[AR] Hoeveel panieksluitingen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoeveel panieksluitingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 07:25

Keet

Re: Hoeveel panieksluitingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:05

Je kan ook nog sluitingen aan je broekriemen doen :) en bij het tweespan aan de disselriemen :)

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 09:06

Ik heb er nog 2 voor aan de disselriemen met 2 span maar verder niet.
Sommige gebruiken nog van die kleintjes voor aan de broek.
Maar ik rijd zonder broek.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:25

Ja die aan de broek heb ik ook gezien, maar hebben die nu echt betrekking op de veiligheid?

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:28

Ja want hiermee zit je paard ook aan de kar vast. Dus die zou je als
het fout gaat ook door moeten snijden.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 12:31

Ja, dat is ook zo ja. Dan komt die er ook! Bedankt!!

wicky_fonske

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 12:36

ik heb er aan men disselriemen maar ik rijd ook zonder broek

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 14:38

Help me ff, ben nog niet zoooo ervaren; disselriemen?? Waar vind ik die?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 14:45

Brendaaaa schreef:
Help me ff, ben nog niet zoooo ervaren; disselriemen?? Waar vind ik die?

Bij een tweespan ;) aan de voorkant, riem tussen de langboom en het borsttuig.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 17:48

Ah, vandaar dat ik het niet wist; heb een enkelspan en alleen daarmee gereden:-)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:25

HEbben jullie niet met de snelsluitingen aan de broek dat dat een herrie maakt aan het lamoen? Ik heb ze er maar weer afgehaald, vond het zwaar irritant :+ Dan maar zo'n dun riempje doorsnijden, mocht het ooit zover komen :o
En met snelsluitingen aan mijn tweewieler is ook geen succes, maakt ook enorme herrie. Moet daar dan hoesjes overheen doen (bijv stuk binnenfietsband), maar goed, dan gaat het snelle van de snelsluitingen er weer af, hoe hebben jullie dat opgelost?

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 19:57

hier ook snelsluitingen met strengbussen aan de strengen.
zolang paardlief gewoon in de strengen loopt slingeren ze ook niet, dus ook geen herrie :D

zou wel snelsluitingen voor aan de broek willen, maar weet nog niet welke maat :P
rij meestal met broek vanwege de poepzak

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 20:01

Het lamoen bij mijn tweewieler staat zeg maar nogal strak tegen de zweng. Dus de snelsluitingen komen er zowiezo tegenaan, ook al staan strengen strak. Bij het lamoen van mijn vierwieler heb ik er geen last van, het rammelt wel af en toe maar het is geen compleet slagwerkorkest zeg maar :+

Je hebt van die kleintjes, voor de broek, van Rijs heeft ze ook wel geloof ik.

Ik doe er enkelspan ook altijd standaard broek bij hoor, vind het wel zo makkelijk.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 21:03

Ik heb tape rond de stukken gedaan die rammelen/tegen de kar slaan. Wel op zo een manier dat de snelsluiting wel nog gewoon te bedienen is.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-11 21:20

Ja das ook een mogelijkheid, beetje tape. Ik ga het wel zien, vind het wel belangrijk dat ik die snelsluitingen heb. Als het goed is komen ze morgen al binnen (vandaag besteld).

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 22:03

kleinere snelsluitingen klapperen minder dan grote zware is mijn ervaring...

ik heb ze aan de broekriemen aan mijn dressuurtuig, die hoor je inderdaad wel iets rinkelen, aan mijn gewone tuig heb ik ze niet...

ik heb ze bij beide wel aan de strengen (of eigenlijk aan de wagen...)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:07

- Panieksluitingen voor aan de strengen (heb je dus al) Daarvoor heb je overigens wel strengen met D-ringen nodig. Als je stropstrengen hebt, zaag je de vierkante oog voor de strop er af en zet je er deze:
Afbeelding

Of deze:

Afbeelding
haakjes aan.
Je kan ook strengbussen gebruiken waar je de stop aan maakt, maar dat is vaak nog aardig wat gewicht en dat rammelt en zwiept dus meestal ook.

- Veiligheidslichtogen: Tegenwoordig zijn al veel nieuwe tuigen voorzien van deze lichtogen, anders zijn ze los te bestellen of te laten maken (ik heb op het moment een tuig met brancardbeugels; veiligheidslichtogen worden nu professioneel voor mij op maat gemaakt voor aan het tuig, voor in totaal €40,= Maar als je geen gesloten lamoen hebt, dan zal het niet veel uitmaken.

Afbeelding

en hier zie je de werking er van:
http://www.youtube.com/watch?v=i5TYJZk1i1c

- Panieksluitingen voor aan de broeksriempjes: Voor de mensen die klagen over rammelen aan het lamoen; officieel horen ze zo; dus de panieksluiting aan de oog v/d broek, aan de andere kant maak je dan de broeksriempjes vast en die maak je gewoon aan het lamoen vast zoals je altijd zou doen. Dan rammelt het ook niet.
Afbeelding

Máár, een even veilige (nog wel veiliger misschien!) oplossing die ook niet rammelt aan het lamoen: een musketonhaak met vrijdraaiende wartel aan het schoftje, met daaraan de rugriem bevestigd.
Voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan die speciale paniekhaakjes, en bovendien hoef je dan maar 1 haak los te maken ipv. 2 aan beide kanten.

Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-11 23:57

Citaat:
Voordeel is dat het een stuk goedkoper is dan die speciale paniekhaakjes, en bovendien hoef je dan maar 1 haak los te maken ipv. 2 aan beide kanten.

Maar dan zit je broek toch gewoon nog vast aan het lamoen of ben ik nu simpel :? of ga je er dan vanuit dat je broek / rugriem in een keer loskoppelt, maar dan zit je paard toch nog 'in' de culeron?

Vwb opmerking over de broekriempjes, ik begrijp het nu wel, dus gewoon verkeerd bevestigd, ja weet ik veel doe ook maar wat :o?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-11 07:32

Nou die Dsluitingen heb ik dus niet mee besteld....dus nu kan ik ze nog niet gebruiken als ik ze straks binnen krijg begrijp ik?

Nu ik jullie toch hier tref; gekke vraag misschien hoor, maar waar is dat metalen knopje (opzethaak geloof ik) nu eigenlijk voor bestemd wat aan je schoftje zit, tussen de 2 leidselogen zeg maar? Gister vroeg iemand me dat, en ik moest het antwoord schuldig blijven

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:40

JoyCiej007 schreef:
Máár, een even veilige (nog wel veiliger misschien!) oplossing die ook niet rammelt aan het lamoen: een musketonhaak met vrijdraaiende wartel aan het schoftje, met daaraan de rugriem bevestigd.

De broek zit toch aan de wagen en aan de strengen was, dan krijg je het er toch nooit zo snel af, als met die broek dingen?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:41

Brendaaaa schreef:
Nou die Dsluitingen heb ik dus niet mee besteld....dus nu kan ik ze nog niet gebruiken als ik ze straks binnen krijg begrijp ik?

Nu ik jullie toch hier tref; gekke vraag misschien hoor, maar waar is dat metalen knopje (opzethaak geloof ik) nu eigenlijk voor bestemd wat aan je schoftje zit, tussen de 2 leidselogen zeg maar? Gister vroeg iemand me dat, en ik moest het antwoord schuldig blijven

Wat voor tuig heb je dan, bij mijn oud tuig had ik een dring uit de klim/doehetzelf zaak.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:54

Ik wil nog van die broekriem veiligheidshaken.
Ik heb een heel dik leren tuig en als ik dat door moet gaan snijden ben ik denk ik wel even bezit.

Nu staat madame nog niet voor de kar (is en 10 jaren project denk ik :+) Maar als ze eenmaal ervoor kan, is het wel zo handig dat alles makkelijk los/ vast kan :P

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 07:57

Sabbientje schreef:
Ik wil nog van die broekriem veiligheidshaken.
Ik heb een heel dik leren tuig en als ik dat door moet gaan snijden ben ik denk ik wel even bezit.

Nu staat madame nog niet voor de kar (is en 10 jaren project denk ik :+) Maar als ze eenmaal ervoor kan, is het wel zo handig dat alles makkelijk los/ vast kan :P

Ik zou ze kopen voor je ze der voor zet, ben je veilige zeker bij het opleren ;)

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:07

@Rhine: lijkt mij inderdaad een goed idee.

Was ook nog even op zoek naar van die dingen die je om de strengen doet, om deze daarna aan de paniekhaak te bevestigen. (geen idee hoe die dingen precies heten, dus maakt het zoeken wat lastig.)

Weet dat de vorige eigenaar van het tuig dat niet had, maar wil het zelf wel graag.
Die D ringen enkele posts hier boven zijn leuk, maar dan moet ik aan mijn tuig gaan zagen en ik wil het gewoon origineel houden.
Wie weet waar die ringen te krijgen zijn, zonder dat je aan je tuig hoeft te gaan zagen?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-11 08:22

Sabbientje schreef:
@Rhine: lijkt mij inderdaad een goed idee.

Was ook nog even op zoek naar van die dingen die je om de strengen doet, om deze daarna aan de paniekhaak te bevestigen. (geen idee hoe die dingen precies heten, dus maakt het zoeken wat lastig.)

Weet dat de vorige eigenaar van het tuig dat niet had, maar wil het zelf wel graag.
Die D ringen enkele posts hier boven zijn leuk, maar dan moet ik aan mijn tuig gaan zagen en ik wil het gewoon origineel houden.
Wie weet waar die ringen te krijgen zijn, zonder dat je aan je tuig hoeft te gaan zagen?

Op ideaal stregen zitten ze standaard op. Maar hoe ziet jouw tuig eruit?