[AR] Leeftijd beleren

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jessicajoann

Leeftijd beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-11 23:41

Hoi,

Ik had een vraagje. Ik weet echt helemaal niks van aangespannen rijden maar ben er wel heel erg in geinteresseerd.
Af en toe kijk ik wat rond op sites voor ponys die te koop staan, omdat ik rustig op zoek ben. Nu kwam ik een twee jarige tegen die voor de kar liep.
Wat is de normale leeftijd voor het beleren voor de kar?
Ik had wel begrepen dat dit eerder kan dan het beleren onder het zadel vanwege de groeischijven etc.
Het zag er voor mij(als leek) heel gek uit zo'n jong iel beestje nog aan het werk. Vooral omdat je van alle kanten hoort, lekker jong laten zijn..

Bedankt!

JoyCiej007

Re: Leeftijd beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:49

Pink_Horizon @ [AR] FAQ voor AR

Bovendien vind je ook nog wel wat relevante topics met de zoekfunctie.
Onzin dat een paard eerder voor de wagen kan vanwege de groeischijven, ze zullen wel degelijk hun rug bijv. moeten gebruiken, alleen dragen ze (vrijwel) geen gewicht, maar trekken ze.
Daarnaast is longeren, met name aan de dubbele longe, toch wel een belangrijke stap in het beleerproces, en dat is nog veels te belastend voor zulke jonge dieren.

En afgezien van het lichamelijke......... zijn ze er psychisch vaak ook nog echt te jong voor.
Inderdaad, gewoon lekker jong laten zijn. Werk is werk, of dat nu voor de wagen is of onder de man.
2 jaar en dan al voor de wagen lopen vind ik héel erg jong, betekent dat ze eigenlijk met 1,5 oid zijn begonnen.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-11 00:03

Sorry, helemaal niet bedacht om te gaan zoeken 8)7

Ik vond het inderdaad ook al vreemd. En met eerder bedoel ik niet twee jaar.
Maar met die info over dat je beter later kan beginnen met onder het zadel rijden dan drie jaar en dat beleren wel wat eerder kan dan de 5 jaar wat veel genoemd word nu.
Ik probeer gewoon info in te winnen dus ik zeg niet dat iet s wel of niet klopt. Probeer te leren :o

Bedankt in iedergeval

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:05

Voor mij is de leeftijd van beleren (voor de wagen of onder de man, maakt wat mij betreft niet uit) altijd zo'n jaar of drie, beetje afhankelijk van het paard, maar als het nog erg jong oogt dan dus later. En dan met drie jaar maar heel weinig belasten, het is meer wat wennen aan, het werken zeker nog niet, zijn ze lichamelijk en geestelijk nog lang niet aan toe.
Vind het eerlijk gezegd gewoon dierenmishandeling als mensen (veel) eerder beginnen ~~}>

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 00:09

Voor mij zou elk paard tot zijn 4e, 5e moeten uitgroeien in een opfok alvorens aan het werk gezet te worden. Zo heeft hij ook de tijd gehad om echt paard te zijn en alle sociale gedragscodes te leren, en heb je vaak een veel fijner paard.

Katinka10392

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:52

Ik ben toch van mening dat het er aan ligt hoe je het paard gaat beleren.
Vaak zie je namelijk ook dat er op 3-jarige leeftijd beleerd gaat worden en er dan "geweld" gebruikt moet worden omdat ze al te sterk zijn. Terwijl als ze jong zijn je ze makkelijk kunt corrigeren.
Wij hebben 5 paarden thuis staan en deze hebben wij allemaal zelf beleerd voor het span. Hiervan hebben we er 3 op een leeftijd van 1,5 jaar in het span gezet, MAAR wel naast een volwassen paard zodat hij/zij niet de kar hoeft te trekken, maar alleen hoeft mee te lopen. Hierdoor leren ze al het verkeer, de teugels en worden ze toch uitgelaten. Wij hebben met onze paarden nog geen klachten gehad van de rug of iets, omdat ze te vroeg beleerd zijn.

Zeg nu zelf een kind van 5 mag toch ook wel de boodschappen mee opruimen of in de tuin mee helpen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:55

Katinka10392 schreef:
Ik ben toch van mening dat het er aan ligt hoe je het paard gaat beleren.
Vaak zie je namelijk ook dat er op 3-jarige leeftijd beleerd gaat worden en er dan "geweld" gebruikt moet worden omdat ze al te sterk zijn. Terwijl als ze jong zijn je ze makkelijk kunt corrigeren.
Wij hebben 5 paarden thuis staan en deze hebben wij allemaal zelf beleerd voor het span. Hiervan hebben we er 3 op een leeftijd van 1,5 jaar in het span gezet, MAAR wel naast een volwassen paard zodat hij/zij niet de kar hoeft te trekken, maar alleen hoeft mee te lopen. Hierdoor leren ze al het verkeer, de teugels en worden ze toch uitgelaten. Wij hebben met onze paarden nog geen klachten gehad van de rug of iets, omdat ze te vroeg beleerd zijn.

Zeg nu zelf een kind van 5 mag toch ook wel de boodschappen mee opruimen of in de tuin mee helpen?

zo zou je het ook kunnen zien :Y)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:09

Ik heb nog nooit een paard van 3 gehad dat te sterk was, wel van 5 of 6 jaar als ze nog niets hadden gedaan. Paarden van 5 of 6 jaar zijn geestelijk ook veel sterker, denk dat dat vooral het verschil is. Een drie-jarig is veel sneller onder de indruk, is mijn idee. Met 1.5, 2 jaar zijn ze ook vaak enorm aan het wisselen. Het zou mijn keus niet zijn om een 1.5 jarige in tweespan te zetten. vanaf 3 jaar en dan in tweespan prima en rustig oppakken maar 1.5 jaar, no way.
Wat niet wil zeggen dat je ze 3 jaar lang in de wei gooit en er niet naar omkijkt natuurlijk, dat is weer het andere uiterste.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 20:51

1,5 jaar? 8)7 :n
Goh, anders wordt er zeker de trein gemist.

Wat een onzin, dat ze 'te sterk' zouden zijn met 3 jaar of ouder. Dan doe je zelf ook iets niet goed. Er zit een verschil tussen jarenlang niet in de hand komen en dan ineens beleren, of rustigjes aan normaal opvoeden, af en toe mee wandelen, en dat soort dingen.
Maar met 1,5 inspannen omdat ze anders op latere leeftijd 'te sterk' zouden zijn? _-:(

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 22:42

met 2jr-2,5jr kun je rustig beginnen.wel korte stukjes en rechte lijnen(je kan ook beginnen met wennen aan het tuig longeren en leren op stem te reageren).gewoon spelenderwijs beginnen op die leeftijd zal geen probleem zijn,je moet ze natuurlijk niet aan et zware werk zetten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-11 09:13

Citaat:
Ik had wel begrepen dat dit eerder kan dan het beleren onder het zadel vanwege de groeischijven etc.

Dan gaan mensen ervan uit dat de groeischijven alleen belast worden doordat je erop gaat zitten. Dat is niet juist. De groeischijven zitten (ook) in de benen. Alles wat je daaraan te veel (let wel teveel) doet kan op latere leeftijd blessures geven. Daarom is longeren op jonge leeftijd ook niet goed, je dwingt ze dan (niet eens bijgezet maar alleen al doordat je ze aan een lijn hebt en ze daar tegen aanlopen) een bepaalde houding dat is niet goed voor een jong dier. Dan is het simpel meelopen met een ander paard opeen rechte lijn (tweespan) nog minder belastend dan longeren. Goede en voldoende weidegang er regelmatig een sprintje bevordert dat het groeien goed gaat plus goed management van de hoeven. Daar hoef je niets aan te trainen.

Halthouden, voorwaarts gaan kun je uitstekend oefenen aan halstertje als je met ze gaat wandelen of als je die gelegenheid niet hebt gewoon in de wei / bak. Maar dat is opvoeding, dat is geen beleren. Als je je paard goed opvoedt (dus ho is ho, stil is stil, mee is mee) heb je daar altijd plezier van wat je er ook mee gaat doen. Daar kun je natuurlijk mee beginnen als ze 2 zijn, maar als het goed is doe je dat al vanaf veulen af aan.

Ik zou niet weten waarom je een 2- 2.5 jarige moet gaan longeren met tuig, als je dat met een 3-jarige een paar keer hebt gedaan hebben ze het ook door, hoef je geen maanden op te trainen. Sterker nog als je ze goed opvoedt lopen ze er zo mee weg hoor, hoef je niets aan te doen. Opvoeden is ook dat ze weten dat alles langs hun lijf moet kunnen hangen, dat ze niet schrikken van water, iets als een tuinslang als ze afgespoten worden enz. Dus mijn advies: voed ze goed op en ga pas beleren als het paard er fysiek en psychisch aan toe is, dat is pas vanaf een jaar of 3, soms ook later.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:45

Hier komen ze van veulen af aan in de hand, wennen aan dekens, halsters, en als ze 2 zijn zoals de jongste nu dan leggen we er na het poetsen wel eens even het tuig op eerst los en later even aangesingeld, puur om te wennen aan dat gevoel. er wordt ook wel eens mee op straat gewandeld, maar longeren en werken met het bit en tuig gebeurt pas als ze 3 zijn. Mijn 3 jarige is in mei voor het eerst gelongeerd en heeft afgelopen week voor het eerst de kar getrokken, een rondje door de wei niet te lang rustig aan.
Paardje pakt alles goed op, doordat hij wel al van veulen af aan naast mams mee liep in de wei als we mende, gewoon los in de wei. Ik denk dan ook dat het belangrijker is dat een paardje overal aan went, dan dat hij vroeg aan het werk gaat.

nanjaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-11 23:41

met mijn haflinger zijn we begonnen met 2 jaar logeren tuigje oplegen
wandelen met tuigje op. mennen zonder kar dus er achter lopen .

nou heeft ze al 5 keer voor de wagen (sulky)gelopen en is ze 2.5 ze gaat tot november 3x per week voor de kar 30 min en daarna krijgt ze vrij tot maart dan pakken we haar weer rustig op .

maar de meeste mensen zegen met 2-2.5 jaar omdat ze anders te sterk worden . nou heb ik een haflinger die al erg sterk zijn. maar het was maar goed dat we het nou hebben beleerd want ze was erg sterk .
ook omdat ze het erg leuk vind

Afbeelding

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 17:44

Mijn paard is met 4 beleerd voor de wagen. Voorwerk zelf gedaan en hij kon er zo voor.
Ander paard was 18+ heeft 2 of 3x iets wat moeite gehad met het wegtrekken (war wel meer paarden wat moeite mee hebben in het begin) van de wagen maar liep daarna als een zonnetje.
Nog weer een ander paard was ook al 8 of zo ...was ook inspannen en wegrijden. En dit paard loopt nu zelfs zonder kleppies en zonder bit.

Ik vind het dus klinkklare onzin om ze al zo vroeg voor de wagen te zetten met de smoes dat ze anders te sterk zijn.
Ik denk dat het probleem eerder aan de basis opvoeding ligt dan het werkelijk te sterk zijn.

Groeischijven in de benen sluiten pas met 3 a 3,5 jaar...voor mij is het gewoon not done om een dier voor die tijd aan het werk te zetten. Mooi buiten laten ravotten. Ze kunnen wel 25 a 30 jaar worden dus wat maakt dat ene jaartje extra op de wei nou uit.
Maar ja tegenwoordig heeft iedereen blijkbaar haast.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 18:14

Lijkt me veel beter om pas vanaf 3 jaar te beginnen. Hiervoor is al genoeg uitleg daarover gegeven. Opvoeding is eigenlijk alles, dan komt de rest vanzelf. Waarom toch altijd die haast???? Een 2,5 jarige die al 3x per week 30 minuten voor de kar gaat. Dat kan ik echt niet snappen. Sorry hoor, wil niemand aanvallen, maar dit kan toch niet in het belang van het paard zijn.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-11 22:20

nanjaluna schreef:
met mijn haflinger zijn we begonnen met 2 jaar logeren tuigje oplegen
wandelen met tuigje op. mennen zonder kar dus er achter lopen .

nou heeft ze al 5 keer voor de wagen (sulky)gelopen en is ze 2.5 ze gaat tot november 3x per week voor de kar 30 min en daarna krijgt ze vrij tot maart dan pakken we haar weer rustig op .

maar de meeste mensen zegen met 2-2.5 jaar omdat ze anders te sterk worden . nou heb ik een haflinger die al erg sterk zijn. maar het was maar goed dat we het nou hebben beleerd want ze was erg sterk .
ook omdat ze het erg leuk vind

Wat een onzin :O een haf jaarlinger is net zo goed nog steeds een stuk sterker dan wij mensen hoor; dus zullen we dan maar alvast beginnen als ze een jaarling zijn?.... Daarbij ligt er dan ook iets niet goed in de opvoeding als jou paard zich steeds sterker gaat máken, hoe ouder die wordt.....

Mijn 6 jarige Welsh merrie heb ik volledig onbeleerd gekocht. Die is dus met 6 jaar 'pas' beleerd. Sterk was ze absoluut niet hoor.... maargoed, die was ook niet verpest waardoor ze sterk zou kunnen zijn.

3x per week 30 min. voor de wagen voor een 2,5 jarige vind ik héeel erg veel! Niet alleen lichamelijk maar vooral ook geestelijk. Op deze manier ben je bezig je paard langzaam de vernieling in te rijden, kan niet anders zeggen.
kan ze het nog zo leuk vinden, helaas weten ze toch echt niet wat goed voor hen is (als ze de hele ton voer in 1x mogen en kunnen opeten, zullen ze dat ook gewoon doen) maar wij baasjes zijn er voor om daar verstandig mee om te gaan.
Ik snap echt niet dat mensen zo'n haast kunnen hebben als je nog jarenlang plezier van zo'n beest kan hebben..... :n

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 02:36

tine10 schreef:
Lijkt me veel beter om pas vanaf 3 jaar te beginnen. Hiervoor is al genoeg uitleg daarover gegeven. Opvoeding is eigenlijk alles, dan komt de rest vanzelf. Waarom toch altijd die haast???? Een 2,5 jarige die al 3x per week 30 minuten voor de kar gaat. Dat kan ik echt niet snappen. Sorry hoor, wil niemand aanvallen, maar dit kan toch niet in het belang van het paard zijn.

Ahh joh als ie stuk is koop je toch gewoon een nieuwe }>

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 22:22

Snap het argument dat een paardje te sterk zou worden ook absoluut niet.
Wat dan met een paard van 1.75? Of een trekpaard? Maar beleren met 1 jaar dan of zoiets 8)7

Bij jonge paarden hoor je te kijken wat ze aankunnen (als je ze vanaf een jaar of drie gaat 'trainen'). De een kan 1 per week ritje over de weg aan, met de ander kun je al wat dressuren. De een pak je paar dagen achter elkaar en longeer of lange lijn je wat de ander zet je paar keer voor de wagen en daarna weer lekker in de wei. Ik zie die periode vanaf 3 tot 4 jaar meestal gewoon als wat uitproberen, beetje wijs maken voor de wagen (geldt ook voor als je ze beleerd onder het zadel trouwens), evenwicht leren zoeken, bit accepteren, naar buiten gaan, keertje naar vereniging of met trailer ergens heen, mee op wedstrijd (om rond te kijken, niet meedoen hoor) enz. Serieuzere werk begint pas met 4, 5 jaar.

Onze Bente is nu 5, stond met 4 jaar voor het eerst voor de wagen, heel rustig aan. En nu wordt ze lekker opgepakt. En dan let je nog elke keer op, kan ze het aan, op tijd afsluiten, blijft ze vrolijk voor de wagen & in het werk etc.

En dan hoop je dat ze je zo'n 20 jaar plezier kunnen geven :D

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 03:59

nee volgens mij is dit paaard nog vel te jong voor de kar te loopen met twee jaar dan moet je pas alles gaan leeren ik zou een vijf jaarege pring merrie koopen zelfs zij moestnog veel heel veel leeren en op twee jaar heb je gewoon geen kracht om de kar mee te treken

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-11 08:26

nou ik lees nog wel gekkere dingen hoor in advertenties waar jaarlingen te koop staan ,al beleerd voor de wagen kom op hij dat is toch te gek voor woorden!!!!!!!!!

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-11 15:03

Blijf het zeggen, ongeduld van de mens, kom op, denk eens aan het welzijn van het paard in plaats van zelf zo egoistisch te zijn...

Nja, eigen schuld als je straks een gepensioneerd paard van 10 met een doorgezakte rug/rugproblemen/beenproblemen hebt...

Maar, inderdaad, ook ik kan dit echt niet snappen, waarom je een onvolgroeid paard zo aan het werk zou zetten... :n

melissa256

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 01:45

ik ben met mijn pony begonnen toen hij 3 was, eerst longeer singeltje erop en rustig eraan laten wennen en een beetje meer conditie opbouwen, toen een heel licht zadeltje erop gelegd aan de longe toen heb ik een pauze voor hem ingelast van 4 maanden toen ging hij of los in de bak of ik longeerde hem aan een halster en dan gewoon op de hoefslag laten lopen daarna heb ik er weer een zadeltje opgedaan en toen ben ik hem langzaam aan gaan beleren onder het zadel nu heeft hij van de zomer weer lekker 24/7 op de wei gestaan omdat het toch een beetje te veel van het goede was hij dacht dat hij al op z2 niveau zat en deed al de wissels (uit zich zelf) dus nu heeft hij lekker zijn hoofdje leeg kunnen maken en nu wil ik hem eigenlijk laten beleren voor de kar als hij zo nog steeds braaf zijn rondje loopt want ik vind wel dat een paard eerst goed beleerd moet zij. onder het zadel.

en ik vindt dat een paard inderdaad eerst paard moet zijn en niet als ze nog maar 1,5 zijn al voor de kar moeten lopen of al bereden worden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 15:37

een 1.5 jarige kan je ook gewoon aan de hand mee nemen, daarvoor hoeft ie niet in t tuig te staan...