[AR] Ouder paard (western) nog te beleren voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Ouder paard (western) nog te beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 18:55

Ik heb een 18 jarige QH merrie waar ik te weinig mee rij, ze is echter nog in goede conditie en kan nog jaren mee hoop ik. Alleen mijn zin om te rijden is er een beetje af. Ik kan ook maar geen goede bijrijder vinden dus nou zat ik te denken om haar in te gaan spannen als dat nog kan.

Ik heb vroeger wel gemend en weet hoe alles aan elkaar geknoopt moet worden, heb 30+ jaren ervaring met paarden maar geen ervaring met beleren voor de wagen.
Het is een quarter en western gereden met een natural horsemanship inslag, ik wil dus ook enigszins op die manier haar voor de kar beleren, hoe ga ik iemand vinden die daar ervaring mee heeft?

Mijn merrie is een heel gevoelig typje maar doet alles voor mij, niet voor anderen, dat wordt dus ook een hele uitdaging, ik kan haar niet wegbrengen naar een trainingstal want dat gaat niet goed vanwege het te grote verschil in benadering tussen western/NH en klassiek mennen.

Iemand hier ervaring mee of een adres waar ik meer info vandaan kan halen?
Of andere nuttige tips of do's en don'ts?

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:02

Ik ken ook iemand die een 15 jarig paard aan het beleren is wat zeer voorspoedig verloopt. Dus het kan zeker wel op latere leeftijd beleren. Een beetje op de NH manier van mennen beleren daar is waarschijnlijk wel iemand voor te vinden maar ik weet eigenlijk niet of er wel zoiets is als met een meer western inslag mennen. Ook met beleren voor de wagen en meninstructie zijn er natuurlijk wel mensen met een andere instelling, net als met onder het zadel eigenlijk.

Je kan je paard natuurlijk naar een trainer brengen om hem te beleren maar er zijn ook genoeg instructeurs die je hierbij willen helpen aan huis. Ik denk dat alleen wel dat het misschien slim is om je kennis en ervaring weer even af te stoffen door weer een paar keer met een ervaren span mee te gaan. Als je dat toch doet is dat misschien meteen eens kans om te kijken of bijv een instructeur bij je past.

Dennis

Re: Ouder paard (western) nog te beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:06

Ik heb een 13 jarige groene pony nog betuigd (was altijd fokmerrie geweest, ook wat angstig voor mensen en gewoon heel erg weinig in handen geweest).
Is een fijne recreatie menpony geworden. Loopt op ong L nivo (niet hoger ivm een atactisch been na een klap van een andere pony).

Ik zou kijken of je een instructeur kan vinden die bij jou kan komen om het samen te doen als je niet wil wegbrengen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:15

liedje89 schreef:
Ook met beleren voor de wagen en meninstructie zijn er natuurlijk wel mensen met een andere instelling, net als met onder het zadel eigenlijk.

maar geen van mijn paardenkennissen ment dus hoe vind ik dan een goede instructeur? en dan ook nog iemand die snapt wat ik wil?
(en dan ook nog een beetje in de buurt... :o )

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:33

Tja, mennen is vaak hele andere wereld dan onder de man, het heeft bij mij ook zo'n jaar of twee geduurd voordat ik er een beetje de weg in vond :o En het duurt nog veel langer voordat ik het echt goed kan :+
Ga eens informeren bij een menvereniging, en ga er ook eens een paar keer kijken.
Er is vast wel ergens een stalhouderij of zoiets bij jullie in de buurt zijn, ga daar eens kijken en doe inderdaad een paar opfrislessen. Praat met veel menners / mensen die daarmee bezig zijn en sta ook open voor wat zij te vertellen over beleren van paard, want een paard voor de wagen is wat anders dan een paard onder de man. Dat jij op western/NH manier wilt beleren wat houdt dat voor jou in en hoe ver wil je daarin gaan / in hoeverre ben jij bereid zaken aan te passen of niet? In mijn ogen (en ervaring) komen per discipline heel veel zaken toch ook echt overeen, dat hoeft elkaar niet te bijten.
Het wijken voor druk uit de NH aanpak komt overeen met het wijken voor de zweep.
Het onbeweeglijk stilstaan (ben naam even kwijt?) uit de western sport is onvoorwaardelijk stilstaan bij optuigen / inspannen / uitspannen en ook in rust bij het mennen.
Je hulpen in stap/draf kun je met stem doen, net als je doet onder het zadel. Omgekeerd, als ik bijv onder het zadel rij gebruik ik dezelfde hulpen qua stem als met mennen.
Om maar wat zaken te noemen.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-04-11 19:54, in het totaal 2 keer bewerkt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:39

Ik heb een western paard, al 15 jaar geleden omgeschoold naar western, heb hem met name reining gereden, maar is allround gestart.
Hij is ook voor de kar beleerd en dat ging goed!!
Enige nadeel is: Western is van het bit AF, en een tuigpaard loopt AAN het bit!.
Mijn paard accepteerde dus niet dat het menbit continu druk gaf, dat moet wel, vooral bij een beerje spannend moment voor de kar. Hou daar rekening mee.
Maar nogmaals: het kan prima!!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 19:54

Vanhuisuit, Ik heb gezien hoe de menners bij ons op de club les kregen vroeger en dat is niet mijn stijl van met paarden omgaan, veel te hard en ruw, dat wil ik dus niet. Ze moet luisteren maar niet tegen elke prijs en onder dwang maar met rust en vertrouwen maar toch consequent. Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen.
Ik rij heel veel met beenhulpen dus die ben je al kwijt, daar zou dan de zweephlup voor terug moeten komen. En zo zijn er nog wat zaken die enige aanpassing vergen, ik ben zeker bereid me aan te passen maar het moet wel haalbaar zijn en niet ten koste gaan van mijn paard.

Inderdaad ElCamino dat verschil met western van het bit af en aan het bit van een tuigpaard, ik denk dat dat niet gaat werken bij mijn merrie. Je mag er best aan zitten maar constante druk is not done. Dan wordt ze witheet want 'ik kan best zelf lopen'.
Was jouw paard al beleerd voordat je ging westernrijden of daarna pas?

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 19:55

Bij t mennen is t eigenlijk ook van t bit af. Als je bv links af wilt wenden, dan geef je je paard aan de rechterkant ietsje meer teugel. (dus niet met je linker hand meer druk zetten en vragen). Na de wending schuif je het rechterleidsel weer netjes terug op de plaats en zijn beide teugels weer even lang. Continu druk op t bit is volgens mij niet nodig, heel lichte verbinding met de mond is beter en fijner voor t paard. In spannende situaties werkt heel veel druk geven op de paardemond vaak averechts, is mijn ervaring. Lichtjes druk houden en proberen je paard je hand mee naar voren te laten nemen en met je stemhulp je paard voorwaarts houden werkt beter. Immers zodra jij veel druk geeft, weet t paard dat er iets aan zit te komen, en zal dan dus juist heftiger reageren. Zo maak je t spannend voor je paard. Als je met dezelfde lichte aanleuning blijft mennen en dus net doet of er niets aan de hand is, denkt t paard dat t allemaal wel mee zal vallen, en zich niet onnodig druk gaat maken. Met de zweep kun je evt corrigeren dmv de zweep tegen de zijkant van je paard te leggen, daar waar normaal je been ligt, en zo een begrenzend effect heeft. Hoe lichter je paard in de mond is, hoe fijner je kunt mennen, en hoe sneller je paard reageert op minieme verschillen in aanleuning (overgang maken of halthouden) of verlenging van 1 van de 2 leidsels (afwenden).

Edit;
Ik lees net dat je t meestal te ruw vind t mennen. Ben ik wel met je eens, ik hou daar ook niet van en met de juiste instructeur (of iemand anders die daar verstand van heeft) is dat helemaal niet nodig, zie wat ik hierboven geschreven heb. Ik vind dus dat je menpaard ook van t bit af moet lopen en niet zoals je idd vaak ziet, naar links of rechts getrókken worden. Of bij t halthouden, mega veel druk in de mond geven. Verkeerde africhting dus.

Edit 2:
Bovendien hoort een menpaard op eigen benen te lopen, vanachteruit, zodat t makkelijker zijn motor (de achterhand) onder t lichaam kan krijgen en daarmee dus makkelijker de menwagen kan trekken. Bij te veel druk voor in de mond, gaat t paard op t bit hangen en gaat op de voorhand lopen. Gevolg: bij t vanuit stilstand aanstappen "gooit" t paard zich in het borsttuig en trekt op de borst, met totaal geen kracht vanuit de achterhand. Het paard loopt dan niet meer netjes op 4 benen.

Je kunt dit merken aan het "schuiven" van de achterhoeven (sloffen) op t weg dek. T paard schuift als t ware zijn achterbenen naar voren ipv ze netjes en krachtig op te tillen. (snellere slijtage achterijzers dan de voorijzers). Ook kun je t voelen aan je paard als je klaar bent met de rit. Veel zweet en schuim op de borst en op de achterhand nauwelijks warmte/zweet. (uitgezonderd onder de staartriem, broek, onder t leer gaan ze altijd wel wat zweten, bedoel dus echt de lendenen, bilspieren enz).

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 20:14

dikke kont met dito spieren heeft ze wel, het is een reiner :) en licht in de mond ook, wij sturen veelal met neckreining dus de buitenteugel en met de benen, dus ik vraag me af of dat wel samen kan gaan.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:20

het moet zeker kunnen.

iemand op het criollo forum heeft haar paard ook voor de wagen gezet omdat zij zich niet prettig meer voelde op een paard.
[paard werd nog wel door iemand anders gereden]
de criollo is niet western beleerd maar loopt wel op nekreining.
je zou eens bij haar kunnen informeren hoe dat gegaan is.

haar forum naam is corry [of corrie]

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:21

Voor de wagen stuur je wel met mond contact, niet met neckrein (dat is ook een van de redenen waarom ik niet bitloos in zal spannen en wel rustig onder het zadel bitloos rij).
Hoeft geen zware druk met een flink scharen bit te zijn, maar contact heb je wel nodig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:30

natuurlijk heb je dat nodig dennis.
je zal het paard echt om moeten scholen want anders gaat het niet.
maar het kan dus wel.

bovendien hebben western paarden een voordeel op de criollo.
een westernpaard is eerst op twee handen gereden en daarna op nekreining overgestapt,een criollo is nooit op twee handen gereden.
maar hij loopt wel voor de kar.[die ene dan]

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 20:37

Citaat:
Ik heb gezien hoe de menners bij ons op de club les kregen vroeger en dat is niet mijn stijl van met paarden omgaan, veel te hard en ruw, dat wil ik dus niet. Ze moet luisteren maar niet tegen elke prijs en onder dwang maar met rust en vertrouwen maar toch consequent. Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen.

Maar dat wil dan toch niet zeggen dat alle menners zo mennen en alle instructeurs zo lesgeven :=
Vandaar dat ik zei dat je je blikveld even wat zou proberen te verruimen :j
Als je met een beetje paard met karakter ment werkt hard en ruw zowiezo niet. En als je niet sterk bent werkt dat ook helemaal niet. En met kracht mennen heeft totaal geen zin want het paard is toch veel sterker, zeker voor de wagen. Je beenhulpen heb je niet, maar je zweephulp (erlangs leggen, niet slaan, even aaien of soms zelfs wijzen is vaak al genoeg) vervangt dat. Je leidsel kan ook door de bril van de liverpool (mocht je daar al mee mennen) dan heb je een hele zachte inwerking. Mijn paard heeft ook een hele lichte mond, kan ook niet anders, anders kan ik haar niet eens aan met mijn handen / mijn kippekracht :+ . Als je met gevoelige dieren werkt moet je zelf ook gevoelig zijn anders is het geen match. Als ik zie hoe mijn instructeur werkt met de paarden en de pony's, daar is niets geen ruwheid of hardheid bij, dat gaat allemaal zeer rustig en met beleid.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:19

Dat snap ik, dat zeg ik toch ook niet dat alle menners zo zijn, maar dat is mijn enige referentie kader en het was om de hoek..... vandaar dat dat mijn ervaring is. En daarom dus ook dit topic om meer info te krijgen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-11 22:21

mariska32 schreef:
haar forum naam is corry [of corrie]

Ik heb gezocht op leden maar er staan meerdere corrie/y's en die hebben niet zoveel berichten, is het wel een fanatieke bokker?

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-11 23:59

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 06:57

VanHuisUit schreef:
Citaat:
Ik heb gezien hoe de menners bij ons op de club les kregen vroeger en dat is niet mijn stijl van met paarden omgaan, veel te hard en ruw, dat wil ik dus niet. Ze moet luisteren maar niet tegen elke prijs en onder dwang maar met rust en vertrouwen maar toch consequent. Ik weet niet goed hoe ik dat uit moet leggen.

Maar dat wil dan toch niet zeggen dat alle menners zo mennen en alle instructeurs zo lesgeven :=
Vandaar dat ik zei dat je je blikveld even wat zou proberen te verruimen :j

Inderdaad ga eens rondkijken. Want bij ons in de les wordt er echt niet hard en ruw gereden. Wij rijden Z dressuur mennen en onze haflinger is op 2 pinken te sturen. Je kan al veel aanleren aan de dubbele longe/lijnen. Daar zou ik eerst meebeginnen. Om je paard aan te leren dat je achter hem/haar loopt. En mijn ervaring is dat paarden snel leren en zeker het verschil tussen onder het zadel en voor de koets. Mijn haflinger loopt op een trensje L dressuur onder het zadel en wordt dan heel anders gereden als Z dressuur met stang voor de koets.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:19

Ik denk dat het zeker niet onmogelijk is. Ik denk ook dat je zelf al een goed begin kan maken door zoals janouk zegt longeren met dubbele lijnen, maar ook erachter lopen en kijk dan maar eens of je haar gestuurd krijgt met stem en zweep hulpen.
Als dat lukt kun je haar gewoon op jou manier "beleren".
Als ze de dubbele longe kent en je kan haar zonder proberen rond sturen aan de lange lijn zou ik een instructeur zoeken die open staat om naar jou manier te luisteren. En zoals ook al eerder is gezegd kan je misschien dan een proefles doen bij een instructeur met een paard van hem, dan leer je wat over het mennen met het ervaren paard en kan je meteen kijken of die instructeur open staat voor jou ideeën.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 08:24

hey :D

Ik ken wel iemand die ervaren is met zowel western als mennen :j
En dat is nog in de buurt ook......
zal ik eens informeren voor je?
Ze heeft nu zelf een paardje met net zo een gevoelig karakter als miss.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:02

Ja doe maar Al, toch niet toevallig bij jullie op stal of wel... :)
ik wil die ouwe wat te doen geven en zelf niet te veel hoeven te stuiteren hahaha!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:10

:j je kent haar al.
Kom anders een keertje met haar babbelen.
Of je moet zin hebben mee te gaan op rit vanmiddag /3 hihi

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:16

vanmiddag....mmmm, gaat niet lukken, Miss moet naar de smid en hij is me gisteren vergeten de sufferd, nou komt ie dinsdag.
Maar ik kan inderdaad wel een keer met haar gaan babbelen, wist niet dat ze ook mende. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:19

:j
Ze zou Belle deze zomer ook voor de kar gaan zetten voor mij........maarja......
Ik geloof dat ze ook 4 span gedaan heeft maar ik heb me daar verder niet meer in verdiept.
Je weet hoe ze werkt een beetje toch?
Ik denk wel dat dat bij jou en miss past.

Leuk idee trouwens om met haar te gaan mennen :j

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-11 10:22

Ze is in ieder geval NH én western minded, dat scheelt enorm! :) Ik kom gewoon een keer een bakkie doen, zal wel even een seintje geven dan kan ik met jou ook weer eens bijkletsen. Veel plezier vanmiddag!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-11 10:24

:9k gezellig :j
Kan je mijn stoere Sjakie ook gelijk een keertje zien :D

dank je en tot snel :wave: