[AR] wat is dit voor ding aan het tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

wat is dit voor ding aan het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:47

ik heb een tuig gekocht en daar zit ook een broek bij
en zit dan onder aan de broek op de foto een lus wat nergens aan vast zit moet dit ergens aan vast of blijft dit los hangen??
hier heb je een foto van het tuig wat ik heb
Afbeelding
ik hoop dat iemand me kan helpen dat als hij niet goed is dat hij nog op tijd terug kan

Ibbel

Re: wat is dit voor ding aan het tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:50

Hoe denk je dat een broek werkt? Wat is de functie van een broek?
Waar denk je dan dat die lussen voor dienen en waar ze wel eens aan vast zouden kunnen moeten zitten?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:51

Uhm tja als je dat niet weet is het misschien slim om hulp te zoeken ;)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:52

die maak je vast aan het lamoen,als je moet remmen,schiet de kar niet op de pony(als je op een kar zonder remmen rijd)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:53

Als het goed is zitten aan je bomen dingen waar je ze doorheen kan halen. Daar moeten ze door. Die moeten daaraan vast zodat wanneer je paard ineens op de rem gaat hij de kar niet tegen zn achterbenen aankrijgt.

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:54

ik vraag gewoon of het ergens aan vast moet bijv aan het rug stuk net al een longeersingen dat op de rug dit heb ik geprobeerd maar dan is hij veel te klein...
ik vraag niet om antwoorden zoals je als je dat niet weet nee dat weet ik niet leg het uit of zeg niks aub ik zit hier met me garantie... en kan niet te lang wachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:56

Ik kan me de reacties heel erg goed voorstellen. Het is net alsof je vraagt of je zadel wel een singel nodig heeft of niet. Dan gaan mensen zich afvragen of je wel goed op de hoogte bent van mennen. Ik neem aan dat het tuigje niet is voor de sier om aan de muur te hangen ............

zosja24

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 12:57

goh ...

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:59

kijk maar eens op foto"s hier op bokt over het aangespannen rijden,zie je precies hoe je het vast moet maken,veel succes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:00

Weet je nu al waar het voor is dan??

Het is je rem, die gaat aan je lamoen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:01

Marg. die riempjes moeten door de metalen 'lussen' heen die op het lamoen zitten.
Je hebt vooraan van het lamoen die metalen 'lussen' waar de riem van het schoftstuk doorheen gaat en achteraan op het lamoen zitten ze ook en daar gaan de riempjes van de broek doorheen.Zo kan je 'remmen' zonder dat de kar tegen de benen van je pony aan botst.
Als je het niet snapt,kom ik je wel helpen.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:01

Wat een rare reacties zeg..

TS vraagt hier iets en dan krijg je zulke antwoorden.

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:02

zosja24 schreef:
ik vraag gewoon of het ergens aan vast moet bijv aan het rug stuk net al een longeersingen dat op de rug dit heb ik geprobeerd maar dan is hij veel te klein...
ik vraag niet om antwoorden zoals je als je dat niet weet nee dat weet ik niet leg het uit of zeg niks aub ik zit hier met me garantie... en kan niet te lang wachten..

Volgens mij staat het antwoord boven deze opmerking van jou. Om eerlijk te zijn kan ik de reacties wel een beetje begrijpen
edit boven mijn bericht staat het nogmaals

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:02

zosja24 schreef:
goh ...

Vandaar dus die reacties ;) .

Dat is echt niet aanvallend bedoelt maar op de voorpagina van bokt komen regelmatig menongelukken voorbij. Daar zit gewoon veel meer risico aan dan rijden onder het zadel. Domme vragen bestaan niet maar je moet je wel afvragen of mensen die bepaalde vragen stellen wel zouden moeten mennen :x . Ik neem aan dat je zonder begeleiding bezig bent, want anders had je de vraag niet hoeven stellen.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:05

Inderdaad, als het goed is zit er een oogje of een uitstulping oid. aan je lamoen. Hier door (oogje) of voor (uitstulpinkje) maak je dat riempje vast, zodat als de pony remt, er spanning op de broek komt en de kar geleidelijk stopt, ipv. op de hakken van je paard knalt. Dus als je kar geen remmen heeft zorg dan alsjeblieft dat dit ding goed vast zit.

En daarnaast ben ik het eens met de reacties hierboven, over zadel en singel... Dit is een van de eerste dingen die je leert/moet weten als je je paard inspant.
Laatst bijgewerkt door Kitsolu op 09-03-11 13:07, in het totaal 1 keer bewerkt

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:06

Moderatoropmerking:
Kunnen we het hier een beetje constructief houden? Elkaar afbranden is nergens voor nodig. Graag ontopic en onderbouwd reageren, alvast bedankt.

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:09

denk dat er niemand afgebrand wordt. Er zijn gelukkig nog wel wat mensen op BOKT met verstand van zaken die duidelijk proberen te maken hoe onverantwoord sommige mensen (kinderen) zijn. En eigenlijk ook een beetje dom omdat als je zulke domme vragen stelt je kunt wachten op de gemaakte reacties.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:11

Ibbel schreef:
Waar denk je dan dat die lussen voor dienen en waar ze wel eens aan vast zouden kunnen moeten zitten?

Ik probeerde TS zelf te laten nadenken. Als je snapt waar iets voor dient, begrijp je ook wat je er mee moet, en vergeet je het hoe en waarom ook niet.
Er is niets mis met (domme) vragen stellen, maar er is zeker niets mis met zelf je gezonde boerenverstand gebruiken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:12

@Zosja
Probeer een paar dagen mee te lopen met een (goed!) menner.
Die kan je veel vertellen over hoe en wat.

Het is juist heel belangrijk dat je dingen goed bevestigd, anders kun je de grootste brokken krijgen.
Ook het beleren voor de kar in een vak apart.

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:23

Al het begin is moeilijk toch? Ze vraagt het tenminste nog! Ze had ook zelf kunnen gaan aanklungelen. Ik heb haar het boekje 'Mennen' van Walrond geadviseerd.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:23

Sorry maar ik zie het gummetje aan het werk en dat is neit nodig er wordt netjes gereageerd ik wil wel eens zien of men ook zo netjes blijft als iemand vraagt waarom een zadel stijgbeugels heeft...

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:24

Ibbel schreef:

:= :=

patrick76

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:28

Echwel schreef:
Sorry maar ik zie het gummetje aan het werk en dat is neit nodig er wordt netjes gereageerd ik wil wel eens zien of men ook zo netjes blijft als iemand vraagt waarom een zadel stijgbeugels heeft...

inderdaad zo snel er beetje scherp wordt gereageerd wordt je verwijderd. Domme vragen zijn er niet heb ik geleerd maar hier op bokt begin ik er af en toe wel aan te twijfelen. En volgens mij is het heel simpel als je zulke vragen stelt er veel mensen zo zullen reageren.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:30

Dat is inderdaad de rem.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 13:31

Je kan ten alle tijden netjes blijven hoe dom of raar je de vraag ook vind.
Reageer anders niet als je het een rare vraag vind?
TS stelt een [voor sommige een rare/domme] vraag en wil graag een antwoord erop.
Soms zijn de simpelste dingen voor een ander moeilijk te begrijpen/snappen?