[AR] vraagje over liverpool menbit

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Laura1982

vraagje over liverpool menbit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-11 20:57

vraagje,

wij hebben meerdere hoofdstellen voor ons friesespan.
Nu viel mij op dat de bitten in het ene set hoofdstellen er anders in zit dan in het andere stel.

Wij hebben de liverpool bitten erin zitten. we hebben de bitten met aan de ene kant een glade zijde en aan de andere zijde soort van ribbels erop.

Nu ben ik aan het zoeken gegaan in menboek hoe het bit juist bevestigd is echter kan ik hier weinig over vinden.
Ik ben niet de menner maar wel de groom maar niet voldoende mentechnisch onderlegd dat ik weet of deze bitten goed bevestigd zit.

Mijn vraag welke zijde moet er boven??

voorbeeld foto Bit:
Afbeelding

alvast bedankt

Divine

Re: vraagje over liverpool menbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:13

Er is geen "deze zijde MOET boven" of "deze zijde MOET onder". Het ene paard reageert beter/anders op de ribbels naar boven, de ander weer op de ribbels naar onderen.

Kijk even in dit topic, hier staat een goed plaatje in en uitleg wat zacht is en wat niet. Blijft nog steeds dat het ene paard beter loopt op de ene manier van inhangen, en de ander op de andere manier van inhangen. Er is geen goed of fout.
Ribbels op een Liverpool

lienepien610

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-11 21:22

Precies zoals Divine zegt.. Ligt er maar net aan hoe ze erop reageren. Mijn eigen pony rijd ik met de ribbels naar voren en de leidsels in de bovenste sleuf, soms nog in de bril. De andere pony rijd ik met de ribbels naar achter en de leidsels in de onderste sleuf, kinketting zelfs nog vrij strak. Pas dan reageert hij zoals ik zou willen en hoef ik geen flinke spierballen te kweken.
Het is dus maar net wat je zelf (en het paard) fijn vind.

Laura1982

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-11 12:41

nou dat is erg duidelijk bedankt voor jullie antwden ik ga er is mee aan de slag