[AR] Werklustige pony

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Werklustige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:13

Ik heb nog niet zo lang mijn shet. Daarnaast ben ik zelf nog een beginner in het beleren. Wat mijn opvalt is dat mijn shet echt heel goed voorwaarts is voor de sulky. Hij wíl echt werken! Nu ben ik dit van shetlanders helemaal niet gewend, vind het erg leuk om te zien! Hij heeft bereveel energie, kan ook geen seconde stil staan. Ik vraag me af of dat vaak is bij pony's die voor de kar lopen; worden ze hier vuriger/enthousiaster/werklustiger van dan wanneer ze alleen bereden worden?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:12

Heb hier ook zo'n shetmerrie staan hoor. Die léeft voor haar 'werk', je kan haar geen groter plezier doen dan haar in te spannen en liefst urenlang met haar rijden, liefst nog op hoog tempo ook.

Maar stilstaan voor de wagen = echt stilstaan. Dat is heel belangrijk, dat ieder menpaard dat goed leert, al direct vanaf het begin bij het beleren. Daar ook heel consequent in zijn. Mijn merrie is ook heel erg werklustig, maar toch moet en zal ze stil staan op de momenten waarop ik dat zeg, en ook voor zo lang ik het wil. En dat doet ze in 99% van de gevallen dan ook, omdat dit er heel consequent is 'ingehamerd'.

Maar, beleer je nu zelf een groene pony, terwijl je zelf weinig tot geen menervaring hebt en ervaring in het beleren van pony's voor de wagen?

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:05

Veel shetten zijn noeste werkers. Ik heb hier ook twee. Éen is net een tank, wat je ook vraagt, hij zál je erdoor slepen. De ander is een spring in 't veld en zeer fanatiek. Hij straalt als hij mag werken, stopt zijn neus al zelf in het halster als we in de wei komen, net alsof hij zich aanbiedt. Beiden gaan heel graag voor de wagen, of het nu enkel- of tweespan betreft.

Chezshir77

Re: Werklustige pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 07:22

Gaaf zeg!!

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:19

Mijn pony ook extra fit voor de wagen, en dat is nog erger met wedstrijden, dan hoop ik altijd dat de bel snel gaat :+ Mijn paard is ook erg voorwaarts. Ik vind het wel fijn dat ze er zin in hebben, dat is altijd nog beter dan dat je ze constant moet aansporen.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:41

Nou, mijn shetlandertje heeft het werken niet uitgevonden, hoor. Is ook voor de wagen niet vooruit te branden. Je moet bij wijze van spreken bij elke 3 stappen zeggen "ga door", anders valt ze gewoon weer stil.
Ze is professioneel beleerd en daar was het al niet anders, dus....

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:48

Tijger vond het ook altijd geweldig inderdaad om voor het karretje te lopen. Dat was dan oortjes naar voren en hup, gaan met die banaan! Hij vond het echt super om lekker buiten een rondje te maken, als je dan zei Tijger drrraf nouu dan vloog ie meteen :)

Hoop dat dit straks ook met mijn eigen paard is...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 13:10

hier een welshje die ik zelf beleerd heb die ook erg graag aangespannen loopt.