[AR] Tweespan vraagje

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Gracia

Tweespan vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 18:46

Ik heb mijn paarden sinds kort ook in het tweespan lopen. Lang heel lang geleden ooit les gehad en op een stalhouderij gelopen. Nu met een ervaren menner de paarden eens naast elkaar gezet.
Nu is mijn ene paard "klein" 1.65 (dekenmaat 205) nu is mijn andere paard "groot" en lang (dekenmaat 215) Op aanraden van mijn kennis, het kleine paard een gat langer in de strengen gezet dan het grote, langere paard. Voor staan ze dan gelijk.
Maar nu trekt het "lange" paard de wagen. En het kortere paard loopt een beetje met losse strengen.
Niet dat dat voor haar heel erg is (korte paard is een oudje en lange paard kan met gemak de wagen trekken) Maar het hoort natuurlijk niet zo. Hoe zouden jullie deze paarden inspannen?

gelijk op de strengen? of juist niet en waarom? Op zich loopt het span best aardig zo. Alleen als je naar de strengen kijkt klopt het niet helemaal.

hier loopt het korte paard rechts,
Afbeelding

korte paard loopt rechts (als achterste dus) hier rijden we een volte, hier lijkt het korte paard het langere paard in te halen.
Afbeelding

hier staan ze dus naast elkaar, duidelijkere foto van het "probleem" heb ik niet.
Afbeelding

MarjaR

Re: Tweespan vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:01

Dat lijkt me niet alleen een kwestie van de strengen. Ik denk dat het korte paard wat meer aangespoord moet worden om ook te werken en dus mee te trekken, en misschien het andere paard wat meer terughouden?

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:07

Ja daar heb ik ook al aan zitten denken.
Maar de strengen dan bij allebei de paarden gelijk of toch bij het kortere paard iets langer?

Het kortere paard heeft gigantisch veel ervaring in het tweespan (is vroeger van een stalhouder geweest en is 22) Het jonge paard is enkelspan beleerd maar moet nog bevestigt worden.
Kan het hier ook iets mee te maken hebben.
Mijn instructeur heeft helaas alleen enkelspan ervaring. Hij durfde er niks over te zeggen. Volgens mijn kennis lopen ze goed zo. Maar toch weet ik het niet...,

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:10

Heb hetzelfde met mijn pony's. Onze Snuit is wat langer dan onze Alwyn. Niet alleen in lijf maar ook in hals. Ik heb ze gelijk in de strengen staan maar Snuit langer gegespt, zodat hij meer ruimte heeft met zijn hals. Dus Snuit's achterhand zit net wat dichter bij mij dan die van Alwyn. Hier zie je dat goed...(Snuit is de zwarte)
Afbeelding
Als je de een korter in de strengen zet dan de ander lopen ze a. niet naast elkaar en b. heb je er een die altijd wat achter blijft in het trekken van de wagen in de bochten.
Dus ik zou het zoeken in het korter/langer gespen op de leidsels.

Bij ons is, hoe toevallig, ook het langere dier (Snuit) degene met ervaring ;)
Als je het lastig vindt wat aan te sporen zet je het paard dat langzamer is links (zie hier ook) en dan kun je die makkelijker bijtikken met je zweep, immers die wijst altijd al naar links.

We hebben ze nu trouwens nu weer anders staan maar als het goed is wissel je daar zowiezo af en toe mee.
Nou ben benieuwd of / hoe het bij jullie gaat werken.

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:12

ik heb hetzelfde probleem.
mijn pony's zijn niet van dezelfde hoogte..
de een is ong 1.18 en de ander 1.24 ong.
de hoogste is ook nog eens de pittigste.
ik rij de kleinere meer voorwaartser. dit werkt op zich wel. al is het wel dat als ik wat minder op let, hij meteen weer inzakt.
en heb laatst een keer de strengen van de kleinere korter gedaan, maar dit loste bij mij niets op.
ik rij veel enkelspan om de kleinere voorwaarts te maken/ houden.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:14

Ik rijd beide paarden ook regelmatig in het enkelspan. Da is de "korte" voorwaarste genoeg. Maar goed. Met de tip van de gespen kan ik zeker wel wat.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:16

Ik heb met mijn tweespan-les ook geleerd je niet zoveel aan te trekken (in jouw gedrag als menner) van wat niet goed gaat maar vooral belonen wat goed gaat.
Dus als Snuit bij mij nogal druk is richt ik me vooral op Alwyn om die erbij te krijgen en Snuit stel ik een beetje gerust (maar niet te veel ruk / pluk gedoe), dus vooral de rust bij degene die druk is en de druk opvoeren bij degene die langzamer is. Daarbij heb ik ook geleerd op een bepaalde manier een tikje tegeven, met de slag, op / terhoogte van het schoftje zeg maar een echte ~~}> en dat gewoon een keer, dan 'vliegt' de langzamere wel wat naar voren, maar dan staan ze wel weer gelijk goed in de strengen.
Ik merk ook als Alwyn goed meewerkt, Snuit direct ook rustiger wordt.
Dus hoe meer ik Alwyn aan het werk krijg, hoe lekkerder het totaal loopt.

Alwyn is ondertussen van de paar keer tweespan juist vlotter geworden in enkelspan. Dus het werkt bij hem andersom.

Maar het blijft natuurlijk ook de kunst om ze zo mooi & ontspannen mogelijk naast elkaar te hebben, soms lukt dat, soms helemaal niet :+

magicmist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 19:19

de leidsels heb ik idd ook verandert..
dat werkt op zich wel.
ik had in een wedstrijd het probleem dat de kleinste achterbleef, waardoor ik dus in plaats van de bocht nam, tegen een boom aan reed.
in de tussentijd van het rijden naar de volgende hindernis heeft mijn staleigenaar de leidsels verandert.
dit werkte goed...

de kleinste loopt in het dubbel ook veel te klooien, dribbelen...vervelen, de ander proberen te kwallen etc..
hij heeft energie zat, maar gebruikt het op de verkeerde manier... :o
dit ben ik nu aan het corrigeren.

in enkel is hij ook voorwaarts zat, maar heeft ie geen partner om te vervelen :D

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-11 19:21

Ja ik ben nog op zoek naar iemand die me een beetje les kan geven in het tweespan. Iemand die aan huis komt. Maar dat valt niet mee.
Ach ik heb ze eigenlijk om gewoon lekker recreatief mee te rijden. Het was als kleine penny mijn droom om een "eigen aanspanning" te hebben. En dat heb ik nu voor elkaar. De "kleine" is 22 de korte is 6. Ik hoop dat ik lang van ze mag genieten zo!

Kurby

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 01:12

Wij houden de strengen op dezelfde maat en zetten dan degene die achterblijft altijd een gat strakker in de dieselriem. hierdoor moet het paard wel mee de wagen trekken en heeft je voorwaartse paard iets minder druk.

ik zet een van mijn eigen paarden altijd een gat strakker dan de andere, gezien hij altijd een loopje probeert te nemen om niet te hoeven werken. op deze manier ben ik hem een stap voor en dan werkt hij ook als een leeuw.

het is voor mij te ver weg anders had ik je best willen helpen.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-11 18:18

oke,dat is ook nog iets om uit te proberen.
Ik ben gisterenavond aan het "rommelen" geweest met de leidsels. Maar krijg ze nog niet zoals ik wil. Strengen en disselriemen zaten nu gelijk. zaterdag komt er iemand helpen... waarschijnlijk is het iets hel stoms wat ik zelf over het hoofd zie...

Wal_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:37

als het goed is heb je 11 gaten in je leidsels, dat is officieel zo.
je hebt je leidsels dan, en je zet ze allebeide in het (normaal) 6e gat.
de som der gaten is altijd 10, dat houd in dat voor de gesp 5 gaten over zijn , ook bij de andere leidsel.
samen is dat 10.
als je nou verschillende paarden hebt kwa lengte.
zet je de binnen leidsels van het grote, werkwillige paard een korter, er zijn dan 4 gaten over.
dat houd in dat je de andere kant een langer moet zetten, dus in het 7e gat zodat er nog 6 gaten over zijn.
dan is de som der gaten nog steeds 10.
als de som der gaten geen 10 zijn, zijn de leidsels niet goed versteld.
nu denk je dit zal allemaal wel dit praatje, maar het werkt, als je het goed gebruikt.
ik had precies hetzelfde probleem met mijn pony's
dat is nu opgelost omdat ik het volgens deze regels heb versteld. het loopt nu super.
en je luie ,kleine paard drijf je met je stem, en met de zweep aan de binnekant van het paard aan.
als je het niet snapt, kan je me altijd pb of iets in dit topic plaatsen.

Groetjes

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-11 00:57

Gracia schreef:
Ja ik ben nog op zoek naar iemand die me een beetje les kan geven in het tweespan. Iemand die aan huis komt. Maar dat valt niet mee.
Ach ik heb ze eigenlijk om gewoon lekker recreatief mee te rijden. Het was als kleine penny mijn droom om een "eigen aanspanning" te hebben. En dat heb ik nu voor elkaar. De "kleine" is 22 de korte is 6. Ik hoop dat ik lang van ze mag genieten zo!

http://www.stalhouderijhanemaaijer.nl/ Heeft ooit ons met onze knollie aan huis geholpen.
't Is al lang geleden , ik weet niet meer wat het toen kostte maar het was zeker geen wereld bedrag en het werd vakkundig en veilig(met al de sloten en het verkeer) gedaan.

allebanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-11 22:40

geef het korte paard lange strengen en het lange paard een broek.

Gracia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-11 22:48

Ik rijd sowieso met broek. Maar vanwaar alleen het lange paard een broek?