[AR] met wat voor wagens word er gereden in mendurance wedstrijd

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

met wat voor wagens word er gereden in mendurance wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-11 20:48

Ik heb op dit moment nog een vrij jonge haflinger ( bijna drie ) dus kan nog lekker even rustig aan doen hier in de Loonse en Drunense Duinen. Maar over een paar jaar lijkt het mij heel leuk om mendurance te gaan rijden.

Ben je verplicht een marathon wagen te hebben om mee te kunnen doen ( wat uiteraard wel handig is als je in de hogere klasse rijd ) maar ik ben benieuwd waarmee men rijd in de kennismakings klasse.

Nou ja ik heb nog wat jaartjes om te gaan sparen

Napie

Re: met wat voor wagens word er gereden in mendurance wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 23:50

Je kan met van alles komen, er zijn niet veel eisen aan de wagen, enkel dit:
- de reflectoren moeten voldoen aan de wegenverkeerswet
- er moet een afgeknotte driehoek op de wagen zijn.
- de wagen moet een veilige plaats voor je groom bieden (mag zit of staanplaats zijn)
- wanneer de kar ongeremd is, moet je met een broek rijden.

Ga je in de hogere klasses rijden dan is het prettig om een lichte wagen te hebben die goed geveerd is (je kan zo 5 uur op de bok moeten zitten) en voldoende ruimte heeft om eventueel koelwater en een dekentje mee te nemen. Met bandjes en elastieken kom je een heel eind trouwens, ik heb allerlei jerrycans aan de buitenkant van mijn wagen hangen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 10:42

Napie schreef:
Je kan met van alles komen, er zijn niet veel eisen aan de wagen, enkel dit:
- de reflectoren moeten voldoen aan de wegenverkeerswet
- er moet een afgeknotte driehoek op de wagen zijn.
- de wagen moet een veilige plaats voor je groom bieden (mag zit of staanplaats zijn)
- wanneer de kar ongeremd is, moet je met een broek rijden.

Ga je in de hogere klasses rijden dan is het prettig om een lichte wagen te hebben die goed geveerd is (je kan zo 5 uur op de bok moeten zitten) en voldoende ruimte heeft om eventueel koelwater en een dekentje mee te nemen. Met bandjes en elastieken kom je een heel eind trouwens, ik heb allerlei jerrycans aan de buitenkant van mijn wagen hangen.

Weet je ook welke dat zijn als ik vragen mag?

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-11 12:44

Zo even knippen en plakken:

Artikel 5.17.51Wagens moeten aan de achterzijde zijn voorzien van:
a. twee niet-driehoekige rode retroreflectoren welke zijn voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk, indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50 m bedraagt, dan wel één zodanige retroreflector indien het een wagen betreft waarvan de breedte ten hoogste 1,50 m bedraagt;
b. een rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek.

Artikel 5.17.54
1.De niet-driehoekige rode retroreflectoren moeten aan de achterzijde van het voertuig op gelijke hoogte zijn aangebracht: a. niet meer dan 0,40 m binnenwaarts van de uiterste linker- en rechterzijde van het voertuig;
b. op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.
2.Indien één niet-driehoekige retroreflector is voorgeschreven, moet deze zijn aangebracht:
a. aan de uiterste linkerzijde van het voertuig;
b. op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek.
3.De rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek moet aan de achterzijde van het voertuig zijn aangebracht:
a. in het midden van het voertuig dan wel links van het midden;
b. op een hoogte van niet minder dan 0,35 m en niet meer dan 0,90 m boven het wegdek. Indien zulks niet mogelijk is zonder gebruikmaking van bevestigingsmiddelen die gemakkelijk kunnen worden beschadigd, mag de retroreflector op een hoogte van meer dan 0,90 m doch niet meer dan 1,60 m boven het wegdek zijn aangebracht.

Artikel 5.17.55
1.De retroreflectoren mogen niet zijn afgeschermd.
2.De retroreflectoren mogen geen gebreken vertonen, die de retroreflectie beïnvloeden.
3.De rode retroreflector in de vorm van een afgeknotte driehoek moet zijn voorzien van een door Onze Minister bekendgemaakt goedkeuringsmerk.

Artikel 5.17.57
1.Wagens mogen zijn voorzien van:
a. twee lichten aan de voorzijde;
b. twee achterlichten indien het een wagen betreft waarvan de breedte meer dan 1,50 m bedraagt, dan wel ten minste één achterlicht indien het een wagen betreft waarvan de breedte ten hoogte 1,50 m bedraagt;
c. één of twee witte retroreflectoren aan de voorzijde van het voertuig;
d. ambergele retroreflectoren aan de zijkanten van het voertuig.
2.Wagens mogen zijn voorzien van extra witte retroreflecterende voorzieningen aan de voorzijde, extra niet-driehoekige rode aan de achterzijde en extra ambergele aan de zijkanten van het voertuig.

Artikel 5.17.64
1.Wagens mogen niet zijn voorzien van verblindende verlichting.
2.Wagens mogen niet zijn voorzien van knipperende verlichting.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-11 23:58

ik woon dus in Drunen (bij de Loonse en Drunense Duinen) en daar kun je heerlijk rijden, hier zou men ook goed een mendurance kunnen organiseren. vreemd genoeg nooit iets over gelezen.
IK ken aardig wat menners hier in de buurt maar niemand die aan mendurance doet helaas. In het algemeen is hier de marathon en vaardigheid toch wel het meest populair.
Is mendurance populairder in het OOsten ?

groetjes

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-11 07:21

In Etten Leur heb je dit jaar voor de 2e keer mendurance.
Mendurance is (nog) maar een kleine sport. Het is ook best lastig te organiseren, immers je hebt, naast allerlei andere zaken, een goede route nodig waar menners 90% van de tijd over onverharde wegen kunnen gaan. Die ruimte is er in Nederland niet veel.
Dit jaar zijn er 5 wedstrijden. Zie www.deronline.nl
De 1e wedstrijd is vandaag, in Kootwijkerbroek.

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 21:48

Mendurance mag 30% verhard hebben
Het is nog vrij onbekend en gezien de vraag klein is, is het aanbod ook klein. De vraag lijkt toe te nemen dus uiteindelijk het aanbod ook wel. Organiseren is lang niet zo lastig als een samengestelde wedstrijd. Ik organiseer de mendurance in het Drents Friese Wold

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:07

OK ik dacht ooit ergens gelezen te hebben 10% maar jij weet dat veel beter dan ik, sorry :o

Citaat:
De vraag lijkt toe te nemen dus uiteindelijk het aanbod ook wel.

Ik hoop het!

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 22:18

Nieuwe regel voor de mendurance om de wedstrijdmogelijkheden te vergroten persoonlijk vind ik 10% zat)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-11 23:34

30% is inderdaad best veel, als je dan klasse I hebt van 30 km zou 10 km over harde mogen >;)
Maar goed, ontopic maar weer :+

Ik heb zaterdag vooral degelijke marathonwagens gezien. En twee wat lichtere wagens, soort kruising tussen dressuur/marathonwagen model. We menden zelf met behoorlijk zware wagen van Onder de Kastanje, was blij dat we iets degelijks hadden moet ik zeggen want als je in flinke draf over boomstronken heen gaat / kuilen / heuvel op / heuvel af en mul zand / modder moet je wel een goede stevige stabiele wagen hebben.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-11 18:43

nou het lijkt me best leuk om hier een keer (in de Loonse en Drunense Duinen) een mendurance rit te organiseren, als iemand me wil helpen natuurlijk.
ik geloof nl best dat dat mogelijk is.

groetjes janine

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-11 19:20

Is dat in de buurt van Laren (ik heb echt geen idee)?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-11 19:24

Nee de Loonse en Drunense duinen liggen in de buurt van Drunen, Kaatsheuvel, loon op Zand (TIlburg)
in Midden Brabant