[AR] Ik wil beginnen met mennen...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ik wil beginnen met mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 11:39

Ik kom even mijn (misschien wel domme of al 100 keer gevraagde) vragen stellen over het mennen... Ik heb een paar keer bij een stalgenootje op de kar gezeten en mocht ook zelf sturen en ik vond dat toch echt wel heel erg leuk! Dus nu wil ik toch wel heel graag gaan mennen...

Maar nu heb ik natuurlijk een paar vragen, leek dat ik ben wat dat betreft!

Ik wil namelijk beginnen met een shetlander... Maar, daar komt het.
Wat voor kar kan daar nou het beste achter? De een zegt een sulky, de ander zegt een pony wagentje... Het is uiteindelijk de bedoeling dat ik ermee naar buiten ga met m'n broertjes erbij, dus uiteindelijk moet er wel een karretje komen waar m'n 2 broertjes achterop kunnen. Maar met wat voor kar kan ik dus het beste beginnen? En is het eerlijk tegenover de shetlander met 1 of 2 mensen achterop of kan ik dan al beter naar een tweespan kijken?
Maar toch om maar even te beginnen; wat is nou een fijn karretje om mee te beginnen.

Wat betreft het bit... Wat voor bit word aangeraden met het mennen? Ik lees topics over liverpool stangen, ook over happy mouth bitjes, en mensen die op een "gewoon" bitje rijden, een gebroken of dubbel gebroken bitje... Wat is aan te raden?

Zoals ik al zei, het zullen waarschijnlijk een hoop domme of veel gevraagde vragen zijn... Maar ik zit er al een tijdje mee en ben dus eigenlijk vooral benieuwd naar ervaringen die me verder kunnen helpen..

Alvast bedankt!

LadyMadonna

Re: Ik wil beginnen met mennen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 17:49

Betreft bitjes is compleet afhankelijk van de pony.
Een grote maats shet kan in enkelspan op zich best wat trekken, maar als jij + 2 broertjes mee moet, kom je denk ik toch op een 4wieler uit ivm de ruimte.
Waarom beginnen met een shetlander? Is dan vanuit practisch oogpunt of?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 18:13

Okee, dus het is nog ongewoon om met een gebroken of dubbel gebroken bitje te rijden?

Het hoeft niet per sé een shetlander te zijn, een welsh A als daar een keer een mooie tussen zit... Ik blijf telkens kijken naar shetlanders dus ben daar echt aan verkocht inmiddels :) Dus vandaar de shetlander wens. :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 19:16

'een shetlander' is een relatief begrip; ga je voor een shet, dan zou ik het liefst zo groot mogelijk zoeken. Als ik eerlijk ben vind ik het idd niet kunnen als je bijv. een shetje van 80/85 cm. (of zelfs kleiner) voor een 4wielig wagentje zet en daar met z'n 3en op gaat zitten, dat wordt qua gewicht toch heel erg gauw aan de (te) zware kant.
Heb jaren shetten van rond de meter voor de wagen gehad, ook heel intensief gereden (Eper 4daagse, dagelijks ritten van 20-30 km., af en toe wedstrijd) maar moet eerlijk bekennen dat een wat grotere pony wel wat meer 'aankan'. Ik weet dat mijn super getrainde shetmerrie echt op de top van haar kunnen loopt als ik mijn marathonwagen er achter heb en incl. groom een rit van 30 km. op een gemiddeld vrij hoog tempo rijd.
Heb nu sinds september een Welsh A merrie van zo'n 1.15m. en die is net een maandje beleerd, dus die ben ik nu aan het doorrijden. Verwacht wel dat zij meer 'aankan' dan de shetmerrie en dat het voor haar ook net een tikkeltje gemakkelijker zal zijn.
Zou eerst beginnen met de keuze voor een pony vast te stellen, en daarbij dan een wagen te zoeken ipv. andersom.
Ik weet ook niet wat je budget ongeveer is? Bedenk je wel dat een béetje degelijke (recreatie)wagen al gauw enkele honderden euro's, tegen de 1000 euro kost. Een beetje tuig ben je ook zo'n 200-300 euro voor kwijt, je kan ook heel goed een bekend en goed merktuig zoals bijv. Ideal 2dehands aanschaffen, dat scheelt een hoop.

Ook de bitkeuze zal je volledig moeten aanpassen aan de pony, niet alleen qua maat maar ook qua voorkeur en op die specifieke pony zelf. Er zijn pony's die na lang proberen bijv. echt niet fijn lopen op een liverpool, maar wel op bijv. een B-stang of bokkenbitje. Dan heb je nog allerlei variaties per soort bit; dikte mondstuk, recht of tongboog, tongvrijheid, vaste of beweegbare scharen, soort/materiaal mondstuk, etc. etc.
Hoe weet je welk bitje in welke variatie geschikt is voor een specifieke pony? Simpel, puur uitproberen.

Ik persoonlijk heb als voorkeur toch wel 'de liverpool', vanwege de vele verstelmogelijkheden. Daarom als ik pony's beleer, probeer ik het eerst een tijd met een liverpool, bevalt dat niet, dan ga ik kijken naar variaties daarin (pompwerking wel/niet, vaste/losse scharen, dikker/dunner mondstuk etc.) en anders stap ik evt. over naar een ander soort bit.

De reden waarom er weinig over enkel/dubbelgebroken bitten wordt gepraat, is omdat de meesten toch wel de voorkeur geven aan een stangbit, dus een bit met hefboomwerking. Er zijn paarden die een bit met hefboomwerking echt niet verdragen, en er zijn ook genoeg pony's die met trensjes worden gereden. Reden waarom mensen toch vaak een bit met hefboomwerking kiezen, is vanwege het feit dat je als menner zijnde nou eenmaal een stuk minder te vertellen hebt dan de ruiter ohz.; er zitten meters leidsel tussen, je mist je been en zit, en dat moet je vervangen door je stem en je menzweep.
Er zijn stangbitten als bijv. een liverpool, B-stang e.d. te verkrijgen die enkel of dubbelgebroken zijn, maar dat moet je absoluut niet willen. Hefboomwerking/kinketting + gebroken mondstuk geeft notenkraakeffect, werkt héel scherp in en is absoluut niet prettig voor het paard. Hier zijn overigens ook veel topics over te vinden, evenals idd veel topics over bitkeuze.

Verder valt het aan te bevelen om in de tussentijd een mencursus/cursus koetsiersbewijs te gaan doen, zodat je ook echt goed leert optuigen, inspannen, tuigkennis, rijden en dat soort dingen. Mennen is nl. heel wat anders dan rijden ohz. en veel meer dan enkel leidsels vasthouden en gaan met die banaan. Indien je een pony koopt die nog onbeleerd is, verdient het echt grote aanbeveling om deze te laten beleren, door een deskundig en ervaren persoon die daar ook echt ervaring in heeft (en niet alleen met het mennen an sich).
Ook worden soms wel eens pony's verkocht die 'ooit eens bij een eigenaar verder terug voor de wagen hebben gelopen', en daarvan is het verstandig om die pony's toch even onder begeleiding (evt. versneld) het beleerproces nog eens door te laten lopen; soms loop je tegen pony's aan die bijv. wel voor de wagen zijn beleerd, maar waarbij het bij het mennen of bij het beleren verschrikkelijk fout is gegaan, waardoor pony een trauma heeft opgelopen.
Als je een beleerde pony koopt, zou ik daar zeker een testritje mee maken, liefst met een ervaren menner mee.

Over wagens valt het beste te adviseren als er ook meer bekent is over je budget, je wensen (in de toekomst misschien wat wedstrijdjes? Bosrijden, veel asfalt, altijd of soms meerdere passagiers mee) en uiteraard de pony die er uiteindelijk voor zal komen.

Edit: oeps, een hele lap tekst, maar ook zoveel vragen en info.... sorry! :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 22:19

JoyCiej007; geeft niet hoor, zo'n lap tekst! Ben ik alleen maar blij mee!
Ik wil inderdaad wel een forse, grote shet. Het plan is als volgt, er komt eerst een shetlander, daar ga ik in het begin vooral mee kroelen, longeren, lange lijnen et cetera en veel mee wandelen/fietsen zodat ik door kan sparen om een goede wagen te kunnen kopen, en inderdaad een mencursus te volgen.

Ik wil niet kijken naar een prijskaartje, ik wil gelijk een goede kar kopen en daar wil ik dan best een tijd voor sparen, ik heb het liever in 1x goed dan in 5x een tussenmaatje.

Ehm wat ik ermee wil... Bosritjes, uiteindelijk de Epe 4daagse ook rijden.. Kijken hoe het mennen gaat, en dan eventueel nog uitbreiden naar een 2span. Ik wil inderdaad met de tijd (wanneer ik er goed genoeg in geoefend ben ) een buitenritje mee kunnen maken met 1 of 2 broertjes mee (als die het leuk vinden) maar dat durf ik sowieso pas aan wanneer ik genoeg ervaring heb met het mennen voordat ik de weg op ga. In het begin zal het vooral even wennen zijn, en veel oefenen en uitproberen. Wedstrijden trekken me op dit moment nog niet bepaald, misschien dat dat 'ineens' komt naarmate ik meer zou mennen maar waar ik nu vooral voor wil mennen, is gewoon voor de ontspanning en voor het recreatieve.

Ik wil niet zelf een pony beleren, dat durf ik onder het zadel niet en dus ook zeker met de kar niet, dus in principe gaat m'n oog uit naar een beleerde pony of laat ik hem inderdaad beleren door iemand die er genoeg verstand van heeft om dit correct uit te voeren.

Wat betreft de bitten; oke, dan is dat me ook meteen een stuk duidelijker! Nog even een domme vraag, je hebt ook bitten met zo'n ketting voor onder de kin, waar is dat voor? Is dat als uiterste noodmiddel of iets? Heb nog echt heel veel vragen en de pony staat er voorlopig nog niet hoor, maar ik heb liever alles op een rijtje voordat ik de pony koop.. Scheelt toch een hoop aanmodderen straks met een pony die er ook niks aan kan doen dat ik het nog niet helemaal op en top snap! Dus als er meer dingen zijn die ik moet weten of die handig zijn om te weten waar ik nog niet op ben gekomen met m'n vragen mag je het er gerust tussendoor gooien nog, alleen maar fijn!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 23:56

Dat geeft een stuk meer duidelijkheid :) En zo te horen heb je erg goed nagedacht over wat je precies wil en hoe je het allemaal gaat doen. Het is idd een grote investering, maar dan heb je uiteindelijk ook wat. Ik ben er wel via een 'omweg' gekomen, temeer omdat 'de menpony' mijn eigen pony niet was, en ik ook nog student ben. Ik droomde al jaren van een échte marathonwagen, heerlijk comfortabel, heerlijk geveerd, goed voor wedstrijden én recreatie. Uiteindelijk heb ik die dan na lang sparen vorig jaar kunnen kopen, heb zelfs nog meer dan duizend euro bovenop m'n budget gedaan, omdat het anders het nét niet was wat ik wilde. Foto's van de betreffende wagen vind je in mijn profiel. Ik heb bewust voor een wagen gekozen met een enkele bokkussen, en geen zitjes achterop. Dit omdat ik toch weinig passagiers mee neem, behalve mijn groom, en die heeft er geen problemen mee om te staan, en kan ook gemakkelijk op de zachte afronding gaan zitten.

Er is een hoop te weten en te vertellen, dan kan je nog wel uren doorgaan ;)

De ketting onder de kin, noemt men dus ook een kinketting, een bit met hefboomwerking (dus een stangbit) hoort een kinketting te hebben; liverpools, b-stangen, bokkenbitjes, etc. etc. hebben allemaal een kinketting, deze ketting voorkomt dat het bit te ver 'doorslaat' en daardoor heel scherp inwerkt. Afhankelijk van de situatie en de pony en hoe deze op dat moment op het bit reageert, zetten sommigen de kinketting soms wat strakker, en soms wat losser. De stelregel voor de kinketting is dat hij goed zit op het moment dat de scharen van het bit een hoek van 45 graden vormen ten opzichte van de mondspleet, dit bij licht aangenomen leidsel.
Bitten met hefboomwerking dienen dan ook met kinketting gereden te worden.