[AR] Paard was op de voorhand, nu tuigwerk: slecht voor houding?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Paard was op de voorhand, nu tuigwerk: slecht voor houding?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 17:19

Ik heb een Friese ruin van 7 jaar. Heeft voor zover ik weet alleen maar dressuur gelopen voor hij bijna 2 jaar geleden van mij werd. Is inmiddels meer gewend zoals grondwerk, voltigesingel, pessoa etc.

Nu heeft paard de jaren voordat ik hem had met een fout, te krap zadel gelopen en daar is de bespiering ook naar. Liep met weggedrukte rug (ook aan de longe) en ook helemaal op de voorhand, was zijn achterbenen gewoonweg vergeten. Dus ben o.a. balkjes gaan lopen en veel gaan oefenen en inmiddels loopt hij een stuk beter :D en zet zijn achterbenen goed onder het middenpunt van zijn lijf (ipv er ver achter). En heb nu een ander zadel, die veel beter ligt en paard is een stuk meer ontspannen.

Omdat paard best wat energie en kracht heeft en lange lijnen erg leuk vind :7 zit ik erover te denken hem aan het tuig te wennen en met hem te gaan slepen (karretjes werk is niet zo weggelegd voor ons). Dat leek mij ook een goed idee voor zijn bespiering en gewoon voor de afwisseling, lol etc. Ik denk nml dat hij dat trekken wel leuk zal gaan vinden. Nu zit ik net te denken dat hij daarmee natuurlijk wel vooral zijn borstkas erin zal zetten. Dus weer die voorhand. Of worden rug, hals en achterhand er ook mee getraind? Moet ik bang zijn dat ie weer terug valt in zijn oude gewoonte en weer zwaar op de voorhand gaat lopen?

Dennis

Re: Paard was op de voorhand, nu tuigwerk: slecht voor houding?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-11 19:23

Als een paard correct trekt doet hij dat vanaf het achterbeen.

Mijn pony's kunnen voor een zwarte sleep (weidesleep met autobandje er op) wel eens hun borst in het borsttuig gooien voor echte krachtstoten.

Maar een enkel bandje of voor de wagen kunnen ze echt gaan zitten in verzameling.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-11 21:09

Zou wrs gaan om een balk die we op stal hebben. Dus dan is het denk ik een kwestie van uitproberen. Verzamelen aan de lange lijnen kan hij bijv al.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 13:17

Ik zou het gewoon proberen als ik jou was.
Ene paard trekt van zichzelf meer vanuit de achterhand als de andere.

Mijn pony loopt vanzichzelf makkelijk op de voorhand en heeft voor de kar ook de neiging dit te doen. Wanneer ik ff niet oplet duikt ze voor de wagen op de voorhand en gaat echt hangen in het tuig, ipv trekken vanuit haar achterhand.

Heb ook genoeg paarden gezien die ook graag op de voorhand lopen maar juist voor de kar erg goed trekken vanuit de achterhand. Het is maar net hoe ze het oppakken dus.

Gewoon proberen, en trekt hij toch vanuit de voorhand? Veel oefenen, als het je aan de longe e.d. is gelukt hem meer op het achterbeen te krijgen moet de met een tuig voor de sleep ook wel lukken toch?

Succes!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:34

Dank je :D Aan de longe is dat o.a. met balkjes lopen gelukt. Zie hem dat nog niet doen met een sleep erachter haha. :+ Heb de sleep bekeken vandaag. Is een grote dikke balk/ biels. Lekker zwaar, kan hem zelf net aan verslepen. Zit een touw aan beide kanten wat samen komt in een punt. Dus als ik dat bevestig aan het tuig trekt ie maar op 1 punt. Dus geen gedoe met bochten nemen dat het een touw losser komt (binnenkant) dan de andere. Moet dus goed komen. Ga hem eerst aan tuig wennen en aan de oogkleppen. En als we de eerste keer/keren gaan trekken ga ik voor hem lopen zodat ik hem direct kan begeleiden en belonen. Ga het pas van de zomer doen wrs, maar heb er wel zin in hihi.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 18:34

Mits het paard goed gereden wordt voor de wagen, zal dit alleen maar beter zijn voor de ontwikkeling van je paard!
Maar ook voor de wagen geldt dat je met een verkeerde rijstijl ook net zoveel kapot kunt maken, net als je onder het zadel kunt doen. Het is dus van belang dat het paard dan dressuurmatig van achteren naar voren wordt gereden en wordt gemotiveerd om de achterhand te gebruiken.

Als een paard veel gewicht moet meetrekken, gooit hij zich inderdaad naar voren in het tuig. Maar met de huidige, lichte en soepel lopende marathon/recreatiewagens hoeven de paarden nauwelijks wat te trekken. Zeker niet als het eenmaal rolt.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-11 18:41

Zoals in de OP gezegd ga ik NIET met een kar werken, maar uitsluitend met een sleep. Dat is dus aan de ene kant minder zwaar dan een wagen, aan de andere kant sleept het wel over de grond. Omdat ik naast of achter hem loop kan ik hem wel van achteren makkelijker motiveren. Zal er zeker aan denken dat ik oplet dat ie van achter naar voren loopt en de achterhand en rug goed gaat gebruiken.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 10:59

Ik advieseer je wel om er een zweng tussen te doen, al lopen de touwen naar elkaar toe... een zweng geeft net dat stukje meer stabiliteit.

Succes ermee!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 11:07

Crista schreef:
Ik advieseer je wel om er een zweng tussen te doen, al lopen de touwen naar elkaar toe... een zweng geeft net dat stukje meer stabiliteit.

Succes ermee!

Maar loop je dan niet kans als hij een scherpe bocht maakt dat ie dan op de binnen-streng gaat staan? Of zou ik zelf een kleine zweng (bijv een meter breed) kunnen maken? (van een balkje bijv)

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 22:55

Zonder zweng heb je juist last in bochten, omdat de ene streng dan losser gaat hangen en de ander straks om het buitenachterbeen komt. Dus altijd een zweng ertussen. De zweng moet in ieder geval zo breed zijn, dat als de strengen recht naar achtern lopen, hij daaraan past. Of ietsje breder, maar niet smaller.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 23:00

jowien schreef:
Zonder zweng heb je juist last in bochten, omdat de ene streng dan losser gaat hangen en de ander straks om het buitenachterbeen komt. Dus altijd een zweng ertussen. De zweng moet in ieder geval zo breed zijn, dat als de strengen recht naar achtern lopen, hij daaraan past. Of ietsje breder, maar niet smaller.

OK +:)+ gaan we doen!

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-11 21:43

ik zou bij de start de zweng op een snel los te maken wijze aan de sleep maken, desnoods door alleen touw doorhalen en vasthouden, als hij dan de sleep heel eng vindt, kan je snel loskoppelen. sommige paarden vinden het geluid van het slepen heel eng