[AR] Mennen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tass

Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:23

Ja ja, ik heb maandag 2 mei mijn eerste menles :D.

Ik ga samen met mijn instructeur op pad. Hij gaat met mij op pad om me allemaal dingen te vertellen, uit te leggen en te laten zien hoe het werkt. Ik mag zelf nog even voelen hoe het gaat enzo.

Ik ben heel benieuwd hoe de les gaat zijn, heb er wel echt heel veel zin in :D.

Ik vraag me alleen af wat voor het mennen de beste leeftijd is om je paard te beleren? En als je tuig koopt moet je dan ook rekening houden met spieren die later komen? Dat tuig dan te klein kan worden? En ik heb nu zoveel vragen, haha :=.

Ik ben benieuwd of ik het leuk ga vinden :D.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:34

Veel menplezier.

Hier alvast veel leesplezier; daar vind je veel antwoorden op je vragen
[AR] FAQ voor AR

Auroraluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:37

Wat leuk dat je gaat mennen ! Wat betreft de leeftijd, onze pony is op zijn 19e voor de kar gezet, leek ons wel leuk als bezigheid voor zijn 'pensioen'. Inmiddels is hij 27 en loopt voor de kar, maar ook nog steeds onder het zadel. Denk niet dat er een bepaalde leeftijdsgrens aan te geven is, als je er allebei maar plezier aan beleeft.

Tass

Re: Mennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:40

Mijn paardjes zijn nu 2 jaar :D. Dus vandaar eigenlijk mijn vraag :).

Janouk: Daar had in nog niet gekeken :o. Bedankt :D.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:41

Tass schreef:
Mijn paardjes zijn nu 2 jaar :D. Dus vandaar eigenlijk mijn vraag :).

Janouk: Daar had in nog niet gekeken :o. Bedankt :D.

3,5 is een mooie leeftijd om te beginnen met tuigmak maken, en langelijnen werk. Op 4 voor de wagen zetten en dat rustig opbouwen.

Tuig zal niet snel te klein worden (tenzij je het echt al aan de krappe kant aanschaft) Het schoftstuk kan wel wat te krap worden als zijn rug beter bespierd raakt.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:43

Bedankt voor de info :D.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:44

Maar je kan nu wel beginnen met het wennen aan enge dingen, door waterplassen wandelen, gekke strepen op de weg bekijken, kliko's, honden, gekke opblaasfiguren, vlaggen, wasgoed, autos, groot verkeer, bussen, sirene's, bruggetjes, ijzeren rijplaten, wegwerkzaamheden.
Dan heeft je paardje dat allemaal vast gezien :)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 14:49

Ik ben nu veel bezig met wandelen over de weg. Ze zijn eigenlijk al zo goed al mak :=...

Reageren eigenlijk nergens op en lopen overal relax langs, overheen en doorheen. Soms moet er even gekeken worden maar meestal is het gelijk goed :). Ik probeer ze nu aan zoveel mogelijk dingen te laten wennen :).

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 14:56

Probeer er ook goede stemcommando's aan te plakken. Dus HO is ook echt stilstaan, Let op stap als je weer verderstapt, Let op Draf voor het aandraven.
Zal je alleen maar gemak van krijgen.
Aanraken tussen de benen, touw tussen de achterbenen doorhalen (strengen kunnen ook tussen de benen komen en dan moeten ze rustig blijven)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 15:09

Stemcommando's ben ik mee bezig :j. Ik kan ze zelf overal aanraken op heel het lijf maar met een touw oefenen is een goed idee. Daar ga ik ook eens mee aan de slag :D.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 17:55

Wijken voor druk leren (hoe dat precies in z'n werk gaat is wel op inet en bokt te vinden) en dat uitbouwen naar wijken voor de menzweep. Je menzweep gaat straks het been vervangen die de ruiter normaal heeft, dus zal je je pony ook moeten kunnen begrenzen met een combinatie van leidsels en zweep; als hij van rechts iets schrikt, zal hij misschien naar links springen, jij kan dit voorzijn en mocht hij toch springen of willen springen, dan leg jij je zweep links aan en geeft hem daar een tikje, zodat je hem voor de zweep weer naar rechts laat 'wijken'.

Wennen aan de menzweep dus (vooral er niet bang voor zijn, met zweep overal mogen aanraken) en wijken voor druk leren, dit uitbouwen naar wijken voor de zweep, waar je ook druk mee zet en met de slag een klein tikje geeft.

Ik zou ze voor hun 3e jaar zeker nog niet beleren. Niet alleen omdat het lichamelijk (te) belastend is, maar ook geestelijk. Lekker nog jong laten zijn dus, af en toe eens wat aan dingen laten wennen, eens met wijken voor druk bezig gaan, maar vooral nog niet te veel vragen. Daarnaast kan het longeren aan de dubbele longe (en zodoende ook nog beter de stemcommando's er in krijgen, aangezien je aan de enkele longe in dat opzicht niet zo heel veel hebt) heel handig zijn, in combinatie met lange lijnen.
Máar; longeren is op deze leeftijd veel te belastend voor spieren, pezen en groeiplaten, daar zou ik echt mee wachten tot ze minstens 3 zijn geweest, is ook wetenschappelijk onderzoek naar gedaan, het lopen in cirkels is namelijk zowiezo al heel belastend, laatstaan voor jonge paarden waarbij de groeiplaten nog niet gesloten zijn, en de pezen in de benen nog niet volledig volgroeid zijn.

Verder vooral lekker gaan genieten van je menles, en in de tussentijd overal zo veel mogelijk kennis proberen op te doen. Ik neem aan dat je je pony tegen die tijd ook laat beleren door een persoon met voldoende verstand en ervaring met het beleren van pony's voor de wagen? :)
Kan jij in de tussentijd mooi een mencursus/cursus koetsiersbewijs doen.

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-11 19:08

Bedankt voor je bericht :).

Ik kan ze met de longeerzweep overal aanraken, dit heb ik al geoefend omdat ik niet wil dat ze ergens bang voor zijn :). Ik doe nu niks belastend met ze. Ze gaan alleen mee met wandelen en we doen wat spelletjes in de bak :). Ik wacht zeker tot ze 3 zijn met longeren en ze worden weg gebracht om beleerd te worden. Ik wil dit niet zelf doen :). Geen ervaring mee. Wel wil ik inderdaad een mencursus gaan doen :j.

Ik krijg les bij VDB Stables :). Daar gaan de pony ook in training als dit bevalt :).

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-11 10:37

Super! +:)+
Dat gaat straks vast helemaal goed komen :)

Tass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-11 12:17

Dat hoop ik ook :D.