[AR] hoe lang moet de lansboom ingesteld staan bij 2-span?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Aronson

hoe lang moet de lansboom ingesteld staan bij 2-span?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 22:00

Wij rijden enkel- en tweespan met onze friese paarden.
We hebben een fijne marathonwagen met een verende lansboom.
Nadeel hiervan is dat bij cross in galop de boom op en neer zwiept. Zo rottig dat
als het paard niet recht ingesteld staat, hij de boom tegen zijn mond krijgt. Dat doet pijn.
We maken gebruik van een liverpoolstand en heben daar de scharen af afgezaagd
(omdat we die toch niet gebruiken). Maar hoe is het prbleem van de boom op de kaak van het paard te voorkomen? Moet hij meer naar voren of juist meer terug? Wij weten het niet.
En bij bestudering van allerlei foto's is het overal verschillend.
Wie geeft raad?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 22:35

Misschien een begrenzingsketting proberen?
Daar was laatst trouwens nog een topic over, staan ook foto's bij, dus wie weet heb je daar wat aan.

Gracia

Re: hoe lang moet de lansboom ingesteld staan bij 2-span?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:10

Ik heb ook nogal last van een "dansende" langboom. Ik heb een Gerrit-jan Van Boven wagen, zonder begrendingsketting overigens... Ik heb geen tips, maar lees graag mee.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-11 22:43

Goede duideljke foto's van zo'n begrenzingsketting. Ik weet niet of wij daarmee geholpen zijn. Die van ons schiet alleen in de galop omhoog en omlaag. Er zit verder een vering in.
Maar wat is de juiste lengte van de langboom dan.
Voor marathon en cross niet te lang vooruitstekend...
Gelukkig zijn wij niet de enige die ermee problemen mee hebben.
Laatst bijgewerkt door Aronson op 31-03-11 22:58, in het totaal 1 keer bewerkt

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-11 22:56

Dit was het topic waar ook flink wat instaat over lengte /hoogte langboom en het probleem van het omhoog wippen van de boom tegen paard/pony #)
[AR] Lengte / hoogte langboom bij tweespan

Volgens het tweespan koetsiersbewijs moet de langboom op boeghoogte zijn en wat voor de paarden uitsteken (ben even exacte formulering kwijt), maar die gaat uit van de klassieke aanspanning, zie bijv
Afbeelding

Als je in het bos rijdt met een marathonwagen dan werkt dit niet en je ziet bij dergelijke aanspanningen ook een kortere boom, vaak met extra bevestiging dat het niet teveel omhoog kan wippen of met een veer in de boom die zorgt dat de boom wel wat mee kan veren maar de paarden niet knock out kan slaan. Maar paarden/pony's moeten het ook leren, dat ze gewoon rechtuit kijken en niet steeds op /over de boom zitten te teuten.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 08:47

Mijn langboom steekt maar een cm of 10 voor de pony's uit wanneer deze strak in de strengen staan. Shetten zitten nog dichter met hun bekkies op de langboom maar inmiddels weten ze prima dat dat ding af en toe omhoog komt en dat ze dan ook niet met hun bekkies daar zitten. Die van mij komt alleen omhoog bij kuilen in het pad, in de galop op een normaal recht pad niet. Die van mij is torsiegeveerd. Geen begrenzingsketting. Kan het zijn dat jouw langboom te licht is?
Wanneer je wagen geremt is en niet al te zwaar is, is het niet nodig dat je langboom zo'n ent uitsteekt als hierboven. De kar moet de pony's in ieder geval niet raken op de konten als je hem naar voren duwt. Eventueel je disselriemen strakker/korter.

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 19:37

Ik wil een foto plaatsen van ons span, maar ik kom er nog niet uit hoe het werkt.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 19:43

Je moet even een album openen op www.mijnalbum.nl en daar je foto in uploaden. Vervolgens kopieer je de link van de foto en plaats je deze tussen [img]en[/img]

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:31

Ok super, even uitproberen
Afbeelding

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:33

Gelukt!! Bedankt!
Afbeelding

Afbeelding

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 20:36

Het paard rechts houdt zijn hoofd geheven voor de wagen, als een echte fries,
de andere loopt lager in de hals (arabofries) en stoot nogal eens zijn mond aan de langboom. Maar ik begrijp dat de beestjes het zelf ook even moeten uitzoeken. We hebben alleen problemen in de galop.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:09

Volgens mij kan zowel de langboom als de disselriemen wel een stuk korter. Hij staat nu echt op de 'Klasieke'manier. prima dus voor bij een authentiek gerij over de weg maar in galop of over een bospad zou ik toch de langboom korter maken
Afbeelding
(mijn langboom hing hier te laag, hij hangt nu net zo hoog als het borstblad)

Bovenaanzicht
Afbeelding

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-11 21:24

Prachtig span zeg _/-\o_
Maar langboom inderdaad kan flink wat korter :j en misschien ook wel ietsje lager.
Anders een keer gaan kijken bij marathonwedstrijd dan zie je hoe het bij anderen eruit ziet, wil wel eens helpen wat van die 'live' voorbeelden.
Vind persoonlijk zonder strengophouders rijden nogal link, maar daar ging het niet over :+

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-11 21:35

Ja, ik zie nu goed hoe hij korter zou kunnen zijn. Leuk met die pony's zo. We combineren wegrijden altijd met bosrijden. Maar het bos is natuurlijk het leukst. Ik ga eens met de baas overleggen. Jee- bedankt alvast zeg :Z

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 11:10

Wel dan af en toe de rem gebruiken omdat jullie zonder omloop rijden. Ook comfortabeler voor de paarden (strengen kunnen eventueel nog wel een gaatje langer)

Aronson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-11 20:57

We rijden idd zonder broek, maar de wagen is geremd. E.e.a. geleerd van lessen van Ton monhemius. De broek zou wat hem betreft 'overbodig' zijn voor ons recreatief rijden door de bossen.
Maar de lengte van de strengen zal ik meenenemen. Tot nu toe stootten ze zich nog geen enkele keer achter. ook niet op flink tempo. Ik wil zeker eens gaan kijken bij marathonrijden, daar leer je absoluut van.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:22

Ik rij ook zonder broek tegenwoordig en rem af en toe als de pony's uit de strengen lopen. Kan dus ook prima met een kortere langboom