[AR] wat voor maten en afmetingen voor menwagen ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

fuffo

wat voor maten en afmetingen voor menwagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-11 20:46

het is voor een welsh met schofthoogte 1,20 m.
kan iemand mij adviseren ?

Rhine_

Re: wat voor maten en afmetingen voor menwagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:07

Spoorbreedte zou ik niet meer nemen als 125/126 ander wordt de wagen te zwaar.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 21:49

Ik zou met name toch in eerste instantie naar het gewicht kijken, dat is vaak toch het belangrijkste.
Er wordt vaak de stelregel aangehouden dat goed getrainde pony's het volgende kunnen trekken:
- verharde weg: 3x eigen gewicht
- hard zand/gras: 2x eigen gewicht
- mul terrein, bos, zand e.d.: 1x eigen gewicht.

Maar dan zit je natuurlijk wel een beetje aan de max. Tel daar menner + evt. passagier(s) bij op.

Voor mijn shetten van zo'n 1m. heb ik een marathonwagen met verwisselbaar 2span systeem; in enkelspan weegt de wagen ong. 120 kg. en voor 2span weegt hij zo'n 150/160 kg. Tevens ben ik sinds kort in het bezit van een Welsh A merrie, stokmaat ong. 1.15m.
Wagen heeft wel een hele lage rolweerstand, hij trekt dus heel makkelijk, ik kan hem zelf ook heel makkelijk trekken. Een wagen die ik echt met moeite van de plaats krijg, zou ik ook mijn pony's niet zo makkelijk voor spannen.
De shet kan de wagen prima trekken, maar door écht mul zand en diepe modder is het natuurlijk altijd zwaar.

Mijn Welsh merrie wordt momenteel beleerd, maar ik ga er vanuit dat zij hem ook zonder problemen zal kunnen trekken.

Daarnaast is het gewoon een beetje kijken; een echte paardenwagen is natuurlijk vaak veel te zwaar voor pony's, en vaak ook nog te hoog. Meestal wordt qua hoogte een beetje er van uit gegaan dat de bokhoogte ongeveer gelijk is aan de stokmaat van de pony. Bij mijn wagen is de bokhoogte iets hoger dan de shetten, dat vind ik op zich ook wel fijn, want ik kijk er graag een beetje overheen.
Een te lage wagen is ook niet fijn, dan kijk je letterlijk tegen de billen v/d pony aan en heb je weinig overzicht, daarnaast moet je ook voorkomen dat de leidsels in een lijn naar beneden lopen. In principe moeten de leidsels vrij kunnen liggen van de rug/achterhand van de pony, dat is het meest ideaal.

Kijk gewoon wat rond bij wagendealers, stel vragen en laat je overal uitgebreid adviseren.

Wat voor wagen zoek je eigenlijk? Want er zijn zoveel mogelijkheden..... Heb je voor jezelf ook al een beetje het idee wat je er mee wil gaan doen? 1x per 2 weken een klein ritje, of ook echt lekker het bos in e.d.? Behalve menner + groom ook passagiers mee, of juist niet? Wedstrijden rijden, enkel recreatief? etc. etc.

Dit is trouwens mijn nieuwe marathonwagen die ik heb besteld, sinds juni 2010 in mijn bezit maar helaas heb ik er wegens omstandigheden nog maar enkele malen mee kunnen rijden, en staat hij nu sindsdien werkeloos onder een zeil. Maar als 't goed is kan hij binnenkort weer onder 't zeil vandaan om mooie ritten te maken :j Spoorbreedte is overigens 1.26m. omdat er, toen ik m'n wagen bestelde, net bekend was geworden dat er een minimale spoorbreedte van 1.25m. zou gaan gelden voor wedstrijden. Echter zijn er nu weer nieuwe ontwikkelingen, en zijn ze er zo'n beetje op terug gekomen. Precieze weet ik er niet meer helemaal van.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

met de shetmerrie er voor:
Afbeelding

Moet zeggen, 't is echt een héerlijk wagen hoor, ik zou niet anders meer willen! Een echte aanrader, al betaal je er dan ook wel wat voor.

Maisie

Re: wat voor maten en afmetingen voor menwagen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 22:49

Zie mijn profiel ik rijd ook met welshjes van rond de 1,20. Idd moet je opletten op het gewicht.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 07:55

ik rij met pony's van 128/130cm en mijn wagen weegt 125kg en met de 2 span boom zal deze wel 150kg wegen.ik had geen zwaardere wagen moeten kopen omdat we hier in het heuvelland wonen en we bijna altijd door veld/bos rijden.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 08:35

Tip: voordat je een wagen koopt: laat hem wegen. Ik had een wagentje gekocht, zou 125 kg wegen. Pony was net beleerd, dus ik dacht dat hij nog niet zo sterk was. Bleek 1,5 jaar later (toen ik toch maar eens ging wegen, omdat pony dressuurmatig maar niet goed genoeg ging lopen), dat de wagen 220 kg weegt. Tja, voor een pony (A Welsh) van zelf nog geen 200 kg wel wat te zwaar. Ik heb nu een nieuwe wagen in de bestelling, die zou 140 kg gaan wegen. (En ja, heb in koopcontract opgenomen, dat we hem eerst samen gaan wegen voor we betalen)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 12:55

tine10 schreef:
Tip: voordat je een wagen koopt: laat hem wegen. Ik had een wagentje gekocht, zou 125 kg wegen. Pony was net beleerd, dus ik dacht dat hij nog niet zo sterk was. Bleek 1,5 jaar later (toen ik toch maar eens ging wegen, omdat pony dressuurmatig maar niet goed genoeg ging lopen), dat de wagen 220 kg weegt. Tja, voor een pony (A Welsh) van zelf nog geen 200 kg wel wat te zwaar. Ik heb nu een nieuwe wagen in de bestelling, die zou 140 kg gaan wegen. (En ja, heb in koopcontract opgenomen, dat we hem eerst samen gaan wegen voor we betalen)

Wat voor wagen (merk, type) was dat dan als ik vragen mag? Heb je daar ook een foto van? Ben ik wel benieuwd naar namelijk.
Maar denk toch wel dat een Welsh A-tje toch ruim boven de 200 kg. qua gewicht uit komt eerlijk gezegd hoor, of heb je de pony echt zelf ook laten wegen?
Mijn shetlandruintje van ong. 93 cm. met wat overgewicht is in april 2007 gewogen en die woog toen precies 123 kg.
Heb nu ook een Welsh A merrie, van ong. 1.15m. en die schat ik toch zeker wel boven de 200 kg, zelfs wel tegen de 300 kg. aan, terwijl ze toch echt niet dik is. Maar neemt niet weg dat een wagen van 220 kg. wel echt veel is hoor voor die 'kleintjes'.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 16:43

Is een Winner Binky, voor foto zie mijn profiel. Vind het wel een heel leuk wagentje, maar ja, is gewoon te zwaar voor enkelspan.

Mijn A Welsh van 1.14 is gewogen en was krap 200 kg. Is maar een iel ding.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-11 18:55

leuke wagen ,je zou niet zeggen dat die zo zwaar is.want hij is toch echt voor kleine pony's(dus enkel geschikt voor 2 span met zo'n gewicht).leuke pony trouwens
tine10 schreef:
Is een Winner Binky, voor foto zie mijn profiel. Vind het wel een heel leuk wagentje, maar ja, is gewoon te zwaar voor enkelspan.

Mijn A Welsh van 1.14 is gewogen en was krap 200 kg. Is maar een iel ding.