De situatie is het volgende:
We gaan over enige tijd verhuizen en dan komt mijn pony (E-pony, 5 jaar) met een vriendje aan huis te staan. Tot nu toe rijd ik hem dressuurmatig onder het zadel, en dat blijf ik ook doen. Alleen als hij aan huis staat, en we ook een bak aan huis krijgen, zou ik het leuk en handig vinden om hem een baksleepje te kunnen laten trekken. We gaan dus niet fanatiek mennen, maar hij zal wel af en toe wat moeten trekken (tenzij het dadelijk zó leuk blijkt te zijn dat de plannen veranderen...).
Vandaag heb ik er voor het eerst achter gelopen met een longeersingeltje om en twee lange lijnen aan zijn hoofdstel, en dat pikte hij leuk op, hij is erg braaf. Voorlopig kunnen we zo nog prima verder oefenen op figuren, stappen en stoppen, maar als hij de bak moet helpen slepen zal er toch een degelijk tuig moeten komen.
Ik zoek dus niet iets supersjieks, maar wel een tuig waarmee ik veilig kan werken. Veiligheid voor alles ten slotte.
Overigens heeft mijn moeder ervaring met tuigmak maken van paarden, dus begeleiding is aanwezig. Ze heeft alleen niet direct meer een beeld bij de tuigen die nu te koop zijn.