[AR] Degelijk beginners tuig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Degelijk beginners tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:02

Ik zou graag wat tips krijgen over welk tuig degelijk en veilig is, maar niet te gek duur. Ook tips over welke merken tweedehands prima zijn, watvoor prijs normaal is, en dingen waar ik op moet letten bij aankoop zijn welkom :)

De situatie is het volgende:
We gaan over enige tijd verhuizen en dan komt mijn pony (E-pony, 5 jaar) met een vriendje aan huis te staan. Tot nu toe rijd ik hem dressuurmatig onder het zadel, en dat blijf ik ook doen. Alleen als hij aan huis staat, en we ook een bak aan huis krijgen, zou ik het leuk en handig vinden om hem een baksleepje te kunnen laten trekken. We gaan dus niet fanatiek mennen, maar hij zal wel af en toe wat moeten trekken (tenzij het dadelijk zó leuk blijkt te zijn dat de plannen veranderen...).
Vandaag heb ik er voor het eerst achter gelopen met een longeersingeltje om en twee lange lijnen aan zijn hoofdstel, en dat pikte hij leuk op, hij is erg braaf. Voorlopig kunnen we zo nog prima verder oefenen op figuren, stappen en stoppen, maar als hij de bak moet helpen slepen zal er toch een degelijk tuig moeten komen.
Ik zoek dus niet iets supersjieks, maar wel een tuig waarmee ik veilig kan werken. Veiligheid voor alles ten slotte.

Overigens heeft mijn moeder ervaring met tuigmak maken van paarden, dus begeleiding is aanwezig. Ze heeft alleen niet direct meer een beeld bij de tuigen die nu te koop zijn.

Letsdunit

Re: Degelijk beginners tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:10

Ideaal tuigen zie je wel tweedehands, zijn best goede tuigen en tweedehands ook wel betaalbaar. Je zou ook een los borsttuig kunnen nemen aangezien je alleen maar gaat slepen, dan gebruik je de longeersingel erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:15

Bedankt voor je reactie :)
Horen het borststuk en het schoftdeel dan niet aan elkaar vast te zitten? Of bedoel je dat ik het dan vastgesp aan de longeersingel?
Sorry voor de misschien domme vragen hoor, ik weet van mennen echt nog niks :o Ben net begonnen met de wiki en AR door te spitten..

Ik vroeg me ook af of een gareel-tuig misschien handig(er) is dan een gewoon tuig?
En ik neem aan dat van de meeste tuigen maat Cob goed is voor een E-pony, kort maar stevig type?

Letsdunit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:22

Nee het borsstuk is los, dit gesp je niet vast aan de singel.

Ik zou zelf wel een soort sleep maken met veiligheids inbouw, zoiets dat mocht het fout gaan je in 1 keer de sleep eraf kunt halen anders krijg je hele gevaarlijke situaties op het moment dat je pony er wel vandoor schiet en de hele constructie er achteraan vliegt.

Gareeltuig zie je niet veel, vind ze niet echt handig.
Denk idd dat Cob goed zal passen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:24

Bedankt :)
Veiligheid staat zeker voorop :j Ik weet nog niet precies wat ik ga gebruiken als sleep (daar moet ik me nog in verdiepen), maar voor ik daarmee begin zorg ik zeker dat het in elk geval snel los kan, ongelukken wil ik absoluut niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 21:13

Ik zou wel gewoon voor een borsttuig gaan, gareel is eigenlijk niet meer zo van deze tijd, maar buiten dat, is dat ook minder 'handig' werken en een gareel moet ook echt perfect passen om zijn werk goed te kunnen doen. Een goed passend gareel vinden is denk ik veel meer zoekwerk en zal misschien ook wel meer geld kosten.

Een los borsttuig met stevige strengen, met nylon doorstikt en D-ringen aan het uiteinde voor paniekhaken zou perfect zijn! dat is ook helemaal niet zo duur. Ik zou wel echt voor D-ringen met panieksluitingen gaan, en geen stropstrengen; panieksluitingen kan je in 1 keer lostrekken mocht er wat gebeuren, dus pony is dan in 1 ruk los van zweng en sleep, als 'ie aan de kletter gaat heeft hij igg niet meer een zweng en sleep er ook nog eens achter aan.

En als je wel een borsttuig met strengen met strop koopt, kan je je stropstrengen verbouwen zodat ze alsnog geschikt zijn voor het slepen/rijden met panieksluitingen, dat heb ik nu ook gedaan:
strengen met strop:
Afbeelding
En nu heb ik dus die rechthoekige gespen van de stroppen gezaagd, en deze koppelingen er aan gezet (op de foto aan de panieksluiting geklikt, aan de panieksluiting weer een oogje met schroefdraad maar dat is nu even niet van belang)
Afbeelding

Hier iemand op MP die diverse losse borsttuigen verkoopt (ik zou geen touwstrengen doen),
om een los borsttuig 2dehands te vinden moet je misschien wel meer moeite doen:
http://link.marktplaats.nl/419207342

Ook Ideal verkoopt altijd losse tuigonderdelen, dus ook losse borsttuigen met en zonder strengen, alleen nadeel is wel dat je dan een erg goed merk hebt, maar in verhouding ook duurder, en dus ook nieuw:
http://www.tuigonderdelen.nl/ideal-enke ... dok87343f4

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 09:19

Bedankt voor je uitgebreide reactie, echt fijn!
Ik zal op zoek gaan naar strengen met D-ringen, dat klinkt als de veiligste en makkelijkste optie. Ik ben niet zo'n held in het zelf verbouwen van dingen.
Hoe werkt het lostrekken van zo'n panieksluiting eigenlijk? Je hebt als menner (in mijn geval meer sleper :+ ) toch alleen de leidsels vast? Hoe trek je de panieksluiting dan los als de pony al gaat rennen? En ik zie dat het andere panieksluitingen zijn dan aan een halstertouw, ik denk dat deze ook wel bij de welkoop/boerenbond te koop zijn? Of zitten die vaak al aan een tuig?
Niet dat ik er heel bang voor ben, pony is super braaf, maar je weet maar nooit :)

Gareel laat ik inderdaad schieten, de kans dat het niet goed past (en ik dat niet zie) is te groot bij mij als onervaren passer.

Is een kunststoftuig met nylon versterkt een goed idee, of leer duidelijk beter? En moet leer ook nylon versterkt zijn?

(geef je al zoveel informatie, vraag ik je nog een keer de oren van de kop :o )

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:02

Je kan door de ringetjes van de panieksluitingen een strotouwtje knopen en die ook vasthouden. Als ej dan trekt, trek je de sluitingen open. Wel even testen voor de zekerheid.
De sluitingen vind je niet bij de welkoop, wel bij de betere ruitersportzaak of bij wat webwinkels, zie daarvoor de sticky bovenaan AR.

Leer met nylon versterkt is wel beter en sterker.

En liever iemand die 100.000 vragen stelt, dan iemand die te eigenwijs is om vragen te stellen en waarbij het misgaat :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 11:22

Zie reactie van Evelli; zo doe ik het ook, stotouwtjes aan de ringetjes (niet de ringetjes aan het vierkante gedeelte wat normaal aan de kar komt en bij jou aan de sleep, maar de ringetjes aan de haak zelf) en die dan vasthouden. Ze zitten niet standaard aan tuigen, die moet je er altijd los bij kopen. Soms zitten ze al wel aan sommige wagens als je een 2dehands wagen koopt bijv.
Prijzen van die paniekhaken verschillen nog al trouwens. Paniekhaken voor aan het tuig zijn idd heel wat anders dan die haken die soms aan halstertouwen zitten; die haken zijn er dan ook niet geschikt voor.
Ook bij Divoza hebben ze ze:
http://divoza.com/shop/a.visit/4d6cbb06 ... a8c06406af

Het 'verbouwen' van stropstrengen stelt echt niets voor hoor, ik ben zelf ook niet echt 'handig', maar dit is kinderspel. De vierkante gesp waardoor je de streng haalt om een strop te maken, waar aan het uiteinde nog een klein stukje leer zit, die zaag je door, aan de linker- en rechterkant van de streng. Dan is hij los en kan je hem er uit halen.
Vervolgens zet je deze oogjes er op (hebben ze ook bij Divoza)
http://divoza.com/shop/a.visit/4d6cbb06 ... a8c06406af
Afbeelding

Die pinnetjes onderaan kun je met een schroevendraaiertje er heel simpel uit schroeven. Aan de uiteinden van de strengen zetten, pinnetje er door heen, vastschroeven, klaar :j kwartiertje werk misschien.
Maar, het is idd net zo makkelijk om meteen voor stroppen met D-ringen te gaan.

Ik zou idd toch liever voor leer versterkt met kunststof (van binnen) gaan.
Vragen staat altijd open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 13:40

Super, hier kan ik echt wat mee :)
Ik woon vlak bij een Divoza (voorlopig wel tenminste) dus die panieksluitingen zijn zo gekocht. Als ik het samenvat moet ik dus op zoek gaan naar
-Leren borsttuig maat Cob, versterkt met kunststof
-Leren strengen en geen touwstrengen, met D-ringen
-Een paar panieksluitingen voor aan de strengen
-Een geschikte sleep met zweng

Nog een vraag, ik snap geloof ik nog niet helemaal wat Letsdunit bedoeld.
Klopt het dat als ik een borsttuig heb, dat dan voor zijn borst langs gaat en over de hals. Dan gaan de strengen aan het borststuk, door de (zij) ringetjes van de longeersingel naar achter. De leidsels gaan vanaf het hoofdstel door de hogere ringetjes van de longeersingel naar achter.

Mocht ik nou ergens een geheel tuig van iemand kunnen overnemen, dan hoef ik niet met een longeersingel te werken, maar zit er een schofstuk aan het tuig, en een broek achter zijn billen langs. Die broek heb ik met slepen eigenlijk niet nodig omdat een sleep niet doorrolt, dus zou ik er in principe af kunnen laten? En op het schoftstuk zitten in principe dezelfde ringen als aan de longeersingel? Of lopen de strengen dan vanaf het borststuk naar beneden? (misschien is dat met een longeersingel ook handiger, of de strengen niet door de ringetjes te doen, of juist wel?)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:00

De broek kan je ook gebruiken als strengdrager.
De strengen niet door de ringen op je longeersingel halen, nergens voor nodig, maar zorg dan wel dat ze omhoog gehouden worden door strengdragers of je broek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:02

En waar zitten die strengedragers dan aan? Aan het borsttuig?

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:05

Stengdragers maak je aan je broek vast

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:05

Nee, aan de broek.

Je hebt zulkte strengdragers, die zitten door de rugriem op de plek van de broek:
Afbeelding

Of aan de broek zelf:
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:06

Oke, kan dus wel als ik een geheel tuig koop, maar niet als ik alleen een borsttuig koop :)
En als ik alleen een borsttuig koop kan ik de strengen vanaf het tuig gewoon naar beneden laten lopen, als ik het goed begrijp?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:08

Blijheid schreef:
Oke, kan dus wel als ik een geheel tuig koop, maar niet als ik alleen een borsttuig koop :)
En als ik alleen een borsttuig koop kan ik de strengen vanaf het tuig gewoon naar beneden laten lopen, als ik het goed begrijp?

Ja, maar dan raad ik je wel strengdragers aan, dan stapt je paard/pony wat minder makkelijk over de strengen heen.
Zoals die van op mijn bovenste plaatje zou je door een staartriem aan de longeersingel vast kunnen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:10

Evelli schreef:
Blijheid schreef:

Ja, maar dan raad ik je wel strengdragers aan, dan stapt je paard/pony wat minder makkelijk over de strengen heen.
Zoals die van op mijn bovenste plaatje zou je door een staartriem aan de longeersingel vast kunnen maken.

Oke, dan moet ik er dus ook een staartriem bij hebben :j
Juist omdat hij er anders makkelijk overheen zou stappen dacht ik er aan de strengen door de zijringen van de longeersingel te laten lopen, maar dat ligt natuurlijk veel verder naar voren dan strengendragers aan staartriem. Dan is dat inderdaad een veiligere optie :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:12

Ik denk dat als je de strengen door de ringen van de longeersingel doet die te hoog komen te liggen en in een knik en dat trekt niet goed, strengen moeten in een rechte lijn lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:14

Daar zit wat in ja :j
Goh, echt bedankt allemaal, ik leer een heleboel hier. Fijn dat ik ondanks mijn waarschijnlijk domme vragen toch op een normale manier antwoord krijg +:)+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 14:19

Domme vragen zijn het echt niet :) liever iemand die veel vragen stelt dan iemand die dat niet doet en een paardje verpest omdat het fout is gegaan.

Afbeelding
Afbeelding
Dit zijn fotos van mijn zelfgemaakte zweng. Aan de karabijnhaken zitten inmiddels ook paniekhaken zoals Joyce hierboven al heeft laten zien.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-11 20:26

Zeker geen domme vragen, voel je álsjeblieft niet bezwaard dat je je vragen stelt, echt waar!

Strengen idd niet door longeersingel laten lopen of vastmaken aan het schofttuig, dan onderbreek je de parralelle lijn van de strengen en zal je pony alsnog deels of helemaal via z'n schoftje/longeersingel trekken, dus via z'n rug, en dat is nu net níet de bedoeling. Enkel bij 2span tuigen word het borsttuig met 'een speciaal systeem' aan het schofttuig vastgemaakt, maar dat is met slepen en/of in enkelspan echt niet aan de orde, dat idee kan je echt los laten.

Ik heb laatst ook gesleept met mijn welsh a merrie:
topic:
[AR-ITP] Welsh A merrie Roos voor 't eerst voor de sleep

Afbeelding

Hier zie ook dat het borsttuig niet aan het schoftje vast zit, of dat de strengen door bijv. de brancardbeugels van het schoftje lopen.

Samengevat heb je 2 opties:
- 'compleet tuig' kopen, bij het slepen gebruik je dan evt. menhoofdstel (of gewoon hoofdstel, maar net wat je wil) verder borsttuig met strengen, schoftje met staartriem en broek als strengophouder.
- Alleen borsttuig met strengen kopen, daarnaast een setje strengophouders (los te koop van bijv. ideal, Divoza heeft ze ook vast wel) en dan gebruiken in combinatie met een longeersingel en staartriem. Strengophouders lopen dan over de rug, door de staartriem.

Persoonlijk zou ik voor optie 2 gaan, dus een los borsttuig, en geen compleet tuig, omdat ik dénk dat dat uiteindelijk goedkoper zal zijn.
Kwestie van even kijken dus óf je wel een los borsttuig met strengen voor een redelijke prijs kan krijgen, en dan even uitrekenen wat je in totaal kwijt bent voor strengophouders en staartriem (en longeersingel als je die nog niet had).
Ideal verkoopt ook losse borsttuigen, volgens mij incl. strengen, heb ik gister nog naar gekeken, maar die zijn vrij prijzig in verhouding met een goed compleet tuig als je dat 2dehands koopt.

Dan zou je dat alles kunnen vergelijken door op marktplaats te zoeken naar een leuk tuigje (ideal bijv. staat nu veel te koop in allerlei maten) 2dehands, compleet, en kijken wat je dan kwijt bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 09:59

Prima, duidelijk :j
Ik zal eens wat prijzen gaan uitzoeken en vergelijken :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:25

Ohja, leidsels......die horen er ook nog bij ;)
maar die kan je ook vaak wel los 2dehands krijgen.

Deze advertentie ben ik trouwens ook wel vaker op Bokt tegen gekomen:
[EA-CO] Baksleep voor achter een paard, shetlander of quad

Heb toen ook per mail een prijsopgave gevraagd, omdat ik wel benieuwd was wat zoiets nou moest kosten.
Als antwoord kreeg ik dat de sleep voor achter een shet €269,= incl. BTW en verzenden kost.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:30

Geloof dat Dennis hier op bokt zo'n sleep heeft voor achter de ponys.
Die gebruikt geloof een borsttuig van Co Pater daarvoor met extra lange strengen.
Sleep ziet er goed uit!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 12:41

Slepen met een jonge pony met compleet tuig (incl borsttuig met extra lange strengen en paniekhaakjes er aan, gebruik ik normaal voor mijn voorpony in het tandem).
Afbeelding

En voor de weidesleep met een hele ervaren brave pony (wil nog ringetjes op de halsriem laten zetten en wacht nog op mijn mooie zweng).
Afbeelding

Voor de slee, zelfde idee als foto 1 maar hier is het schoftje vervangen door een longeersingel (deze pony is een stuk kleiner en paste mijn tuig niet) en de band voor een slee.
Afbeelding