[AR] vraagje over verschil tuig

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

sandro

vraagje over verschil tuig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:26

Hallo
mijn vraag is eigelijk.
Waarom is het beter om met een traditioneel tuig een twee wieler te trekken op straat ipv een draverstuig met kliksysteem? Of is er toch iemand die dat wel doet met een kliktuig gewoon op straat rijden? Zelfs met een twee wieler(dus met 2personen op).
Ik vind een draverstuig zoveel gemakkelijker maar heb ook een gewoon tuig maar geen zweng op mijn twee wieler en nu worden de strengen gewoon aan de lamoenen vast gemaakt.
groeten

suikermeisje

Re: vraagje over verschil tuig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:44

ik heb een draverstuig(met kliksysteem) en een dravers-sulky voor mijn Bpony en daar rijd ik mee in het weiland en over de straat, maar ik denk dat het met twee personen te zwaar wordt.
ik weet niet met wat voor personen jullie erop zitten? hoe zwaar de sulky is? en hoe groot/oud de pony is?

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:51

hallo
de twee wieler is licht ongeveer 40kg
De pony is 83cm
En op het moment zit ik er alleen op 50kg maar een tweede persoon zou max 70kg zijn. Op Dit moment wel met traditioneel tuig. Maar ik rij ook met dravers en vind dat tuig toch wel superhandig en ben aan het twijfelen om een voor de mini aan te schaffen. Wij rijden soms ook met twee op de sulky met de dravers met klikgetuig merk geen verschil bij hun. Maar zijn dan ook groter dan mijn mini.
Daarmee mijn vraag of het echt 'not' done is om met klikgetuig gewoon op straat te rijden en dus de mini met de schoft trekt ipv met borstuig.
groeten

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-11 20:52

oeps dus 50kg ik en max 70kg erbij dus 120kg max erop

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 18:57

Ik zou niet weten waarom je niet met een kliktuig op straat zou kunnen. Staat nergens dat dat niet zou mogen

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-11 09:32

Het mogen zal wel. Maar ze trekken meer met de schoft ipv met de borst met meer gewicht is dat mss te zwaar?
Ik dacht altijd als het gewicht hoger is bij kliktuig dat het doormiddel van het borsttuig mee helpt trekken. Waardoor het gewicht toch verdeelt word?
Of is dat toch niet zo?
Is er mss een onderzoek ergens waar ze de verschillen hebben gemeten?
trekken met borst en trekken met schofttuig?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 11:48

Als de sulky heel licht is dan kan je hem ook op de schoft trekken net als dravers dat doen. Maar dit zal alleen opgaan voor vlak en niet mul terrein

kschulte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:05

Als ze met de schoft trekken, moet het indd niet te zwaar zijn.
Maar die strengen, wat je schrijft. Bedoel je dat ze echt vast zitten aan het lamoen? Of kunnen ze wel snel losgemaakt worden in geval van paniek?

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 15:16

Een draverssulky heeft geen strengen ;) Als het een kliktuig is heb je vaak een borsttuig zoals in mijn profiel. Dat is dun en niet geschikt om gewicht te trekken :n
Ik denk dat je best een kliktuig kan gebruiken zolang je van plan bent om op de weg te blijven of vlakke paden (Dravers trainen immers ook voornamelijk op de baan) maar dat het echt niet geschikt is als je ook op ander terrein wil rijden.

Osianaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 14:44

En je karretje ombouwen voor een borsttuig is geen optie?

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-11 15:40

Karretje ombouwen is dus mijn gedacht, want met traditioneel tuig hangen de strengen nu aan het lamoen vast ,dus trekt ook niet echt.
Dus zou ik er een zweng moeten aanmaken.
Mss dat ik dan het traditioneel tuig gebruikt als we met twee erop zitten.
En kliktuig als ik alleen weg ben.
Doe alleen maar vlakke baan. Hier hebben we alleen maar verharde veldwegen.
Ivm het snel losmaken kan ik dus met het traditioneel tuig aan de zweng vast maken dat ik het wel snel los kan maken.
Maar met het draverstuig kan je dat weer niet meer.
Dat is een risico.
Zo hebben we eens gehad dat bij een jonge draver de driver eraf viel door capriolen van de draver en dus liep die met de sulky alleen verder.
Een geluk dat ze gewoon op de baan bleef en haar rondjes deed en dat we ze toen hebben kunnen pakken en snel hebben kunnen los klikken.
Een geluk dat er niets anders was gebeurt en ook dat de dure sulky niet aan stukken was.