Citaat:
Bestaan er lichtgewicht zwepen of is het gewoon een kwestie van spiertraining?
Dat beide en een kwestie van de goede, ontspannen, houding en op een juiste manier je zweep in je hand houden. Je kunt hem een beetje laten balanceren in je hand (wel vasthouden natuurlijk, je moet hem niet kwijtraken
), maar dus goed zwaartepunt opzoeken.
Ik dacht zelf dat ik het allemaal aardig onder controle had met mijn zweep bij mijn pony's. Maar toen ging ik mennen met mijn paard, groot paard, langere zweep nodig en natuurlijk de begin-stress en jawel, na een kwartiertje ging het al niet meer / nauwelijks. Dan even stappen, handen ontspannen, zweep in de koker etc. en weer verder. Langzamerhand gaat het dan weer beter en nu houden we het zo een uur of twee vol
Lichte zweep maakt wel uit. Heb voor bij de pony's een hele fijne zweep van Ideal, zo'n bamboe-achtige met fijne slag eraan en smal handvat...alleen is hij een beetje erg flexibel, dus kan er niet mee 'opzij duwen', als ik dat zou willen, maar dat is bij hun niet nodig, als ik hem aanleg gaan ze al op zij. En bij het paard een Fleck, van koolstoffyber. Super licht en ook met slag die je goed kunt hanteren en ook een fijn smal handvat. De Fleck is net wat minder flexibel, waardoor ik bij mijn paard wat meer door kan komen met de zijwaartse hulp.
Als je een zweep gaat kopen, gewoon even goed de tijd nemen om uit te proberen hoe hij in je hand ligt en of je de hulpen goed zou kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-04-11 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt