[LO] vraagje over longeren met touwtjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-03 23:57

Als er een wetenschappelijk onderzoek geweest is moet dat t och ergens gepubliceerd zijn?
Verder zeg ik niet dat jouw training niet tot in detail klopt, maar ik heb er ook nog geen voor zichzelf sprekende resultaten van gezien. We hebben nu enkele meisjes die zich hier hebben aangemeld, maar als jouw trainingen zo goed zouden zijn dan had je inmiddels toch ook een wat oudere doelgroep moeten kunnen bereiken?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:10

Aqua8horse"]
[quote="Kyra"][quote="Aqua8horse schreef:
Waarom wil je per se met touwtjes longeren? Ik heb werkelijk mijn twijfels over deze manier van longeren al lijkt het voor velen een goede oplossing?


Een onderbouwing zou handig kunnen zijn?
[/quote]

Omdat je paarden op deze manier uit hun natuurlijke balans haalt zodat de bewegingen niet meer vanuit het paard zelf ontstaan. Bovendien is het normaal zo dat een paard zich rondmaakt op de impuls die ontstaat. Bij het longeren met touwtjes of andere hulpteugels zet je het paard in een houding zonder dat er impuls is.(helaas zie ik ook maar al te vaak dat de paarden nog niet een warming up hebben gehad. Dit is mijn (beknopte) onderbouwing waar je om gevraagd heb. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geworden.
[/quote]

een paard loopt uit zichzelf voor 3/5 op de voorhand

laat hem zo een paar jaar lopen en op zn 7e/8e heeft ie HKO oid en verdwijnt hij(slager ofzo)

geloof dat de gemiddelde leeftijd van paarden in nederland rond de 7 ligt?

rij die achterhand eronder, en ook hetzelfde tijdens het longeren doen.

heb btw vandaag een clinic van thamar zweistra en tineke bartels gezien, en thamar rijdt hem heeeeeeel erg laag diep en rond los! en vr achter de LL

tineke was wel te spreken over deze manier van rijden, ze gaf aan wat er moest kloppen(hele bovenlijn aangespannen en achterhand eronder) en dan was dit een goede manier van losrijden.

toch gek he, dat zelfs die mensen op deze manier hun paarden los maken, en niet alleen onder t zadel maar ook aan de longeerlijn

en dat terwijl t volgens jou zo slecht is.....

nou, mijn paard begint eindelijk weer lekker te lopen!

na t zware weekend van vorige week liep ie deze week niet zo lekker, tot ik hem gister heb gelongeerd op de manier van sjuimpje, en lekker soepel en los dat ie vandaag was Haha!

dat zegt voor mij genoeg!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 00:12

Aqua8horse"]
[quote="Roelof schreef:
Voor alle tegenstanders van het gebruik van hulpteugels de volgende vraag:
Hoe houden jullie je paarden dan aan één gesloten in de hogere verzameling. Gebruik je hierbij je teugels, of houden jullie die lang en verzamelen jullie paarden zich vanzelf.
Als je bijgezet longeren nou eens vergelijkt met dezelfde hulpen als die van de ruiter, dan zijn de verschillen minimaal. Dat er vaak op een foute manier bijgezet wordt, waardoor allerhande problemen met het paard kunnen ontstaan is waar. Maar er zijn ook mensen die zich goed in de anatomie van paarden hebben verdiept en die wel terdege zeer verantwoord hun paarden longeren. Ditzelfde gebeurd met ruiters die hun paarden slecht trainen en de verkeerde hulpen geven. Ook daar kan schade aan het paard ontstaan.
Pleit voor startende ruiters: leer eerst zo veel mogelijk over de anatomie van een paard voor je gaat gymnastiseren/longeren.


at kan je niet vergelijken Roelof. Teugels werken in met een druk van max 200gr en op het moment dat het paard al in balans is. Jouw vergelijking klopt dus niet. Longeren is een kunst, maar niet met hulpteugels!!! En of bepaalde mensen werkelijk zoveel begrijpen van de anatomie...?????
[/quote]

yhm, tsja?

wat te denken van alle zagende mensen, en de mensen die eens flink in die mond gaan hangen.....echt wel meer dan 200 gram

of de mensen die hun binnenhand vastzetten waardoor het binnen achterbeen van t paard niet meer kan ondertreden?
lijkt mij dat er wel meer druk dan 200 gram op de teugels komt te staan hoor!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:16

Roelof schreef:
Voor alle tegenstanders van het gebruik van hulpteugels de volgende vraag:
Hoe houden jullie je paarden dan aan één gesloten in de hogere verzameling. Gebruik je hierbij je teugels, of houden jullie die lang en verzamelen jullie paarden zich vanzelf.
jouw vraag, ik heb hem al eens eerder gesteld en ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord.

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 10:19

ik denk dat aqua8horse en sanne83 hier geen antwoord op hebben, anders hadden ze nml allang gereageerd!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:19

Sjuimpje schreef:
Als er een wetenschappelijk onderzoek geweest is moet dat t och ergens gepubliceerd zijn?
Verder zeg ik niet dat jouw training niet tot in detail klopt, maar ik heb er ook nog geen voor zichzelf sprekende resultaten van gezien. We hebben nu enkele meisjes die zich hier hebben aangemeld, maar als jouw trainingen zo goed zouden zijn dan had je inmiddels toch ook een wat oudere doelgroep moeten kunnen bereiken?


Resultaten...lees dan maar eens mijn profiel! En dat wetenschappelijk onderzoek is wel degelijk gepubliceerd in een boekwerk zelfs!
Is het een garantie voor jouw dat als 2 kinderen zich (vrijwillig!!!) aanmelden op Bokt, ik geen ouderen les zou geven?
Natuurlijk geef ik ook aan ouderen, maar die begeven zich niet op bokt.
Dus dat is een redenatie die niet klopt.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:20

Renske20"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Roelof schreef:
Voor alle tegenstanders van het gebruik van hulpteugels de volgende vraag:
Hoe houden jullie je paarden dan aan één gesloten in de hogere verzameling. Gebruik je hierbij je teugels, of houden jullie die lang en verzamelen jullie paarden zich vanzelf.
Als je bijgezet longeren nou eens vergelijkt met dezelfde hulpen als die van de ruiter, dan zijn de verschillen minimaal. Dat er vaak op een foute manier bijgezet wordt, waardoor allerhande problemen met het paard kunnen ontstaan is waar. Maar er zijn ook mensen die zich goed in de anatomie van paarden hebben verdiept en die wel terdege zeer verantwoord hun paarden longeren. Ditzelfde gebeurd met ruiters die hun paarden slecht trainen en de verkeerde hulpen geven. Ook daar kan schade aan het paard ontstaan.
Pleit voor startende ruiters: leer eerst zo veel mogelijk over de anatomie van een paard voor je gaat gymnastiseren/longeren.


at kan je niet vergelijken Roelof. Teugels werken in met een druk van max 200gr en op het moment dat het paard al in balans is. Jouw vergelijking klopt dus niet. Longeren is een kunst, maar niet met hulpteugels!!! En of bepaalde mensen werkelijk zoveel begrijpen van de anatomie...?????
[/quote]

yhm, tsja?

wat te denken van alle zagende mensen, en de mensen die eens flink in die mond gaan hangen.....echt wel meer dan 200 gram

of de mensen die hun binnenhand vastzetten waardoor het binnen achterbeen van t paard niet meer kan ondertreden?
lijkt mij dat er wel meer druk dan 200 gram op de teugels komt te staan hoor!
[/quote]

Zo hoort het te wezen!!! Een teugel druk van ongeveer 200gr!!!
Dat is toch algemeen bekend?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:21

SuperPepeijn"]
[quote="Roelof schreef:
Voor alle tegenstanders van het gebruik van hulpteugels de volgende vraag:
Hoe houden jullie je paarden dan aan één gesloten in de hogere verzameling. Gebruik je hierbij je teugels, of houden jullie die lang en verzamelen jullie paarden zich vanzelf.
jouw vraag, ik heb hem al eens eerder gesteld en ik ben nog steeds benieuwd naar het antwoord.
[/quote]

Het antwoord is hier boven al gegeven...

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 11:23

Renske20 schreef:
ik denk dat aqua8horse en sanne83 hier geen antwoord op hebben, anders hadden ze nml allang gereageerd!


Ik heb wel degelijk antwoord gegeven.......zou het misschien kunnen dat jullie dan misschien het antwoord niet begrijpen?

Suusje1986

Berichten: 1155
Geregistreerd: 31-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 16:38

[quote="Renske20"]
nou, mijn paard begint eindelijk weer lekker te lopen!

Wat had jouw paard dan???

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:33

sanne83"]
[quote="Roelof schreef:
Vanzelfsprekend moet er gewerkt worden aan balans en wat dacht je van tactmatigheid in de gangen. Het klinkt zeer interessant van aqua8horse vertelt over eerst aan de balans te werken en pas daarna aan de beweging. Je moet je echter eerst beseffen dat een paard van nature zijn gewicht op de voorhand draagt. In de sport willen we dit nu eenmaal dit verplaatsen naar de achterhand. Met andere woorden een paard kan van nature prachtig in balans lopen, maar zodra hij wordt getraind om zijn achterhand te gaan gebruiken zal hij opnieuw zijn balans moeten vinden.


Ik heb een keer de vraag gesteld waarom je een paard nou aan de teugel rijdt. De meeste mensen die dressuurmatig rijden die zeggen dan dat het paard niet gewend is aan ons gewicht en dat het daarom meer moet gaan dragen met de achterhand. Nou doet een paard dit van nature uit zichzelf al, een paard zal zonder belasting echt niet uit zichzelf z'n voorbenen te veel gaan belasten. Een paard heeft dus van nature helemaal niet z'n gewicht op de voorhand. Hij heeft het juist op de achterhand en is dan dus in balans en dat willen we in de sport dus ook zo omdat hij dan alle bewegingen met ons erop kan uitvoeren en dan dus in balans blijft.
Ik vind dit echt zo ontzettend tegenspreken met de meningen die dan weer over het longeren worden gegeven. Het paard heeft tijdens het longeren geen extra gewicht en zou dus gewoon uit zichzelf in balans moeten lopen.
Eigenlijk dus twee redeneringen die niet echt met elkaar overeen komen....Wat vinden de fanatieke bijzetteugel/touwtjes mensen hiervan??
[/quote]

ik zal mezelf maar eens gaan quoten.... ik heb trouwens nergens gezegd dat ik bijzet heel erg slecht vind. Ik vraag me alleen wat jullie van de twee redeneringen vinden (die hierboven). Ik vind ze namelijk lijnrecht tegenover elkaar staan, vraag me gewoon af wat jullie ervan vinden.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 17:46

Renske20"]
[quote="Aqua8horse"][quote="Kyra"]
[quote="Aqua8horse schreef:
Waarom wil je per se met touwtjes longeren? Ik heb werkelijk mijn twijfels over deze manier van longeren al lijkt het voor velen een goede oplossing?


Een onderbouwing zou handig kunnen zijn?
[/quote]

Omdat je paarden op deze manier uit hun natuurlijke balans haalt zodat de bewegingen niet meer vanuit het paard zelf ontstaan. Bovendien is het normaal zo dat een paard zich rondmaakt op de impuls die ontstaat. Bij het longeren met touwtjes of andere hulpteugels zet je het paard in een houding zonder dat er impuls is.(helaas zie ik ook maar al te vaak dat de paarden nog niet een warming up hebben gehad. Dit is mijn (beknopte) onderbouwing waar je om gevraagd heb. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geworden.
[/quote]

een paard loopt uit zichzelf voor 3/5 op de voorhand

laat hem zo een paar jaar lopen en op zn 7e/8e heeft ie HKO oid en verdwijnt hij(slager ofzo)

geloof dat de gemiddelde leeftijd van paarden in nederland rond de 7 ligt?

rij die achterhand eronder, en ook hetzelfde tijdens het longeren doen.

heb btw vandaag een clinic van thamar zweistra en tineke bartels gezien, en thamar rijdt hem heeeeeeel erg laag diep en rond los! en vr achter de LL

tineke was wel te spreken over deze manier van rijden, ze gaf aan wat er moest kloppen(hele bovenlijn aangespannen en achterhand eronder) en dan was dit een goede manier van losrijden.

toch gek he, dat zelfs die mensen op deze manier hun paarden los maken, en niet alleen onder t zadel maar ook aan de longeerlijn

en dat terwijl t volgens jou zo slecht is.....

nou, mijn paard begint eindelijk weer lekker te lopen!

na t zware weekend van vorige week liep ie deze week niet zo lekker, tot ik hem gister heb gelongeerd op de manier van sjuimpje, en lekker soepel en los dat ie vandaag was Haha!

dat zegt voor mij genoeg!
[/quote]

ik vind het trouwens niet zo dat je kan zeggen van die mensen doen dit of dat, dus is het goed. Laatst werd er nog ergens een voorbeeld aangehaald van die turnsters, die staan ook aan de top, zijn ook zo los en lenig, maar als je die ziet trainen, dan gaan de rillingen ook over m'n lijf..... en die kiezen er nog zelf voor.
en ook alle "groten" hebben vaak geblesseerde paarden, dus of het medisch gezien nou beter is, vraag ik me dan ook af.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 20:58

sanne83"]
[quote="Renske20"][quote="Aqua8horse"]
[quote="Kyra"][quote="Aqua8horse schreef:
Waarom wil je per se met touwtjes longeren? Ik heb werkelijk mijn twijfels over deze manier van longeren al lijkt het voor velen een goede oplossing?


Een onderbouwing zou handig kunnen zijn?
[/quote]

Omdat je paarden op deze manier uit hun natuurlijke balans haalt zodat de bewegingen niet meer vanuit het paard zelf ontstaan. Bovendien is het normaal zo dat een paard zich rondmaakt op de impuls die ontstaat. Bij het longeren met touwtjes of andere hulpteugels zet je het paard in een houding zonder dat er impuls is.(helaas zie ik ook maar al te vaak dat de paarden nog niet een warming up hebben gehad. Dit is mijn (beknopte) onderbouwing waar je om gevraagd heb. Ik hoop dat ik nu iets duidelijker ben geworden.
[/quote]

een paard loopt uit zichzelf voor 3/5 op de voorhand

laat hem zo een paar jaar lopen en op zn 7e/8e heeft ie HKO oid en verdwijnt hij(slager ofzo)

geloof dat de gemiddelde leeftijd van paarden in nederland rond de 7 ligt?

rij die achterhand eronder, en ook hetzelfde tijdens het longeren doen.

heb btw vandaag een clinic van thamar zweistra en tineke bartels gezien, en thamar rijdt hem heeeeeeel erg laag diep en rond los! en vr achter de LL

tineke was wel te spreken over deze manier van rijden, ze gaf aan wat er moest kloppen(hele bovenlijn aangespannen en achterhand eronder) en dan was dit een goede manier van losrijden.

toch gek he, dat zelfs die mensen op deze manier hun paarden los maken, en niet alleen onder t zadel maar ook aan de longeerlijn

en dat terwijl t volgens jou zo slecht is.....

nou, mijn paard begint eindelijk weer lekker te lopen!

na t zware weekend van vorige week liep ie deze week niet zo lekker, tot ik hem gister heb gelongeerd op de manier van sjuimpje, en lekker soepel en los dat ie vandaag was Haha!

dat zegt voor mij genoeg!
[/quote]

ik vind het trouwens niet zo dat je kan zeggen van die mensen doen dit of dat, dus is het goed. Laatst werd er nog ergens een voorbeeld aangehaald van die turnsters, die staan ook aan de top, zijn ook zo los en lenig, maar als je die ziet trainen, dan gaan de rillingen ook over m'n lijf..... en die kiezen er nog zelf voor.
en ook alle "groten" hebben vaak geblesseerde paarden, dus of het medisch gezien nou beter is, vraag ik me dan ook af.
[/quote]

Nogmaals, in een wetenschappelijk onderzoek is aangetoond dat het slecht is, daar zijn overigens bewijzen voor! En ik heb dat onderzoek niet niet geschreven. Ik kan me er heel goed wat bij voorstellen omdat het een logisch gevolg is van wat er gebeurd. Een paard is geen machine dat is een beest van vlees en bloed, net als wij. Maar waarom trainen veel mensen dan op deze manier.......omdat op een andere manier dat resultaat niet zo makkelijk of niet haalbaar lijkt of is. Zegt dit dan wat over de paarden of de mensen? Ik denk als je de paarden zou kunnen laten kiezen, ze zouden kiezen voor de trainingen tegen de LL. Gewoon omdat dat veel plezieriger is voor de paarden...en daarom zal de samenwerking nog beter worden en dus de prestaties ook. Ga maar bij jezelf na, voor een mens is het ook erg vervelend en pijnlijk om geforceerd te worden. Dan voel je je echt overal ellendig. Ik weet niet hoe het met jullie is, maar ik moet er niet aan denken dat ze mij een touw om mijn nek doen en aan mijn tenen laten tikken met mijn neus omdat ik te stijf ben om dat uit mezelf te kunnen. Natuurlijk lukt dat met een touwtje wel, maar vraag niet hoe diegene zich voelt Boos!
En nogmaals succes is geen garantie voor kwaliteit!!!
Als jij een goed gevoel hebt die manier die jij gebruikt is het toch goed?

Even een vraag: waarom mogen veel mensen zeggen dat het achter de LL systeem zo goed is en werkt en mag ik kennelijk niet zeggen dat het niet werkt en dat het aagetoond is dat het slecht is voor de paarden? (dat heb ik dus niet bedacht of aangetoond!!!)
Een beetje vaag..????? Iedereen mag toch gewoon zeggen wat hij of zij denkt?

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:36

ik blijf erbij, mijn manier van ,longeren(iets minder diep dan sjuimpje, foto's in mn profiel of zoek op longeren met renske20 als auteur) is super voor mn paard!

vandaag 2x 2e in de M2 166 en 175 punten

hij is juist pas gaan meewerken en lekker lso in zn lijf geworden inds ik zo ben gaan longeren!

ik zat gewoon vast, in de M1 kon ik nog aardig meekomen, in de M2 niet, steeds rond de 150 punten, enkele keer 156 en dus een wp, nog veel vaker 154/155 en vorige week dus 163 en nu 166 en 175, alle 3 de keren 2e

dat zegt voor mij meer dan 1000 boeken en theorien!

Renske_

Berichten: 20558
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: het zonnige zuiden van NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-03 21:37

en je doet nu alsof ik zn kop tegen zn borst aanbindt, maar ik ben heel losjes begonnen met longeren, en langzaam aan de touwtjes wat strakker gaa zetten, daar gingen een paar maanden overheen

met begeleidig van de fysio.

ik zet de touwtjes nooit zo kort dat ze strak staan, ze hangen altijd nog een beetje los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:10

En dat vond ik nou zou jammer aan alle reacties op de foto's van Sjuimpje. Los van hoe dat paard verder loopt, het viel bijna niemand op dat die touwtjes niet aangespannen waren en je dus niet van "trekken" kunt spreken

Aqua8 is heel erg goed in het pareren van lastige vragen door te zeggen dat ze dat antwoord al gegeven heeft. Ik doe een academische opleiding maar begrijpend lezen gaat me blijkbaar nog steeds slecht af Blond

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:32

Citaat:
Omdat je paarden op deze manier uit hun natuurlijke balans haalt zodat de bewegingen niet meer vanuit het paard zelf ontstaan.

Zodra je bovenop een paard klimt haal je hem uit zijn natuurlijke balans. Vanuit het zadel probeer je hem weer in evenwicht te krijgen door hem op vier benen te laten gaan en een naar achteren verplaatst gewicht. Hoe je dit bereikt is een ander, erg interessant, onderwerp, maar hier even minder belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat een paard aan de longe, ook zonder bijzet (op wat voor manier dan ook!!), eveneens uit balans zal zijn omdat het continu op een cirkel loopt en het binnenbeen zwaarder belast wordt. Bovendien, ieder wezen -dus ook het paard- dat op deze aardbol rondloopt, heeft een natuurlijke scheefheid die bij belasting duidelijk zal worden. Ik geloof er niet in dat rijden of longeren zonder evenwicht en balans zin heeft. Liever zit ik op mijn paard en probeer het vanuit het halthouden nagevelijk en in balans te krijgen en bouw dit uit naar beweging, dan dat ik eindeloos op een volte ga zitten rondsturen en allerlei capriolen uithaal om maar vanuit beweging naar balans te komen. Hetzelfde geldt voor longeren. Een paard uit evenwicht rond laten lopen zonder steuntje om de balans te herstellen is zinloos. Het paard zal altijd de minder ontwikkelde kant van zijn lichaam onttrekken aan het werk. Je kunt dus wachten tot je een ons weegt en je paard wordt er alleen maar moe van. Liever dus een steuntje dat onmiddellijk weg is als het paard in evenwicht is (en nageeft) en pas weer inwerkt als de balans weg is.
Eigenlijk dus hetzelfde als onder het zadel... En aangezien de hand van de longeur de hand en het been van de ruiter is, maakt of breekt de longeur het evenwicht.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:33

et voila Haha!

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:33

Zep schreef:
En dat vond ik nou zou jammer aan alle reacties op de foto's van Sjuimpje. Los van hoe dat paard verder loopt, het viel bijna niemand op dat die touwtjes niet aangespannen waren en je dus niet van "trekken" kunt spreken

Aqua8 is heel erg goed in het pareren van lastige vragen door te zeggen dat ze dat antwoord al gegeven heeft. Ik doe een academische opleiding maar begrijpend lezen gaat me blijkbaar nog steeds slecht af Blond


Ik zou het plezierig vinden als je niet voor mij denkt. Het is inderdaad erg vervelend als je het antwoord niet begrijpt. Maar als de vergelijking niet klopt, kan ik daar ook geen antwoord op geven. Zo simpel is dat

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:35

Renske20 schreef:
en je doet nu alsof ik zn kop tegen zn borst aanbindt, maar ik ben heel losjes begonnen met longeren, en langzaam aan de touwtjes wat strakker gaa zetten, daar gingen een paar maanden overheen

met begeleidig van de fysio.

ik zet de touwtjes nooit zo kort dat ze strak staan, ze hangen altijd nog een beetje los.


Ik doe helemaal niets en zeg ook helemaal niets over wat jij doet.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:40

abby schreef:
Citaat:
Omdat je paarden op deze manier uit hun natuurlijke balans haalt zodat de bewegingen niet meer vanuit het paard zelf ontstaan.

Zodra je bovenop een paard klimt haal je hem uit zijn natuurlijke balans. Vanuit het zadel probeer je hem weer in evenwicht te krijgen door hem op vier benen te laten gaan en een naar achteren verplaatst gewicht. Hoe je dit bereikt is een ander, erg interessant, onderwerp, maar hier even minder belangrijk. Wat wel belangrijk is, is dat een paard aan de longe, ook zonder bijzet (op wat voor manier dan ook!!), eveneens uit balans zal zijn omdat het continu op een cirkel loopt en het binnenbeen zwaarder belast wordt. Bovendien, ieder wezen -dus ook het paard- dat op deze aardbol rondloopt, heeft een natuurlijke scheefheid die bij belasting duidelijk zal worden. Ik geloof er niet in dat rijden of longeren zonder evenwicht en balans zin heeft. Liever zit ik op mijn paard en probeer het vanuit het halthouden nagevelijk en in balans te krijgen en bouw dit uit naar beweging, dan dat ik eindeloos op een volte ga zitten rondsturen en allerlei capriolen uithaal om maar vanuit beweging naar balans te komen. Hetzelfde geldt voor longeren. Een paard uit evenwicht rond laten lopen zonder steuntje om de balans te herstellen is zinloos. Het paard zal altijd de minder ontwikkelde kant van zijn lichaam onttrekken aan het werk. Je kunt dus wachten tot je een ons weegt en je paard wordt er alleen maar moe van. Liever dus een steuntje dat onmiddellijk weg is als het paard in evenwicht is (en nageeft) en pas weer inwerkt als de balans weg is.
Eigenlijk dus hetzelfde als onder het zadel... En aangezien de hand van de longeur de hand en het been van de ruiter is, maakt of breekt de longeur het evenwicht.


Ik ben dit helemaal niet eens met jou? Waarop baseer je dat een paard zonder steuntje longeren geen zin heeft, en dat hij daar alleen aar moe van wordt? Dat is echt kolder hoor, ik kan het je toch bewijzen!!
Ik weet ook wel wie dat zegt en stelt, daarom sta ik ook niet achter deze persoon. Hij beweert dingen die helemaal niet waar zijn, vervolgens heeft hij stellingen die niet kloppen en zichzelf zelfs tegenspreken. Maar als jullie die manier van longeren plezierig vinden, dan logeer je toch gewoon zo? Daar heb ik geen problemen mee hoor, vooral mee doorgaan. IK doe het alleen anders en daar worden ze niet alleen moe van !!!!!!

abby
Berichten: 1664
Geregistreerd: 31-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:48

Citaat:
Ik ben dit helemaal niet eens met jou? Waarop baseer je dat een paard zonder steuntje longeren geen zin heeft, en dat hij daar alleen aar moe van wordt? Dat is echt kolder hoor, ik kan het je toch bewijzen!!
Ik weet ook wel wie dat zegt en stelt, daarom sta ik ook niet achter deze persoon. Hij beweert dingen die helemaal niet waar zijn, vervolgens heeft hij stellingen die niet kloppen en zichzelf zelfs tegenspreken. Maar als jullie die manier van longeren plezierig vinden, dan logeer je toch gewoon zo? Daar heb ik geen problemen mee hoor, vooral mee doorgaan. IK doe het alleen anders en daar worden ze niet alleen moe van !!!!!!

Ik zeg iets over de natuurlijke scheefheid van het paard en het uit balans brengen zodra je hem op een volte werkt. Daarom zeg ik dat longeren zonder steuntje (vergelijkaar met ruiterhand, ruitergewicht en ruiterbeen) geen zin heeft en dat het paard er alleen maar moe van wordt zonder arbeid te verrichten. Grappig, mijn reactie was gebaseerd op iemand anders dan Lammert Haanstra.
Maar: nu toch over hem gesproken: ik heb een aantal malen persoonlijk met hem gewerkt met zowel zijn eigen paarden als onze Tinker en wij hebben erg veel van hem opgestoken over met name de anatomie van het paard en de correcte wijze van trainen bij uiteenlopend gebouwde paarden.

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 11:57

abby schreef:
Citaat:
Ik ben dit helemaal niet eens met jou? Waarop baseer je dat een paard zonder steuntje longeren geen zin heeft, en dat hij daar alleen aar moe van wordt? Dat is echt kolder hoor, ik kan het je toch bewijzen!!
Ik weet ook wel wie dat zegt en stelt, daarom sta ik ook niet achter deze persoon. Hij beweert dingen die helemaal niet waar zijn, vervolgens heeft hij stellingen die niet kloppen en zichzelf zelfs tegenspreken. Maar als jullie die manier van longeren plezierig vinden, dan logeer je toch gewoon zo? Daar heb ik geen problemen mee hoor, vooral mee doorgaan. IK doe het alleen anders en daar worden ze niet alleen moe van !!!!!!

Ik zeg iets over de natuurlijke scheefheid van het paard en het uit balans brengen zodra je hem op een volte werkt. Daarom zeg ik dat longeren zonder steuntje (vergelijkaar met ruiterhand, ruitergewicht en ruiterbeen) geen zin heeft en dat het paard er alleen maar moe van wordt zonder arbeid te verrichten. Grappig, mijn reactie was gebaseerd op iemand anders dan Lammert Haanstra.
Maar: nu toch over hem gesproken: ik heb een aantal malen persoonlijk met hem gewerkt met zowel zijn eigen paarden als onze Tinker en wij hebben erg veel van hem opgestoken over met name de anatomie van het paard en de correcte wijze van trainen bij uiteenlopend gebouwde paarden.


Dan nog Abby, ik heb hier paarden gerevalideerd die oa. scheef waren, met hoefkatrol....deze paarden zijn eindeloos gelongeerd zonder hulpteugels gewoon aan een halster, en die paarden wordt alweer volop op gereden. Bij zulke slechte paarden is er echt wel meer voor nodig dan alleen een beetje moe worden om op te knappen!!! Dus is het in mijn ogen onzin om aan te nemen(dit bedoel ik in het algemeen) dat longeren zonder hulpteugels geen zoden aan de dijk zet. Overigens, jij hebt het over LH, die zegt dat namelijk ook. En ik heb hem ook een paar keer aan het werk gezien en ik vind hem niet sterk. Zeer zeker niet! Als mensen plezier hebben en resultaat hebben met hun paard door het werken met deze methode moeten ze dat volhouden, denk ik. Daar heb ik helemaal geen problemen mee. Ik mag alleen, net als iedereen vertellen als ik het ergens niet mee eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:10

Ik heb je al eens eerder gezegd dat ik dus niet onder de indruk raak van die "successtory's" waarmee ook jij weer je "revolutionaire" methode komt aanprijzen.
Ik heb ook meerdere "opknappertjes" gehad en daar doe ik helemaal niets bijzonders mee. Ik krijg een beetje de indruk dat jij dat ook niet doet, maar ja, dat staat niet zo interessant natuurlijk...

Om even bij het topic te blijven:

Longeersingel met een sjabrakje of wolletje eronder, en bijzetten doe je idd het handigst met een touwtje of een slofteugel.

Als je een beetje handig bent kun je eens een halfuurtje gaan spelen met verschillende manieren van bijzetten, en dan eens goed gaan zitten kijken wat voor effect dat op je paard heeft. Erg leerzaam!

SuperPepeijn

Berichten: 13113
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-03 12:14

Aqua8horse schreef:
Dan nog Abby, ik heb hier paarden gerevalideerd die oa. scheef waren, met hoefkatrol....deze paarden zijn eindeloos gelongeerd zonder hulpteugels gewoon aan een halster, en die paarden wordt alweer volop op gereden.
aqua, is de reden dat de gerevalideerde paarden nu goed lopen wel het longeren, of het correct rijden?