[AR] In een dressuur dipje met het mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Crista

In een dressuur dipje met het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:02

Hallo....

Geen idee of jullie me kunnen helpen maar wie weet! Het is een lang verhaal maar hoop dat iemand de moed vind om het helemaal te lezen want zo wil ik eigenlijk niet verder.....

Sinds ruim 1,5 jaar loopt mijn pony nu voor de wagen. We hebben haar zelf beleerd en alles is helemaal goed gegaan. In het begin heb ik heel erg veel buiten gereden en pas toen ze een maal goed bevestigd was e.d. ben ik begonnen met lessen. Ik les nu 1x per 2 weken sinds ongeveer 9 maandjes, alleen van de winter met de vorst hebben we ruim 2 maanden niet kunnen lessen maar daarna hebben we het weer opgepakt.

Roza is altijd erg onrustig geweest in de aanleuning, zowel onder de man, als aan de longe als met het mennen. Heb al diverse dingen geprobeerd (denk aan bitloos, enkel gebroken trensje, ongebroken trensje, dubben gebroken trensje, africhtingsbitje enz. enz.) Momenteel loopt ze op een liverpoolstang voor de wagen en met een Kimblewick bitje onder de man. Dit is tot nu toe de fijnste combi en hiermee is ze stabieler als ze ooit geweest is....

Maar dan nog, is ze er onrustig in de aanleuning.... Ze kan rustig 2 rondjes erg fijn lopen om er vervolgens ineens weer uit te klappen. Maar soms kan ze ook (voornamelijk bij het mennen) een heel uur lang de ontspanning niet vinden! Onder de man is er wel ietsje meer rust als bij het mennen.... Dit doet ze trouwens niet alleen bij mij maar bij eigenlijk iedereen die met d'r ment of rijdt.... Ze is extreem gevoelig in d'r mond en bij te veel druk komt ze dan ook omhoog....

Op buitenritten (zowel onder de man als met de wagen), waar ik met een los teugeltje rijd is ze vaak een stuk rustiger met d'r hoofd maar zodra ik ze op maat neem en er dus druk op komt is er direct de onrust!
Ik heb zelf een beetje het idee dat ze nog steeds het bit niet 100% accepteert, maar geen idee hoe ik hier verandering in kan brengen! Zodra ik het bit in doe begint ze al een gek te kauwen en met d'r lagen over het bit te schuren (hoop dat je snapt wat ik hiermee bedoel).

Dit alles heb ik na 5 jaar wel mee om leren gaan en ook met het mennen heb ik me erbij neergelegd dat ze nooit 100% de ontspanning en rust zal vinden bij het dressuuren en dan voornamelijk met het mennen, maar nu beginnen we toch wel echt in een dipje te komen met het mennen!

Met het buiten rijden gaat alles prima en is er niets aan de hand, maar zodra ik mijn leidsels op maat neem om wat meer te vragen is er dus die onrust. Alleen i.p.v. dat het door het lessen steeds beter gaat, gaat het alleen maar slechter! Ze drukt haar rug weg, loopt te schudden, ontwijkt het bit en is erg drammerig, ongeduldig en dwars!

Had gisteren weer les... Daarvoor moet ik ongeveer 30 minuten naar het verenigingsterrein rijden. De reis ernaartoe was er niks aan de hand! Maar zodra we aankomen op het terrein wordt ze ongeduldig. Stilstaan is ineens bijna onmogelijk (normaal staat ze rustig 20 minuten stil als ik dat van d;r vraag, nu zijn 20 seconden eigenlijk al te lang!), een lekker drafje wordt een of ander vreemd half galop half draf huppeltje en de ontspanning is ver te zoeken (ze loopt of met d;r hoofd ergens in de wolken of ze kruipt gigantisch achter de teugel)...

Ze reageert traag op mijn hulpen (links? ow.... links! euhm stappen? ja... maar eerst nog ff 10 passen doordraven baas) en (en dat vind ik het ergste) lijkt er zelf ook geen plezier meer in te hebben!

Heb mijn leidsels al op alle mogelijke manier gehad om een andere inwerking te krijgen maar niets maakt de situatie beter.... Eigenlijk wordt het met de week alleen maar slechter!

Zondag heb ik wedstrijd, voor de 1e keer (in de hobbyklasse) maar ik weet nu al dat het 1 grote blamage wordt....De vaardigheid zal wel goed komen, want dan krijgt ze meer vrijheid en wordt er minder van d'r verwacht. Maar de dressuur wordt dus 1 groot drama....

Maarjah, wat nu? Tijdelijk stoppen met lessen en beiden het plezier van het mennen weer terug zien te krijgen (dus voorlopig alleen maar ff naar buiten enzo)?
Of door gaan met lessen en hopen dat ze snel toegeeft?
Of heel iets anders?
En heeft iemand de gouden tip om haar het bit nu eindelijk eens 100% te laten accepteren? (ze is inmiddels al 7 en loopt al vanaf de leeftijd van 2 jaar met een bitje, is helaas, toen ze nog niet van mij was, op 2 jarige leeftijd ingereden)

Ik weet het ff niet meer en zie steeds meer op tegen mijn lessen en het zelf dressuur matig rijden....

En dat terwijl we het mennen beiden zo leuk vonden toen we net begonnen!

Ik ben even ten einde raad.... dus ik vraag nu jullie om hulp! Maar blijf a.u.b. wel lief voor ons he, we zitten al in een dip! ;(

PS: Er is 100% zeker GEEN lichamelijk probleem, tuig en tanden zijn ook prima! Is allemaal al naar gekeken namelijk....

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 11:30

Wat een ellende kan dat zijn he, als je het zelf even niet meer ziet. Neem van mij aan, die momenten hebben we allemaal, dat ter geruststelling :+

Je zegt dat het geen lichamelijke oorzaak heeft maar... het hoeft niet perse in mond / bit of zoiets te zitten. Kan ook kwestie van rug / spieren / benen of wat dan ook zijn, dat ze zo reageert op meer druk. Immers, meer druk betekent ook dat je je achterbenen er meer onder moet zetten, in een houding 'moet' (die misschien niet zo prettig voelt) e.d.

Even wat meer info, want onderstaand kan er allemaal mee te maken hebben:
wat voor bitten heb je al geprobeerd?
hoe les je? In een bak, op een veld? wat doe je dan?
hoe train je voor de rest (longeren, onder het zadel, freestyle)?
wat zegt je instructeur? Wel eens een andere instructeur erbij gehad?
doet ze het nu meer dan toen je je lichtere wagen had? Geloof me een lichte of een zwaardere wagen maakt ontzettend veel uit (kan dus ook in haar borst zitten of in het si-gewricht, dat meer wordt belast met 'trekken' )

Geen idee hoor voor een oplossing, want ken het totale probleem niet en zoveel ervaring heb ik nou ook weer niet, maar misschien dat anderen die die ervaring wel hebben je tips kunnen geven. Weet alleen wel dat een goede instructeur in dit soort gevallen een heel groot deel van de oplossing is want die kan het zien en door ervaring je heel gericht helpen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 11:44

Hey, bedankt voor je reactie!

Ik ga ff proberen antwoord te geven op je vragen :)

Afgelopen jaar is er een veearts, een osteopaat en een tandarts bij geweest. Allen geen schokkende dingen kunnen binden gelukkig, dus vandaar dat ik een lichamelijk probleem uit sluit....
Omdat ze ook met het rijden en longeren zo veel onrust heeft ga ik er eigenlijk ook niet vanuit dat het komt door de druk op de borst bij het trekken van de wagen....

De bitjes die ik er tot nu toe in heb gehad zijn de volgende:
Rijden: Bitloos, dubbelgrbroken watertrens, enkelgebroken watertrens, ongebroken bustrens, liverpoolstang, kimblewickstang (zit er nu ook in)
Voor de wagen: Kimblewickstang en liverpool (rijdt nu met de liverpool)

In de winter maanden les ik in de bak, in de zomer (nu dus) les in op een groot grasveld.... Met lessen zijn we veel bezig met overgangen en veel bezig met de juiste stelling en buiging, omdat ze dis moeilijk vind. We besteden bewust niet te veel aandacht aan haar houding omdat ze dan alleen maar pissig wordt en ik d'r helemaal niks meer mee kan. Alleen als ze te erg d'r rug weg gaat drukken gaan we eventjes met d'r houding aan de gang...We galloperen heel bewust NIET met de lessen omdat ze al snel uit zichzelf in galop springt als het moeilijk wordt....

De rest van mijn training momenteel: ik rijd een paar keer per week onder de man, meestal buiten en heel soms in de bak (buiten moet ze ook regelmatig aan de bak hoor)
en probeer minimaal 2x per week te mennen, altijd buiten, waarbij ik haar wel af en toe aan het werk probeer te zetten. Longeren doe ik nauwelijks, omdat we daar beiden geen plezier in hebben en ze afgelopen paar x door steigeren achterover is geklapt (bijzet komt strak te staan wanneer ze schrik, te veel druk, dan gaat ze steigeren)...

Ze is ook minimaal 1x (maar vaak 2x) per week vrij....

Mijn instructrice vind dit ook een moeilijk geval... en doet er alles aan om me te helpen maar het lukt tot nu toe gewoon nog niet...We proberen steeds weer iets nieuws maar het mag allemaal niet baten.... Andere instructeur erbij heb ik nog niet gehad... de men-instructies liggen hier helaas niet voor het oprapen namelijk (dat heb je zelf denk ik ook wel al ondervonden ;) )....

En of ze het erger doet sinds in mijn nieuwe (en dus zwaardere) wagen heb? Tja, ik weet het niet, wel iets... maar moet zeggen dat ze het met mijn vorige wagen ook al behoorlijk erg deed, alleen nu begint ze behalve die onrust ook nog eens ongeduldig, drammerig, dwars en oost-indisch doof te worden...
Maar of dat nou door mijn zwaardere wagen komt of doordat we nu op het open veld trainen? Want dat is beiden in dezelfde periode veranderd....

Ipsilonka

Re: In een dressuur dipje met het mennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:15

Hele kleine dingen proberen, kijk eens kritisch naar je rugriem. Misschien zit die voor haar net even te strak. Probeer hem eens 2 gaatjes losser. Niet dat je zo het probleem oplost, maar in jouw geval, alle kleine beetjes die helpen is voor jou mooi meegenomen. Zelfde voor het bit, hang m eens hoger/lager. Doe je binnensingel eens net een gaatje losser. Doe dit niet allemaal tegelijk, maar probeer een voor een en kijk wat werkt, hoe minimaal ook.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 12:19

@Ipsilonka, aantal dingen van die jij noemt heb ik al geprobeerd, maar zou idd nog wel wat dingetjes kunnen proberen... Rugriem heb ik nog niks mee gedaan... Bit heeft al wel hoger en lager gehangen, binnensingel heeft ook al losser gezeten

Maar, bedankt voor het meedenken!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 12:21

Rugriem was bij mijn fjord de reden van het niet achterwaarts gaan bijvoorbeeld. Bij mijn huidige paard heb ik m ook lekker los,zij werd er ook kriebelig van. Soms weet je het niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-11 13:37

Net even wat zitten lezen en omdat ik toch zelf het idee heb dat ze het bit gewoon nog steeds niet 100% fijn vind bedacht ik me net:

ik heb nu een bit met pompwerking, hoe zou ze het misschien doen op een bitje zonder pompwerking, of zelfs een bitje met vaste scharen? Wat zouden jullie adviseren? En dan met/zonder tongboog of juist recht of iets gebogen?

Heb nu een rechte liverpool met pompwerking voor voor de wagen en daar klooit ze zich een ongeluk mee! Voor het rijden heb ik en kimblewick stang met tongboog erin en daar klooit ze veel minder mee, echter als ik dat bit voor de wagen erin hang is er geen land met d'r te bezeilen, constant tong over het bit en vechten ertegen....

Pfff kan ik niet ergens gewoon 10 bitten lenen en allemaal 1 week uitproberen en er dan pas 1 kopen? Leuk hoor, uitzoeken hoe en wat, maar het kost me klauwen met geld!

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 14:13

Tong over het bit gooien ken ik. Ik heb mede daardoor ook een Liverpool zonder pompwerking. Echter ze blijft het doen. Gelukkig heeft eeninstructeur op menkamp veel verstand van bitten en die neemt t een en ander voor me mee om uit te proberen. Dat is dan weer mazzel voor mij!

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 20:00

Ik heb nog wel een paar vragen. Hoelang heb je haar al? Heeft ze met rijden en longeren exact dezelfde problemen? Zijn die problemen ook altijd zo geweest of is het ooit weg geweest?

Ik heb ook een pony die er heel veel moeite mee heeft om het bit te accepteren. Loopt aan de bijzet redelijk (lees minder op en neer gaan) en na heel veel trainen gaat het nu voor de kar en met lange lijnen ook steeds beter, maar daar zit nu al 2 jaar training in. Op wedstrijd is het nog steeds een groot probleem. Deze pony heeft het met halster iets minder maar heeft er dan nog steeds moeite mee om te worden opgesloten, dus denk dat het bij hem niet in zijn mond zit maar in het vertrouwen. Kon hem trouwens net als jij vertelt met een lang teugeltje prima rijden en vaardigheid gaat met hem ook perfect.

Ik weet niet of het aan het bit ligt of aan druk/worden opgesloten. Heb je het idee dat ze er wel tegen kan om te worden opgesloten?
Wat je zou kunnen proberen is eens longeren met een longeersingel en daaraan een elastische dekensingel achterlangs zodat ze continue druk van achter heeft. Eens kijken of ze die druk wel kan hebben.
Als dat goed gaat eens longeren met een halster en dan aan het halster bijzetten dus zonder bit, ik zou bij dit paard zoiezo kiezen voor een bijzet met elastiek omdat ze dan in ieder geval altijd druk heeft en niet zoals met een vaste bijzet of druk of niks.
Als dit ook goed gaat kan je het ook combineren, dus van voren bijzetten aan het halster en van achter een elastische singel (zou deze dan niet aan de bijzet voor vast maken maar gewoon allebei apart aan de longeersingel.

Andere bitten heb ik bij mijn pony toen ook maanden lang geprobeerd, maar pas op dat ze daar niet nog onrustiger van worden omdat het elke keer weer anders voelt in hun mond. Ik denk dat het probleem niet zit in welk bit en hoe vaker je van bit wisselt hoe onrustiger en hoe minder het vertrouwen.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en als je meer wil weten hoor ik het wel.

Waar start je zondag?

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-11 21:39

Goede bij je passende instructie is altijd lastig, men nu bij Peter de Koning, logisch, sta er ook op stal maar afgezien daarvan ben ik erg blij met hem, maar bij jullie in Zoetermeer zit Hanemaaijer natuurlijk, die is echt ook heel kundig.

Citaat:
Longeren doe ik nauwelijks, omdat we daar beiden geen plezier in hebben en ze afgelopen paar x door steigeren achterover is geklapt (bijzet komt strak te staan wanneer ze schrik, te veel druk, dan gaat ze steigeren)...

Longeren met vaste bijzet, vind dat doodeng. Of met pessoa, of met lange lijnen of freestyle. Rizanta heeft er erg veel baat bij moet ik zeggen.

Je hebt het trouwens steeds over bitjes, maar hoe zijn jouw handen, hou je steeds meer vast of kun je ze luchtig houden? Negen van de 10 keer als het niet loopt bij mijn pony's of 't peerd moet ik eerlijk bekennen dat ikzelf gewoon zit te klunsen :o Ik hou te weinig druk over beide leidsels, ben te stug met een van mijn handen of rij er gewoon te weinig tegenaan (ben dan dus te afwachtend) :+

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-11 23:15

@ Romy_Tessa Wat jij beschrijft komt me heel bekend voor! Ze is inmiddels ruim 7 jaar oud en nu ruim 5 jaar in mijn bezit. De problemen zijn er altijd geweest...De ene keer erger als de andere keer maar ze zijn er altijd geweest!

Eigenlijk pas vorige zomer ben ik begonnen met verschillende bitjes proberen. Inmiddels rijdt ik nu wel alweer ruim een half jaar met dezelfde bitten (liverpool voor de wagen, kimblewick onder de man) inderdaad omdat ik niet wil blijven wisselen van bit! Heb wel gisteren een andere liverpool gekocht maar daar ga ik morgen nog niet mee rijden, die ga ik van de week eens proberen, zonder pompwerking en met een lichte boog...

Wat je beschrijft met niet opgesloten willen worden herken ik erg duidelijk! Ik ga het eens proberen zoals jij beschijft! want we hebben ook een poos dubbel lijnen gedaan maar wanneer ik mijn 2e lijn achter haar kont langs deed ging ze direct klemmen en rennen.... Dus PANIEK!

Maar wat jij zegt dat het geen vertrouwen is, bedoel je geen vertrouwen in mij of geen vertrouwen in het "opgesloten" worden en in het bit? Want ik merk wel dat ze juist alleen mij voor de volle 100% vertrouwt en veel andere mensen een stuk minder! Ze doet echt alles voor me!

Ik ga eens met jou methode aan de gang en kijken of het voor ons werkt! Ik laat het je nog weten!! (per pb denk ik)

@VanHuisUit Ik had in het begin van de spanning idd wel eens vast handen maar mijn intructrice is daar erg fel op! Het maakt niet uit of ik los, luchtig, stug of vasthoudend ben ik mijn handen, ze blijft constant onrustig helaas :n

Juist hoe minder ik doe en hoe minder ik vraag hoe fijner ze loopt! Maarjah, soms wil je toch wel iets meer als een beetje rechtuit tuffen met het hoofdje ergens waar zij het zelf wil ;)

Super bedankt allemaal voor de tips! Ben er erg blij mee en ga er zeker mee aan de slag!

Voor nu ga ik slapen, morgen om 6 uur op... voor mijn wedstrijd! We gaan er met frisse moed tegenaan en we gaan het gewoon proberen! Het is niet voor niks dat ik mee doe in de hobbyklasse ;)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 07:39

Citaat:
Wat je beschrijft met niet opgesloten willen worden herken ik erg duidelijk! Ik ga het eens proberen zoals jij beschijft! want we hebben ook een poos dubbel lijnen gedaan maar wanneer ik mijn 2e lijn achter haar kont langs deed ging ze direct klemmen en rennen.... Dus PANIEK!

Zoals je dit omschrijf denk ik dat daar toch wel een deel van het probleem zit en een paard loopt voor de wagen met broek en als je ze dan van voren ook nog opsluit wordt het voor haar misschien net iets te veel.

Citaat:
Maar wat jij zegt dat het geen vertrouwen is, bedoel je geen vertrouwen in mij of geen vertrouwen in het "opgesloten" worden en in het bit? Want ik merk wel dat ze juist alleen mij voor de volle 100% vertrouwt en veel andere mensen een stuk minder! Ze doet echt alles voor me!

Ja waar het vertrouwen precies in zit weet ik ook niet, bij mijn pony heb ik ook het idee dat hij me aardig vertrouwt. Ik denk vooral gevoel van opgesloten worden dat daar het probleem zit en dan is vertrouwen misschien niet helemaal het goede woord. Maar toch vertrouwt het paard niet helemaal op zich zelf en niet helemaal op de mensen, want als ze ons 100% zou vertrouwen zou ze dit ook van ons accepteren. Maar het zijn en blijven natuurlijk ook vluchtdieren, dus of we dat moeten willen dat ze ons 100% vertrouwen.

Waar heb je wedstrijd straks? Toevallig ook in Hoofddorp?

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 14:20

Mijn paard loopt een stuk ontspannender zonder bit. Ik heb hem beleerd met Liverpoolstang, maar ben na een jaar ongeveer over gegaan op een bitloos menhoofdstel (http://www.bitloosrijden.nl/website/inf ... dle/mennen ). Later ook de kleppen eraf gehaald en nu mennen we helemaal super ontspannen. Soms denk je dat paard heel gevoelig en druk is en niet bitloos zou kunnen, maar die paarden worden vaak ook een stuk rustiger als dat stuk metaal waar ze zo'n last van hebben uit hun mond verdwenen is. Ik zou het gewoon eens proberen, succes!

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 17:13

Tja altijd lastig, vergeet niet dat de aanleuning heel moeilijk is voor het paard.

Dan lees ik dat er veel spanning is wanneer je het terrein van de vereniging op rijd, waarschijnlijk is het soort les wat je met die paard krijgt niet geschikt en ontstaat er bepaalde spanning(ben jij tevreden over de les, boek je vooruit gang?) het is heus niet erg om tegen je instructeur te zeggen dat het niet gaat. De bedoeling is dat je dalijk veder kan met dit paard.

Het is belangrijk dat het paard goed van achter word gereden en doormiddel van een goede buiging naar links en rechts haar los te krijgen. Ga niet te lang door met bepaalde oefeningen want wanneer het paard veel last van spierpijn krijgt, zal het een negatieve indruk krijge van de training en dus nog onrustiger worden. Het is belangrijk om die ontspanning terug te krijgen zodat je daarna een nettere aanleuning krijgt.

ook is het belangrijk dat je zelf rechtop zit want daardoor blijven je handen ook recht en gelijkmatig. ( ik maakte altijd de fout om mee te hangen in de dresssuur waardoor ik tegenstrijdige hulpen gaf)

Als laatst probeer zelf ook rust in je stem te bewaren mocht je zelf op een gegeven moment geirriteerd raken of wat boos worden....

Als laatst heb ik dit alles geschreven naar mijn eigen ervaring, het hoeft dus niet voor jou te gelden maar wie weet zit er wat tussen ;)

Succes met proberen ik heb tussen alle tekste al hele nuttige dingen gelezen!

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-11 22:37

@ Sasika Ik ben gelukkig erg tevreden met mijn intructrice, zeker in het begin boekten we super veel vooruitgang! Ze geeft ook echt les op een manier waar ik me fijn bij voel, we hebben dezelfde ideeen en als ik aan geef dat ik ergens mee zit of als ik het ergens niet mee eens ben kunne we daar gewoon over praten gelukkig. Alleen dus de laatste 2 maandjes lopen we een beetje vast, maar mijn instructrice doet wel alles wat ze kan om me te helpen, en ik denk ook niet dat iemand anders hier wel in een keer doorheen komt zeg maar...

We blijven idd wat jij zegt niet te lang bij bepaalde oefening hangen, want dat is voor beiden niet leuk, saai en vervelend :) Dus gelukkig afwisseling genoeg!

Mijn instructrice is erg gebrand op mijn houding, dus daar word tik regelmatig op gewezen haha (ga recht zitten, hand recht op, blijven ademen, ontspannen en luchtig blijven! haha)

Vandaag mijn wedstrijd gehad, en ik was helemaal verbaasd! Ze liep echt zoooooooo fijn!!!! Echt heel bizar maar wel erg fijn haha, ik heb genoten en ben erg tevreden, zeker voor en 1e keer! De aanleuning was nog lang niet 100% in orde maar ik was allang blij met de aanleuning die ik had! Echt een ruime verbetering met de afgelopen periode!

We gaan gewon lekker rustig door en ik ga zeker met Romy_Tessa haar tips aan de gang!!

ps: ik had idd vandaag wedstrijd in Hoofddorp, in de hobbyklasse :)

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-11 22:41

Leuk dat het vandaag zo goed ging. Blijkbaar heeft ze weinig last van wedstrijd stress

Mijn rechter voorpony was wel weer erg gestresst, had als jurycommentaar: rechts voor zorgt voor onrust in het hele span. En dat voor een pony die nu al 2 jaar volop mee gaat in de wedstrijden en de ene keer gaat het beter dan de andere keer, twee weken terug ging het super en reed ik 200 punten en vandaag net aan wel/niet winst.