Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Yuri schreef:Als je een lichte wagen hebt en je pony gewoon in de gaten houdt moet dat echt wel kunnen. Veel stappen inderdaad.
Ik ben nooit zo'n mietje met zulke dingen, mijn fjord loopt nu eens per week (of minder) hooguit een half uurtje onder het zadel en die gaat dit weekend ook weer voor het eerst na de winter voor de kar, rijd dan ook gelijk een km of 15. Hoe je die 15 km aflegt is veel belangrijker.
Vorig jaar heeft mijn welsh a /shet van 17 na jaren vrijwel niks gedaan te hebben een oefen marathon gelopen. Afstand zonder de hindernissen die er nog tussen zaten ( en een vaardigheidsparcours) was iets van 33 km.
Enig voorbereiding was maand of 2-3 van te voren inspannen en zo'n 3x per week wat doen (fietsen, mennen of longeren.) Pony was een beetje stijf de dag erna maar verder nergens last van![]()
Denk als jij gewoon rustig aandoet die pony er echt geen moeite mee heeft.
Zou wel een dekentje en wate rmeenemen voor op scchool, zodat ze daar ook lekker staat. Misschien een halster met longeerlijn ofzo.
Lunaeekie schreef:Ja, longeren heb ik genoeg tijd voor. Maar haar conditie is nog niet zo slecht hoor. Half uur voor de kar houd ze wel vol (volgensmij) maar dat ga ik toch maar eens testen. 3 of 4 keer in de week kan ik, maar niet elke keer voor de kar. helaas
capopjekop schreef:Ze schrijft dat ze ook weer met de pony terug moet, dus ik neem aan 14 in totaal. Qua conditie moet het geen probleem zijn, maar een hoef doet er ongeveer een jaar over om te herstellen. Ik zou als ik jou was even kijken hoe ver de nieuwe hoef al is en eventueel je smid om advies vragen. Of eventueel een hoefschoentje omdoen, zodat de hoef meer gedempt wordt op de stukken dat je op straat rijdt.
akkje schreef:capopjekop schreef:Ze schrijft dat ze ook weer met de pony terug moet, dus ik neem aan 14 in totaal. Qua conditie moet het geen probleem zijn, maar een hoef doet er ongeveer een jaar over om te herstellen. Ik zou als ik jou was even kijken hoe ver de nieuwe hoef al is en eventueel je smid om advies vragen. Of eventueel een hoefschoentje omdoen, zodat de hoef meer gedempt wordt op de stukken dat je op straat rijdt.
Hangt ervan af of ze harde hoeven heeft of niet. Met mijn pony rijdt ik elke week op asfalt, maar om de paar weken moet nog een hoefsmid komen om d'r hoeven te doen.
Als ze zachte hoeven heeft kun je er wel een hoefschoen onder doen, maar dat is wel duur. Ijzers ben ik sowieso geen fan van, als ze er nooit op staat (neem ik aan?) zou ik het ook niet doen voor een ritje.
Conditie zal geen probleem zijn hoor, als ze niet te dik is en gewoon gezond verder, en paar keer per week een ritje maakt, gaat het makkelijk
iig veel plezier!