Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Katinka10392 schreef:Ik ben toch van mening dat het er aan ligt hoe je het paard gaat beleren.
Vaak zie je namelijk ook dat er op 3-jarige leeftijd beleerd gaat worden en er dan "geweld" gebruikt moet worden omdat ze al te sterk zijn. Terwijl als ze jong zijn je ze makkelijk kunt corrigeren.
Wij hebben 5 paarden thuis staan en deze hebben wij allemaal zelf beleerd voor het span. Hiervan hebben we er 3 op een leeftijd van 1,5 jaar in het span gezet, MAAR wel naast een volwassen paard zodat hij/zij niet de kar hoeft te trekken, maar alleen hoeft mee te lopen. Hierdoor leren ze al het verkeer, de teugels en worden ze toch uitgelaten. Wij hebben met onze paarden nog geen klachten gehad van de rug of iets, omdat ze te vroeg beleerd zijn.
Zeg nu zelf een kind van 5 mag toch ook wel de boodschappen mee opruimen of in de tuin mee helpen?
Citaat:Ik had wel begrepen dat dit eerder kan dan het beleren onder het zadel vanwege de groeischijven etc.
nanjaluna schreef:met mijn haflinger zijn we begonnen met 2 jaar logeren tuigje oplegen
wandelen met tuigje op. mennen zonder kar dus er achter lopen .
nou heeft ze al 5 keer voor de wagen (sulky)gelopen en is ze 2.5 ze gaat tot november 3x per week voor de kar 30 min en daarna krijgt ze vrij tot maart dan pakken we haar weer rustig op .
maar de meeste mensen zegen met 2-2.5 jaar omdat ze anders te sterk worden . nou heb ik een haflinger die al erg sterk zijn. maar het was maar goed dat we het nou hebben beleerd want ze was erg sterk .
ook omdat ze het erg leuk vind
tine10 schreef:Lijkt me veel beter om pas vanaf 3 jaar te beginnen. Hiervoor is al genoeg uitleg daarover gegeven. Opvoeding is eigenlijk alles, dan komt de rest vanzelf. Waarom toch altijd die haast???? Een 2,5 jarige die al 3x per week 30 minuten voor de kar gaat. Dat kan ik echt niet snappen. Sorry hoor, wil niemand aanvallen, maar dit kan toch niet in het belang van het paard zijn.