[AR] hele slechte stap

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Lacuna

hele slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 08:29

hoi,

ik ben mn jonge paardje Storm aan het opleiden tot superknappe menpony.
Zo twee keer in de week doen paardlief en ik iets 'leuks' en dat kan vanalles zijn. Wandelen, naast de fiets lopen, aan de longe, lange lijnen, etc.
Maar nu valt het mij op dat Storm echt een heel slechte stap heeft. Hij neigt heel erg sterk naar telgang. Toegegeven, zijn bouw is ook niet ideaal; hij is vrij steil van voren en kan het voorbeen ook niet mooi ruim wegzetten.
Ik hoop dat het nog wel wat betert als hij iets sterker wordt, maar zijn er misschien nog specifieke oefeningen die ik kan doen om zijn stap te verbeteren?

groetjes, lacuna

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 08:48

Ha, mijn C-pony heeft ook een slechte stap, een soort dribbelstapdrafje zeg maar.
Maakt niet uit of ze met of zonder wagen aan het werk is.
Ze kan wel stappen, en ook wel goed, maar het is vaak een dribbelstapdrafje.

Mijn instructeur raadde me aan om aan de longeerlijn balkjes te gaan laten stappen en draven, zodat ze haar spieren kan versterken die in de schouder, haar rug en het voorbeen nodig zijn om te kunnen strekken.
Ik moet toegeven dat ik er nog niet mee begonnen ben, maar het lijkt mij een nuttige oefening.
Als ik longeer ligt er nu eerst 1 balk zodat ze kan wennen om daar goed overheen te draven, ze kent dat nog niet.
Misschien kun je er wat mee ?! :)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:20

Probleem heb ik hier (gehad) met Rizanta, die wilde ook slecht stappen voor de wagen / ook onder het zadel als zeker als er wat spanning bij kwam. Advies instructeur:
a. heel veel stappen, maar goed, die had je vast zelf ook verzonnen :+
b. inderdaad balkjes
c. ander bit / andere manier van ophangen bit of leidsel

Rizanta stapt slecht als ze teveel druk voelt in haar mond. Met leidsel in 1e gat heeft ze de neiging te rommelen (onregelmatig, zwabberen dat soort gedoe). Met leidsel door de bril niet. Zelfde met onder het zadel. Als ik te veel druk zet gaat ze rommelen, rij ik haar dan weer naar voren, draven, even los en dan weer stappen is het goed.

Moet zeggen bij die van mij is het echt de afgelopen maanden enorm verbeterd!

**edit** Rizanta heeft van zichzelf wel een hele goede stap trouwens, dus misschien is het toch net weer anders bij Storm. Haar stap is eigenlijk heel groot en ruim en wordt dan door de begrenzing van hand / bit dus en door spanning verstoord. Maar wie weet helpt die andere bitophanging/bitdruk toch wel een beetje?

Dennis

Re: hele slechte stap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:03

Ik lees mee, ik heb er hier ook een met een drama stap. Kort, stug en traag. Als ik haar actiever laat stappen word ze ook heel snel moe en als ze moe word gaat ze steeds draven als ik haar actief wil hebben.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:41

Bit maakt idd uit, maar probleem is......je moet idd die middenweg kunnen vinden.
Melody doet het ook aan een los leidsel, liverpool, happy mouth....trens, maakt allemaal niks uit, het is bij haar voornamelijk spanning, want op buitenrit kan ze prima stappen !
Maar ze mocht wel wat ruimer in de bewegingen zijn, dus .......balkjes en idd toch veel laten stappen.
Ieder paard z'n gebrek ....

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 10:44

Vaak bergjes op en af stappen, super om de stap te verbeteren.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 12:28

TJolieke schreef:
Vaak bergjes op en af stappen, super om de stap te verbeteren.

Dat is in Limburg nog wel een optie, maar in het platte Groningen..... Maar op zich wel een goede tip. :D

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 13:37

:D Ja ik bedoelde niet die heuvel in Valkenburg hoor :P
Hier in de buurt zijn in het bos wat heuveltjes en kuilen gemaakt voor SGW trainingen en gewoon om met een bosrit eens overheen of doorheen te stappen, heel fijne oefening.

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-11 19:29

Bedankt voor de tips tot nu toe.
Balkjes stappen en draven doen we ook af en toe. Omdat het hier om een jong paard gaat wil ik niet teveel op een cirkel werken, dus longeren doen we nog niet zo veel.
Qua bit, daar zal ik eens op letten, maar hij kan ook zo rot lopen naast de fiets (touwhalster) of gewoon op een wandeling.
Veel stappen doen we inderdaad ook. Zowel vooruit als ook achteruit om de achterhand ook sterker te maken.
Heuveltjes vind ik wel een goede, en dan in stap erop en eraf natuurlijk. Zit hier ook middenin de polder, maar heb wel een buiten-rondje met een aantal dijkjes en ik kan op de wandelingen natuurlijk ook ff zo'n op-afritje pakken naar een boerderij toe :)

Moet wel zeggen, vind de stap wel een kl*tegang om aan te moeten prutsen, bah. Geef mij maar een minder goede draf, kan ik veel meer mee.

groetjes, lacuna

Isa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 12:56

het is wel makkelijker om de stap te verbeteren hoor

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-11 14:44

lovegeronimo schreef:
het is wel makkelijker om de stap te verbeteren hoor

Volgens mij is stap nou juist het moeilijkst om te verbeteren. Draf en galop lukt makkelijker. Maar goed, dat is mijn ervaring. :D

Lacuna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-11 14:50

Hmm... in draf ben ik voortdurend bezig met pasje verruimen, pasje terugrijden, overgangetjes, hoger of juist lager instellen, drafbalkjes op verschillende afstanden, voltes openen en sluiten, etc.

Maar wil ik hem in stap verruimen gaat hij gewoon heel erg naar telgang toe en dat krijg ik niet gecorrigeerd. Rij ik een pasje terug verlies ik mn activiteit, en als ik de balkjes iets verder uit elkaar leg zet ie er gewoon een extra stapje tussen :+

Geef mij maar een slechte draf, daarvoor heb ik in elk geval een eigen trukendoos. In stap krijg ik het niet verzonnen ;)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-11 00:10

Stap is ook echt het lastigste te corrigeren. Ga maar na, het is een 4-takt zeg maar, dus je hebt 4 'gedeelten' in de stap waar je aan moet werken. Draf is diagonaal, galop 3-takt. Het is niet voor niets dat stamboeken zo hameren op een goede stap.

Denk zoals je het beschrijft dat je hem vooral moet leren door te stappen. Dus geen gedribbel of gedoe, gewoon hand volgen en doorstappen. Dat zou al mooi zijn :j

michaelally

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 11:27

het is inderdaad niet gemakelijk,
als ik in de koets of onder het zadel rij met een bepaalde pony gaat hij niet in draf maar ook niet in stap, maar met wat meer spaning op de teugels krijg ik hem weer naar een normale stap, /3