Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
aerdenhout1 schreef:Leidsels zijn teugels,alleen veel langer en die heb je in je hand en zitten aan het bit vast.
Strengen zitten aan de wagen vast en lopen vanaf zijn boeg.en moeten dus veel sterker zijn. Daar zitten vaak lussen aan aan het uiteinde om vast te binden aan het lamoen.
Ik doe net of ik er heel veel verstand van heb, maar dat valt tegen hoor!!!
Dus corrigeer me als ik het niet goed heb!
anneliesdj schreef:Ash_ schreef:Nou begreep ik wat het borstgedeelte, de broek en de schoft was. Maar deze moeten nog aan elkaar verbonden worden dmv strengen. (losse strengen)
Strengen gebruik je niet om broek en schoft aan elkaar te verbinden, daar heb je een staartriem voor nodig, bedoel je die niet?
Ash_ schreef:Oke dan ben ik er nu dus achter dat mijn tuig niet compleet is.
Heb dus 2 paar leidsels en geen strengen geleverd gekregen. Vandaar dat ik het niet voor elkaar kreeg.
Heb wel nog verschillende losse riempjes over.
Zou iemand mij daarmee willen helpen wat ik daar mee moet doen?
Michellette schreef:Zowel het borststuk (met de strengen) wordt aan de wagen verbonden, als de broek. De strengen aan de zweng of knuppel of hoe dat bij jullie heet, de broek gaat aan het lamoen of kret (zoals het hier wordt genoemd). De strengen zorgen ervoor dat de wagen getrokken wordt, de broek dient ervoor dat de wagen geremd wordt op het lamoen en kont van het paard in plaats van op het borststuk.