[AR] monteren van schokbrekers op menwagen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

pippenstein

monteren van schokbrekers op menwagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 22:17

Rare vraag misschien maar
Verleden jaar een leuk wagentje gekocht om op te knappen, het is model concourswagen ( twee zitter ) maar dan een robuuste versie dus met zware motorwielen met brede banden.
Ik wil graag schokdempers op mijn menwagen laten moteren. Er zitten bladveren op maar als ik in het bos rijd ben ik altijd bang dat de wagen op zijn kant gaat . Dacht dat ik dit misschien kon oplossen door er schokbrekers van een motor aan te lassen de wagen stabieler zou zijn.
Heeft iemand hier ervaring mee ? Of dit laten doen ??
Vind het zowieso altijd leuk om te zien wat anderen aan hun wagen hebben geknutseld
Moet ook nog iemand vinden die dit voor me doet ( mijn man is het na de derde wagen een beetje beu geworden ) dus iemand ook nog suggesties waar ik dit zou kunnen laten doen ?

foto's van harte welkom

zal proberen of ik een foto kan uploaden

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 02:42

Ik denk eerlijk gezegd niet dat schokbrekers de kans op omslaan erg zullen verkleinen.....
Bij concourswagens ligt het zwaartepunt vaak ook een stuk hoger, waardoor ze vaak ook minder stabiel zijn.
Je zou eens bij een goede wagenbouwer kunnen informeren?
HCA uit Klarenbeek doet dit soort dingen zelf, maar verkoopt ook allerlei bouwpakketten en losse onderdelen, en is ook niet te beroerd om je van goed advies te voorzien:
http://www.hcaklarenbeek.nl/2008/

Ik weet niet of je er wat aan hebt, en dit is dus niet zelf geklust, maar hier een detailfoto van mijn nieuwe marathonwagen met voor- en achter luchtvering en schokbrekers:
Voor:
Afbeelding

Achter:
Afbeelding

Edit: ben wel benieuwd eigenlijk ja, naar foto's van de betreffende wagen :)

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 11:32

JoyCiej007 schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat schokbrekers de kans op omslaan erg zullen verkleinen.....
Ook jouw eigen wagen heeft schokbrekers om het stabieler te maken. ;)

Ja, het is dus wel mogelijk maar het is de vraag of de wagen het waard is.
Nieuwe stuggere bladveren zouden ook kunnen helpen.

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 14:20

De wagen is het waarschijnlijk niet eens waard en ik ga idd eens bij HCA navraag doen

Maar ik ben blij met jullie reactie
Bedankt !!!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 16:32

BlackDevils schreef:
JoyCiej007 schreef:
Ook jouw eigen wagen heeft schokbrekers om het stabieler te maken. ;)

Ja, het is dus wel mogelijk maar het is de vraag of de wagen het waard is.
Nieuwe stuggere bladveren zouden ook kunnen helpen.

Schokbrekers zijn toch niet voor de stabiliteit, maar voor het activeren van de (lucht)vering?
Maar zou je de stabiliteit van een concourswagen, die toch meestal een vrij hoog zwaartepunt hebben, echt
veel groter kunnen maken door het monteren van schokbrekers?

pippenstein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 17:04

Ik heb het idee ooit eens in de men sport afgekeken daar had iemand ze ook op op zo'n wagen gemonteerd
dan ging de wagen niet zo heen en weer als ze op hobbelig terrein reden. Ik rijd hier ook vaak op bospaden die vaak niet mooi vlak zijn en ik dacht dat dit bij mijn kar misschien ook wel handig zou zijn.
Mijn wagen is zoals ik eerder vermeldde niet zo'n iel dingetje met fietsbandjes want daar zou ik niet eens het bos mee in durven.
had graag een foto geplaatst maar ik krijg het niet voor elkaar