[AR] Kosten laten beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Kosten laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 11:34

Ik zit wat te puzzelen over mn begroting voor mijn jonge paardje (jaarling). Over 2 jaar wil ik haar graag voor de wagen laten beleren, alleen heb ik geen idee hoeveel geld ik hiervoor apart moet zetten.
Iemand die wil delen wat hij betaald heeft?

Poeltje

Re: Kosten laten beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:00

Heb even gekeken op internet. Maar de bedragen verschillen van 300 tot 700 euro.
Wel een heel bedrag om even je paard te laten beleren. Wij doen het altijd zelf, dus kan je verder niet helpen.

lynne_berna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:02

Het is natuurlijk ook heel afhankelijk van hoe je je paard wegbrengt. Kent hij nog helemaal niets? Of kan hij het tuig al op en heb je er al mee geoefend?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:23

ik ken 2 goed bekend staande professionele stallen waar het all in volgens mij 200,- per week kost.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:27

Ik was 550 in de maand kwijt geweest, plus minus zes maanden, reken maar uit.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:36

6 maanden is best lang vind ik eigenlijk...

als je je paard zelf al wat voorbereid en ze niet groen uit het land rechtstreeks naar een goede africhtingsstal gaan kun je ze meestal met een maand (soms iets langer) weer thuis hebben en er zelf mee aan de slag...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-11 12:38

6 maanden vind ik idd ook erg veel.
Longeren en tuigmak maken kan ik allemaal zelf, alleen het daadwerkelijk voor de sleep/wagen zetten zie ik niet zitten

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:38

125 euro per week als ik me goed herinner bij http://www.deviervoeter.nl
Dan neemt hij tussen de 3 en 5 weken. Ligt per paard wisselend natuurlijk.

Pin me niet helemaal exact vast op de prijs hoor,....
Laatst bijgewerkt door Suzan_bobar op 17-06-11 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

BertBaley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 12:40

Ben ik ook wel benieuwd naar voor een goede kennis! Als je het niet erg vind Stef stel ik even een vraag in je topic.

Weten jullie ook een goede in of dichtbij ZH?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:09

Ik vraag 70 euro per week. Maar ivm grote van mijn land, hekken en brug naar m'n land toe doe ik alleen A pony's. Ze staan dan 24/7 buiten.

Meestal heb ik een week of 4 á 5 nodig als ik gewoon een halstermakke pony krijg die verder nog iets kan.

NewForestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 14:10

Ik heb 3 weken geleden mijn `groene` pony (1,49m) laten beleren bij Gerard Leijten. Dat kostte me 200, -- per week. Hij heeft er precies 4 weken gestaan. Toen hij mee naar huis mocht, was hij verkeersmak (ligt ook aan je paard natuurlijki) en laat zich rustig inspannen. Aangezien zijn tuig elke keer weer helemaal aangepast moest worden op zijn maat, had hij geleerd stil te blijfen staan en wachten. Ook tijdens het buitenrijden blijft hij keurig stil staan. Ik ben heel tevreden. Kan nu lekker buitenritjes maken. Zijn contiditie is erg goed geworden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:11

Twee jaar geleden pony laten beleren. Kostte 90 euro per week. Pony stond daar op stal, kwam paar uur per dag buiten, moest wel zelf voor voer zorgen. Hij is 4 of 5 weken weggeweest. Ik had zelf al het voorbereidend werk gedaan (longeren met dubbele longe, longeren met tuig op). Pony was 15 toen hij beleerd werd en had wat langer nodig. Maar normaal duurt zoiets 3 of 4 weken. Een half jaar vind ik echt bizar lang.

We zijn nu bezig onze hengst te laten beleren. Ik wilde hem eerst naar voornoemde man brengen, maar dat is een eind weg, de stallen daar vond ik niet veilig (stangen door de stallen heen waar paarden zich goed aan kunnen bezeren. Pony was daar veel te klein voor, dus die liep geen risico, ons grote paard wel) en we praten hier dus over een hengst. Ben bang dat hij daar dan helemaal niet buiten mag komen, is sneu voor een paard dat nu 24/7 op het land staat. Via de hoefsmid iemand gevonden hier in de buurt. Die komt nu iedere dag hier aan huis. Vraagt 10 euro per keer, hij is iedere dag een uur bezig. Ook hier had ik al het voorbereidende werk gedaan. Afgelopen week heeft hij verschillende maten autobanden getrokken. Afgelopen woensdag voor het eerst voor de kar. Dat was nog wat spannend, dus dat gaan we morgen met extra hulp erbij doen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 19:20

Ligt er ook aan of je het op locatie wilt doen of je paardje ergens moet stallen. Zelf heb ik Grietje onder begeleiding beleerd. Ik kreeg dan 1x in de week les (in longeren, lange lijnen, slepen enz). Mijn instructeur leerde het mijn pony en mij en ik ging de dagen daarna zelf oefenen en de les daarop gingen we weer een stap verder. Hij is toen 9x geweest, zeg voor het gemak 10x en vroeg 20 euro per les. Hans heb ik helemaal zelf beleerd, ook voor de wagen. In het tweespan heb ik weer iemand gezocht om me te helpen, die vraagt ook 20 euro per uur en hij is 2x geweest. Nu heb ik zelf gereden, maar ga straks nog wel wat lessen nemen, maar dat is meer om mezelf meer te leren, de pony's doen het super. Ik kon het bij hem ook afkopen, maakt niet uit hoe lang het duurt, dat kost 350 euro.

Mija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 11:45

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 21:38

Ik vraag me dus af of je perse een top menner moet hebben om je paard goed te laten beleren. Een ervaren paarden-men-persoon met verstand van zaken is net zo goed en vaak wat dichter in de buurt. Eens informeren bij een menvereniging wil ook wel helpen. TS vraag om kosten, dan is het alleen weergeven van een web-adres geen antwoord op de vraag.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-11 23:24

Een topmenner hoeft niet perse. Een beetje een paardenmens wel. Mijn eerste begeleider rijdt nu klasse 3 en mijn andere begeleider rijdt volgens mij helemaal geen wedstrijden. Maar beide zijn ze van hetzelfde kaliber qua beleren. Rustig, duidelijk, eerlijk en consequent. Dan ben je al een heel eind.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 07:58

Topmenner is inderdaad niet perse nodig, maar ik heb toch wel graag iemand met veel ervaring en kennis, en die met veel verschillende paarden goed om kan gaan...
Een misser is zo gemaakt en kan het menplezier voor de rest van het leven verpesten...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 09:44

Uiteraard, ze moeten wel weten waar ze mee bezig zijn. De menner die me geholpen heeft met het dubbelspan en die volgens mij geen wedstrijden rijdt die heeft wel zo'n beetje al zijn menbewijzen, heeft in het verleden heel wat paarden beleerd en geeft ook menles, dus ervaring zit er dan genoeg in. Dat is in feite ook een topmenner, alleen niet op wedstrijdgebied. Dus licht er maar net aan hoe je topmenner omschrijft :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 18:42

Ik betaalde 160 per week. Ik had zelf al voorbereidend werk gedaan zoals longeren enz. Mijne heeft er 3 weken gestaan. Vind 6 maanden wel érrug lang..

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-11 19:23

ik heb een pony laten inrijden vlak over de grens bij Bourtange. Die mensen deden ook niks anders dan paarden/pony's inrijden en paarden/pony's beleren voor de kar. Ze hadden een vaste prijs en het maakte niet uit of het nu 2 weken was of 8, je kreeg je paard pas terug als hun tevreden waren. Ook heben ze mijn tinker en mij door ons dalletje geholpen. Ik zou ze zo weer bellen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-11 21:59

heel fijn Pipo, maar ik vraag toch echt naar prijzen ;) (geld ook voor de rest die wel reageert maar niet de basis vraag beantwoord ;) )

Op basis van de berichten die wel antwoord geven denk ik dat ik aardig zit als ik 600 in plan?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 07:34

dat was 1,5 jaar geleden 450.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-11 13:35

Ik heb vorig jaar mijn pony weg gebracht om te betuigen. Veel werk had ik idd ook al zelf gedaan en pony was bekent met longeren, tuig en had een goede basisconditie. (Heb de pony met 4,5 laten betuigen omdat hij er eerder niet aan toe was)

Ik heb toen 75,- per week betaald inc. geld voor de stalling. Pony is vier weken weg geweest.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-11 12:06