[AR] Mennen?! Super! Maar hoe verder?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Mennen?! Super! Maar hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 19:15

Hallo bokkers!
Ik had al een heel verhaal getypt,maar dit werd te lang ,maar het komt erop neer dat ik dit weekend wedstrijdweekend had (en ook nog us 2 x eerste ben geworden :)) ) en we een clinic mennen te zien kregen :D Wat ENORM leerzaam was! (ik heb zelfs een stukje mogen mennen!)
En die jongen die de clinic deed was bevriend met degene die het organisseerde en daar ben ik weer mee bevriend (snappe jullie het nog ? )

En na het watergevecht (was echt geniaal :+ ) ging hij met zijn fjord naar huis (gewoon met de kar rijden ) en gingen we mee met een groepje en zouden we ergens weer opgepikt worden.

Dus alleen voor de gezelligheid mee rijden :) en mocht ik weer een heel stuk mennen.
en het was echt GE WEL DIG!

Nu had hij zelfs aangeboden om te helpen met beleren van mijn pony (heeft ie ervaring mee) ,maar hoe kan ik zelf gaan beginnen?
(Gewoon met klein werk)

Moet ik dan direct een tuig kopen?

Alvast bedankt!

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 20:38

Hoe oud is je pony? Wat kan hij al?
Toen ik met mijn pony begon, heb ik een tweedehands tuig gekocht voor 150 euro. Achteraf gezien was het tuig eigenlijk niets waard, maar het was prima om te beleren. Moest er iets fout lopen, zou ik niet veel geld verliezen. Toen hij een jaartje voor de wagen beleerd was, heb ik een Zilco tuig gekocht.

Wat om te beginnen ZEER belangrijk is bij het mennen, is dat je pony perfect op de stem luistert. Dus ga hem lekker longeren en oefenen op de stemhulpen: vooral van draf, naar stap en uiteindelijk halt is zeer belangrijk. Als je pony heel goed op de stem luistert, heb je al een prima basis :j
Als je pony nog net te jong is om te longeren, kun je ook gewoon aan de hand gaan wandelen, zo heb ik het gedaan met mijn pony toen hij nog te jong was om te longeren. Je kunt ook achter je pony gaan lopen met een dubbele longe (of simpelweg 2 longes als je geen dubbele hebt, is wel meer geknoei maar het gaat), op die manier kun je je pony leren om voorop te lopen en te wennen aan het feit dat jij vlak achter hem loopt (niet te kort hé, zodat je geen mep krijgt als hij zou bokken). Dit is ook weer een manier om te oefenen op de stemhulpen.

Wat het tuig betreft, een tweedehands tuig is prima, zeker om te beginnen. Als je zelf geen ervaring hebt, kun je toch zelf al beginnen met het tuig aan te doen en hem te longeren, enkel schoftje en broek is voldoende, het borststuk is meestal het minst indrukwekkend voor een pony en je strengen zouden toch maar in de weg hangen. Dus met het schoftje en de broek aan kun je hem wat longeren (als hij daar oud genoeg voor is uiteraard). Als hij begint te slaan naar de broek, moet je hem gewoon laten door lopen. Je blijft net zo lang doorgaan tot hij niet meer bokt. Anders leert hij dat je de broek weghaalt als hij maar lekker lang en hoog bokt, en dat is uiteraard niet de bedoeling.

Als je pony dit allemaal prima onder de knie heeft, zal het beleren zelf veel sneller verlopen :j

mick75

Re: Mennen?! Super! Maar hoe verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:02

Ik zou inderdaad beginnen met heel goed stemhulpen aanleren, daar heb je altijd profijt van.

En als je paardje oud genoeg is beginnen met een longeersingeltje om doen en dan een longeerlijn (ik gebruik er 2 bij deze training) door de ringen aan de zijkanten doen. En dan erachter gaan lopen. Dit kan je het beste aanleren met 2 mensen, eentje die naast je paard loopt en eentje erachter. Diegene ernaast gaat steeds verder weg lopen zodat je paard uiteindelijk zelf voorop loopt en het heel normaal vind dat jij erachter loopt. Bij deze training kan je ook al het gebruik van de menzweep meenemen. Daarvoor zou ik wel les nemen, de menzweep gebruik je flink anders dan de rijzweep. Let hierbij op dat je buiten bereik van de achterbenen blijft.

Als dit helemaal goed gaat verplaats je de leidsels naar de bovenste ringen van de longeersingel, dan liggen ze op de plaats waar ze later ook komen te liggen als het paard in het tuig staat. En dan herhaal je het bovenstaande totdat dat helemaal bevestigd is.

Ik doe de training met het tuig alleen anders dan Sander-Lotte. Ik begin met het borststuk omdoen, en iemand de strengen laten vasthouden en eraan trekken zodat het paard gewend raakt aan het idee dat hij kracht moet zetten bij het gaan lopen. Als ze dat concept al snappen is dat veel makkelijker later. Dit kan je ook nog doen met de longeersingel, hoewel het beter is een schoftstuk te gebruiken. Dan ga ik weer oefenen met wat er in het eerste stuk staat, erachter lopen dus. En steeds iemand erbij die tegendruk geeft op de strengen. Hierbij zet ik in de eerste instantie ook weer iemand naast het hoofd. Dit stuk doe ik dus met 3 man! Eentje naast het hoofd, eentje die de strengen vast houd en eentje die de leidsels vasthoud.

En als dat allemaal goed gaat trek ik de broek aan. Eerst gewoon een paar keer aan en weer uit, zodat ze leren dat er een staartriem is en er iets achter hun billen langs loopt. Eerst gewoon losjes, later maak ik de riempjes vast. En als ik daar geen ongewenste reactie meer op krijg ga ik er weer erachter lopen. Net zolang totdat het paard dus alle onderdelen aan heeft behalve de kar. Dan zet ik het paard een aantal keer tussen het lamoen, zodat ze leren dat ze braaf tussen die stangen moeten blijven staan en dat daar niets vreemds aan is. Ik poets ze ook wel eens als ze tussen het lamoen staan. En als dat allemaal helemaal goed gaat knoop ik de kar erachter. De eerste keer zet ik dan niet 1 maar 2 man bij het hoofd neer, voor de zekerheid. Ik doe dan ook onder het menhoofdstel een stal- of touwhalster de eerste keren. En dan gaan we oefenen vanaf de bok!

Als ik het tuig om doe laat ik het paard trouwens altijd vasthouden door iemand, ik zet ze nooit vast aan de muur of zo. Dat is een rare gewoonte van mij maar ik vind dat erg prettig werken.

Klinkt alsof het een eeuwigdurend proces is, maar bij sommige paarden kan je het hele proces in een maand doorlopen hebben, bij anderen heb je flink meer tijd nodig. Ik heb nooit haast bij het beleren want ik doe het niet in opdracht, al kost het me een jaar. Op deze manier heb ik inmiddels al meerdere dieren beleerd en nog nooit problemen gehad.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-11 21:11

Ik heb zowieso alle tijd laat dat voorop staan :)
Mijn pony is zeker al oud genoeg! 7 jaar om precies te zijn *D

Ik loop er al achter en ookal met die bovenste ringen :)
Ik loop nu al (oh oh xd ) tegen een klein probleem namelijk: Ze maakt zich ontzettend sterk.
Ik denk dat zodra ik begin met mennen (heb je natuurlijk ook een ander bit) dit ook stukken minder is en het zal een stukje onzekerheid zijn .. dus wij oefenen daar nog even verder mee :D

Ik heb veel aan jullie tips (/verhalen :P)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-11 21:37

Afleiding zoeken voor je paard. Ook erachter kan je voltes maken, gebroken lijnen, overgangen maken en dat soort dingen. Ik vind het ook altijd leuk om pionnen of emmers neer te zetten en daar omheen te slalommen.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 09:46

@ mick75: Ik ga volkomen mee in jouw werkwijze hoor, dat deel met borststuk en strengen laten vasthouden deed ik er alleen na. De reden waarom ik dit niet vermeldde, was dat het mij voor een onervaren persoon veiliger leek om dit er niet bij te nemen. Je moet namelijk op het juiste moment goed kunnen reageren. Als de pony schrikt en steigert bij het voelen van de druk op de borst, en je reageert verkeerd, kan het al een groot probleem worden.
Ik begreep dat ts gewoon aan de voorbereidingen wil beginnen, voordat die andere ervaren persoon de rest doet.

Als iemand anders het werkelijke beleren doet, lijkt het me niet onverstandig om de pony de broek en het schoftje eens aan te doen, zodat hij daar al aan gewend is. Gezien de pony oud genoeg is, kan de ts hiermee aan de longe aan de slag gaan en dan tegelijkertijd de stemhulpen oefenen (kan je nooit genoeg doen, je pony moet 100% luisteren als je iets zegt)

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 16:16

Trouwens ik heb er al een keer opgezeten en toen een band (autoband) met touw meegesleept.
Dat was geen probleem.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 17:44

Trouwens mijn pony is 1,44 welke maat tuig heeft ze ongeveer nodig? Pony of cob?