[AR] Hoe weet ik welke maat goed is?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Hoe weet ik welke maat goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 13:46

Mijn shetlander is beleerd en ik zou het dolgraag gaan leren. Nu kan ik van de boer waar mijn pony staat, zijn 4-wieler overnemen. Ik denk dat hij niet te groot is, maar de boer denkt van wel. Mijn pony is een shetlander van 90 cm. Wat zijn gemiddeld de maten van zo'n wagentje?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 13:51

Tsja, dat is moeilijk te zeggen natuurlijk.
Veruit het belangrijkste is het gewicht; een enkelspan shet zet je niet voor een wagen van 250-300 kg. natuurlijk.

Kan je niet je pony even vastzetten, wagen er los achter zetten, en dan wat foto's maken?
Ik zou overigens ook zeker niet overhaast 'even een wagen' gaan kopen, straks koop je een gigantische miskoop en daar zit je dan weer mee. Daarbij is het ook belangrijk waar je de wagen precies voor wil gaan gebruiken, op welke ondergrond zal je meestal rijden, wil je ook door het bos kunnen, hoeveel mensen neem je mee (dat is zowiezo beperkt met een shet) en wat heb je verder aan eisen voor de wagen, m.a.w. als je er ook eens een dressuur/vaardigheids wedstrijdje of marathon mee wil starten, stel je doorgaans andere eisen aan een wagen dan dat je je pony eens in de week een keer hooguit een uurtje gaat inspannen.

Gewicht is veruit het belangrijkste, zwaartepunt moet ook niet te hoog liggen i.v.m. stabiliteit, en zo zijn er nog wel andere dingen.
maar als je even een paar duidelijke foto's maakt van de wagen alleen en een foto met je pony + de wagen er los achter, dan kunnen mensen hier je ook makkelijker adviseren.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 16:29

Een foto zou wel handig zijn ja van de combinatie. Dus gewoon zoals Joyce zegt, iemand pony laten vasthouden en even voor de wagen zetten, kan gewoon zonder tuig enz hoor.
Wat weegt de wagen?

Chezshir77

Re: Hoe weet ik welke maat goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 18:28

Nou, ik heb nu een andere optie; een medepensionganger heeft net als ik kleine shetjes, veel ervaring met mennen en 2 karretjes! Die passen dus zeker, én ik heb iemand die het me kan leren. Mag dus van mij een slotje op.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 20:42

waarom moet er dan ineens een slotje op? voegt toch niets toe.....
kans dat die wagentjes passen is idd groot, aan de andere kant; er zijn ook wel mensen die hun shet voor een wagen spannen waar met gemak een d pony voor kan lopen en die eigenlijk voor die pony niet geschikt is, zonder dat ze het weten ;)

Edit; zie net dat pony al beleerd is.
Weet niet in hoeverre? Heb je hem zelf ook wel voor de wagen zien lopen?

als het namelijk gaat om een pony die je hebt overgekocht met het verhaal 'hij heeft ooit wel eens voor de wagen gelopen' zou ik daar toch erg voorzichtig mee zijn en dat niet zomaar aannemen, je weet nooit wat er gebeurd is. Dan kan je beter met een ervaren persoon de beleerstappen nog eens doorlopen, evt. versneld.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 11:12

JoyCiej007 schreef:
waarom moet er dan ineens een slotje op? voegt toch niets toe.....
kans dat die wagentjes passen is idd groot, aan de andere kant; er zijn ook wel mensen die hun shet voor een wagen spannen waar met gemak een d pony voor kan lopen en die eigenlijk voor die pony niet geschikt is, zonder dat ze het weten ;)

Edit; zie net dat pony al beleerd is.
Weet niet in hoeverre? Heb je hem zelf ook wel voor de wagen zien lopen?

als het namelijk gaat om een pony die je hebt overgekocht met het verhaal 'hij heeft ooit wel eens voor de wagen gelopen' zou ik daar toch erg voorzichtig mee zijn en dat niet zomaar aannemen, je weet nooit wat er gebeurd is. Dan kan je beter met een ervaren persoon de beleerstappen nog eens doorlopen, evt. versneld.

De karretjes zijn duidelijk geschikt voor de pony;'s van dit formaat. Dat zie zelfs ik nog wel. Ik heb hem zelf niet voor de kar zien lopen, en uiteraard, ik ben 33 jaar en niet achterlijk en begrijp heus wel dat je dit niet zo 123 ff doet. Ik ben me aan het inlezen momenteel. Ik ga beginnen met lange lijnen/slepen en laat me adviseren door mensen bij ons op stal die altijd al mennen. Ik ben ook niet van plan iets te overhaasten.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:58

Mijn post was absoluut niet aanvallend bedoelt, en ik suggereer nergens dat je achterlijk zou zijn.
Voor wat betreft 'voorzichtig zijn met paarden waarvan gezegd wordt, die hebben ooit voor de wagen gelopen', dat is enkel een tip, er zijn zat mensen die denken 'prima, dan knup ik hem gewoon voor de wagen' en later blijkt helaas dat paard helemaal door 't lint gaat van paniek. Zo raar is dat (helaas) niet;
[AR] Waarom wordt er zo makkelijk gedacht?

Maar gelukkig ben jij wel verstandig.

Chezshir77

Re: Hoe weet ik welke maat goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-11 13:12

Nee, begrijp je best hoor, alleen kwam het niet zo aardig over:-)