[AR] spierpijn door het gewicht van de zweep...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eefken

spierpijn door het gewicht van de zweep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 22:09

Hoi hoi

We zijn hier nog niet zo lang bezig met mennen, en wat me gisteren toch weer opviel, is hoe zwaar de zweep is om de hele tijd omhoog te houden... ik hou ze wel schuin hoor, maar over zo'n lengte begint dat toch te wegen vind ik...
We zijn gisteren gaan rijden, en ik werd vanmorgen wakker met zwaar stijve spieren in mijn rechter arm... van de zweep dus.

Hoe lossen jullie dit op? Bestaan er lichtgewicht zwepen of is het gewoon een kwestie van spiertraining?

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:29

Hoera, een lotgenoot :+ .
Antwoord: beiden, je hebt zwepen in allerlei gewichten, én je handen / armen moeten er aan gaan wennen. Daarbij moet je de zweep op zo'n manier vasthouden dat hij zoveel mogelijk in evenwicht is, dus eventueel wat hoger vastpakken.
Donderdag heb ik mijn 2e menles, na 16 jaar niet gemend te hebben ;) . Ik krijg donderdag een iets lichtere zweep; had vorige week na 20 minuten al kramp in mijn handen :P .

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:36

lichtere zweep aanschaffen die niet topzwaar is, dat scheelt al een heel stuk...

ik had er ook altijd last van, tot ik van mijn meninstructeur een hele fijne lange, maar superlichte zweep kreeg met een dun handvat, die kan ik probleemloos een hele tijd vast houden...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:40

ik laat mn zweep altijd tegen de onderkant van mn arm rusten, of tegen mn zij en d zijkant van mn arm.
Laatst bijgewerkt door franka75 op 05-04-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:41

Citaat:
Bestaan er lichtgewicht zwepen of is het gewoon een kwestie van spiertraining?

Dat beide en een kwestie van de goede, ontspannen, houding en op een juiste manier je zweep in je hand houden. Je kunt hem een beetje laten balanceren in je hand (wel vasthouden natuurlijk, je moet hem niet kwijtraken :+ ), maar dus goed zwaartepunt opzoeken.

Ik dacht zelf dat ik het allemaal aardig onder controle had met mijn zweep bij mijn pony's. Maar toen ging ik mennen met mijn paard, groot paard, langere zweep nodig en natuurlijk de begin-stress en jawel, na een kwartiertje ging het al niet meer / nauwelijks. Dan even stappen, handen ontspannen, zweep in de koker etc. en weer verder. Langzamerhand gaat het dan weer beter en nu houden we het zo een uur of twee vol :7

Lichte zweep maakt wel uit. Heb voor bij de pony's een hele fijne zweep van Ideal, zo'n bamboe-achtige met fijne slag eraan en smal handvat...alleen is hij een beetje erg flexibel, dus kan er niet mee 'opzij duwen', als ik dat zou willen, maar dat is bij hun niet nodig, als ik hem aanleg gaan ze al op zij. En bij het paard een Fleck, van koolstoffyber. Super licht en ook met slag die je goed kunt hanteren en ook een fijn smal handvat. De Fleck is net wat minder flexibel, waardoor ik bij mijn paard wat meer door kan komen met de zijwaartse hulp.

Als je een zweep gaat kopen, gewoon even goed de tijd nemen om uit te proberen hoe hij in je hand ligt en of je de hulpen goed zou kunnen geven.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 05-04-11 22:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:42

Heb de mijne ook vervloekt, kwam vervolgens tot de conclusie dat het makkelijker kon.
Was wel investering.. duur, maar ding is stuk beter in balans en stuk lichter.

Dus die van 17 euro heb ik weggegeven... Rij nu rond met eentje van rond de 60 euro. (fleck)
Heb het nog wel, maar stuk minder dan met dat andere rot ding.

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:44

ik heb t met longeren ook dat ik het na een paar minuten al zwaar vind worden.normaal kan ik best wat hebben in mijn handen(bezorg post en al jaren gouden gidsen)maar dit valt best wel tegen.bovendien heb ik best wel kleine vingers dus en t longeertouw en een zweep dat valt me echt niet mee

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:46

Maar dit gaat over mennen ;)

De Fleck van mij kostte ook iets van 60, 70,- Euro, die Ideal 50,-. Lijkt veel maar voor je menplezier wel erg prettig!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:08

wij hebben ook een telescopische lichtgewicht zweep /3 Ik zet de zweep altijd iets korter, dan is het voor mij het fijnst te hanteren.

Rhine_

Re: spierpijn door het gewicht van de zweep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:00

Ik heb een vrij korte fleck en daar hou ik het 1,5 uur mee uit. Daarna heb ik soms last in mijn schouder.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:07

oh ik had dit ook altijd, na een uurtje of 1,5 (rijd graag lekker ver buiten ;) ) begon mijn hand als een bezetene te trillen, en dat deed hij 2 dagen lang..
Ik houd nu mijn zweep boven het handvat vast, dan is hij in evenwicht, en ik zit zelf meer ontspannen achter mijn paard, dat scheelt ook een hoop :j
Nu heb ik er nog wel last van, maar dat komt door een blessure in mijn armspieren, daar geven we de zweep niet meer de schuld van :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:43

Ik heb een korte fleck daar rijd ik t meeste mee. En nu een supermooie nieuwe lange fleck met balance bolletje. Echt een fijne zweep.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:45

Jeej haha nog meer lotgenoten!

Ik men sinds 1,5 jaar en had eerst ook een gewone menzweep, jongens wat heb ik dat ding vervloekt!
Voornamelijk tijdens het lessen kwam ik tot de conclusie dat hij gewoon ECHT te zwaar was, want met gewoon lekker buiten tuffen hield ik hem zo makkelijk mogelijk vast, zoals he tniet hoort, en dan had ik er minder last van. Ik had dus voornamelijk last met lessen.

Heb toen dus een lichtgewicht Dobbert zweep gekocht en ow I love it! Hij is erg fijn, als heb ik ook aan het gewicht van deze moeten wennen....

Dus, ja er zijn lichtgewicht zwepen, en ja, je spieren moeten er gewoon aan wennen. Succes!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:01

gem schreef:
Hoera, een lotgenoot :+ .
Antwoord: beiden, je hebt zwepen in allerlei gewichten, én je handen / armen moeten er aan gaan wennen. Daarbij moet je de zweep op zo'n manier vasthouden dat hij zoveel mogelijk in evenwicht is, dus eventueel wat hoger vastpakken.
Donderdag heb ik mijn 2e menles, na 16 jaar niet gemend te hebben ;) . Ik krijg donderdag een iets lichtere zweep; had vorige week na 20 minuten al kramp in mijn handen :P .

Kramp in je handen kan ook komen door te brede leidsels ;) ik had namelijk ook altijd zere handen/armen en een hoop kramp tijdens mijn menlessen. Maar toen we met een smaller leidsel gingen mennen was dat ineens over :)
Maar het is inderdaad ook een deel wennen :) en Fleckzwepen zijn idd lekker licht :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:06

nee, de leidsels van mijn lespaard zijn niet te breed, maar zijn van nylon. Ikzelf reed met leren handschoenen en dan nog in de regen, en met ongetrainde handen, dus dat was knijpen %) . Kan dus beter met leren leidsels, of kunststof handschoenen gaan rijden ;)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 11:33

Ik had hetzelfde probleem met men goedkope zweep. Maar heb nu een Première Carbon gekocht (zelfde materiaal als de fleck maar wel een stuk goedkoper) voor ongeveer 27€

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 16:25

ik had het ook maar sinds ik een lichtgewicht Fleck heb ook geen spierpijn meer.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:49

De zweep als een hefboom tegen je arm laten leunen wil ook nog wel helpen... Dan hoef je niet de hele tijd al het gewicht met je vingers/hand te dragen!

charily

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-11 18:55

owww dus het ligt niet aan mij lees ik hier!! mooi.
rede op een nieuwe zweep te kopen :P

eefken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-11 15:00

Bedankt voor de vele antwoorden! Ik ben blij dat ik niet de enige ben!!! :=
Ik ga me eens verdiepen in die Fleck zwepen +:)+

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 14:46

Daar had ik in het begin ook last van. Had toen ook een veel te zware zweep.
Heb nu eentje van de Welkoop, erg licht en niet zo duur.

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 11:58

Er bestaan erg lichte zwepen. Ik weet het merk zo niet vanbuiten maar super te doen. Gewoon testen in de winkel.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:01

't wordt een beetje saai, maar inderdaad een Fleck zweep... ideaal!