[AR] Alleen aanspannen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Alleen aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 14:51

Hallo allemaal,
Ik zie en hoor vaak dat mensen alleen mennen. Hoe span je je pony aan? Zet je ze aan het halster vast, span je de wagen aan en doe je daarna het hoofdstel om? Of hoe moet ik me dat nu voorstellen? Tot nu toe durfde ik zowieso niet alleen, maar bij gebrek aan een groom op de tijden dat ik wil gaan, zie ik het ervan komen dat ik eerdaags er niet om heen kan...

juval

Re: Alleen aanspannen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:53

altijd eerst het hoofdstel, en dan pas de wagen erachter in ieder geval!

Ik heb mijn pony geleerd stil te staan. die was dan ook heel braaf. maar als je pony minder braaf is zou ik toch zorgen voor hulp, al is het maar iemand die ervoor blijft staan.

en anders toch vastbinden, halster over het hoofdstel doen ofzo.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 14:55

Ik doe altijd een halster onder mijn menhoofdstel. Dan kan je het paard vastzetten. Ik zou ook nooit het hoofdstel in gaan doen als de wagen er achter zit. Dan staat je paard toch even helemaal los.

Daantjuh20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:02

Ik mende ook vaak alleen met mijn friese merrie
Ik deed eerst het tuig om (paard stond dan gewoon los stil, 1 stap naar voren is er weer 1 terug!)
Vervolgens zette ik haar voor de roldeur van de schuur, dan rolde ik de kar naar voren en span in
Roldeur open, paard en wagen eruit en buiten stapte ik vervolgens op
Ik had een paard dat perfect stil kon staan bij het inspannen en uitspannen en pas als ik opstapte op de wagen kreeg ze looplust

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:19

Stilstaan met optuigen en inspannen is opvoeding, dat hebben ze soms niet direct door maar oefening baart kunst. Alles bij mij staat vrijwel (zeg nooit, nooit) 100% stil, ook onze jonge 4-jarige Welshje. Ze staan stil met inspannen / uitspannen totdat ik ze weer bij het hoofdstel pak dat ze weg moeten / tot enmet je op de wagen zit, je leidsels aanneemt en 'voorwaarts' zegt. Gaan / willen ze eerder is het weer halt. Je moet daar heel consequent in zijn.

Tot die tijd groom erbij / iemand die je helpt en ook dus zeer consequent is: stapje vooruit is stap achteruit en HALT. Groom houdt niet vast maar staat er een half metertje voor.

Natuurlijk help je je paard / pony het beste door dat halthouden ook zo te oefenen met poetsen en alles wat je doet. Dan weten ze niet beter. En het is zo fijn als je paard gewoon stilstaat als hij dat moet.

Ik heb nu een binnenplaats in de stal waar ik inspan, staan ze helemaal als een huis. Bij mijn eigen stukje weiland/stal heb ik ze met optuigen altijd aan halster staan, met inspannen ook los met wel lijn aan halster en dat hou ik dan steeds vast (je weet maar nooit) maar ook dan staan ze gewoon 100% stil.

Citaat:
Ik zou ook nooit het hoofdstel in gaan doen als de wagen er achter zit. Dan staat je paard toch even helemaal los.
als het goed is tuig je ze eerst op, incl hoofdstel, leidsels en de hele rataplan. Dan zet je je paard voor de wagen. Dus je doet nooit het hoofstel aan als ze voor de wagen staan.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:23

Ook ik kan gewoon zonder problemen alleen inspannen. Tuig haar in de stal helemaal op, loop dan naar buiten naar mijn wagen en zet haar stil, ze blijft altijd netjes staan tot ik helemaal kaar zit voor we kunnen gaan. Ik ga echter nooit alleen naar buiten, in de bak wel, maar dan zijn er wel mensen aanwezig...

Wanneer mijn groom in de buurt is als we nasr buiten gaan houdt ze mijn pony wel vast bij het inspannen maar meestal is ze nog druk met haar jas e.d. aan te trekken, en ga ik vast inspannen.

Mijn pony heb ik al heel jong het commando HO geleerd. Dus dat kende ze al voor ik aangespannen ging rijden. In het begin spande ik haar in met haar food tegen de muur, dan is de verleiding om weg te lopen namelijk minder groot. Nu kan ik haar midden op de weg/midden in de bak ook inspannen zonder hulp en blijft ze staan.

Heel soms vergist ze zich nog wel eens en wil ze een stapje doen, een corrigerende HEE!! Van mijn kant is dan vaak al genoeg om haar weet doodstil te laten staan :)

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 15:50

Nou, jullie hebben wel een stelletje afgetrainde paardjes hoor! Mijn dartel krijgt het nog niet zo goed voor elkaar om stil te staan. Oefenen doe ik zeker, maar ik zou het best spannend vinden om hem helemaal los te laten staan tijdens het inspannen!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 15:52

Nooit voor de wagen zonder hoofdstel. En nooit zonder groom inspannen.

Het kan bij mijn pony's wel hoor. Ze blijven gewoon braaf staan, maar neem het risico niet.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 16:27

je kan eventueel een longeerlijn aan je hoofdstel doen en dan inspannen, dan het je in elk geval beet of een halsband en daaraan vastzetten zie ik ook nog wel eens. Groom is het fijnst

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 17:17

Dat van die longeerlijn is ook een idee!
Ja, tuurlijk liever met een groom, ALTIJD alleen dan kom ik niet vaker dan 1 keer per week weg....

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 18:21

Die van mij staan ook gewoon netjes stil. Dat moesten ze wel even leren.
Meestal is er ook wel iemand in de buurt. Ik houd wel mijn leidsels vast.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 19:55

Mijn shetlanders span ik altijd alleen in, maar mijn haflinger is nog niet te doen, daar roep ik wel hulp bij.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:01

Citaat:
Oefenen doe ik zeker, maar ik zou het best spannend vinden om hem helemaal los te laten staan tijdens het inspannen!

Je hebt dat ook niet zomaar voor elkaar en bij de ene pony/het ene paard gaat het beter dan bij de ander.
Wil niet zeggen dat je als je ze laat stilstaan je niet oplet natuurlijk. Je moet altijd blijven opletten. En wat de anderen ook zeggen: leidsel of lijn erbij voor die laatste zekerheid kan ook.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:08

Ik tuig de pony helemaal op, incl hoofdstel. Die zet ik midden op het pad, geef het commando halt, en ik knoop op mn gemakje de wagen erachter

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 21:36

stef schreef:
Ik tuig de pony helemaal op, incl hoofdstel. Die zet ik midden op het pad, geef het commando halt, en ik knoop op mn gemakje de wagen erachter

Wauw, kom mijn pony even een lesje leren:-)
Nee, het zal hier op termijn ook wel goedkomen, alles hier is nog nieuw voor hem, en hij wil het liefst zo snel mogelijk naar ''zijn' merrie op de wei, dus hij krijgt pas rust als we van het terrein af zijn...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:37

nouja, pony hoeft het ook niet te proberen om ook maar 1 voet te verzetten. Al vergaat de hele wereld, halt is halt :j

MerelxG_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:40

Ik zet het paard altijd vast met een halsband als ik moet inspannen. Dan staat ze tenminste nooit helemaal los en die doe ik af op het allerlaatste moment.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:48

Ik doe het niet alleen,mijn pony is nog maar net beleerd.
Maar ze kan wel gewoon los op het pleintje staan,ga ik haar poetsen en doen,dan even snel wat pakken uit de stal. (plein is voor de stal,kan haar altijd in de gaten houden,als ik zeg "Angie,waar ga je heen?" kijkt ze om en gaat ze stil staan)

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 21:57

haha enkel en tweespan doe ik dagelijks alleen inspannen!

Eerste wat ik de ponys heb geleerd, gewoon rustig wachten totdat ik klaar ben met inspannen. Bij tweespan houd ik de halster om de hoofdstellen nog om... en doe de halsters af wanneer de ponys echt ingespannen zijn.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:04

Brendaaaa schreef:
Ja, tuurlijk liever met een groom, ALTIJD alleen dan kom ik niet vaker dan 1 keer per week weg....

Ik ook, gemiddeld 1x per week, en die tijd moet ik verdelen over 4 menpony's (dus de meeste training van mijn pony's bestaat uit ohz met kinderen, dressuur aan de lange teugel, longeren met een dubbele lijn enzo).
Groom is er echt bij voor spek en bonen de laatste jaren (enkel in het begin bij jonge pony's dat ze echt vast gehouden worden, maar bij mijn wedstrijdpony's is het zeker niet nodig, daar staat de groom vaak enkel bij). Maar ik neem het risico niet, mijn pony's zijn mij te kostbaar.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-11 23:29

Tja dat is het; de keuze of je het risico aandurft of niet. Ik moet wel zeggen; ik heb een lichtgewicht sulky, een kleine pony, en deze is ook nog aardig bomproof en superverkeersmak, dus daar heb ik al een paar voordelen. Ik denk niet dat ik het zo gauw met een vierwieler zou durven; weet niet waarom, maar vindik toch anders.

saswes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-11 23:45

Ik span hem altijd alleen in. Van levensbelang is het om op de juiste manier de leidsels op te steken. Met een shetlander vind ik het best gaan. Uiteraard altijd hoofdstel om! Altijd eerst de strengen vast dan pas de broekriemen. En ik zeg af en toe tussendoor nog evenjes "halt" om hem er aan te herrinneren. En ik blijf altijd het uiteinde van de leidsels in het oog houden voor noodgevallen. Dit is 1 x nodig geweest: hij wilde gaan lopen en ik greep het uiteinde vast, tegelijk reed het wiel van de wagen over mij voet waardoor ik omviel. Maar toen pony "aan het uiteinde van het leidsel" kwam stond hij weer braaf stil dus niks aan de hand. Ik heb trouwens een vierwieler. Tip: (net als Daantjuh) inspannen met voor hem een gesloten poort of hek. Zo ben ik begonnen het hem te leren, en als hij helemaal ingespannen stond deed ik pas de poort open.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 07:44

Mijn pony heeft nogal de neiging om te draaikonten, dus al zou ik hem voor een hek parkeren, dan zou hij zich omdraaien. Hopelijk vind hij een keer de rust als we wat langer bezig zijn.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-11 09:10

Eerst volledig optuigen. hierbij al leren om netjes stil te staan. Wat ook wel kan helpen is een vaste plek hiervoor kiezen. Mijn pony gaat op de poetsplaats wel eens draaikonten, maar op het plekje waar ik optuig en inspan staat ze heel stil te wachten.

Als ze volledig is opgetuigd, doe ik het halster over het hoofdstel aan (is zo een halster dat ook op de neus loskan). En dan wandelen we naar de koets. Zet pony er voor en begin in te spannen. Ten alle tijde heb ik het touw van het halster vast.
Als alles vast zit, neem ik de leidsels vast en doe het halster af.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-11 11:40

Nou ik heb het vandaag gedaan. Ik heb volledig opgetuigd daarna een halster over het menhoofdstel gedaan en weer vastgezet. Vervolgens de kar erachter, halster los en gaan. Ging echt fantastisch eigenlijk!! Vraag me alleen wel af wat er zo op tegen is, om het halster om te houden tijdens het intuigen en dan als allerlaatste het hoofdstel om te doen? Ik zie niet zoveel verschil als alleen dat het halster beter zit als het niet over een hoofdstel heen zit:-)