Vandaag mijn 2de wedstrijd gehad en ik zit met een probleempje

Eerst even wat informatie!
Ik men met een 4 jarige welshxshet kruising.
Hij is altijd al heel ontspannen geweest, echt zo'n pony die zich nergens druk om maakt.
Heeft nooit wat om de zweep gegeven en is dus niet zo snel onder de indruk. Ik ben vroeger fout geweest door hem veel te snel te belonen en echt de minste inspanning al ontzettend goed te vinden

Nu is hij voor de kar ook niet de snelste en dan heb ik het vooral als ik in een bak rijd. Met een buitenrit is hij juist goed voorwaarts.
Zo reageerde hij eerst ontzettend sloom als je in draf wou, dan moest hij echt even op gang komen.
Natuurlijk logisch dat ik hier op heb zitten trainen, ben op de grond aan de slag gegaan hem nog beter te maken op stem hulp. Toen hij weer voor de kar ging, ging dit dan ook vele mate beter! Hij reageert nu heerlijk op de stemhulpen als stap en draf en (af en toe) ook galop.
Maar 1 tempo aanhouden en dan ook vooral het goede tempo aanhouden dat vind hij nog erg moeilijk.
In de hoop dat hij wat meer energie zou krijgen ben ik naast de vitaminebrokken, muesli, zeewier, lijnzaad OOK granenmix gaan voeren. En dan alleen als hij gewerkt had een handje granenmix.
Nu lessen we sinds een tijdje op de vrijdag avond en had ik 2 weken terug bijna met angst op de kar gezeten omdat ik ipv de hele les GA DOOR te roepen alleen maar "ruuuuustig ruuuustig" kon roepen, hij was zo voorwaarts! En ik zo blij

Maargoed toen kwam 22 mei onze eerste wedstrijd.. de vrijdag ervoor met les was Sil dus heerlijk voorwaarts, maar met de wedstrijd zat er niets meer in!!! Hele proef alleen maar GA DOOOR moeten roepen, maar hij reageert er niet op... veel andere dingen geprobeerd, maar hij reageert gewoon niet!
Nou dacht ik, misschien komt het omdat ik hem de dag ervoor niet had gevoerd? Sil kreeg namelijk alleen voer als hij wat gedaan had, zo'n 3x in de week.
Nu word sil sinds 30 mei 2x per dag gevoerd. En dan in totaal een halve schep Granenmix. (kwart 's ochtends en kwart 's avonds)
Afgelopen vrijdag weer les, na bijna 2 weken niet gemend te hebben, (dagje ervoor ff buitenritje gedaan). Sil liep heerlijk! Middendraf ging super en hij had een goed tempo. Yes dacht ik, dat word leuk met de wedstrijd zondag

Nou vandaag was het dus weer niets! Sil was niet vooruit te branden.... op mijn protocol staat dan ook wel 10x geschreven dat ik vlotter, voorwaartser, actiever enz moet zijn! Impuls dus een 5

En zoals altijd, Sil reageerde nergens op.. niet als ik hem vroeg door te gaan, of geluidjes maakte die ik heb geoefend om hem te laten doorlopen.
Enja... echt aanpakken met de zweep op wedstrijd heb ik niet echt gedaan, wel een paar tikjes gegeven, maar hij geeft er niets om!
Met de vaardigheid daarna was hij overigens wel weer actief en had hij zelfs een galopje voor me over..
Ik snap het gewoon niet?! Oke het was onze 2de wedstrijd, maar het zou zoveel punten schelen als hij maar gewoon doorliep in draf en stap en niet steeds terugviel..
Zo heb beetje veel informatie neergezet, maar dat is dan ook wel nodig lijkt mij.
Weet iemand hier de oorzaak van het probleem en misschien een oplossing?!