[AR] Waar op letten bij eerste kar kopen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Ash_

Waar op letten bij eerste kar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 07:57

Hallo bokkers,
Aanstaande maandag ga ik kijken bij een tweewieler voor mijn haf.
Hebben jullie tips waar ik op moet letten?

Groetjes

boomer123

Re: Waar op letten bij eerste kar kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 08:31

hy nou ik ben ook heel vaaak bij een kar gaan kijken en als je gewoon een nette wilt moet je letten op de krasen want ik ging kijken en er zaten zo veel krassen op dat die gewoon lelijk werd en natuurlijk op de remmen als die die heeft en de boom dus en of de boom splitpennen heeft

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:44

Een boom op een tweewieler heeft geen splitpennen en die zijn sowieso voor 2 euro los te koop bij de plaatselijke bouwmarkt.
Bij een tweewieler is het evenwicht met name belangrijk. Met beste om dit te testen is door bij je paard op te meten op welke hoogte de lichtogen van je tuig ongeveer zitten. Stel op 1 meter. Als je daar bent hou je het lamoen op ongeveer 1 meter omhoog terwijl iemand op de kar zit: moet je echt tillen of zweeft het lamoen een beetje. Het laatste is goed. Een goede tweewieler is in balans te zetten door een as die kan schuiven of een bank die naar voor en achteren kan. Kijk ook of de zitting goed zit voor jou. Kan je goed je voeten neerzetten en goed met je rug tegen de leuning? Als er remmen op zitten moeten die goed zijn.
Is de lengte van je lamoen goed. Neem ongeveer de ondermaat van de deken van de pony + 50 cm. Is het lamoen achter voldoende breed. Ik vind een meter breed echt het minimum. Moet voor ook passen natuurlijk. Zijn er stophaken en broekhaken aan het lamoen? Functioneerd de zweng zonder dat deze ergens tegen aan stoot.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-11 09:51

ik zou een ervaren menner meenemen om te kar te laten beoordelen. Het is lastig op afstand te beoordelen of de kar op de juiste maat is voor je paard. En dat is zeker voor een tweewieler belangrijk om de kar in evenwicht te krijgen.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 11:43

Na de eerste bezichtinging gaat er iemand mee die ervaring heeft hier mee. Maar ik ga eerst zelf kijken of ik het uberhaupt wat vind.

De kar heeft een verstelbare zitting en is in totaal 3,30 meter lang. Heeft altijd een zelfde soort paard voor gelopen.