[AR] training aangespannen dressuur

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

limba

training aangespannen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 09:23

Hallo allemaal,

Ik zou heel graag willen weten hoe de mensen werken die aangespannen rijden met Shetlanders, en dan vooral westrijden. Ik heb jaren lang dressuur gereden met mijn KWPN ers. Ik vraag me nu dus af hoe het gaat als je aangespannen rijdt. Ik heb ook een Shetlanderhengstje gehad waar ik eigenlijk aangespannen mee wilde gaan rijden maar hem heb ik helaas niet meer. Hoe ziet jullie training eruit, hoe vaak trainen jullie, ik heb nu namelijk niet de tijd om 7 dagen in de week te trainen (heb kleine kinderen van 2 en 4 jaar oud). Hebben jullie de pony's ook aan de longeerlijn en zo ja lopen ze dan ook aan de bijzetteugel, of trainen jullie ze aan de lange lijn (dus zelf erachterlopen in plaats van in de wagen). Hoe houden julllie ze soepel, kijk als volwassen persoon van 1.78 stap je er niet even op om ze even lekker te rijden.

Ik heb al veel gezocht op het internet om te kijken hoe je pony's traind maar ik kan er niet veel over vinden, ik zou het ook leuk vinden als jullie misschien wel sites weten waar ik veel kan vinden over de training van menpony's.

groetjes,

Linda

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:36

Ik train veel dressuurmatig aan de dubbele longe, vind dat je hier toch een stuk meer mee kan dan aan de enkele longe. Bijzets/touwtjes/hulpteugels hou ik niet van, mijn pony's reageren daar niet goed op. Wel heb ik een longeersingel dus als ik wil kan ik de dubbele longe op verschillende manieren knuppen (bijv tussen de benen). Lange lijnen pak ik er dan vaak ook even bij.

Verder train ik ook gewoon dressuur voor de wagen, heb verder geen bak/rijbaan of iets, dus daar gebruik ik meestal een veldje voor wat hier dichtbij ligt. Heeft niemand problemen mee, want rij het eigenlijk nooit kapot, en de mest wordt altijd netjes opgeruimd.

Dennis

Re: training aangespannen dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 09:55

Mijn pony's lopen gemiddeld 1 á 2x per week voor de wagen. En daarbij ook nog 2 á 3x per week onder het zadel met kinderen er op (beginners lesjes, dus het is weinig trailen voor ze).
Longeren zou ik meer moeten doen, denk dat ik 1x per maand longeer, meestal met een dubbele longe.

Met dit schema doen ze het prima. Ik heb ze van groen(3 jarige) tot ZZ nivo(10 jarige) lopen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 10:03

Mijn twee shetlanders moeten binnenkort beleerd worden in tweespan, ben een tijdje uit de run geweest met mennen vanwege sneeuw en stages (intern). Nu ben ik ze aan het voorbereiden met dressuur aan de lange teugel en longeren aan de kaptoom. Ik train normaal niet met bijzet, maar omdat een van de shetlanders moeilijk het bit kon accepteren heb ik hem eerst 4 maanden voorbereid aan de kaptoom en sinds deze week een keer gelongeerd met bit (2 rondjes beide kanten op in draf en stap) en hij deed het prima. Dit ga ik elke week erbij pakken, en zodra hij naar de tandarts is geweest en normaal met het bit kan lopen gaan we tweespan mennen :D

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 11:46

Geen shetlanders maar welshjes (die je ook niet onder het zadel kan trainen)

Veel aan de longe. Of met touwtjes of met dubbele longe. Dat ongeveer 2x in de week
in de winter iets meer. En dan nog 2 of 3x per week voor de kar waarvan 1x in de 2
weken les en dan nog trainen op de wei of gewoon buiten.

O ja beide pony's lopen nu L dressuur en M vaardigheid.

Romy_tessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:18

Wij hebben inderdaad ook het probleem dat we ze niet onder het zadel kunnen trainen. Zoals de meesten trainen we ze aan de lange lijnen enkel of als een tweespan, met dubbele longeerlijn, longeren met bijzet, voor de afwisseling met sprongetje, naast de fiets, wandelen. En dan ook nog voor de kar, enkelspan, tweespan, vierspan of af en toe voor de lol tandem of zesspan. De ene keer trainen we in de bak en anders op straat, meestal afhankelijk van de lengte van de hoeven want we kunnen niet oneindig op straat trainen.

Wij rijden dressuur/vaardigheid, indoormarathons en af en toe SGW. Wij proberen de pony's allemaal zo'n 4 dagen per week te laten lopen, maar dit lukt niet altijd met school/stage en als we extra tijd hebben lopen ze meer, maar ze hebben altijd minimaal 2 dagen in de week 'vrij' (wel bijv. los in de bak, maar niet echt aan het werk).

Volgens mij zijn er niet echt sites te vinden over het trainen van menpony's, maar in principe is het hetzelfde als bij pony's die onder het zadel worden gereden door kinderen. En zelfs paarden die onder het zadel worden gereden worden vaak ook dressuurmatig aan de longeerlijn getraind, ik denk dat daar weinig verschil in zit.

tinne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-11 12:01

Zorgen voor afwisseling is belangrijk. dus al eens een keer longeren met de dubbele longe doet ze goed. Daarbij kan je op de baan of in het bos ook dressuurmatig mennen. Consequent zijn is de boodschap.