[AR] "verzorgster" aangespannen laten rijden, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BiHB

"verzorgster" aangespannen laten rijden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 19:16

Hallo mensen,

Ik heb even een vraagje, ik kan natuurlijk ook bellen, maar was erg nieuwsgierig, dus ik dacht, kijken of bokt het weet.

Ik rij zelf al jaren aangespannen, aardig wat ervaring en ook in het bezit van koetsiersbewijs, maar mijn verzorgster ( inmiddels 18, maar ze doet hem al jaren ) rijd ook regelmatig aangespannen met mijn pony, alleen heeft zij geen koetsiersbewijs.
( ze rijd hem netjes en verantwoord hoor )
Maar wat als er een keer iets gebeurd, natuurlijk heeft zij haar wa verzekering, maar is dit voldoende??
Of ben ik ergens nog eindverantwoordelijk omdt het mijn spul en pony is??

Wie kan mij hierin helpen??

Groetjes
Bianca

chocobroodje

Re: "verzorgster" aangespannen laten rijden, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 19:35

Ik heb hier toevallig laatst over gebeld met mijn WA verzekering. Ik men dan wel niet maar het principe is hetzelfde(de weg op met een verzorgpaard). Wat ze zeiden was:
In de beginnen is de eigenaar ten alle tijden aansprakelijk en niet de "bestuurder" maar als er aangetoond kan worden dat de bestuurder nalatig is geweest dan kan het toch op die persoon (z'n verzekering) worden verhaald.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:01

Okee, bedankt voor je reactie, dus zou ik best afhankelijk van m'n bijrijdster zijn, zij zal dan dat verhaaltje mee moeten spelen...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:07

Nee het moet aantoonbaar zijn. Dus een onafhankelijk iemand heeft gezien dat de verzorgster bv overstak zonder uit te kijken en iemand van z'n fiets reed (bij wijze van). Of ze heeft hem verkeerd opgetuigd waardoor er iets fout gaat. Maar in principe blijf jij als eigenaar aansprakelijk.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-11 21:15

Is dat ook nog steeds als zij wel haar koetsierbewijs heeft?
Of blijf ik als eigenaar ten allen tijden eind verantwoordelijke??

Groetjes
Bianca

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:53

Dat blijft zo, het koetsiersbewijs staat daar verder volledig los van. Er zijn trouwens wel verzekeringen voor bijrijders/verzorgers, moet je even googlen hoe dat verder zit ;)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 21:55

Als je verzorgster haar ruiterbewijs heeft dan ben jij als eigenaar niet meer aansprakelijk.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:03

Mag ik vragen hoe je dat weet want ik kreeg precies het tegen overgestelde te horen....

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-11 22:05

Ik heb begrepen dat er een verzekering bij in zit, bij het ruiterbewijs...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 07:59

als je verzorgster naar de verzekering stapt en zegt dat ze een pony heeft en wilt door geven dat ze daar ook mee wilt gaan mennen,dan eten ze dat daar en word het genoteerd.als ze een ongeluk maakt doet ze geoon alsof het haar pony was.allesopgelost.succes

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:10

Vriendin van mij heeft een keer zoiets gehad, verzorgster is met paard naar buiten gegaan en heeft een ogeluk veroorzaakt. Verzekering van die vriendin van mij moest alles betalen. Tot bekend werd dat de verzorgster nadrukkelijk geen toestemming had om met het paard naar buiten te gaan! Toen werd de verzekering van de verzorgster ineens aansprakelijk gesteld. Uiteindelijk nog een heel gevecht geweest en het heeft ruim 2 jaar geduurd voor het allemaal geregeld was.

Het was zo'n gedoe omdat de verzorgster dus geen toestemming had om naar buiten te gaan. Als ze dat wel had gehad had de verzekering van de eigenaar van het paard gewoon uitgekeerd. Uiteindelijk hebben de verzekeringen het 50/50 opgelost, omdat ze er niet uit kwamen.....

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:20

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 10:21

keona schreef:
als je verzorgster naar de verzekering stapt en zegt dat ze een pony heeft en wilt door geven dat ze daar ook mee wilt gaan mennen,dan eten ze dat daar en word het genoteerd.als ze een ongeluk maakt doet ze geoon alsof het haar pony was.allesopgelost.succes

En dit heet gewoon fraude. En een gratis tip van mij: begin er niet aan :n .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:44

Leuk en aardig hoor, verzorgsters die willen mennen. Maar bij mij wordt er niet door vreemden gemend als ik er niet bij ben (1 uitzondering na, maar die werkt op dat moment beroepsmatig met ze)
Ik zou dus nooit een verzorgster zelfstandig en alleen met mijn ponys laten mennen :n kan ze nog zoveel koetsiersbewijzen hebben, gebeurt gewoon niet.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:51

En een buitenritje op jou paarden? (weet niet of dat kan met jou paardje, maar stel dat het wel zou kunnen)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:52

Crista schreef:
En een buitenritje op jou paarden? (weet niet of dat kan met jou paardje, maar stel dat het wel zou kunnen)

Op mijn paarden? Buiten dat daar niet op gereden kan worden qua hoogte, wordt er ook niet buitengereden als ik er niet bij ben.
Wordt sowieso niet op gereden als ik er niet bij ben. Alleen in de les bij mijn stalhoudster mag ze erop rijden zonder mij erbij :)
Misschien over een tijdje dat ze in de bak wel mag gaan rijden zonder begeleiding. Maar voorlopig niet :)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 15:57

oke op die manier....

Mijn bijrijdstertje heeft wel toestemming om buitenritjes te maken, mits er iemand mee gaat op de fiets of te paard die volwassen is en verantwoordelijkheidsgevoel gevoel heeft.

Ze mag van mij niet met de wagen weg, maar ik laat, net als jij, niemand met mijn pony met de wagen weg gaan. Ze is voor de kar nogal gevoelig en luistert slecht naar andere, vandaar....

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:09

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 16:10

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:42

@ Evelli
Moeilijk om daar een standaard advies over te geven.
Ik zou dat alleen toelaten als ik weet dat het paard betrouwbaar is, de omstandigheden relatief veilig en ik vertrouwen heb in de vaardigheid van de verzorgster.
Ik zeg niet dat het niet kan. Risico's kun je nooit uitsluiten. Dat zou het leven ook heel saai maken :+ .

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:46

senna21 schreef:
@ Evelli
Ik zou dat alleen toelaten als ik weet dat het paard betrouwbaar is, de omstandigheden relatief veilig en ik vertrouwen heb in de vaardigheid van de verzorgster.
Ik zeg niet dat het niet kan. Risico's kun je nooit uitsluiten. Dat zou het leven ook heel saai maken :+ .

Dus je aanvaard ook het feit dat jij verantwoordlijk zal blijven? Dus ook jouw verzekering aangesproken kan worden?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:47

Tja, daarvoor ben je immers verzekerd toch? Om er aanspraak op te maken, mocht het nodig zijn?

En nou moet je het idd niet op gaan zoeken, maar als er iets gebeurd op buitenrit met mijn bijrijdster, tja,dan moet mijn verzekering maar dokken. Mits het niet door haar eigen ondoordachtheid e.d. komt natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Crista op 24-03-11 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 17:47

Volgens mij ben jij aansprakelijk omdat jij de eigenaar bent van het spul. maar als echt aan te tonen is dat verzorgster grove fouten heeft gemaakt, dan is zij aansprakelijk.
Alle schade wordt in eerste instantie op de eigen WA-verzekering gegooid. mochten die niet willen uitbetalen, DAN komt pas de verzekering van een evt. koetsiers/ruiterbewijs in actie.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:23

Evelli schreef:
senna21 schreef:
@ Evelli

Dus je aanvaard ook het feit dat jij verantwoordlijk zal blijven? Dus ook jouw verzekering aangesproken kan worden?

Ja dat doe ik. Tenslotte is het mijn paard. (in dit geval hypothetisch, omdat ik geen verzorgster heb).
Verzekeringen zorgen hier ook steeds meer voor 'Amerikaanse toestanden'.
Voor zover het in mijn macht ligt, wil ik me er niet door laten leiden.
Wel maak ik met de verzorgster goede afspraken over het meenemen van vriendinnetjes, e.a.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-11 18:29

senna21 schreef:
Verzekeringen zorgen hier ook steeds meer voor 'Amerikaanse toestanden'.

Daar zorgen verzekeraars zeker niet voor, die kijken wel uit :j .

Voor Amerikaanse toestanden zorgen de mensen zelf hoor, door alles te claimen wat los en vast zit. ;)