[AR] Voorwaarts probleempje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jenkins

Voorwaarts probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:47

Hallo!

Vandaag mijn 2de wedstrijd gehad en ik zit met een probleempje :P

Eerst even wat informatie!
Ik men met een 4 jarige welshxshet kruising.
Hij is altijd al heel ontspannen geweest, echt zo'n pony die zich nergens druk om maakt.
Heeft nooit wat om de zweep gegeven en is dus niet zo snel onder de indruk. Ik ben vroeger fout geweest door hem veel te snel te belonen en echt de minste inspanning al ontzettend goed te vinden :P
Nu is hij voor de kar ook niet de snelste en dan heb ik het vooral als ik in een bak rijd. Met een buitenrit is hij juist goed voorwaarts.
Zo reageerde hij eerst ontzettend sloom als je in draf wou, dan moest hij echt even op gang komen.

Natuurlijk logisch dat ik hier op heb zitten trainen, ben op de grond aan de slag gegaan hem nog beter te maken op stem hulp. Toen hij weer voor de kar ging, ging dit dan ook vele mate beter! Hij reageert nu heerlijk op de stemhulpen als stap en draf en (af en toe) ook galop.
Maar 1 tempo aanhouden en dan ook vooral het goede tempo aanhouden dat vind hij nog erg moeilijk.

In de hoop dat hij wat meer energie zou krijgen ben ik naast de vitaminebrokken, muesli, zeewier, lijnzaad OOK granenmix gaan voeren. En dan alleen als hij gewerkt had een handje granenmix.

Nu lessen we sinds een tijdje op de vrijdag avond en had ik 2 weken terug bijna met angst op de kar gezeten omdat ik ipv de hele les GA DOOR te roepen alleen maar "ruuuuustig ruuuustig" kon roepen, hij was zo voorwaarts! En ik zo blij :D Kreeg zelfs nog commentaar van mn instructeur dat ik sil niet zo op moet jagen, dat hij een prima tempo loopt enz.
Maargoed toen kwam 22 mei onze eerste wedstrijd.. de vrijdag ervoor met les was Sil dus heerlijk voorwaarts, maar met de wedstrijd zat er niets meer in!!! Hele proef alleen maar GA DOOOR moeten roepen, maar hij reageert er niet op... veel andere dingen geprobeerd, maar hij reageert gewoon niet!

Nou dacht ik, misschien komt het omdat ik hem de dag ervoor niet had gevoerd? Sil kreeg namelijk alleen voer als hij wat gedaan had, zo'n 3x in de week.

Nu word sil sinds 30 mei 2x per dag gevoerd. En dan in totaal een halve schep Granenmix. (kwart 's ochtends en kwart 's avonds)
Afgelopen vrijdag weer les, na bijna 2 weken niet gemend te hebben, (dagje ervoor ff buitenritje gedaan). Sil liep heerlijk! Middendraf ging super en hij had een goed tempo. Yes dacht ik, dat word leuk met de wedstrijd zondag :D
Nou vandaag was het dus weer niets! Sil was niet vooruit te branden.... op mijn protocol staat dan ook wel 10x geschreven dat ik vlotter, voorwaartser, actiever enz moet zijn! Impuls dus een 5 :(
En zoals altijd, Sil reageerde nergens op.. niet als ik hem vroeg door te gaan, of geluidjes maakte die ik heb geoefend om hem te laten doorlopen.
Enja... echt aanpakken met de zweep op wedstrijd heb ik niet echt gedaan, wel een paar tikjes gegeven, maar hij geeft er niets om!

Met de vaardigheid daarna was hij overigens wel weer actief en had hij zelfs een galopje voor me over..

Ik snap het gewoon niet?! Oke het was onze 2de wedstrijd, maar het zou zoveel punten schelen als hij maar gewoon doorliep in draf en stap en niet steeds terugviel..

Zo heb beetje veel informatie neergezet, maar dat is dan ook wel nodig lijkt mij.

Weet iemand hier de oorzaak van het probleem en misschien een oplossing?!

Ambeerlisa

Re: Voorwaarts probleempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:53

misschien kan je met je wedstrijd wat eerder losrijden zodat hij het een beetje te pakken kan krijgen.?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:55

Bij mijn eerste wedstrijd had ik redelijk lang ingereden, helaas wel in een zware bak. Dus dat ging ook niet.

Overigens was de wedstrijd van vandaag op gras.. YES dacht ik! Op mijn vorige stal veel geoefend op gras en dan was Sil altijd wel lekker voorwaarts. Is natuurlijk makkelijker lopen, maar vandaag dus niet.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:14

@ jenkins merk je ook dat sil voorzichtiger loopt op gras?
reageert ie goed op de zweep. in de zin van een tikje is harder lopen?
hoeveel praat je tegen sil ? met longeren, in de les en op wedstrijd?

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 23:24

Merk niet dat Sil voorzichtiger loopt op het gras, hij liep juist heerlijk voorwaarts op gras.

Sil is totaal niet onder de indruk van de zweep, alleen als ik hem goed aanpak luistert hij ernaar, maar hij kan de zweep ook zo negeren.
Ik praat redelijk veel tegen Sil, vooral om hem dus door te laten lopen.. Soms oefen ik ook wel eens zonder veel te praten, dat ik hem dan in draf vraag en bij tik als hij langzamer dreigt te lopen en zo ook in stap.
Ik probeer het dus op beide manieren, veel en weinig praten..
Vooral met wendingen valt Sil stil, daarom stuur ik nu ookal voorzichtiger om niet teveel druk in zijn mond te brengen in een wending.

lanouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 23:43

dan zou ik je aanraden om te proberen niet tegen sil te praten behalve als je wat van hem wil.
ook als je hem longeert.

en dan als je stapt en je wil naar draf hem je darfcomando geven reageert hij niet nog een x het comando geven met een tik van de zweep en dan weer je mond houden tot je merkt dat ie langzamer gaat. dan geef je hem weer een comando (een kort comando dus alleen door inplaats van ga door) en dan weer als ie niet reageert het comando en een tikje dit moet je heel conseqeunt vol houden en dan hoop ik voor jou dat het helpt

dit vergt ook veel aanpassing van jou wees daar goed bewust van. je paard probeert jou uit en jij zal hen duidelijk moeten maken dat dat niet gewenst is over dit proces zal wel een tijdje heen gaan dus verwacht niet van de een op de andere dag heel veel verbetering

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 00:16

Lanouska bedankt voor je tip! Dit heb ik ook geprobeerd, maar misschien niet lang genoeg.
Het probleem is nu ook dat Sil met les enz wel lekker voorwaarts is, behalve dus me de wedstrijden tot nu toe. En op zo'n wedstrijd zelf kan ik hem niet zo aanpakken denk ik.

Sta nu sinds een weekje op een andere stal waar ik nog niet gemend heb, maar als de bak ok is ga ik het zeker weer op deze manier aanpakken. Al deed ik het wel al grotendeels zo.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 05:29

Ik denk eerder dat het jouw spanning is, waar je pony op reageert. Je pony weet niet het verschil tussen les en proef. Hij voelt wel jouw spanning.
Ik weet er alles van; daar heeft onze haflinger ook veel last van. Als ik gespannen ben, doet zij erg haar best en rustig.
Voor haar helpt het om heel veel intervallen te trainen. Korte stukjes. Bij ons is vooral de impuls in de overgang van draf naar stap een probleem. Trainen trainen trainen.
Jammer dat ik gisteren niet eerder was, want dan had ik jullie live in de ring gezien.
Tip voor volgende keer; laat je vriendinnen eens je proef filmen en een stukje van het inrijden, dan kan je zelf het verschil vanaf de grond zien.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 08:04

Citaat:
Vooral met wendingen valt Sil stil, daarom stuur ik nu ookal voorzichtiger om niet teveel druk in zijn mond te brengen in een wending.

En dan rij je waarschijnlijk ook met een vrij lang leidsel?

Ik ga mee met het idee van Janouk, Sil reageert op jouw wedstrijdspanning en begrijpt ook donders goed dat je hem daar toch niet aan zult pakken. Inderdaad veel korte, felle overgangen rijden om hem wakker te houden.
Daarbij, je leidsel gewoon op maat houden, beide handen evenveel druk en je paard recht voor de wagen. mijn Sunny gaat namelijk ook op zn dooie gemakje lopen als je voorzichtiger gaat rijden. Neem je gewoon het leidsel op maat en je stopt er energie/activiteit in, dan hou je door het leidsel die activiteit ook in het paard in plaats van dat het er van voren gewoon weer uitvloeit.

groetjes, lacuna

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 12:08

Janouk, over het algemeen valt mijn spanning wel mee voor wedstrijden denk ik, ik ben altijd wel gespannen als ik moet mennen of ik nou een buitenrit ga maken, les heb of gewoon in de bak oefen. Al gaat het wel steeds beter met de spanning. Voor wedstrijden voel ik mij dus niet meer zenuwachtig als anders. maar misschien is het wel onbewuste spanning?
Bedankt voor je tip!

Lacuna, Ik heb voorheen met lange leidsels gereden omdat sil anders helemaal niet vooruit te krijgen was. Maar nu ben ik al een hele tijd aan het oefen met druk op de teugels en dat gaat eigenlijk super, soms in wendingen wat minder maar dan moet ik hem iets meer ruimte geven en voorwaarts vragen.
Zou hij idd weten dat ik hem toch niet echt ga aanpakken? Anders moet ik dat op mijn volgende wedstrijd maar wel gewoon eens doen...

Wat me trouwens ook opviel gister, hij is dan onwijs sloom en bijna niet voorwaarts te krijgen. Maar hij gaat wel met zijn hoofd zitten rommelen, dus omlaag trekken enz.
En vaak is het zo dat hij dat soort dingen doet als het niet snel genoeg voor hem gaat, maar nu bleef hij zelfs zo langzaam lopen en dan wel zeuren dat ie sneller wilt? Of is dat rommelen met zijn hoofd iets anders? Want meestal houd hij daarmee op als hij sneller loopt.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 17:12

Sun weet dat wel :+
Hij was dan ook helemaal overdonderd toen ik hem wél aanpakte tijdens de wedstrijd en sindsdien zijn onze problemen op wedstrijden opgelost. (natuurlijk hebben we onze goede en slechte dagen, en ik maak me zelf wel heel nerveus voor een wedstrijd, maar hij is wel voorwaarts en te corrigeren dus in die zin is dat probleem opgelost) However, hij vertoont hetzelfde gedrag nog steeds bij zn verzorgster die ook met hem ment. Tegenwoordig durft die echter ook meer door te pakken en gaat het steeds beter.

Sun wordt onrustig in zn hoofdhouding als hij moe wordt of als hij het erg warm heeft. Koelen achter de oren helpt soms bij hem, of ff uitrusten :) Weet niet hoe lang je losgereden hebt?
Maar dit geldt natuurlijk voor Sun, wil niet zeggen dat het bij Sil hetzelfde is.

groetjes, lacuna

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-11 17:49

Ah oke, ga hem de volgende keer dus maar even goed aanpakken haha!

Had niet zo lang ingereden, misschien een kwartier of zelfs korter :) Regende dus niet ingereden meer tussen 3 bomen door gestapt :P

26 juni hebben we weer wedstrijd op de vereniging waar we ook mennen, dus gewoon het terrein wat hij kent. Ben benieuwd of het ons gaat lukken wat voorwaartser te rijden haha :D

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-11 22:39

Bij ons was dat in het begin ook, zelfs ook een topic over geopend toen :D. Daar werd tegen mij gezegd dat het waarschijnlijk wedstrijdspanning is en "het kwartje moest vallen". Door de onbewuste spanning snapte mijn pony;s niet wat ik nou van ze verwachtte. Misschien bij jou ook het geval wel. Gewoon veel wedstrijdervaring op doen dan komt het vast vanzelf goed.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-11 18:27

Zo vandaag mijn 3de wedstrijd gehad en weer een drama om Sil actief te krijgen. Hij reageerde echt helemaal nergens op en als ik ophield met Ga Dooor roepen dan viel hij helemaal stil.. Echt een drama en laat daardoor erg veel punten liggen daardoor.
Toch 3de en 4de geworden met 200 en 186 punten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 23:50

Er worden wel goede tips genoemd hier. Kan er zelf weinig aan toevoegen, heb altijd eerder pony's gehad die ik eerder heel veel moest inhouden, dan 'vooruit meppen' zeg maar.

Hou je er ook rekening mee dat als je voert, dat je dan eigenlijk voert voor de volgende x/dag?
Als ze hebben gereden, en je geeft ze dán voer (want ze hebben hard gewerkt) maar ze gaan de volgende dag niet aan het werk, dan heb je er niets aan. Wat je nu vanavond, of morgenochtend vroeg voert, heb je wat aan morgenmiddag, als hij (hard) aan het werk moet.

Na het werk kan je prima voeren, als je maar in gedachten houdt dat je voor mórgen voert, dus dan pas je het niet aan op de zojuist gedane arbeid, maar aan de arbeid die morgen gaat komen. Die 'fout' (lekker voeren omdat ze vandaag zo hard hebben gewerkt) heb ik ook lang gemaakt. Nu voer ik wel zoals het hoort, dus in te voren. En hebben ze hard gewerkt en doen ze de volgende dag (haast) niks? dan juist niet of een heel stuk minder voeren. Krijg je ook minder snel last van spierpijn en spierbevangenheid/maandagsziekte.

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-11 00:45

Ja dat weet ik :) Maar Sil krijgt nu gewoon elke dag dezelfde hoeveelheid gevoerd. En heb hem dan deze week wat extra granenmix gevoerd.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 08:05

Miss moet je toch eens iets van haver erbij gaan proberen.. Bis is daar iig behoorlijk van opgeknapt :)

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 09:10

Met het juiste voer de dag van te voren gaan mijn pony's (duo braaf en kalm) ook fijn stuiteren.

In het begin kan het best nog wat spannend zijn op wedstrijd. De ene pony gaat daardoor stuiteren, de ander klapt juist dicht.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-11 12:04

Jenkins schreef:
Ja dat weet ik :) Maar Sil krijgt nu gewoon elke dag dezelfde hoeveelheid gevoerd. En heb hem dan deze week wat extra granenmix gevoerd.

Maar dat is dus juist niet de bedoeling ;) Wil je het goed doen, dan pas je de hoeveelheid voer aan, aan het werk wat de pony waarschijnlijk de volgende dag zal gaan doen.

Mijn welsh a merrie krijgt bij geen/licht werk soms een beetje, soms niets. tijdens de eper paardenvierdaagse kreeg ze wat meer, maar toen wij donderdag een rustdag namen (alleen een stukje wandelen voor de spieren) kreeg ze die woensdagavond en donderdagochtend maar héeeeeeel ietsje, ipv. de 'normale' hoeveelheid van die week.
Donderdagavond kreeg ze dan weer de 'normale' hoeveelheid, omdat ze vrijdag wel weer hard aan het werk moest.

Ze noemen spierbevangenheid niet voor niets ook wel 'maandagsziekte'; als jij je paard voert en (hard) laat werken, prima. Maar als je dan zaterdag's de normale hoeveelheid blijft voeren, en zondag's het paard niet of slechts heel lichtjes laat werken, kan het zijn dat hij maandag bevangen staat en/of met spierpijn.

Wil niet zeggen dat ze dat dan meteen krijgen, maar je maakt de kans er op wel een stuk groter. Bij mij is het o.a. daardoor vorig jaar ook flink mis gegaan, dit was ook een combinatie hoor van voeren, teveel verlies van elektrolyten door zweten en benauwd weer, hard werk, etc. etc.