ik heb momenteel een 2 jarige belgisch trekpaard, uiteraard nog onbeleerd,
Wss komt deze zomer of er vlak na haar moeder er ook bij. Nitsa lijkt kwa bouw erg op haar moeder, en het zou een mooi tweespan vormen met tijd.
Mina (de moeder dus) is ooit beleerd geweest op kordeel, heeft in de koets gelopen, maar wordt de laatste jaren enkel door mij onder het zadel gereden, is een paard met gebruiksaanwijzing, erg veel pit, en niet erg happig op de koets. eenmaal erin echter doet ze het wel graag, maar is nooit echt deftig beleerd geweest erin.
Mijn plan zou zijn om met beide paarden van nul te beginnen, dus Mina hérbeleren in de koets, en dan mss deze zomer een beginnetje te maken met men jonkie (lees: wennen aan tuig en lange leidsels, dan volgend jaar mss in de koets)
Dit zal echter gebeuren met begeleiding van een rot in het vak, die meerdere paarden beleerd heeft, goed werk verricht heeft met de shire bij ons op stal, en zelf ook héél veel ment met tweespan haflingers. dus dit zal niet zoveel problemen geven.
echter, ik heb nog geen koets

ben niet direct van plan om nu al een aan te schaffen, maar stel dat er een buitenkansje voorbijkomt, waarom niet.
mijn eisen:
vierwieler
aanpasbaar van enkelspan naar tweespan
niet te groot (dus geen sjieke recreatiekoets, maar een koets waar je eens een galopje mee kunt trekken in een aardeslag, die gewoon simpel is, waar er vanvoor twee personen op de boek kan, en vanachter ook twee of ev 4 pers)
wel met iets van vering
waar moet ik op letten, welke maten heb ik nodig (de oudste merrie past in een tweepaardstrailer (cheval liberte 2002 XL) nét in een vakje (kan niet zo vervoerd worden want dan laat ze zich vallen, maar goed), heeft dan aan beide zijdes enkele cm over)
hoogte van disselboom ed, maakt dit uit?
ik ben dus op gebied van mennen totale leek, zal me ook laten begeleiden kwestie van tuig en mennen zelf, maar heb nog geen zin om iemand aan te spreken om een koets te kopen, daar dit momenteel effe niet past. als ik echter een opknappertje vind voor een leuk prijsje, mijn vriend is erg handig, dus ...
Kwa tuig: tuig voor twee trekpaarden, op stal hebben ze een tuig die je zowel voor enkelspan als voor tweespan kunt aanpassen, bestaat dit nog?
kwaliteit moet goed zijn, maar prijsklasse niet te hoog, daar ik het niet zo heel vaak zal gebruiken (eerder eens per maand denk ik)
Misschien kunststof? (leer komt gauw hard als je het niet veel gebruikt denk ik?)