met veiligheidslichtogen/ofdie brancaardbeugels.is het gewoon recht dan kun je ook normale lichtogen nemen.

of dat tuig dat jij zegt kwalitatief goed is weet ik niet zelf rij ik met tuigen van ideal,heb nu 2 span webtech zeer tevreden over

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 11:50

Volgens mij is het bij een 2wieler idd ook belangrijk dat de draagriemen van de lichtogen/brancardbeugels niet 'vast' zitten, dus m.a.w., dat deze door het schoftje heen kunnen bewegen. Dit vanwege de schommelingen die een 2wieler kan maken.
Ze moeten dus niet vast zitten.

En volgens mij heeft dit Pfiff tuig die dus wel vastzitten...... maar dat zou je altijd nog kunnen vragen. Volgens mij zit dat overigens altijd vast als je brancardbeugels hebt.

En als je het dan toch voor het kiezen hebt, dan zou ik meteen een tuig nemen met veiligheidslichtogen, en geen 'gewone' lichtogen en/of brancardbeugels. Veiligheidslichtogen worden steeds meer gebruikt, zo kan je heel snel en veilig je pony in- en uitspannen.
Als je dan ook nog zorgt voor strengen met een D-ring ipv. stropstrengen, kan je ook met paniekhaken aan de strengen rijden. :j

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 11:59

Ja, zoiets had ik al ergens gelezen maar ik begreep niet precies waar het om ging. De draagriemen moeten dus door het schoftje kunnen bewegen, goed te weten!

Er is dus ook nog een verschil tussen veiligheidslichtogen en brancardbeugels. Heeft iemand daar een plaatje van?
Ik heb zelf altijd gereden met gewone lichtogen, dus dit is nieuw voor mij.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 12:22

Mirjam schreef:
Ja, zoiets had ik al ergens gelezen maar ik begreep niet precies waar het om ging. De draagriemen moeten dus door het schoftje kunnen bewegen, goed te weten!

Er is dus ook nog een verschil tussen veiligheidslichtogen en brancardbeugels. Heeft iemand daar een plaatje van?
Ik heb zelf altijd gereden met gewone lichtogen, dus dit is nieuw voor mij.

Brancardbeugels:
Afbeelding

'Gewone' lichtogen: fijn voor een open lamoen, echt onhandig bij een gesloten lamoen
Afbeelding

Veiligheidslichtogen: veiliger in noodsituaties en veel sneller in- en uitspannen:
Afbeelding
Afbeelding

En een erg duidelijk filmpje mbt de werking van veiligheidslichtogen:

Grootste verschil is dus de veiligheid voor in noodsituaties en de snelheid waarmee je dus kan in- en uitspannen; brancardbeugels klem je echt vast om het lamoen heen, en dan maak je de buitensingel vast. Bij noodsituaties moet je dus erg moeilijk doen, en eerst de buitensingel los maken, brancard los maken (dit aan beide kanten) en dan is je paard bij het schoftje pas los van het lamoen. Gewone lichtogen worden eigenlijk alleen gebruikt bij een open lamoen, dus gewoon 2 bomen die je er zo doorheen schuift. Wil je je paard dan los van het lamoen hebben, dan moet je eerst wagen + lamoen naar achteren schuiven, of paard naar voren zetten, wil het lamoen los van het paard komen. In noodsituaties dus ook erg onhandig en vaak zelfs onmogelijk.
Bij veiligheidslichtogen maak je de lichtogen meteen los bij het schoftje, waar je dus nog vaak gemakkelijk bij kan. Zoals op het filmpje; riem naar boven, klikken, los.

En als je dan ook gebruik maakt van strengen met D-ringen, zodat je met panieksluitingen aan je strengen kan rijden, heb je je paard in noodsituaties erg snel los v/d wagen (en dan dus evt. gecombineerd met panieksluitingen voor de broek of aan de rugriem bij het schoftje). Daarnaast is het in- en uitspannen ook veel sneller gebeurd.
Afbeelding

Daar heb je strengen met D-ringen voor nodig, dan kan je meteen panieksluitingen aan je wagen maken en strengen daaraan vast:
Afbeelding

Of...... gewoon stropstrengen, maar dan zaag je dat vierkante metalen 'ding' waarmee je de strop maakt, er af, en dan zet je deze haakjes er op, die zijn ook geschikt om met panieksluitingen te rijden (en zijn voorzien van schroefdraad):
Afbeelding

Mirjam

Re: geschikt tuig voor tweewieler/sulky?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 13:14

Bedankt voor de goede foto's en heldere uitleg!
Veiligheidslichtogen kan je dus gebruiken bij zowel gesloten als 'rechte' lamoenen. En als ik het goed zie zit daar dus ook een buitensingel op?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 13:42

Jeps, zorg echt dat de draagriem door het schoftje kan schuiven. Dit is bij een tweewieler echt van belang. Als je meer vragen hebt, mag je ook pben. Ik heb zelf ook een tweewieler ;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:32

Mirjam schreef:
Bedankt voor de goede foto's en heldere uitleg!
Veiligheidslichtogen kan je dus gebruiken bij zowel gesloten als 'rechte' lamoenen. En als ik het goed zie zit daar dus ook een buitensingel op?

Geen dank! Volgens mij heb je dan normaal gesproken wel een buitensingel, maar kan je de lichtogen dus losmaken direct op het schoftje.

Ik krijg als het goed is ook binnenkort veiligheidslichtogen op mijn huidige tuig, dat zijn nu nog brancardbeugels. Tuigenmaker gaat het voor mij speciaal op maat en in gewenste kleur maken. Na wat passen en meten, bleek dat ik straks geen buitensingel meer nodig heb, vanwege de constructie van mijn singel en het schoftje, maar dat is niet bij ieder tuig zo volgens mij.

Ik heb straks dus geen echte buitensingel meer, omdat de riem v/d veiligheidslichtogen deze gaat vervangen. Wel zo fijn, dan kan ik de gespen voor de buitensingel van m'n binnensingel afhalen, want m'n shet kreeg daar altijd nare wondjes van. Hebben we uiteindelijk een schapenvacht bontje speciaal als hoes voor laten maken, maar dat was altijd erg onhandig met inspannen.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 14:34

Jeps daar zit wel een buitensingel op. Echter geen aparte (tenminste bij die van ideal) Dan heb je een singel met twee gespen achter elkaar. Een voor de binnen en daarboven een voor de buiten singel. Als je een keer foto´s wilt, kan ik die wel voor je maken. Ik vind het een heel fijn systeem.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 15:33

Foto's worden op prijs gesteld!
En welk soort mentuig heb je van ideal? Divoza heeft komende week nl. een actie avond met 15% korting op alles, dat scheelt behoorlijk maar ze hebben alleen het luxe marathon tuig.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:36

Het notenbruin marathon de luxe. Erg mooi degelijk tuig. Zou het wel goed passen. Voordeel van ideal is dat je makkelijk kunt gaan combineren met maten. Bijv een Full borsttuig en een cob broek oid.

Zal eens kijken of ik van de week foto´s voor je kan regelen.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 15:38

Ik heb ook de IDEAL voor mijn sulky, ben er heel tevreden over!

Grainey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:45

Wij hebben beide soorten tuigen hier, als je wilt mag je ze wel komen bekijken, zegt meestal nog wat meer als foto's. Wij hebben ook een ideal tuig waar een gecombineerde singel aan zit. Esther kan je precies uitleggen waar we wonen en anders Kariena wel.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:23

Ik rijd zelf met een sulky en bij mij zitten de draagriemen wel vast, we hebben er verder geen last van!
Ik heb nu bertha tuig maar hoop toch volgend jaar een ander beter tuig aan te schaffen, welke dat weet ik nog niet!

Edit; om discussie enzoo te voorkomen, vragen\opmerkingen via pb!
Laatst bijgewerkt door HeleneDas op 20-06-11 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:26

HeleneDas schreef:
Ik rijd zelf met een sulky en bij mij zitten de draagriemen wel vast, we hebben er verder geen last van!
Ik heb nu bertha tuig maar hoop toch volgend jaar een ander beter tuig aan te schaffen, welke dat weet ik nog niet!

Jij/jullie niet nee, maar je pony wel!
Draagriemen van de lichtogen móeten door het schoftje kunnen bewegen als je met een 2wieler/sulky rijdt.....!

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 18:28

JoyCiej007 schreef:
HeleneDas schreef:

Jij/jullie niet nee, maar je pony wel!
Draagriemen van de lichtogen móeten door het schoftje kunnen bewegen als je met een 2wieler/sulky rijdt.....!

Ik bedoel met wij mijn pony en ik! Het lijkt me wat belangrijker dat mn pony er geen last van heeft. Maar dit heeft helemaal niets met het topic te maken, dus ik pb je even oke!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 19:12

En toch moeten ze toch echt door het schoftje kunnen bewegen, en dat is echt niet voor niets.
Jammer dat jij dat niet inziet, maar adviseer dat iemand anders dan niet zomaar.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:01

Kijk, bij een twee wieler zit het ´lamoen´ vast aan de wagen. Wanneer je door een kuil gaat over over een hobbel zal de hele wagen incl lamoen scheef gaan. Kan je draagriem niet schuiven, dan komt dit op het schoft terecht. Deze kan dan schuiven of je pony krijgt de klap in de rug.
Bij een 4 wieler is het lamoen los van de wagen en zal dit verschijnsel vrijwel niet optreden.

Dan het bij jou pony goed gaat is tot daar aan toe, maar als mensen om advies vragen, geef ze dan wel een gedegen advies over hetgeen ze vragen.

Ik zal zo even foto´s van mijn singel uploaden momentje.

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:37

Foto´s van de singel:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:43

Ik reed mijn oude pony met gesloten lichtogen:
Afbeelding

Mijn nieuwe pony met veiligheidslichtogen (foto wil even niet, probeer ik later nog een keer)

Merk eigenlijk geen verschil :n

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 20:53

Stef, je hebt dan ook een open lamoen en geen gesloten. Dan willen beide opties heel goed. Maar heb je een tweewieler zoals ik heb met een gesloten lamoen, dan moet je wel veiligheidslichtogen hebben. Mocht er iets gebeuren krijg je de wagen anders nooit achter je pony weg.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-11 21:24

Bedankt voor alle foto's!

Morgenavond ga ik bij Grainey langs om het nog IRL te zien, zodat ik een goede beslissing kan nemen. Ik denk dat ideal een prima tuig is en met 15% korting ook betaalbaar. En dan kan ik aan de tweewieler een gesloten lamoen laten maken, dan prikt er ook niets in de schoudertjes wanneer we plat door de bocht gaan :).

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 10:11

KAn iemand mij zeggen hoe gemakkelijk de draagriem kan schuiven? Ik heb en Ideal tuigje, de draagriem kan schuiven, maar ik moet er serieus aan trekken om deze te doen schuiven. Is dit normaal?

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 14:32

Jeps, dat wordt vanzelf soepeler hoor. Maar het gaat wel stroef idd.

Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-11 21:52

Bij Divoza heb ik dit met de verkoopmedewerker uitgeprobeerd en de draagriem schoof inderdaad bij hard trekken. Ik ben dus een ideal tuigje voor mijn shetjes rijker (met zo'n 80 euro korting!). Morgen passen en vanaf volgende week achter de sulky!