[AR] Pony bokt naar de balk.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Shrliii

Pony bokt naar de balk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-11 14:42

Hallo iedereen,

Ik zal het probleem even kort uitleggen.
Mijn Pony Tiquila is nu ruim 2 jaar en wordt nu beleerd voor de koets ( het wordt een sulky).
Ik deed dit als volgt ;

1 het tuigje omdoen zonder bitje en lekker laten wennen
2 achter de pony aanlopen en het sturen aanleren (zonder bitje)
3 balkje erachter hangen (geen probleem) zonder bitje
4 het bitje ingedaan en erachter gelopen (dus zonder de balk)
5 alles met balk ( ging 3 keer erg goed)

nu verschoot ze 3dagen terug van een paard naast de piste die begon mee te lopen en begon te bokken naar de balk, heb haar gekalmeerd en gewoon opnieuw begonnen niet gestraft met ed mening dat maakt haar alleen erger van slag, ze schrok immers maar nu bokte ze gistere telkens als ik een bochtje wilde maken naar de ' touwen ' langs haar lichaam waarmee de balk vastzit ; ik denk dat dit door die schrikervaring komt want ze had er immers nooit problemen meer daarom weet ik niet goed wat te doen , ik dacht eraan een stapje terug te doen en er gwn achter te lopen om de ervaring te vergeten maar misschien associeerd ze dan bokken met niet hoeven werken (trekken dus)
dus hierbij vraag ik om tips

ik zou graag hebben niet gewoon te sturen ga naar een ervaren menner dan kan ik het bericht namelijk gwn verwijderen , ik heb namelijk ervaring met mennen alleen is dit de eerste keer dat ik deze situatie meemaak.

Alvast bedankt , groetjes shirley en hoefjes van Tiquila

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:46

menkwestie weet ik geen antwoord op maar vind ruim 2 toch te jong om e beginnen met werken... vind dat ze minstens 3 jaar moetn zijn voordat je iets van hun vragt in de zin van trekken/dragen/bit

Firefly4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 14:50

Even buiten de leeftijd, want je lees meer paarden die op jonge leeftijd voor koets word gezet.

Hoelang ben je met elke stap bezig geweest?
Misschien is eerst meer lopen aan de lange lijnen (een draad achter de kont langs) een manier om het te oefenen.
Ga vooral NIET te snel. Paard is nog jong en je wilt het niet verpesten.

Het je hulp van iemand?

Succes ermee!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 15:11

Forse stap terug in de opleiding. BLijkbaar is de vertrouwensband zo dun, dat ik eerst aan vertrouwen zou werken, vertrouwen op koetsier en stem. Leren riemen langs het lijf te krijgen en tussen de benen, etc. Gewoon basis.

Verder vind ik 2 jaar veel te jong, niet alleen lichamelijk, maar vooral geestelijk om het allemaal te verwerken.

Isapaardje

Re: Pony bokt naar de balk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 18:46

Persoonlijk ben ik geen voorstander van 'balkjes slepen'.
Het lijkt leuk en velen doen het zo, maar het is in alle opzichten toch anders dan met een wagentje.
Zelf ben ik begonnen met eerst goed naar commando's leren luisteren met tuig op het lijf.
Hier ben je zomaar een paar maanden zoet mee.
Met de strengen oefenen deed ik door deze zelf vast te houden, dan zitten ze ook wat hoger en niet super laag tegen de benen aan, wat je ook niet hebt bij een kar, maar wel bij een band of balkje. Je kunt op die manier ook prima druk op het borsttuig uitoefenen.
Toen dit alles perfect ging, zelfs op de openbare weg, besloten de aangekocht 2 wieler er achter te hangen. In het begin liep iemand er langs (aan het halster) en zo weer verder getraind.
Ook weer vele weken verder.
Uiteindelijk liep onze pony een jaar later als een goed beleerde, bomproof menpony voor de wagen.
Later heeft ze van alles versleept; sleetje in de winter en zelfs complete bomen toen wij ergens met de auto niet konden komen, maar met de pony wel. Ze vond dat toen allemaal prima.

En ook ik vind 2 jaar te jong om al serieus met mennen te willen beginnen.
Ze zijn nog niet volgroeid, zeker pony's zijn later rijp. Je hebt er later alleen maar langer plezier van als je nu nog even geduld kunt opbrengen.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-11 19:01

gewoon oefenen aan de lange lijnen en als ze goed aan de stem hulpen is,met iemand amen haar voor de sulky zetten ik zou het balkje slepen weglaten.succes en ruim 2jr ,hoe oud is die precies want 2,5jr vind ik prima om langzaam aan zo af en toe te oefenen prima

Shrliii

Re: Pony bokt naar de balk.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:21

Ik heb inderdaad ook een paar maanden aan de lange lijnen gewerkt en dit ging overal goed ook op straat , verder zou ik niet zeggend at het vertrouwen dun is , ik kan werkelijk alles met haar doen zonder te dwingen , helemaal vrijwillig ik ben ook al een aantal keer met haar gaan zwemmen vrachtwagens tractors toeterende autos geen probleem. Dit is werkelijk de eerste keer dat ze zo'n reactie vertoonde.
Ik ben gisteren terug zonder de balk aan het werk gegaan.
eerst heb ik er 10 min even los laten gaan aan de longe niet te lang gewoon een galopje aan beide kanten, heb er opgetuigd en ben gaan wandelen in het bos stap en draf , helemaal geen probleem geweest. Ze was weer mijn voorbeeldige superpony.
Ik heb eventueel hulp van iemand die meerdere pony's voor de koets heeft beleerd en die zegt dat ik het gedrag gewoon moet afstraffen maar ik wil de pony niet straffen voor de schrikreactie , het was immers maar de 4de keer dat de balk erachter ging.
Ik weet dat niet iedereen voorstander is van de balk , ik gebruik m om haar gewend te maken dat er iets achter der sleep , dat dit geluidjes kan veroorzaken en dat ze het moet trekken , ookal is de balk een echt lichtgewicht
Zo het is weer een heel boek maar dit is de beste manier om alles te omschrijven ,
ik wil jullie ook alvast bedanken voor jullie tips , verder wil ik ook graag jullie meninb voor het afstraffen.
Groetjes Shirley

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:30

Firefly4 schreef:
Even buiten de leeftijd, want je lees meer paarden die op jonge leeftijd voor koets word gezet.

Hoelang ben je met elke stap bezig geweest?
Misschien is eerst meer lopen aan de lange lijnen (een draad achter de kont langs) een manier om het te oefenen.
Ga vooral NIET te snel. Paard is nog jong en je wilt het niet verpesten.

Het je hulp van iemand?

Succes ermee!

Ik ben het er helemaal mee eens dat alles traag en niet op mijn nivo maar op het hare moet gaan , ik plak geen tijd op elke stap ik doe gewoon elke keer een klein beetje meer , snapt ze het niet ? dan gaan we de volgende keer gwoon verder.
Het optuigen was geen probleem ze laat alles toe qua enge dingen opleggen ik heb in het begin ook schriktraining gedaan zoals over een zeiltje lopen , ballonnen en paraplu's en die dingen. over het sturen heb ik langer gedaan ze is namelijk zo gewend mij te zien bij het wandelen enz dat ze zich soms ineens omdraaide en mij verraste zodat ik niet in kon grijpen , ik heb er dan ook erg lang over gedaan dit eruit te krijgen. Maar dit doet ze nu ook niet meer. toen het allemaal goed ging ben ik met halster over het hoofdstelletje naar buiten in de rustige polders gegaan met de extra begeleiding van mijn vriend.
Om dit boekje weer af te maken.
Nogmaals ik wil alleen het beste voor de pony dit is geen om ter snelst race ik heb ook geen datum van nu moet ze ervoor dit doen we allemaal in haar tempo we gaan pas verder naar de volgende stap als ze het perfect goed kan en snapt en we 'trainen' maar 1 a 2 keer in de week ongeveer een half uurtje waar dat het losgooien aan de longe en het optuigen dan ook in zit ,
aleen bij de buitenwandelingen duurt het wat langer maar dan krijgt ze een pauze om is aan het gras te knabbelen ;') ik hoop je vragen verduidelijkt te hebben :) /3

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:34

cyclo86 schreef:
menkwestie weet ik geen antwoord op maar vind ruim 2 toch te jong om e beginnen met werken... vind dat ze minstens 3 jaar moetn zijn voordat je iets van hun vragt in de zin van trekken/dragen/bit

Het bitje heeft ze wel al eens ingehad , 2 keer nu 5 min om te wennen, kan op zich geen kwaad vind ik .
Verder is het ook niet de bedoeling dat ze de sulky met de 2 mensen erin al gaat trekken , het balkje dat ze momenteel trok is een oude kleine weide paal die helemaal niet zwaar is , dit gebruik ik alleen om haar gewend te maken dat er nog iets achter haar is dat ze niet kan zien en dat geluid maakt .
Ik weet dat niet iedereen het eens is over de leeftijd maar ik vind dat je zowiezo geen leeftijd om het mennen of rijden kan plakken , het ene paard is er klaar voor het andere niet , nu vind ik wel dat zware lasten en inrijden maar vanaf 3 jaar mogelijk is ivm de bouw en de groei, het is dus niet de bedoeling dat ze voor haar drie jaar voor die koets gaat. Ik wil haar gewoon genoeg de tijd geven om al de nieuwe dingen te leren en te verwerken.
Laatst bijgewerkt door Shrliii op 29-05-11 09:35, in het totaal 1 keer bewerkt

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-11 09:35

Mijn pony vond het eerst ook niet fijn dat de lijnen zo laag langs haar benen afhingen om een balkje te trekken.
We hebben toen een tijdje de lijnen door de broek heen gedaan waardoor ze niet meer zo laag tegen haar benen flapperden.
Dat hielp enorm. We hebben wel geen zware balk erachter gehangen. Enkel een stok en een autoband om inderdaad net als jou
te laten wennen aan het idee..
En met een kar heb je hier misschien geen last van want dan hangen die lijnen aan de zweng, die een stuk hoger boven de grond
zit dan een balkje...

Shrliii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-11 09:47

jojoni schreef:
Mijn pony vond het eerst ook niet fijn dat de lijnen zo laag langs haar benen afhingen om een balkje te trekken.
We hebben toen een tijdje de lijnen door de broek heen gedaan waardoor ze niet meer zo laag tegen haar benen flapperden.
Dat hielp enorm. We hebben wel geen zware balk erachter gehangen. Enkel een stok en een autoband om inderdaad net als jou
te laten wennen aan het idee..
En met een kar heb je hier misschien geen last van want dan hangen die lijnen aan de zweng, die een stuk hoger boven de grond
zit dan een balkje...

Dat ga ik is proberen, ik zat ook al een tijdje te denken aan een band dat gaat een stuk handiger volgens mij :)