[AR] 'Gevaren' bij zelf beleren voor de kar?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

'Gevaren' bij zelf beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 22:11

Deze zomer zou ik graag mijn paard (12 jaar) willen beleren voor de kar. Dan kan hij ook af en toe de bak slepen :P. Maar nu vroeg ik me af: is het echt nodig om er iemand bij te halen? Wat zijn de 'gevaren' als je het niet doet? Mijn paard werkt al veel aan de lange lijnen en dubbele longeerlijn. Ze reageert er totaal niet op, ze vindt het ook niet eng als er iets achter haar hangt. Zelf heb ik wel een paar keer gemend en ben erbij geweest toen een paard beleerd werd voor de kar, maar heb er niet echt ervaring mee :)

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:26

Er zijn genoeg gevaren in het beleren, alles kan fout gaan. Als je er een prof bij haalt, weet die precies hoe die moet handelen als je paard in paniek raakt, en wanneer hij verder kan gaan naar de volgende stappen.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik mijn verzorgpony zelf (met uiteraard wel hulp van andere maar geen prof) voor de kar heb gezet, en dit ging goed. Maar ik kon hem ook al door en door, heb ik hem inderdaad lang ervoor al gelangeteugeld, deed elke dag wel wat anders met hem en hij is gewoon enorm veel dingen gewend omdat ik vannalles met hem deed.

Als het moment daar komt wil ik mijn eigen paard ook voor de kar zetten maar ik kan niet nu al zeggen of het wijs is dat ik hem zelf voor de kar zet of niet, dit zal een inschatting zijn wanneer het moment daar is.

edit

uiteraard heb ik dit pas gedaan nadat ik de nodige ervaring heb gehad. Koetsiersbewijs gehaald en flink wat maanden wekelijks zelf het paard opgetuigd, ingespand en samen met iemand mee op de kar, daarbij ook veel geleerd en gemend.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:45

Ons Welshje, Alwyn, hebben we (toen onervaren groom en ik, was toen bezig met koetsiersbewijs) met z'n tweeen beleerd voor de wagen. Veel gevraagd, rondgekeken en goed nagedacht bij alles wat we deden. Dat is allemaal prima gegaan. Maar ik had dus wel 'op de achtergrond' de mensen van de stalhouderij waar ik leste, dus soort vraagbaak.
Ons paard, Rizanta, heb ik opnieuw laten beleren bij een professional. Uiteindelijk hebben we het een soort van 'samen' gedaan, want ik ben er vrijwel steeds bij geweest, maar goed, wel een zeer ervaren persoon erbij.

Het grootste 'gevaar' vind ik dat je simpelweg vanuit je weinige ervaring het paard/ de pony foute dingen leert, die je er moeilijk weer uitkrijgt of die op termijn voor grote problemen kunnen zorgen. Afgezien van rampscenario's als op hol slaande paarden, tuigen verkeerd etc. Iets wat ik echt heb moeten leren bijv is alles vrijwel altijd voorwaarts corrigeren. Dus niet tegenhouden maar eerst voorwaarts, dan langzaam opvangen etc. En bijv met overgangen van draf naar stap dat je paard gewoon veel langer wordt en je leidsel moet geven. Met van halthouden naar voorwaarts hetzelfde. Doe je dat niet krijg je een heel onrustig paard tot steigeren toe. En doe je dat een paar keer heb je dus al een probleem. Om maar een voorbeeld te noemen. Een professional heeft daar veel meer gevoel voor dan jou, met zo weinig men ervaring.

tamary

Re: 'Gevaren' bij zelf beleren voor de kar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 22:54

Om de bak te slepen heb je geen kar nodig. Belangrijkste is dat paard echt rustig blijft met dingen en lawaai dat hem achtervolgd. Het is even inschatten (dus met 2 mensen werken, 1 voor paard en 1 die de dingen sleept) om te kijken of je wel of geen oogkleppen nodig hebt. (zelf werk ik het liefst zonder)
Slepen is goed voor spieropbouw, maar paard moet het wel ontspannen kunnen doen om nut te hebben.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:18

Citaat:
Deze zomer zou ik graag mijn paard (12 jaar) willen beleren voor de kar. Dan kan hij ook af en toe de bak slepen .
ja de vraag is ook maar wat je wilt. Slepen (alleen) of wil je je paard voor de wagen? Da's nog wel ff wat anders :7

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-11 23:19

Ik zou graag beide doen :). Maar slepen alleen zou ook al beter voor haar zijn dan niets :)

bedankt voor de reacties trouwens :j

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-11 23:25

ik heb het zonder ervaring helemaal zelf gedaan, heb alleen het tuig laten nachecken door iemand anders.
Zolang je je paard in de gaten houdt, je er goed in verdiept en gezond verstand gebruikt kom je al ver. Oh en niet te snel willen gaan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 07:06

heb er nu 3 beleerd met geen ervaring wel geleerd hoe ik moest optuigen(rest wist ik al van veel lezen etc).bij het 2 span rijden heb ik wel iemand ervaren gevraagt die mij leerde optuigen en ook de eerste keer mee ging omdat het hengst/en merrie waren,maar dit was ook geen probleem.

het ligt helemaal aan het karakter van je pony/paard en dat kun jij het beste inschatte.
ik zou gewoon eens er achter lopen jij dan de band vast en er achter en voor iemand die hem vast houd,vind hij het eng laat jij de band gewoon los.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 12:17

Ook ik heb mijn pony zelf beleerd. Ik heb er wel een ervaren kennis bij gevraagd om af en toe te helpen. Ik durf mijn pony niet gemakkelijk weg te brengen, want ik vind dat ik mijn pony het beste ken en hij mij ook het beste vertrouwt. Ik heb het heel rustig aangepakt en ben zeker niet overhaast te werk gegaan.
Ja ik heb foutjes gemaakt, maar dankzij het feit dat mijn pony me vertrouwde, is het goed afgelopen. Zo heeft ponylief zijn hoofdstel eens afgeschuurd, daar zat ik mooi op de bok met de leidsels in mijn handen, maar het hoofdstel hing tussen de voorbenen van ponylief. Gelukkig ben ik kalm gebleven en liet mijn pony me rustig afstappen en het hoofdstel terug aandoen.

Het nadeel als je onervaren bent, is dat je je pony niet met ogen toe kan aftuigen, wat wel nodig kan zijn in panieksituaties. Je moet ook de afmetingen van je wagen kunnen inschatten, want je paard rekent slechts tot zijn buik als hij ergens door/langs moet lopen.
Wat ook soms is bij onervaren mensen: ze zijn een beetje onzeker of ze het wel goed doen, waardoor het paard ook onzeker wordt en dit kan leiden tot een bang paard. Je moet weten waar je mee bezig bent en wat je wil bereiken, dan moet het wel lukken. Je moet ook alles uit het standpunt van je paard bekijken, en vooral nuchter blijven denken over de dingen die kunnen mislopen. Ga de ellende niet opzoeken.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 12:53

Wat mij redelijk leek qua zelf beleren is hem voor een wagentje leren lopen op het terrein, en een ervarene mee laten gaan als we voor het eerst een blokje om maken. Het enige dat mijn paard nog wat onwennig vindt is vóóruit gaan terwijl ik achter hem sta.

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 13:01

Zolang er de eerste keer een ervaren persoon meegaat (liefst de eerste paar keren als het kan), is er geen probleem. Het vooruit gaan terwijl je achter hem staat, moet je echt gaan oefenen aan de lange lijn met oogkleppen aan. Anders loop je het risico dat je paard gaat steigeren als er een wagen achter staat. (ken een paard met dit probleem)
En geloof me, je wil niet dat je paard gaat steigeren voor de wagen. Mijn pony heeft vorige zomer eens gesteigerd voor de wagen (we stonden achteraan in een lange rij omdat er weinig ruimte was om in te spannen, iedereen was zijn paarden aan het inspannen, mijn pony werd zenuwachtig omdat we al lang klaar waren en wilden vertrekken), de burry trok pony uit evenwicht en daar ging hij tegen de vlakte. Gelukkig niets gebeurd, maar ik let er sindsdien wel op dat ik weg kan als pony begint door te draaien.
Je moet altijd vermijden dat je paard zenuwachtig wordt voor de wagen, want dan gaat hij de wagen zien als een "ding dat hem belet om snel te kunnen vluchten" en dan kunnen paarden de gekste dingen doen. Blijf zelf dus rustig, dan komt veel goed.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-11 13:32

Bedankt voor de goede adviezen allemaal! Ik had echt verwacht dat ik afgemaakt zou worden :')
Hier heb ik echt wat aan, bedankt! Meer reacties welkom uiteraard :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 15:47

Mijn merrie wordt momenteel beleerd, maar ik had direct al besloten om het sowieso niet zelf te doen, ook niet na een opfriscursus van mijn mendiploma. Hoewel wij zelf wel paarden zadelmak maken ;) .
De beleerders van mijn merrie herkennen het altijd direct wanneer er, zonder succes, al eerder geklooid is (lees: verkl**t is) met inspannen van een paard.
Beleren is voor een groot deel "herkennen van signalen" die het paard afgeeft. Of het nu om inspannen of zadelmak maken gaat. Een ervaren beleerder weet hoe hij daar op moet reageren.
Met groene paarden die zadelmak gemaakt moeten worden durven we dat hier wel aan, maar bij het inspannen vind ik dat toch een ander verhaal. En, voorkomen van fouten is nog altijd beter dan genezen ;) .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-11 18:37

Ik heb mijn shet Grietje eerst min of meer zelf beleerd (poging tot), dat ging goed tot ze begon te bokken voor de wagen. Daarna heb ik een hele tijd niets met haar gedaan en daarna (na een paar jaar) was ik wijzer en heb er een ervaren menner bijgehaald. We zijn helemaal bij het begin begonnen en toen liep Grietje zonder problemen voor de wagen. Ik had het wel min of meer op dezelfde wijze gedaan, alleen wist die ervaren menner wel hoe hij op eventueel bokken moest reageren en ik niet. Daardoor kun je je paardje aanleren dat bokken oke is, terwijl je dat natuurlijk niet wilt. Verder wist de ervaren menner wanneer we naar de volgende stap konden gaan.

Mijn andere shet heb ik overigens wel zelf beleerd, op dezelfde manier als ik geleerd heb van de ervaren menner. Uiteraard heb ik wel een vriendin erbij gehad met het inspannen, maar dat heeft allemaal geen problemen opgeleverd. Overigens had ik Hans ook het liefst met behulp beleerd, maar mijn instructeur had het helaas te druk met oefenen voor zijn eigen wedstrijden.

xSproetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-11 22:02

Zowiezo Moet je altijd met z'n 2en zijn ookal is je paard al helemaal gewend aan het aangespannen rijden, bijvoorbeeld, t paard komt vast te zitten, Dan moet een iemand de pony beet kunnen houden en de ander het tuig losmaken, zelf gaan we ook altijd met z'n 2en naar buiten met het koetsje, :)