[AR] Mes mee tijdens het mennen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Astrid

Mes mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 13:03

Nou maakte mijn zus gisteren een opmerking waardoor ik ineens schrok en bedacht dat ik geen mes bij me heb tijdens het mennen.
Uiteraard gaat die zo snel mogelijk aangeschaft worden :)
Maar nou vroeg ik me af hoeveel menners werkelijk waar een mes bij zich hebben?
En wat is nou een goed mes?
Aangezien ik van het zware kwaliteit leer heb en met een simpel zakmesje er niet doorheen ga komen, moet ik wel een goed mes aanschaffen waar ik echt wat aan heb in noodgevallen. ;)

StalNollie

Re: Mes mee tijdens het mennen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:15

wij heben van alles bij, ook een zakmes,
was wel een erg duur mes maar wel super kwaliteit, je kan daar in je eigen beter niet op verkijken door een goedkoop mes te nemen die vervolgens inderdaad niet door het leer komt.

welk merk etc ik zou het niet weten, het mes is al een aantal jaar oud en word regelmatig bijgeslepen als dit nodig is.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:18

ik heb [moet ik eerlijk zeggen] ook haast standaard een mes in mijn zak. en ik rij geeneens met een kar. alleen maar onder de man.
ik heb zo een inklapbaar mes,goed scherp,en t is me al vaak genoeg van pas gekomen..
Laatst bijgewerkt door knollentuin op 07-03-11 13:18, in het totaal 1 keer bewerkt

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:18

Even de zoekfunctie gebruiken, daar zijn wel vrij veel zeer bruikbare topics over geweest:
[AR] nalooplijsje,.
[AR] Koets slaat om: wat doe je dan?
[AR] Veilig mennen?
[AR] Ik ga er op uit en ik neem mee...
[AR] Panieksluiting voor de broek, ervaringen?
[AR] Welk mes hebben jullie mee tijdens het mennen?
[AR] Welke maat paniekhaken?
[AR] veiligheid vraagjes
[AR] veilig mennen, mes, safetytuig etc etc
[AR] Wat voor mes nemen jullie mee tijdens het mennen?
[AR] Wat mee te nemen tijdens een rit?
[AR] Gevaren driehoek

Daarnaast is het ook verstandig om je strengen met paniekhaken aan de wagen te maken, paniekhaken aan de broeksriemen (of een musketon aan de rugriem) en veiligheidslichtogen; dan hoef je vaak niet eens in het tuig te snijden (scheelt een kapot tuig én wat losklikken is doorgaans minder werk dan op allerlei plaatsen je tuig kapot snijden). Al is het meenemen van een mes altijd handig natuurlijk.
Een recent topic waar veel hierover wordt uitgelegd: (ookal staat er wat anders in de titel)
[AR] Degelijk beginners tuig

eefielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 13:33

ik heb dus naast alle veiligheidssluitingen alsnog een mes in mijn zak als ik op pad ga.. je weet maar nooit.. In mn tasje op de wagen heb ik ook een snoeischaar en een klein schaartje zitten. Eef heeft wel eens visdraad om dr been heen gehad, met het kleine schaartje kon ik dat zo eraf knippen. Maar ik heb dus standaard dat soort dingen bij me, ook extra musketons, touwtjes, ty-raps (of hoe schrijf je dat?) halster, hoevenkrabber, enz, enz, enz...

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 15:31

de strengen zitten met veiligheidssluitingen, en rugriem zit met een clipje aan schoftje

én ik heb altijd een mes bij.
zoeen heb ik,
Afbeelding
het uitklapbare mes heb ik 1x gebruikt om te testen op een leren hondenriem, verder gebruik ik dit nérgens voor zodat het scherp blijft.
Het ''stanleygedeelte'' gebruik ik soms om een pak kuil oid open te snijden :)
Je kunt niet beide messen tegelijk uitklappen
Ik draag het mes bij me in een hoesje, zoek daarvoor nog een mooi westernstyle-exemplaar.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:04

Ik heb snelsluitingen en altijd een mes op zak.

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 17:09

De andere topics had ik inderdaad ook al gezien, maar kon niks echt recent vinden en wilde geen oud topic weer omhoog schoppen ;)
De hele veiligheidssluitingen set wil ik inderdaad ook nog aanpassen, ga ook nog iets aan het tuig doen met mijn gegevens erop voor het geval de pony los komt van de kar en er vandoor schiet. Nou gaat hij er praktisch nooit vandoor en mocht hij dat doen schiet hij toch het gras is, maar het blijft een vluchtdier en better safe then sorry :)

Heb ook al een beetje rondgekeken naar messen, prijzen varieren heeeel erg(200 euro voor een mes :wow: )
Maar als ik ze zo is zie vraag ik me af of ik daarmee door dat leer kom..

Bedankt voor jullie reacties :)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:15

Ik men niet, maar heb wel vaak (altijd bij een buitenrit) een opinelmes bij me

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:28

Bij ruitersportzaken maar zeer zeker bij dumpzaken zijn goede messen te vinden. Het moet behoorlijk stevig en sterk zijn wil je (in en bij paniek) een dik stuk tuigleer moeten kunnen doorsnijden. Het mes wat hierboven is afgebeeld is prima ook omdat je daar mee kunt "zagen". Het stanleymesgedeelte is bij leer niet goed te in te zetten omdat het stanley mesje dun is en daardoor heel snel kan afbreken. Ik heb in de paardenwagen op het dashboard een vakje met daarin een mes. Ook in de vrachtwagen kan iets gebeuren waardoor je moet snijden of b.v. op concours bij een ander. Op buitenrit heb ik een kleiner mes bij me, in een neopreen foudraal.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:30

@jibberjabber; over de quickslide sport van mij? Ik heb inderdaad dit mes gekozen om de kartels in het klapmes.
het stanleygedeelte wordt misbruikt voor strotouw en kuilplastic. Ik zou er eigenlijk een gewoonte van moeten maken het ding bij me te dragen :) heb hem op de wagen bij me, maar op gewone buitenrit onder het zadel niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:31

Ik heb (om onder de man te rijden) altijd een Victorinox-zakmes bij me. En voor een familielid van me die ment met haar pony's heb ik onlangs een mes gekocht dat superscherp is. Ik denk dat het 120 euro kostte, maar het is dan wel van dusdanige kwaliteit dat het lang mee gaat en niet snel bot wordt. Ik kan het merk voor je opzoeken als je wil? Het had ook van die kartels, die zijn erg handig.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:33

Naaltje schreef:
@jibberjabber; over de quickslide sport van mij? Ik heb inderdaad dit mes gekozen om de kartels in het klapmes.
het stanleygedeelte wordt misbruikt voor strotouw en kuilplastic. Ik zou er eigenlijk een gewoonte van moeten maken het ding bij me te dragen :) heb hem op de wagen bij me, maar op gewone buitenrit onder het zadel niet..

Ja, die bedoelde ik inderdaad. Mooi mes. :j
Lastig vind ik om een mes altijd bij me te dragen dus op stal hangt op een vaste plaats ook een stevig mes. Maar die gebruik ik ook om touwtjes en kuilplastic te snijden. Ik weet uit ervaring dat een mes heel scherp moet zijn om iets heel snel door te kunnen sijden.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:38

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:46

Helaas wel, was een menongeluk dankzij een ongeduldige automobilist. :( Ik zag het gebeuren, reed met de wagen aan de andere kant. Kon snel handelen en paard was uiteindelijk ok. Menner iets minder maar had ook heel veel schrik.

coontje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 17:56

Zelf heb ik meegemaakt dat we een mes nodig hadden. Zorg altijd voor een basisuitrusting. Zo heeft de man waar ik wel eens achter op de kar zit van alles bij zich. Een mes, tie-rips voor als een tuig kapot gaat. Je kan alles tegenwoordig wel weer even aan elkaar krijgen voor nood. Maar om antwoord te geven op je vraag. Ik denk dat (bijna) iedere menner wel een mes bij zich heeft.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 19:38

Ik heb ook te allen tijde een mes bij me, welke lijkt op degene die Naaltje toont. Deze zijn echt super om (dik) leer door te snijden in geval van nood! ;)

_Astrid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-11 20:11

Zie toch wel al een aantal messen voorbij komen, bedankt :)
Zat idd zelf ook al te denken aan een kartelmes, dit lijkt me bij leer toch iets effectiever dan een 'glad' mes.

Die van Naaltje ziet er goed uit, ook handig dat er een stanleymes aan zit, ben altijd opzoek naar een mesje/schaar om strotouwtjes mee door te snijden, of hooipakken open te maken. Deze heb ik dan gewoon op mn zak, scheelt me weer zoeken :+

jowien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 20:53

Ik heb ook altijd een mes bij me. Gekregen op mn verjaardag, waarschijnlijk niet de goedkoopste, maar wel heel erg scherp. Een klapmes en flink stevig. Je moet zelf even kijken wat je mooi en fijn vind, er zijn zoveel goede messen.
En vooral in je jaszak doen, niet op de kar ergens opbergen!

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:01

_Astrid schreef:
Zie toch wel al een aantal messen voorbij komen, bedankt :)
Zat idd zelf ook al te denken aan een kartelmes, dit lijkt me bij leer toch iets effectiever dan een 'glad' mes.

Die van Naaltje ziet er goed uit, ook handig dat er een stanleymes aan zit, ben altijd opzoek naar een mesje/schaar om strotouwtjes mee door te snijden, of hooipakken open te maken. Deze heb ik dan gewoon op mn zak, scheelt me weer zoeken :+

Je kunt vaak goed terecht bij Outdoor-zaken! ;)

_maaike_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 21:34

ik heb zo''n houdini mes, gordelsnijder voor in de auto.
daarmee kan je nooit per ongeluk in je paard snijden, mocht je onverhoopt toch het tuig moeten doorsnijden.
maak er ook altijd strobalen mee open :D

masano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:20

nijptang is trouwens ivm hoefijzers die eronder uit vallen onderweg. Sro touwtje voor eventueel breken van tuig. en een mes. Dit heb ik nog van de mencursus onthouden.

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:28

Ik heb ook een mes bij me als ik ga rijden, maar heb nog nooit een mes hoeven gebruiken. En ik heb al heel wat ongelukken zien gebeuren/ meegemaakt. Maar ik denk ook niet dat ik snel een mes in m'n tuig zou zetten, doordat ik snelsluitingen aan m'n tuig heb zitten is er altijd wel een riempje wat je los kan maken. (Is mijn ervaring)

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 12:59

Ook ik heb zo veel mogelijk snelsluitingen.
Ik heb geen mes bij me maar wel een snoeischaar, gebruik hem nooit dus hij is echt vlijmscherp. Heb er een stuk leer van 3 cm. breed en 1 cm. dik al proef mee doorgeknipt en dit lukte, dus geen mes maar een snoeischaar.....
Wel heb ik altijd een klein zakmesje bij me, maar daarmee kan ik mijn tuig niet doorsnijden hoor, veroorzaak ik hooguit een paar krassen mee haha

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 13:08

Ik lees hier dat vele een mes bij zich hebben,maar in de wet is dat toch verboden?
Of mogen menners wel een mes bij zich hebben als uitzondering?
Ik heb zelf ook altijd een mes bij me hoor,maar ik denk dat als de politie het ziet dat ik een boete krijg én het mes kwijt ben.