Nu ik ben begonnen met mijn paard "tuigmak" te maken, loop ik tegen een paar dingen aan.
Mijn paard is nogal lastig met aansingelen, ze zet altijd haar buik uit om te zorgen dat de singel zo los mogelijk blijft. Onder het zadel los ik dit op door eerst een rondje door de bak te lopen en in 4x aan te singelen, dus iedere keer 1 of 2 gaatjes. Met het mentuig gaat dit wat lastiger, omdat het schoftje naar achter schuift als je de staartriem er aan vastmaakt. Ik vroeg mij daarom af waarom ze geen licht elastische singels maken, zodat het net wat makkelijker gaat.
Verder zit ik met de culeron, mijn paard heeft een lage staartinplant, uit onwennigheid knijpt ze ook nog wat met de staart. Hierdoor komen de uiteinden van de culeron wat omhoog en ligt hij dus niet netjes aangesloten. Valt hier nog wat aan te doen?
BlackDevils
Geplaatst: 01-03-11 12:59
Een schoftje hoeft niet aangesingelt te worden. Het moet net aan liggen. Wanneer je je paard de tijd geeft om er aan te wennen dat je de singel niet aan trekt zal het vanzelf beter moeten worden.
Het zelfde geld eigenlijk ook voor de staartriem. Als ze gewent is laat ze vanzelf los. Beleren kost tijd...
Nouvel
Geplaatst: 01-03-11 13:34
Singel niet te strak aantrekken inderdaad, of anders je staartriem er later pas aan vast maken en evt eerst even een rondje lopen met alleen je schoftje erop... Is een neorpeen of bonthoes om je singel geen optie om het wat zachter te maken?
Misschien kun je een dunnere en/of soepelere culeron vinden van een ander merk? Van Picasso zijn ze van dun en zacht neopreen bijv...
janouk
Geplaatst: 01-03-11 14:41
Als je de staartriem niet te strak maakt, heeft je paard minder last. Wij doen iets meer dan een vuist eronder. Dat helpt ook bij de verzameling in draf en galop, als het paard het bekken verder door moet kantelen, dan trekt de staartriem niet.
Tessebes
Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-11 00:59
De culeron zit als op deze foto: Ik zal eens kijken of er flexibelere zijn zoals Nouvel al aangeeft.
Ze kan haar buik echt enorm uitzetten, een verschil van 5 gaten of zo en nog zit de singel vrij los. Misschien dat een onderlegger ook wat fijner is.
Zoals hierboven al staat, de singel hoeft niet zo vast. niet zoals bij een zadel. ook de staart riem moet gewoon ruimte hebben om te bewegen. anders kan het paard zijn rug ook niet bol maken.
En als je het nu gewoon hetzelfde doet als met een zadel? Ik zie het probleem niet helemaal geloof ik. Je legt je schoftje erop, doet hem vast zoals het gaat. Laat je staartriem gewoon los, als je de broek eraan doet blijft die namelijk echt wel op zijn plek liggen. Of je kunt je staartriem ook gewoon los naast het schoftje hangen. En gaat een paar rondjes lopen totdat je hem helemaal aangesingeld hebt. Daarna knoop je je paard weer vast en leg je de rest van het tuig erop.
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan???
Staartriem moeten ze gewoon even aan wennen en zal in de loop der tijd minder worden, geduld. Let er wel goed op dat de staartriem goed vastgemaakt wordt; Dat hij goed aangesloten ligt, geen haren die 'gekreukeld' eronder liggen, geen staartharen ertussen, dat soort dingetjes.