[AR] Welke maat Ideal tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Frensie

Welke maat Ideal tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:17

Hallo

Ik heb een slanke NRPS'er van 158cm schofthoogte. Mijn dressuurhoofdstel is full en aan de grote kant, mijn buitenrij hoofdstel is cob en aan de krappe kant. Nu zoek ik een tuig (tweedehands) en wil graag een ideal tuig. Maar, welke maat zal ze passen? Vallen de tuigen ruim? Of krap? Wat zijn jullie ervaringen?

Bedankt!

Francisca

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:20

Lastig...
dat ligt ook heel erg aan de bouw van je paard...

Mijn KWPN merrie van 1.62 had een full van Ideal met een cob hoofdstel.
Toen ik haar verkocht en mijn Lusitano merrie kocht van 1.58 was het tuig voor haar net te groot...
Ze was toen nog heel smal en onbespierd...

Een cob tuig was echter weer net te klein... :+
Ik heb toen een handgemaakt tuig kunnen kopen dat tussen cob en full in viel en dat pastte goed.
Inmiddels is ze zo ontwikkeld dat ik mijn nieuwe tuig gewoon in maat full heb kunnen kopen...

Het ligt dus helemaal aan de bouw en het type van je paard...
Als 'ie vrij fijn gebouwd is zou ik voor een cobmaat gaan, en anders een full...

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:22

Win eerst advies in bij een zaak waar ze de tuigen verkopen (of bel zelf Ideal). Ik weet dat Ideal een matentabel hanteert, zo ben ik ook aan mijn tuig gekomen. Al moesten erbij mij wel wat gaatjes bij gemaakt worden. (Laat dit trouwens altijd door een tuigmaker doen. Anders vervalt je garantie)

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 23:25

Bedankt! Blijft dus een twijfelgeval, haha. Ze is vrij slank, eigenlijk een grote pony. Maar ze heeft wel een lange rug... :(:) lastig. Ik zal morgen eens op zoek gaan naar een matentabel (of gewoon even bellen).

Yviertje

Re: Welke maat Ideal tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:28

Ik heb voor m'n fries van 1.58 een fulltuig, waar dus gaten bij zijn gemaakt. Later zei de tuigmaker dat sommige onderdelen misschien toch beter cob hadden kunnen zijn, maar ik kan hem nu tenminste uitlenen aan een grotere fries.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 23:33

Je kunt van Ideal inderdaad een matentabel krijgen om de exacte maat van het tuig te bepalen, daarnaast zijn alle tuigonderdelen van Ideal ook apart te leveren, dus mocht je een Full tuig op de kop kunnen tikken kun je altijd nog een Cob hoofdstel bijwijze van nieuw kopen..............

Mijn shetter van 90 cm verzoop in een shetlandertuig, heeft nu een mini maat op het strakste gaatje.....in die maten valt het dus groot

Maisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:29

mijn zusje heeft voor haar kwpn ongeveer 1,60 hoog een ideal zwaar marathon cob tuig.
Past prima.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:57

Ik denk dat je met cob wel redelijk weg komt hoor. Misschien kun je van iemand een tuig passen. Als je bij me in de buurt had gewoond, had je mijn cob tuig mogen proberen. Ik heb het op mijn pony van 1.50 liggen. Hoofdstel ongeveer op de één na kleinste stand, schoft gaatjes bij moeten prikken, broek middelste stand, staartriem 1 of 2 na korste stand, borst weet ik nog niet.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-11 12:00

Bedankt voor alle hulp en advies! Ik heb Ideal even gebeld, die vonden het ook lastig. Ze hebben geen matentabel, maar ze dachten dat full de beste keus zou zijn, en dan eventueel wat gaatjes bij laten maken en strengen inkorten. En mocht het echt niet passen, dan zet ik het gewoon weer te koop op marktplaats :)

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:35

Goed kijken met full, wat bij een smaller paard met die stokmaat zou het goed kunnen dat de borst te lang is en je toch een cob moet hebben...

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-11 09:01

Ik heb mijn paard opgemeten en deze maten doorgegeven aan een adverteerder op marktplaats die een full tuig te koop had, maar het tuig zou volgens haar te groot zijn. Dus heb nu een cob tuig via marktplaats gekocht. Wordt donderdag opgestuurd naar me, dus ben benieuwd!

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:53

Frensie schreef:
Bedankt voor alle hulp en advies! Ik heb Ideal even gebeld, die vonden het ook lastig. Ze hebben geen matentabel, maar ze dachten dat full de beste keus zou zijn, en dan eventueel wat gaatjes bij laten maken en strengen inkorten. En mocht het echt niet passen, dan zet ik het gewoon weer te koop op marktplaats :)

Bel even naar van Rijs in Zevenhuizen. Die hebben WEL een matentabel van Ideal. Heb ik mijn tuig ook vandaan. Je kunt toch beter met een cob tuig gemiddeld zitten, dan een fulltuig gaten bij prikken.

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 12:26

Tuig maat cob vrijdag binnengekregen. Alles was beschimmeld, maar nog nooit gebruikt! Dus poetsbeurtje gehad gisteren en lekker ingesmeerd en vandaag gepast, alles past! Full was absoluut te groot geweest.
Hier kan wat mij betreft een slotje op.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 14:40

super, gefeliciteerd met je tuig en veel menplezier!

Frensie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-11 15:47

Dank je wel! Mennen is nog toekomstmuziek, maar nu kan ze aan het tuig gaan wennen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 17:11

Fijn dat het tuig past! Succes met beleren.