[AR] Kan elk paard (karakter) voor de kar? (Oook mijn pony?)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Elin_

Kan elk paard (karakter) voor de kar? (Oook mijn pony?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 21:34

Ik twijfel ontzettend ..
Ik (lijk) mennen erg leuk te vinden en zou mijn pony voor de kar willen beleren ,maar ik heb een ehum... aparte pony.
Lief dat zeker! ,maar best temperamentvol en soms wat onzekere trekjes..
(Ik stap vaak af als ze bang is > Is ze direct weer rustig dan wanneer ik blijf zitten) en heeft soms wat aanstellerige trekjes :)

Ik denk dat ze het wel leuk vind ,want moeilijkere ''uitdagingen'' vind ze veel leuker dan iets saais :) ,maar andere kant.. ik kan al met moeite iets ''beet'' hebben op het paard (Zoals.. emmer , ei op lepel (ja we deden spelletje :') ) dus... verglijkbaar met tuig.. of als er wat aan haar zit of achter haar wat engs klinkt vind ze het ook redelijk eng dus.. vergelijkbaar met kar..

Maar mijn vorige verzorgpony word nu ook beleerd voor de kar en pakt het super op (ze willen haar binnekort voor het eest voor de kar zetten) en die is redelijk wat onzekerder en ''kwetsbaarder'' dan mijn pony (die is wat stoerder)
dus niets LIJKT onmogelijk..

Ik zou haar zowieso door een profesioneel iemand laten doen :D (Ik breng haar alleen niet weg.. ik wil namelijk zien wat diegene doet 1. om zelf ook van te leren 2. omdat ik niet zie wat diegene doet 3. wegens dat ik redelijk wat slechte verhalen heb gehoord over wegbrengen (hoe ze terug kwamen etc)
En ik heb geduld en wil zelf ook cursussen gaaan doen zodat niet alleen mijn pony het kan maar ik ook :)

Denk je dat het voor ons mogelijk is?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:47

Ik denk dat elk paard wel voor de wagen kan MITS hij goed beleerd word.
Ik ben ook begonnen met lessen aan huis maar wegens rugklachten hield ik dat niet vol en besloot ik om hem naar de stal te brengen waar ik ook mijn koetsiers bewijs heb gehaald. Nu had ik de mazzel een brave fjord te hebben en mijn gedane (gecomplimenteerde) voorwerk maakte het dat hij de eerste keer al door het dorp ging.
Wat je als eerste kunt doen is je koetsiersbewijs gaan halen (heb ik ook gedaan). Daar maak je meestal ook wel kennis met mensen die paarden beleren.
Nadeel van thuis beleren vind ik de beperkte tijd van de instructeur en dat het vaak maar 1x per week is. Op een stal kunnen ze hem gewoon elke dag pakken, hebben ze meerdere mensen die kunnen helpen (zeker gezien jou paard)en is er gewoon ruime kennis en eventueel ook materiaal .
Ik denk dat je via bokt best goede en betrouwbare adressen kunt vinden waar je je paard heen kunt brengen. En als het in de buurt is kun je dan ook gewoon heen, deed ik ook tot mijn rug het begaf en ik niks meer kon :n . Maar mijn paard is prima beleerd(zelfs nog een klein beetje bijgeschaafd aan de opvoeding :D ), ik was zelf best bang na een slechte ervaring met mijn andere paard maar doordat het zo goed gegaan is ben ik daar helemaal overheen.

Elin_

Re: Kan elk paard (karakter) voor de kar? (Oook mijn pony?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 22:21

Oké! Maar denk je dat ze geschikt is? want ookal word een paard onder het zadel (mijn afdeling (bedoel ik mee dat ik daar wel thuis in ben en in mennen (nog) niet)) goed beleerd het ene paard blijft maar schrikken en word het gewoon niet (of iig niet naar wens) en het andere paard doet alsof ie al jaren onder het zadel is.

Ja mischien maar dan alsnog iemand in de buurt zodat ik elke dag langskan.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 08:30

Ik zou haar wel wegbrengen. Het thuis laten beleren heeft meer nadelen dan voordelen zoals cowgirl ook al zegt.
Zelf heb ik goede ervaringen met Bart v.d. Berg uit Wanneperveen (http://www.bvandenberg.nl). Hij beleerd de paarden rustig en correct. Ik heb 2 merries door hem laten beleren en we dachten dat de ene moeilijker zou zijn dan de ander. Dat viel nogal mee en eigenlijk bleek het andersom te zijn. De makkelijkere merrie was niet echt geschikt voor het menwerk (die wilde alles zien en liep dus met haar hoofd scheef voor de kar om maar tussen de oogkleppen door te kunnen gluren) terwijl het moeilijkere exemplaar alles keurig op heeft gepakt.
Bart beleerd voornamelijk fjorden, maar hij heeft ook wel een trekpaard en 2 shetlanders voor de kar gehad.
Als hij denkt dat het niets wordt met jouw pony zal hij dat ook aangeven, zo eerlijk is hij ook.
Fijn adresje!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:13

Ik ben zelf bezig met het beleren van mijn paard, samen met mijn instructrice en haar man, die hebben er voldoende ervaring in. Mijn paard is geen brave sul, maar een pittige merrie. Ik ben vooral samen met mijn instructrice bezig. Laatst kwam haar man ook helpen en toen was erg duidelijk te dat ze hem niet kent, want ze had totaal geen vertrouwen in hem. Dus dat is voor mij een reden om haar NIET weg te brengen. Dan doe ik er maar een paar maanden langer over, het moet wel in het volste vertrouwen gebeuren en ze vertrouwt mij en mijn instructrice kent ze ook en vertrouwt ze redelijk, maar haar man dus niet omdat hij onbekend is voor haar.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:19

fjordnina schreef:
Ik zou haar wel wegbrengen. Het thuis laten beleren heeft meer nadelen dan voordelen zoals cowgirl ook al zegt.
Zelf heb ik goede ervaringen met Bart v.d. Berg uit Wanneperveen (http://www.bvandenberg.nl). Hij beleerd de paarden rustig en correct. Ik heb 2 merries door hem laten beleren en we dachten dat de ene moeilijker zou zijn dan de ander. Dat viel nogal mee en eigenlijk bleek het andersom te zijn. De makkelijkere merrie was niet echt geschikt voor het menwerk (die wilde alles zien en liep dus met haar hoofd scheef voor de kar om maar tussen de oogkleppen door te kunnen gluren) terwijl het moeilijkere exemplaar alles keurig op heeft gepakt.
Bart beleerd voornamelijk fjorden, maar hij heeft ook wel een trekpaard en 2 shetlanders voor de kar gehad.
Als hij denkt dat het niets wordt met jouw pony zal hij dat ook aangeven, zo eerlijk is hij ook.
Fijn adresje!

Hoe hebben jullie dat verder gedaan dan? Gewoon niet meer voor de kar of zonder oogkleppen?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 09:32

Haar hebben we inderdaad niet meer voor de kar gezet. Was ook niet erg, want het beleren was bedoeld om er in het najaar de ABOP proeven van het stamboek mee te gaan doen. Dat hebben we dus opgelost door haar die proef onder het zadel te laten doen.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:12

Cowgirl schreef:
Ik denk dat elk paard wel voor de wagen kan MITS hij goed beleerd word.

Er zijn uitzonderingen, niet elk paard kan voor de wagen en niet elk paard dat aangespannen beleerd is wordt veilig te rijden voor de wagen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:50

Ik ben het met Albert eens, er zijn paardjes die je wel kunt beleren, maar die nooit vertrouwd worden voor de wagen.
Zelf had ik een dartmoor, superbraaf ! in omgang en alles, maar voor de wagen kon hij plots van het ene op het andere moment onbetrouwbaar worden, de ene dag ging het prima, de andere dag halverwege een rit, ging je er vandoor, met alle gevolgen van dien.
Die paardjes horen niet voor een wagen.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:58

Bijna elk paard/pony is voor de wagen te beleren maar de vraag is of de menner er mee om kan gaan.
Wanneer jij als ruiter van je paard/pony af stapt wanneer het iets eng vind dan denk ik dat je als koetsier nog veel moet leren.
Laatst bijgewerkt door BlackDevils op 08-03-11 11:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:58

Ik ben het met Albert eens tot op zekere hoogte. Ook ik heb een onzeker paard en zeker een heel moeilijk paard. Ben daarom ook al meer dan een jaar bezig met beleren. Hij heeft er goed voor gelopen, totdat hij aan de klepper is gegaan in de weide. Daarna weer opnieuw begonnen. Nu ben ik zover dat ik een klein stukje (ongeveer 2,5km) met hem naar buiten ga en wat ook vertrouwd voelt.
Je kent je pony zelf het beste, laat je door anderen niet van de wijs brengen. Dat heb ik ook gedaan door hem ´proffesioneel´ te laten beleren, terwijl ik weet dat hij alleen alles voor mij doet en voor niemand anders,.... Dom dom, oa daardoor ben ik nu heel lang bezig en we zijn er nog lang niet hoor.
Met veel geduld en liefde kun je een heel eind komen. Echter onthoud een ding, STAP NOOIT VAN DE WAGEN AF ALS JE PAARD NIET VERDER DURFT! Voor je het weet is hij ervan door met de wagen erachter. Blijf op de bok, neem een groom mee die je paard vertrouwd of iemand die de leidsels over kan nemen in zo´n geval. Ga wandelen met het tuig erop, heel veel wandelen en beoordeel dan zelf of je je paard geschikt vind voor de wagen of niet,.... Want niemand kan het je zo vanaf papier met zekerheid vertellen ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 11:59

Ik ga met Albert mee, niet ieder paard is geschikt om veilig voor de wagen te zetten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:32

En niet iedere ruiter is geschikt als menner, net als niet iedere menner kan rijden onder de man.
Niet elk paard past bij elke ruiter / menner en omgekeerd.
Net als niet elk paard dat rustig is onder het zadel dat ook zal zijn voor de wagen en omgekeerd.
En zo kunnen we nog wel ff doorgaan :7

Ik denk dat het heel wijs is samen met een ervaren iemand te beleren, eigenlijk denk ik dat je dat zowiezo moet doen, want twee zien meer dan een en alleen red je het zowiezo niet met mennen. Of je er uiteindelijk mee doorgaat en hoeveel energie je erin stopt (of hoeveel risico je wilt nemen, wat je trouwens niet zelf kunt bepalen want je hebt nog veel te weinig ervaring, hou dat ook in de gaten) dat bepaal je zelf, maar een andere persoon die met je meekijkt en meedenkt is altijd goed. Kan me voorstellen dat je het graag thuis wilt doen, hebben wij met een van onze pony's ook gedaan, met ons paard zijn we bij een goede stal gaan staan (was veel praktischer).

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:48

Ja ik stap meestal af ,maar nu oefen ik met doorgaan en rustig blijven :) goede tip!
Enik ben ook pas 14 dus er zal altijd een groom aanwezig zijn als we ergens heengaan zoals bijv. stukje buiten ,maar in de rijweide (wij hebben normale weides en 1 rijweide) zelf als ik daar rij stap ik NOOIT af ivm dat ze 1. niet moet zeueren want ze kent het 2. Ik blijf niet bezig met af en op stappen :=

Ik denk zelf dat ik iemand in de buurt zoek (in mijn woonplaats of max. 5 km verderop die zeker min. 3x per week komt)

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:55

Voor het zelfde geld doet ze het hartstikke goed hoor. Een van mijn welshjes kan een ongelovelijke stresskip zijn, maar voor de wagen is hij echt super gehoorzaam en leuk. Maar paard is onder het zadel echt enorm :wow: en voor de wagen ook wel maar veel beter te hanteren. Dus je kunt er van te voren niet echt veel over zeggen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 19:59

Nee ik vind het gewoon redelijk eng omdat het tuig aanschaffen en haar beleren
gewooon veel geld kost en als het dan niet lukt..
Dat is een dure grap := Het lijkt me gewoon zo leuk! Als ik bij iemand op de kar zitten vind ik het ook zo leuk :D
Alleen ik oefen nu met dubbele longes maar dan maakt ze zich zo ongelovelijk sterk...

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:03

Als je zelf het materiaal nog niet hebt zou ik haar in deze situatie zeker weg brengen. Lukt het met het beleren niet of is het niet vertrouwd genoeg dan hoef je ook geen kosten te maken.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 20:11

hoeveel denk je dat het wegbrengen kost ;)

Zeg nou niet dat ik gierig ben en zo weinig mogelijk kosten wil maken ,want dit is NIET zo.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:53

Ik vind het wegbrengen ook enorm duur. Daarom doe ik het zelf onder begeleiding van mijn instructrice. Eerst heb ik meerdere lessen gehad met de dubbele longe. Je zegt dat je pony zich heel sterk maakt, kan je niet iemand vinden die les wil geven hierin?
Op marktplaats staan vaak ook tuigen te koop. Ik heb een Ideal tuig gekocht via marktplaats, het is nog nooit gebruikt, was alleen erg beschimmeld, en de prijs was geweldig.
Ik wil er best wel wat kosten aan maken, maar het moet niet te gek worden.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 22:00

Elin_ schreef:
hoeveel denk je dat het wegbrengen kost ;)

Zeg nou niet dat ik gierig ben en zo weinig mogelijk kosten wil maken ,want dit is NIET zo.

Hoe goed denk je dat ik op mijn eigen portemonnee let :D .

Ik stuur je even een pbtje.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-11 22:02

Zo denk ik dus ook :) ik wil eigenlijk om te oefenen een oud tuig gebruiken dat ik voor een **hoe noem je dat?** symbolische prijs mag overnemen om daar mee te oefenen (Op en af tuigen , het geluid , het gevoel etc) en dan idd iemand laten komen en meestal zien die mensen wel of het echt niets word of er een kans is van wel :) Dan wil ik een goed kwaliteit tuig kopen om echt verder mee te gaan :)

@Fjordnina
Pb is prima :)

Erik2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:50

Niet elk paard is geschikt. Wat dat betreft ben ik het met Albert en BlackDevils eens.
Het ligt niet alleen aan het karakter, maar ook zeker aan (traumatische of nare) ervaringen uit het verleden, en zeker ook hoe een menner hiermee om kan gaan. Heb je weinig of geen ervaring, laat het paard deskundig betuigen en beoordelen of het paard geschikt is voor jou.
Heb ervaring dat het ook verschrikkelijk mis kan gaan.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:26

Elin_ schreef:
Zo denk ik dus ook :) ik wil eigenlijk om te oefenen een oud tuig gebruiken dat ik voor een **hoe noem je dat?** symbolische prijs mag overnemen om daar mee te oefenen (Op en af tuigen , het geluid , het gevoel etc)
Maak niet de fout door met een oud tuig te gaan beleren. Juist in deze fase moet je van je materiaal op aan kunnen, ten eerste voor je eigen veiligheid en ook dat van het paard.

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 12:34

Denk niet dat alle paarden voor de kar kunnen.
Ik zou het begin werk vooral thuis doen, en daarna wegbrengen.
Heb ooit zelf eens een paard beleerd, maar na anderhalf jaar zijn we toch op hol geslagen, en daarna
heeft hij nooit meer voor de kar gekunt.
Mocht mijn haflinger nu wel beleerd gaan worden, gaat ze toch echt naar een beleerstal, geef er liever
wat geld aan uit dan dat ik weer op hol sla.
Maar je kan al leren met dubbele longeerlijn te longeren, erachter lopen, dat kan allemaal nog zonder tuig.
Ga geluid maken achter hem/haar, en laat haar rustig verder lopen, dat zijn de eerste beginselen al.
En dat scheelt met beleren op de stal, en dus ook in kosten.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-11 19:40

BlackDevils schreef:
Elin_ schreef:
Zo denk ik dus ook :) ik wil eigenlijk om te oefenen een oud tuig gebruiken dat ik voor een **hoe noem je dat?** symbolische prijs mag overnemen om daar mee te oefenen (Op en af tuigen , het geluid , het gevoel etc)
Maak niet de fout door met een oud tuig te gaan beleren. Juist in deze fase moet je van je materiaal op aan kunnen, ten eerste voor je eigen veiligheid en ook dat van het paard.

Nee ga haar daar niet mee beleren ,maar erop en eraf leggen zodat als ik haar ZOU wegbrengen dat de basis er iig inzit (dat ze daar niet nog moet wennen aan op en af tuigen en het geluid etc) -scheelt nog een dag of 2/3 werk voor de beleerder-