[AR] Kinketting vergeten... linke soep!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

MarjaR

Kinketting vergeten... linke soep!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 19:33

Ik heb gisteren proefondervindelijk vastgesteld dat een kinketting aan de liverpool toch echt geen overbodige luxe is.

Onlangs heb ik een nieuwe kinketting aangeschaft... een met kleinere schakels. Maar die had ik steeds nog los aan het bithaakje hangen... had het haakje nog niet dichtgeknepen zodat de ketting er niet meer af kon.
En toen was die ketting bij de laatste keer aftuigen op de grond gevallen. En dom dat ik ben had ik die niet weer meteen aan mijn hoofdstel gehangen, maar los op de wagen gelegd.

Gisteren had ik menles en ik was veel te laat begonnen met poetsen en inspannen. Dus met grote haast het tuig erop gegooid, alle riemen vastgemaakt en met flink tempo over de weg op weg naar les. Dat is zo'n 4,5 km: deels zandweg deels asfalt, en gelukkig een heel verkeersluw traject.

Coldy was onderweg heel lastig te sturen en terug te nemen... ze deed echt een beetje raar. Maar ik had helemaal niet in de gaten waardoor dat kwam tot we bij de manege aankwamen waar de les was. Daar stond een tractor op het pad en daarom moest ik een vrij scherpe bocht linksom maken.

En toen zag ik waarom ze zo slecht stuurbaar was... ik was dus compleet vergeten de kinketting te monteren. En die bleek nog naast mijn bokkussen op de kar te liggen.

Ik was onderweg op de zandweg echt door de nodige kuilen gereden. En had zelfs een stuk gegalloppeerd om wat tijd te winnen omdat ik zo laat was. Ik was dus stomverbaasd dat ik die ketting niet gewoon verloren was onderweg.

Maar goed... ketting weer eraan gedaan en tjee... wat reageerde ze opeens weer lekker!! :D

Maar dat is dus echt linke soep, hoor... mennen zonder kinketting. Als ik ergens flink voor had moeten remmen/ingrijpen, dan was me dat niet gelukt. Het is deze keer gelukkig goed afgelopen...

hafjesliefde

Re: Kinketting vergeten... linke soep!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 19:34

wauw, ik wist niet dat een kinketting op een liverpoolbit zo onmisbaar was! wij doen het altijd redelijk losjes, maar rijden nooit zonder (gelukkig als ik dat zo hoor ;) )

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 20:33

dat je het niet opgemerkt hebt met optuigen zeg...

gelukkig is er niets gebeurd!

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-11 21:07

Jee, idd geluk dat er niets gebeurd is........
Het gebeurd je vast niet snel weer !!

In de haast kan zoiets idd vergeten worden, helemaal omdat je hem niet zag hangen aan het hoofdstel.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-11 21:15

Als 'ie aan het hoofdstel gehangen had, was ik niet vergeten 'm vast te maken. Ik heb in de haast gewoon niet goed opgelet en 'm niet gemist. Maar zoiets kan absoluut wel heel akelig uitpakken!

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 00:25

Yep, zo ook het kinkettinkje van het B-stangetje.
Die is bij Snuit een keer losgegaan, kon er toen ook heel slecht aan sturen en we schoten zo de weg op....gelukkig net tussen de auto's en later de heg/het fietspad door. Ben zelden zo geschrokken als toen.

Bij Rizanta hebben we het leidsel door de bril en de kinketting gewoon een beetje los hangen, maar die is zo fijngevoelig in haar mond, die heeft die kinketting blijkbaar niet nodig. Hij hangt er wel aan, je weet nooit of je tijdens de rit toch iets wilt aanpassen.

Nou gelukkig is het goed afgelopen...vergeet je dus ook nooit meer :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:13

Zo, dat is dus niet voor herhaling vatbaar ;) . Nooit geweten (wel logisch eigenlijk) dat het zo'n verschil zou maken. Gelukkig is het allemaal goed afgelopen.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 01:18

VanHuisUit schreef:
Yep, zo ook het kinkettinkje van het B-stangetje.
Die is bij Snuit een keer losgegaan, kon er toen ook heel slecht aan sturen en we schoten zo de weg op....gelukkig net tussen de auto's en later de heg/het fietspad door. Ben zelden zo geschrokken als toen.

Bij Rizanta hebben we het leidsel door de bril en de kinketting gewoon een beetje los hangen, maar die is zo fijngevoelig in haar mond, die heeft die kinketting blijkbaar niet nodig. Hij hangt er wel aan, je weet nooit of je tijdens de rit toch iets wilt aanpassen.

Nou gelukkig is het goed afgelopen...vergeet je dus ook nooit meer :o

In mijn ervaring maakt dat niet zoveel uit hoe fijn ze in hun mond zijn. Hier hebben we er ook een met een gevoelig bekje maar daar doen we hem juist wat strakker omdat hij dan wat beter reageerd ipv dat hij met zijn neus in de lucht en bek open loopt omdat de stang hem te hard in de mond zit.

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 03:21

Nou, nou!
jullie maken het wel heel spannend.
Mijn ervaring is met (SOMMIGE) paarden anders. Idd sommig. ;)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 07:49

wat een onzin ik rij nooit met kinketting/of met een bit met hefboom en de mijne zijn goed onder controle te houden.denk eerder dat het heeft te maken met de manier waar op ze beleerd zijn/of aan het paard zelf.ongebroken trensbit voor enkel en dubbelspan gaat super heb gewoon erg fijne pony's

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 08:12

VanHuisUit schreef:

hier hetzelfde... 8-)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:25

ik heb t meegemaakt met de kuinketting niet goed vast te maken(dus veel te los)
mja toen was ik ehmmm 10 ofzo... ma godzijdank de pony was braaf:)
en toen ik thuis kwam heeft mn vader me op mn kop gegeven omdat ik t fout had gedaan

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:31

Citaat:
wat een onzin ik rij nooit met kinketting/of met een bit met hefboom en de mijne zijn goed onder controle te houden.denk eerder dat het heeft te maken met de manier waar op ze beleerd zijn/of aan het paard zelf.ongebroken trensbit voor enkel en dubbelspan gaat super heb gewoon erg fijne pony's

Nou lekkere reactie en hoe kun je dat nou zeggen als je zelf niet rijdt / de ervaring hebt met een bit met kinketting? HOe kan iets nou onzin zijn als je het zelf zo hebt ervaren? Of een pony op trens, stang of wat dan ook loopt heeft niets te maken met of het fijne pony's zijn of niet. Voor jou is het niet van toepassing, want jij rijdt met trensjes, nou so be it. Het gaat erom dat de pony heel anders kan reageren en dat je daar alert op bent. Dus wees blij als iemand zo'n topic opent, dan staan er minder mensen voor verrassingen en kun je ongelukken voorkomen.

Citaat:
Hier hebben we er ook een met een gevoelig bekje maar daar doen we hem juist wat strakker omdat hij dan wat beter reageerd ipv dat hij met zijn neus in de lucht en bek open loopt omdat de stang hem te hard in de mond zit.

Rizanta gooit neus juist niet in de lucht of mond open, maar kruipt er soms net ietsje achter als we hem in 1e sleuf hebben. Door bril en kinketting los doet ze dat niet / is ze daar goed uit te rijden.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-11 10:49

Ik denk dat het "probleem" misschien vooral lag aan het feit dat we normaal gesproken wel met kinketting rijden (niet strak hoor), en nu dus niet.
Het was anders, en dus reageerde Coldy anders.

Ik hoop inderdaad dat dit voor sommige andere menners hier misschien ook een eye-opener is.
Ik zal 'm in ieder geval niet snel weer vergeten... dat is een ding dat zeker is. :-)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 10:53

Er zijn toch genoeg paarden die met een 'gewoon' bitje voor de wagen staan? Sommige zelfs bitloos. Ik denk dat het inderdaad net is hoe het paard beleerd is en hoe hij het gewend is.

Gr Claudia

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 11:02

Ik denk inderdaad dat je paardje vooral reageerde omdat het anders was als met kinketting.
Mijn paard stuur ik namelijk gewoon met een neusriem al jaren.
Ik denk als ik die opeens een bit met kinketting geef een minstens zo rare reactie krijg als jij nu.
Het is het ongewone waarom er anders gereageerd word.
Volgende keer vergeet je hem vast niet meer :D bovendien kun je beter 5 minuten later op je les komen dan in al je haast optuigen.
Een riempje of pasant is dan zo vergeten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:35

CK88 schreef:
Er zijn toch genoeg paarden die met een 'gewoon' bitje voor de wagen staan? Sommige zelfs bitloos. Ik denk dat het inderdaad net is hoe het paard beleerd is en hoe hij het gewend is.

Gr Claudia

Een gewone trens is heel anders dan een liverpoolstang. Deze slaat door zonder kinketting.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 12:48

Jelleee schreef:
CK88 schreef:

Gr Claudia

Een gewone trens is heel anders dan een liverpoolstang. Deze slaat door zonder kinketting.

Juist, een liverpoolstang waarbij ketting niet is vastgemaakt, heeft geen of in ieder geval heel andere werking. Is niet te vergelijken met een gewoon bit.

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-11 16:10

Ik heb er gelukkig met mijn bokkebitje geen last van. Mijn haakje staat net iets te ver open zodat als pony met haar hoofd schut alles loshangt.