[AR] Beleren zonder ervaring

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pascalll

Beleren zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:10

Hee!

Ik heb sinds December 2010 een hele lieve Tinkermerrie Dyantha.
Ze is 7 jaar oud en echt een schatje!
Ze heeft alleen wel wat kuren in de wei, altijd even klieren als je eraan komt.
Maar verder ben ik harstikke blij met haar!
Ze staat thuis en ik ben de enige thuis die ervaring heeft met paardrijden.
Mijn vader kan nog net een halster omdoen, poetsen en voeren.
En sinds dat ze er was, heeft mijn vader het al prachtig gevonden om haar voor de kar te doen.
Hij heeft alleen geen enkel verstand van mennen(of van paarden) en Dyantha is niet beleerd voor de kar!
Ik zei: ga eerst maar lessen nemen op een manege en je menbewijs halen, voordat je met Dyantha aan de slag gaat.
Daar gaf hij eigenlijk nooit antwoord op en toen dacht ik, dit gaat nog een heel gedoe worden...
Nu zul je het krijgen, eergistermiddag begon hij weer over het karretje.
Toen had ie s'avonds ineens 2 karretjes gekocht! Niet eens compleet met tuig etc.!!!!
Hij beweert dat het wel past, maar dat weet ik niet zeker. Daar maak ik me zorgen om!
Als het niet past, kan het grote gevolgen hebben voor haar lichaam!!
Nu wil hij zelf, met behulp van iemand uit onze straat die kan mennen, Dyantha beleren voor de kar!
Ik ben wel blij dat hij tenminste met iemand die kan mennen het gaat doen... maar ik vind het niet goed!
Ondanks dat Dyantha een heel lief, rustig en leergierig paard is, maak ik me ook hier erge zorgen om!

Mijn vader is ook zo: ik doe het zoals ik het wil, ik luister niet naar een ander en hij ziet pas dingen in als het al te laat is...

Zouden jullie please kunnen helpen? ik heb mijn vader al zovaak uitgelegd dat dit niet kan maar hij luistert maar niet!!!

sasika

Re: Beleren zonder ervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:15

Oke, heel eerlijk? wat zouden wij daar aan moeten doen? Wie eigenwijs is zal er zelf wel is achter komen. genoeg gekken die hun paard voor de wagen zetten zonder enig besef..

Al snap ik jou onrust natuurlijk heel goed, maar als jij je vader al niet over kan halen wie dan wel? Er komt iemand helpen hopelijk dringt die wel bij je vader door, praat is met diegene!

LisaFalco

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:17

Misschien (indien aanwezig) moeder inschakelen?
Daar luisteren mannen wel naar :P

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:29

Ik dacht dat er misschien een andere oplossing voor zou zijn?
Want er moet toch iets tegen te doen zijn?
Want mijn vader snapt gewoon niet waarom het niet kan.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:31

ah ik ken dat type vaders, bij de mijne hielp het om te huilen of te schreeuwen en anders iemand met wel verstand ervan zich ermee te laten bemoeien. Laten lezen etc heeft geen nut :n heel veel succes.

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:33

ik heb ook vaak problemen met m'n vader,
bijvoorbeeld:
'nee, je mag vanaf de lente tot en met de zomer geen hooi voeren"
(die van mij loopt 24.7 op 't land dan, maar ik mag niks van hooi geven..)
ook zo'n onzin,
ik weet ook niet hoe ik hem moet uitleggen dat ik dat wel wil,

dus ik lees ff mee voor goede tips

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:34

geef hem 1 menles cadeau. dan ziet hij vanzelf hoe moeilijk het is en zal (hopelijk) de verstandige keus maken om haar te LATEN beleren en eerst zelf nog lessen te nemen..

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:35

Laat ze een keer verongelukken, dan praat hij wel anders....
Denk niet dat wij hier iets aan kunnen doen voor je.
Behalve zeggen dat het te dom voor woorden is. Ze zeggen "wijsheid komt met de jaren" sommigen zijn hardleers en geld "wijsheid komt na vele domme ongelukken".

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 23:36

Akhal_Teke schreef:
geef hem 1 menles cadeau. dan ziet hij vanzelf hoe moeilijk het is en zal (hopelijk) de verstandige keus maken om haar te LATEN beleren en eerst zelf nog lessen te nemen..

Dat is een hele goede! Is hij niet binnenkort jarig? Of vaderdag ofzo?

pascalll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 23:55

Dat vind ik inderdaad een super idee!!! Daar ga ik zeker iets mee doen!
Een gratis menles voor paps en dochter, doen we ook een keer wat samen!
Dan kan ie zien dat mennen niet zomaar een makkelijk karweitje is:P

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 07:43

Stel voor om samen je Koetsiersbewijs te halen. Buiten dat het heel gezellig is, leren jullie allebei mennen met ervaren menpaarden. Leer je over tuigen en koetsen en het allerbelangrijkste: de verkeersregels voor koetsiers in het verkeer.
Zeker heel belangrijk voor de verzekering. Want een keer te dicht langs een auto met de koets en je hebt flinke schade aan de auto van duizenden euro's.
http://www.srr-nederland.nl/index.php/k ... iersbewijs

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 08:27

ik zou gewoon me niet druk maken,hij is het zelf schuld als er wat gebeurt.ook komt er iemand helpen die wel ment dat is een plus punt.en anders het enige dat je kunt doen iemand zoeken die jullie helpt met beleren en die jullie lessen geeft(ik vind dat beter dan het menbewijs halen).ik heb dat zelf ook niet en rij enkel en 2 span,enkel span heb ik mijnpony's zelf beleerd en met 2 span heb ik iemand om hulp gevraagt die menles geeft deze heeft mij geleerd hoe in te spanne en hoe ik moest mennen met 2 san en ook mijn enkel span verbeterd natuurlijk,hahah.succes

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 10:14

Er staan heel wat filmpjes op You Tube van paarden die slaan, aan de kletter gaan of om gaan met de kar. Laat je vader die eens zien en misschien beseft hij dan dat er ook risico's aan zitten

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:30

pascalll schreef:
Dat vind ik inderdaad een super idee!!! Daar ga ik zeker iets mee doen!
Een gratis menles voor paps en dochter, doen we ook een keer wat samen!
Dan kan ie zien dat mennen niet zomaar een makkelijk karweitje is:P

Idd een erg goed idee. Misschien kunnen ze daar dan je vader aan het verstand brengen dat je niet zomaar een paard voor de kar kan zetten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 11:33

keona schreef:
ik zou gewoon me niet druk maken,hij is het zelf schuld als er wat gebeurt.ook komt er iemand helpen die wel ment dat is een plus punt.en anders het enige dat je kunt doen iemand zoeken die jullie helpt met beleren en die jullie lessen geeft(ik vind dat beter dan het menbewijs halen).ik heb dat zelf ook niet en rij enkel en 2 span,enkel span heb ik mijnpony's zelf beleerd en met 2 span heb ik iemand om hulp gevraagt die menles geeft deze heeft mij geleerd hoe in te spanne en hoe ik moest mennen met 2 san en ook mijn enkel span verbeterd natuurlijk,hahah.succes

Het is ook TS haar paard als ik het begrijp, zou toch niet leuk zijn als pa het paard laat verongelukken terwijl dat niet nodig was geweest.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 13:29

Cowgirl schreef:
keona schreef:

Het is ook TS haar paard als ik het begrijp, zou toch niet leuk zijn als pa het paard laat verongelukken terwijl dat niet nodig was geweest.

Maar gezien de leeftijd van TS denk ik dat TS zelf nog niet volledige zeggenschap over het paard heeft..... daarbij is het vaak zo dat ouders toch een deel meebetalen aan het paard, en tsja zie dan nog maar eens onder dit soort dingen uit te komen.

TS ik stuur je even een pb met wat 'fijne youtube-linkjes'........
Samen een keer een proefles (bij een erkend bedrijf die menlessen/mencursussen verzorgt) lijkt me een heel goed plan. Mennen is veel en veel meer dan 'leidsels vasthouden en gaan met die banaan', al schijnt mijn vader dat soms ook te denken (jammer genoeg voor hem heeft hij niets over m'n pony's te zeggen).

Yvonnehaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:33

hoe ervaren is de gene die hem gaat helpen? als hij weet hoe je een paard beleerd en weet wanneer een tuig goed zit e.d. dan moet dat opzich geen probleem zijn denk ik. zo ben ik ook begonnen met mijn pony wij allebei zonder ervaring met een ervaren iemand erbij....nou moet ik wel zeggen dat ik een ongelofelijk daaps paard heb wat nergens van onder de indruk is en die de term aan de kletter niet kent. dus dat scheelt de helft. ik moet wel zeggen dat ik eerst een menles heb mee gedaan met een ervaren paard van een kennis en daarna een bosrit voor ik met mijn eigen pony aan de slag ben gegaan. mischien heeft die kennis een ervaren paard en wagen beschikbaar? daar kan die dan 1 op 1 mee aan de slag

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-11 11:40

Vaders.. lastig.. soms..

Goed idee, hem een menles cadeau doen, bij goed bedrijf, waar ze hem ook meteen even goed op het hart drukken dat het zo makkelijk nog niet gaat.

Die iemand uit de straat die gaat helpen, is dat iemand met verstand van mennen,
of toevallig gewoon de buurman, die het wel gezellig vind en het ook niet kan?