[LO] Pessoa, hoe vast?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

[LO] Pessoa, hoe vast?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:03

Ik heb altijd geleerd bij de pessoa dat de musketon met katrol aan het bit moet en dan de laatste tussen de benen aan de longeersingel (laagste stand dus). Ik vond het nogal griezelig, aangezien ik m in het begoin altijd extreem los doe, voor het instappen. De lijn liep dus in een keer van het bontje naar het bit waardoor hij, bij het ontspannen van het paard zo hing dat het paard erin kon gaan staan.
Ik kreeg een pb dat de musketon met de katrol eraan aan de zijkant van de singel hoort , het touwtje door het bit en dan vast tussen de voorbenen. Nu weet ik het dus niet meer en vrijdag moet ik weer met die pessoa longeren (is een tijdelijk verzorgpaard, eigenaresse had gehoord katrol aan de singel, maar iemand daar op stal zei weer aan het bit, zoals ik ook dacht)
Wie kan me nou zeggen hoe het echt hoort, ik wil het niet verkeerd doen natuurlijk, zeker omdat ik het griezelig vond zoals het paard naar mijn idee in de touwen kon gaan staan...

Foto ervan:
Afbeelding

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:10

Je hebt 'm verkeerd zitten het touwtje van je bontje gaat door de onderste ring van je longeersingel.
vervolgens gaat het katrolletje aan het bit en dan kun je het uiteinde vast zetten aan de ring onderaan de singel tussen de voorbenen.
Je hebt echter wel een speciale longeersingel voor passoatuig nodig anders heb je te weinig ringetjes.
Afhankelijk van het nivo van het paard kun je 'm ook een ring hoger zetten en dan inplaats van het uiteinde tussen de voorbenen naar onder vast te zetten deze naar de zijkant aan de onderste ring vast te maken

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:11

Afbeelding

die tussen de voorbenen kun je hier niet zo best zien maar hoop dat je 't snapt?

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:13

Hoe krijg je die katrol door die longeersingel heen? Had ik nl ook geprobeerd, maar dat paste niet...

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:16

Jep de katrol + andere musketon door de ring van de longeersingel (bij mijn (kieffer) past dat). dan de katrol aan het bit en de andere musketon aan een andere ring (als je laag wilt trainen dan degene tussen de benen).

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:18

Ik heb de goedkoper singel van harry's horse past ie ook gewoon doorheen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:24

Oké, ik ga proberen om hem toch door het gaatje te wurmen, anders heb ik al bedacht dat ik m aan het ringetje vast kan zetten dmv een minikarabiner (sleutelhanger geval dus)
Afbeelding
maar dan zonder compas eraan Tong uitsteken

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:25

Of misschien is jacksel haar katrol groter? Zou ook nog kunnen, maar als het de singel op de foto is dan denk ik dat het aan de singel ligt.

Je mag evt mijn longeersingel lenen, maar weet niet of dat te regelen is?

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 21:27

Ja dat zou idd een oplossing zijn! Goeie!

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-03 21:27

Het is niet mijn paard he Knipoog maar zoals ik al zei, als we het niet door de singel heen kunnen doen zal het met zo'n karabiner moeten lukken ga ik vanuit...

ukkiepuk

Berichten: 4217
Geregistreerd: 15-06-03
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-03 23:04

Jacksel schreef:
Het is niet mijn paard he Knipoog maar zoals ik al zei, als we het niet door de singel heen kunnen doen zal het met zo'n karabiner moeten lukken ga ik vanuit...


Ik had ook zo'n longeersingel en ik gebruikte mijn oude sporenriempjes om aan de ringen vast te maken en daar het touwtje doorheen te doen, werkte super...

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:14

Bij ons worden de paarden aan de zijkant bijgezet, dus niet de touwen tussen de voorbenen.

De katrollen horen aan het bit, daar hoort wat vrijheid te zitten, het rolt daar wat mee.

Ben je niet bang dat ie (ook gezien de eerste foto) op de kop gaat lopen als je de touwen tussendoor bevestigd?

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 09:41

Suzan1 schreef:
Ben je niet bang dat ie (ook gezien de eerste foto) op de kop gaat lopen als je de touwen tussendoor bevestigd?


Daarvoor moet je het paard dus van achteren goed activeren.
Tussen de benen door bevestigen is ter bevordering van het ruggebruik mits de achterhand hier goed meekomt.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 12:42

Hoe vast? zo vast als het paard afkan. Dat moet je opbouwen.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 12:47

Ik bedoel dus niet hoe strak, zie de rest van het topic... Ik zet hem nog niet strak bij, aangezien hij nog behoorlijk in het begin staat van spieren trainen.

Suzan1

Berichten: 1506
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:32

Pjoew, als iemand nog niet ervaren is in het longeren met pessoa zou het dan niet beter zijn rustig te beginnen?

De touwtjes horen net zo strak te zitten zoals je ook met rijden gewend bent de teugels aan te nemen.

Het advies van: zet hem van achter aan het werk zou bij foto 1 helemaal al niet kunnen. Hij komt dan zeker met zijn benen in de touwtjes terecht.

De touwtjes dan strakker nemen? jazeker, maar dan wel met beleid. Ga je te hard drijven bij te strak genomen touwtjes dan: of hij struikelt of hij valt voorover.

Wij zijn hier geen voorstander van met hoofd naar de borst longeren (ook met het rijden niet). Knipoog

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 13:38

Ik weet wel ongeveer hoe het hoort te zitten, heb alleen niet zoveel ervaring met de pessoa zelf, aangezien ik altijd met touwtjes longeer als ik het doe.
Ik vond het erg vreemd zitten, wat dus precies de reden is dat ik hier vraag (en ik blijk gelijk te hebben dat het niet klopte). Ik miste zelf een extra knip om m ook nog aan de singel vast te zetten, maar nu snap ik het weer helemaal.
En ik zet hem dus bewust niet te strak bij, ook met touwtjes niet, omdat hij nog niet heel getraind is.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:43

Op het plaatje bij mijn pessoading zat ie zo:

* boven vastmaken, van bondje naar het bit (daar zit ook de katrol) en dan vastmaken aan de longeersingel.

op stage deden ze het zo:
* boven vastmaken, van bondje naar de longeersingel (dus daar de katrol) en dan het laatste klipje aan het bit bevestigen.

maar nu zie ik dus dat het nog anders kan, zoals ik begrijp:
*boven vastmaken, van bondje naar de longeersingel (zijkant), dan aan het bit (of er doorheenhalen Verward) en dan vastklikken aan de singel (door de benen heen)

hmmm nou weet ik het ook niet meer. Is er maar 1 correcte methode of gewoon een paar verschillende??

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:51

ligt eraan hoe je je paard traint Vonnie.
De eerste van jou is net als op Jacksel d'r foto en die is NIET ok.
De tweede lijkt me ook niet, dan werkt het niet op de halslijn/rug in en krijgt het paard bij elke stap een klap in z'n mond van het achterbeen
Dekatrol hoort door de ring van de longeersingel aan het bit vast (niet erdoorheen) en dan
-óf tussen de benen vast
-óf aan een van de ringen aan de zijkant van de singel.

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 13:54

oohw, nu snap ik em. Maar ik krijg m'n katrol ook nooit door het ringetje heen.

Maar waarom zit er dan bij aankoop van de pessoa een plaatje bij waarop staat dat het als manier 1 moet??

(of heb ik nou helemaal scheel naar dat plaatje zitten kijken. Ik ga vanmiddag nog eens kijken)

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:03

Ja, dat dacht ik ook op het plaatje te zien, maar ik vond het dus erg eng...
Maar zie boven voor hoe ik van plan ben het te doen als het niet door het ringetje past, dat is zowiezo al een oplossing...
Vind jij het dan niet een eng idee als het paard echt gaat ontspannen met zijn neus over de grond, dat ie dan in de touwtjes kan gaan staan?

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-03 14:07

hmm jah. Want hij loopt nogal graag met zijn neus over de grond, maar vergeet dan dat ie ook nog achterbenen heeft

Is met de slof ook. Die moet ik af en toe ook even weer wat korter pakken omdat hij er anders in gaat staan.
* oeps, wat heb ik nu gezegd. Geen commentaar please, i know what i'm doinig*

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-03 14:21

hahaha
achterhand erbij houden doe je met de zweep. Da's het probleem met deze foto, ik kon de zweep er niet biijhouden en tegelijk de foto maken Tong uitsteken

droebel

Berichten: 882
Geregistreerd: 21-04-03
Woonplaats: wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 17:59

Bij mijn longeersingel zit de onderste ring te hoog voor de laagste stand.
wat ik dus doe:
mijn longeersingel heeft aan beide kanten stoten om de singel strakker te doen. ik zorg dat ze aan allebei de kanten op het zelfde gaatje zitten en dan doe ik het riempje niet helemaal strak in de gesp. snappie???
het riempje zit wel in de gesp maar steekt nog een stukje uit. hierdoor haal ik de pessoa. dit kan je ook doen als de katrol er niet door heen past. hier een foto. is wel een beetje onduidelijk.
Afbeelding

Vonnie84

Berichten: 6589
Geregistreerd: 16-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-03 18:09

droebel schreef:
hier een foto. is wel een beetje onduidelijk.


Is voor mij duidelijk genoeg
Maare, gaan die singelstoten nooit los?? En waar klip je dat klipje aan vast, onder de singel? Dat is toch van de slof enzo. Of heb je die bij het pessoatuig erbij gekregen?