[AR] trekgewicht shetlander

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Bietjah87

trekgewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-11 23:10

hallo,

sorry voor de wat onduidelijke titel, maar ik wist niet hoe ik het anders moest verwoorden.

Ik heb een shetlander van 83cm en van +/- 100/125 kg. Nu weeg ik zelf zo rond de 70kg. Wat is het mooiste gewicht wat een menwagen mag hebben zodat mijn shetlander dat goed aankan? Ze zal in enkelspan gaan lopen, en er zal héél af en toe iemand meegaan op de kar.

Er zal voornamelijk op asfalt en verharde zandpaden gereden worden.

Alvast bedankt voor de reacties!

Rhine_

Re: trekgewicht shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 23:36

Ik denk 100 a 115 kg dus een heel klein 4wielertje.

Leinearthur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 02:56

Nou een shetlander kan twee keer zijn eigen lichaamsgewicht trekken, maar dit zou ik persoonlijk niet benutten. Dus gewoon opzoek gaan naar een klein lichtgewicht karretje. Ik zou niet zo gauw een gewicht weten wat mooi zou zijn als gewicht van de kar.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 03:00

Niet alleen het gewicht is belangrijk vooral ook hoe soepel het wagentje rolt, let dus op beide.

Ik weet trouwens niet precies wat je bedoeling is, maar in je eentje mennen is erg onverantwoord dus ik zou niet zo gauw kiezen voor een karretje waar eigenlijk niet met goed fatsoen iemand bij op kan.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 07:57

ik weet niet of je alleen met een 4 wieler wilt rijden anders kun je een sulky/2wieler kopen,deze zijn een heel stuk ligter,kijk bv bij horseshopinternational.ze zeggen op verhardewegen kan een pony/paard 3x zijn gewicht trekken op bosgrond/gras 2x zijn gewicht en zand en modder 1 x zijn gewicht.ik heb voor mijn pony;s van 128/130cm een wagen van 125kg wij wonen enorm heuvelachtig en ik had dus ook geen zwaardere wagen moeten hebben zo blijft het erg leuk voor ze,rij hier enkel en 2 span mee.ik weet dus niet hoe jij woont maar hou daar ook rekening mee.succes

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 08:46

zo licht mogelijk !
Een goed in balans afgestelde tweewieler als die van HCA uit klarenbeek is super voor zo'n kleine shet. :j
Of een sulky cavaletti, goedkoper in aanschaf maar ook minder degelijk.

Vind persoonlijk 2 personen achter een pony-tje van 83 cm een beetje te veel van het goede, ik zeg niet dat het niet kan, maar ik vind het gewoon geen gezicht, en niet eerlijk op een tweewielige wagen.
Een vierwielige wagen word op zandpaden al weer lastig met zo'n kleine uk.

Bietjah87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-11 09:42

Dank jullie wel voor de reacties! Ze is nog geen 3 jaar oud,maar ik wil me alvast oriënteren op de menwagens die verkrijgbaar zijn.

Ik dacht zelf ook aan een 2-wieler of sulky vooral omdat ze zo klein is. En omdat dat de lichtste wagentjes zijn.

Waar moet ik op letten qua spoorbreedte? Is 100 cm goed of liefst nog minder?

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-11 12:25

Ik heb een mini van 83cm die loopt voor een wagen van 1.15 spoortbreedte met een gewicht van 120kg.