ik heb een fries van 3 jaar, hij is al een paar maanden (rustig aan) onder het zadel en ik heb m nu net een maand. Ik rij hem 3 a 4 keer in de week, en verder longeer ik een dagje en de rest vd dagen aan de hand stappen of gewoon n vrije dag. Omdat ie nog zo jong is en niet teveel mag doen.
Nu heb ik dus met longeren, als ik hem gewoon met hoofdstel en longeerlijn en zweep longeer, als hij dan de andere kant op moet, dan lukt 't vaak niet. Ik laat hem voordat ie van hand moet veranderen eerst overgaan naar stap, een tijdje stappen, en dan naar me toe laten lopen en omdraaien. En weer weg laten stappen. Vaak doet ie dan heel klierig en wil ie weer de andere kant op (dus niet van hand veranderen) en dat probeer ik dan op te lossen door redelijk rustig te blijven en met hem mee te lopen in de kant waar ik hem wil laten lopen. Ik loop een tijdje met m mee langs de hoefslag en ga dan rustig weer in het midden staan. Soms loopt ie dan braaf door, maar vaak draait ie zich na een tijdje weer om. Of als hij wel gewoon doorloopt, en ik ga bijv. draven, dat ie dan na een tijdje gewoon stopt en de andere kant op sleurt. IS heel vervelend aangezien je dan snel met t touw enz. in de knoop komt en je paard weer de verkeerde kant op wil/gaat.
Wat kan ik hiertegen doen?? Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal, ik heb het miss een btje slordig opgeschreven maar heb te snel getypt