[AR] Wie rijdt er aangespannen endurance ( mendurance )?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

stormpy

Wie rijdt er aangespannen endurance ( mendurance )?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-11 20:36

Ik ben benieuwd of er veel mensen zijn die mendurance rijden of het wel zouden willen gaan proberen.
Bij ons in de buurt ( Zelhem ) wordt 11 juni zo'n wedstrijd georganiseerd, ik heb zelf alleen ervaring met dressuur/vaardigheid.
Het mendurance-gebeuren is voor mij helemaal nieuw, ben ook nog nooit op zo'n wedstrijd geweest, is zo iets aan te raden met een shetlander?
Hij loopt met gemak 's avonds even een rondje van ongeveer 10-15 km in ongeveer anderhalf uur tot 2 uur.

MisticRider

Re: Wie rijdt er aangespannen endurance ( mendurance )?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 08:38

ik wil ook graaag mendurance starten! jammergenoeg moet je minimaal 16 zijn. jaartje wachten nog...

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 09:13

Napie, hier @ bokt rijdt al jaren mendurance met haar twee shetlanders. Ze doet het heel goed, zijn klasse II, gaan als het meezit klasse III starten. Zij organiseert ook een mendurance / endurance wedstrijd, zie website http://www.mendurancedfw.nl/ staat ook heel veel info op over mendurance.

Met mijn paard ben ik 1x gestart, maar dat was op 'klein stukkie', namelijk de 16 km in Kootwijkerbroek. Met twee andere paarden ben ik ook endurance gestart. Maar heb dus zelf geen ervaring met shetlanders op lange afstanden en maar ietsie pietsie ervaring met mendurance.

Voordeel van Zelhem is wel dat het vrij vlak is, nadeel dat de paden vrij hard zijn dus het is best wel belastend voor de benen / hoeven. Je zou een paar keer een wat langere afstand kunnen oefenen, bijv 20 km, rustig tempo hoor ( 'it isn't the distance that kills the horse, it's the speed' is een bekend gezegde uit endurance), om te kijken hoe hij is als hij boven die 15 km gaat. Las daarbij een paar stops in van zo'n 5 a 10 minuten, kun je 'naspelen' dat je gegroomd wordt, ga minstens 2x plm 1 km stappen tussendoor (moet je ook doen voor de p/a controle en voor de finish) en kijk op wat voor tijd/snelheid je uitkomt. Bij koudbloed-achtige paarden is het overigens vaak zo dat ze de afstand met gerichte training best wel aan kunnen, maar het tempo is vaak lastiger zeker als het warmer weer is omdat ze hun warmte moeilijker kwijtraken (en daardoor dan een te hoge hartslag hebben bij de controles).

En bij de kleintjes is het natuurlijk zo dat ze verhoudingsgewijs meer moeten trekken dan een grotere. Je hebt je wagen, jezelf plus een groom (dat is verplicht). Als je geen groomteam hebt onderweg moet je toch wel water meenemen op je wagen, zijn ook weer kilo's.

Maar niets weerhoudt je om het gewoon te proberen. Wees daarbij eerlijk naar je pony, als het niet gaat, gaat het niet.

Vind het zelf wel heerlijk, lang op je wagen door de natuur, met je paard (in jouw geval pony) en groom, en dan in een lekker tempo samen kilometers maken, da's echt genieten :D
Wij starten dus ook in Zelhem.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:35

Meld me!
Ik rij sinds 2007 mendurance met mijn (inmiddels) 13 en 18 jarige shetlanders van 1,10 m hoog. We rijden sinds twee jaar klasse 2 en vaak ook nog klasse 1 en gaan volgende maand een klasse 3 (61 km) proberen. Al druk aan het trainen: per week rij ik 60 tot 80 km met een gemiddelde snelheid van 10-12 km/u.
Shetlanders zijn niet makkelijk om goed getraint te krijgen. Echter, het is wel heel leuk om de kleinste op een wedstrijd te zijn en nog in de prijzen te rijden ook. Maar het meest belangrijke vind ik de persoonlijke prestatie: to finish is to win. Uitrijden met goede veterinaire waardes is mijn doel.
Lees gewoon mijn website eens, daar staat veel informatie op

PS ik start Zelhem klasse 2 (50 km) en de week later Renkum klasse 3 (61 km)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 17:37

Ik wist helemaal niet dat dit bestond, wat gaaf! Poownlief is woensdag pas 2 geworden (en zn verjaardagscadeautje was een mentuig :+ ) dus nog eventjes wachten, maar leuk dat ik hierop stuit, ga me er beslist even in verdiepen en over een paar jaar...
:D

L_Rivaldo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 00:07

Wij rijden het nog niet maar ons doel is met de shetten dit jaar een kk te tijden. Probleem is hier vooral het vervoer maar ben druk bezig voor mijn rijbewijs en wil dan er echt voor gaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 08:19

de mendurance lijkt me erg leuk maar hier in het zuiden is er helemaal niks van,ik ga lekker trainen met de pony's en dan kijken of we aan de 3/4 daagse mee doen komend jaar(die zijn hier helaas ook niet in de buurt,dus zal er een vakantie van moeten maken).
ik vind het erg jammer dat de mendurance hier nog niet bekend is.wel denk ik dat pony's het net zo goed doen als paarden,goed trainen en genoeg stappen tussen door.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 20:12

@Keona, weet niet waar je helemaal in het zuiden zit?
Dit jaar is er een in Etten Leur, dat is weekend van 25 september.
Wanrooy heeft elk jaar endurance de Peelrand, maar de dag na de 'officiele' endurance, organiseren ze een recreatieve rit ook voor menners. Je kunt dan als je wilt je paard/pony gewoon laten voorkeuren / een p/a doen en na laten keuren. Misschien dat een van die twee of allebei wat voor je is.
Mendurance/endurance is voor de meesten niet naast de deur. De meeste wedstrijden zijn rond de Veluwe, tja, daar moet je dan maar net wonen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:28

Ik moet minimaal 1,5 uur rijden naar wedstrijden. Zelhem zelfs 3 uur. Wij maken er gewoon een weekend weg van. Tentje mee.
Helaas is het aanbod wedstrijden nog niet heel groot maar dat heeft ook te maken met het aanbod van deelnemers: des te meer mensen wedstrijden gaan rijden, des te meer wedstrijden er komen

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 21:42

Kootwijkerbroek was voor ons ook 2 uur rijden.... wat Napie zegt, je maakt er gewoon een weekend van.
Zelhem is straks maar liefst 2.5 uur rijden... ook daar maken we een weekend van.
ALs je SGW doet met mennen ben je ook meestal twee dagen kwijt, het hoort een beetje bij 'de sport'.

Dit geldt trouwens ook voor endurance, dat heb ik dan meer gedaan en ook dan maakt men gewoon hele lange dagen of bleven logeren. Tentje mee, prikweitje voor 't peerd en BBQ aan :7 .

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-11 08:14

Ik rij ook mendurance (en endurance), met mn fjord voor de wagen. Een enkelspan Shetlander zal het best zwaar hebben, in z'n eentje. Dus veel trainen, lang de tijd nemen om op te bouwen. Vanuit wat jouw Shet al kan rustig verder uitbouwen. Het is erg leuk! De wedstrijden zijn altijd erg gezellig.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:18

Ik wist van het bestaan niet af tot een paar weken geleden :o
maar is het te doen met een enkelspan shetlander met sulky?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 18:49

Als er ook een groom mee kan want dat is verplicht. Ik zeg niet dat het niet kan gezien ik zelf met een zware wagen rij met shetlanders. Je moet er wel goed voor trainen. Er is overigens in ieder geval al twee keer eerder een shetlander enkelspan gestart (waarvan 1 veels te langzaam) In duitsland doen er veel meer shetlander enkelspannen mee. Het record aantal totaal gereden km in de duitse mendurance staat zelfs op naam van een shetlander

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:32

hahahaha leuk van dat record.
Groom kan mee maar ik vraag me af...... hoe hard je moet gaan......ben je dan enkel aan het draven om op tijd binnen te komen of tja ik weet het eigenlijk niet.
Er is ook echt niemand in mn omgeving die dat doet, onder het zadel niet en aangespannen niet.
Is dan ook zo moeilijk om er een idee van te krijgen.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:43

Kijk maar eens op mijn site www.mendurancedfw.nl. Daar staan ook de reglementen in. Uit mijn hoofd pony's minimum snelheid in de impulsrubriek van 6 of 7 km uur. Ik rij meestal tussen de 10 en 12 km/u. Dan draaf en galoppeer ik vrijwel de gehele route op een km tot twee km voor de PA (veterinaire controle op 2/3 van de route) en de finish. Bij die beide plaatsen wordt de hartslag geteld. Die moet binnen 15 min onder de 64 zijn. Mijn shetten zitten meestal na een minuut of 3 eronder.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:46

Vraagje trouwens, geldt met mennen ook de regel dat je een bepaald niveau moet hebben om een hengst te mogen starten? Dan moet ik namelijk serieus aan de bak :=

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:51

Ik was net aan het kijken, heb ook dat filmpje gekeken van de kennismakingsklasse.
1 ding staat vast en dat is dat ik dan iets harder moet trainen maar het lijkt me heel erg leuk.
Ik heb ook gelijk je profiel bekeken, het ziet er echt gaaf uit. Leuke fotoos.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 20:54

Citaat:
Dan draaf en galoppeer ik vrijwel de gehele route op een km tot twee km voor de PA (veterinaire controle op 2/3 van de route) en de finish. Bij die beide plaatsen wordt de hartslag geteld. Die moet binnen 15 min onder de 64 zijn. Mijn shetten zitten meestal na een minuut of 3 eronder.

Die van jou zijn natuurlijk wel super getraind :j
Bij Kootwijkerbroek hadden we de paaltjes 2 km voor p/a gemist waardoor we op eens de p/a in beeld kregen en nog zo'n 300 meter konden stappen := toen was Rizanta na 5 minuten of zoiets op 58.
Bij de finish wisten we eigenlijk niet dat je mocht wachten met opnemen van pols. Was het spontaan precies 64.
Maar toen was het lekker koel weer. Denk dat we met Zelhem pas echt op de proef worden gesteld, langere afstand en waarschijnlijk stuk warmer... ben dan ook heel benieuwd hoe het dan gaat.
Als je een beetje op tijd wilt binnenkomen moet je er inderdaad naar streven alles te draven (met paard, pony zal ook moeten galopperen anders haal je het gewoon niet). En dan heb je ook af en toe nog stukken die je wel moet stappen, door passeren van anderen of door oversteek, of bijv doordat de route gewoon ook slecht kan zijn e.d. Plus de 2 km voor p/a, 2 km voor finish die je eigenlijk wilt stappen. Dus je moet flink doordraven wil je rond de 10 km/uur gemiddeld uitkomen zo ongeveer.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-11 21:53

dankje wel voor de info ik woon zelf helemaal onder aan in het zuiden.we gaan ons orienteren en dan wil ik komend jaar waarschijnlijk starten,want nu loopt de merrie met een veulen aan de voet.dus we moeten alles weer gaan opbouwen
VanHuisUit schreef:
@Keona, weet niet waar je helemaal in het zuiden zit?
Dit jaar is er een in Etten Leur, dat is weekend van 25 september.
Wanrooy heeft elk jaar endurance de Peelrand, maar de dag na de 'officiele' endurance, organiseren ze een recreatieve rit ook voor menners. Je kunt dan als je wilt je paard/pony gewoon laten voorkeuren / een p/a doen en na laten keuren. Misschien dat een van die twee of allebei wat voor je is.
Mendurance/endurance is voor de meesten niet naast de deur. De meeste wedstrijden zijn rond de Veluwe, tja, daar moet je dan maar net wonen.

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-11 20:50

Bedankt voor jullie informatie, ik rijd met een hengstje van 93 cm dus zoveel km rijden met groom erbij zal denk ik wel lastig worden.
Ik zit eigenlijk altijd alleen op de tweewieler en hij is extra gewicht niet gewend.
Ik kom in ieder geval 11 juni naar Zelhem om de endurance en de mendurance te zien, ben erg benieuwd, vooral naar het span van Napie natuurlijk.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 23:28

Je bent welkom om te kijken en als je iets wil weten dan vraag je daar maar

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 11:27

Meld me ook nog even.Ik rijd mendurance sinds 2008.Ook inmiddels klasse 2.Nog 1 puntje nodig voor klasse 3.Ik rijd het met ted een hackney x arabier van 18 jaar.

Wij maken ook heel wat kilometers om op wedstrijd te gaan.Maar inderdaad dat hoort erbij.
Naar zelhem gaan we zelfs met z'n 10e.
Met wij bedoel ik team hippo.Team hippo bestaat uit een aantal meiden die graag mendurance en endurance rijden.Ik zelhem gaan er 2 endurance rijden en ik dus mendurance(mijn groom op de kar rijd s'morgens eerst zelf endurance en s'middags bij mij achterop)
Dit jaar gaan er ouders mee,vriendjes en een hond.We slapen op een camping en de paarden staan op de germie hoeve.
Een heel weekend uit.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 01:16

ik zou over een jaartje of wat ( pony nu nog te jong ) mendurance willen rijden. Hopelijk worden er hier in de buurt dan inmiddels wat meer georganiseerd. Ik woon ook in het zuiden nl Drunen en hier zou je ook makkelijk zoiets kunnen organiseren.
Jammer dat de meeste aandacht toch meestal naar de samengestelde en marathon wedstrijden uit gaat. Ik ga eens kijken bij die van Etten Leur binnenkort om te zien hoe dat gaat. Kan ik ook gelijk zien met wat voor wagentjes de deelnemers rijden.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-11 09:18

Etten Leur gaat niet door
Over het algemeen wordt er gewoon met recreatiewagens en marathonwagens gereden

stormpy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-11 11:01

Even de resterende mendurance wedstrijden in Nederland dit jaar;
11 juni 2011 Mendurance Zelhem
18 juni 2011 Mendurance Zuid Veluwe Rit Renkum
27 augustus 2011 Mendurance Drents Friese Wold Wateren
Etten-Leur gaat niet door.

Er zijn dus niet veel van dit soort wedstrijden, is dus ook niet zo vreemd dat ik nog nooit van dergelijke wedstrijden had gehoord kennelijk.
Informatie voor degenen die dit fenomeen ook nog niet (goed) kennen is te vinden op: www.endurancevereniging.nl , ik ben 2 maanden geleden gestrikt voor het secretariaat van Zelhem en ben op deze site (en op Bokt) hierover veel wijzer geworden.
Ik hoop dat het veel bekender gaat worden in Nederland en heb ook al erg veel zin in 11 juni.
Dus voor iedereen die denkt" is dit niet iets voor mij?" kom kijken en wordt ook enthousiast, hoe meer zielen, hoe meer wedstrijden op den duur.