[AR] Oude pony's beleren??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

AnneJa

Oude pony's beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 18:23

Hallo iedereen,
Toch even een topic aangemaakt, kon er geen vinden in deze trant.
Stel je hebt een paard/pony van 10 tot 20 jaar oud. Zou je die dan nog
voor de kar kunnen beleren? Want waarschijnlijk krijg ik een pony, maar dan moet die wel bereden en betuigd zijn, want dan kan ik de pony 'delen' met mijn oma, die zou namelijk nog heel graag willen mennen...(jonge oma :D ) En we zouden het liefst niet een te jonge pony willen, maar bereden én betuigde pony's zijn erg moeilijk te vinden, en het kan niet veel te duur worden...
Alvast bedankt!

Dennis

Re: Oude pony's beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:54

Ik heb een 17 jarige staan die pas op 13 jarige leeftijd in handen gekomen is (was nog niet ohz en nog niet voor de wagen, zelfs poesten kende ze nog niet!).

Heeft geen andere problemen gegeven dan bij een jonge pony.

BlackDevils

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:40

Dennis schreef:
Ik heb een 17 jarige staan die pas op 13 jarige leeftijd in handen gekomen is (was nog niet ohz en nog niet voor de wagen, zelfs poesten kende ze nog niet!).

Heeft geen andere problemen gegeven dan bij een jonge pony.

Met alle respect, maar een doorsnee Shet kun je niet helemaal vergelijken met een doorsnee pony.
Op een oudere leeftijd beleren is vaak was lastiger omdat bepaald gedrag al meer vastgesleten is maar het kan wel.

Tegen een beleerde pony moet je ff aanlopen. Ze zijn er ook best die niet alle wereld hoeven te kosten.
De handel is erg slecht momenteel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 19:42

Rhine_

Re: Oude pony's beleren??

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:55

1tje van 10 zou ik nog beleren maar 1 van 20 niet meer.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 01:25

Als je wat geduld hebt en dus de tijd om rond te kijken zijn er best wel oudere pony's te koop die en voor de wagen en onder het zadel kunnen. Vaak zijn dat pony's die eerst door 'de kinderen van' zijn bereden, kinderen worden te groot, pony is zo lief dus niet weg, toch wat mee doen dus voor de wagen etc.
Zijn vaak super beestjes en echte familiepony's.
Groot voordeel: mensen die hun pony zo lang hebben willen heel graag dat ze goed terecht komen en zitten echt niet op de laatste Euro als ze hem/ haar willen verkopen. Goed en eerlijk huis is dan veel belangrijker.
Mijn advies: neem de tijd om om je heen te kijken en bedenk zelf ook wat je het belangrijkste vindt. Voor de wagen of onder het zadel. Zijn toch wel echt verschillende disciplines. Er zijn er genoeg die beide kunnen, maar vaak is er toch een voorkeur voor of het een of het ander. Onze pony Snuit bijv is beleerd onder het zadel en voor de wagen. Maar hij vindt voor de wagen helemaal geweldig, die doe ik geen plezier met iemand die 6x per week op hem rijdt en 1x per week gaat mennen.
Ons paard Rizanta had voor de wagen heel lang niet gedaan maar liep zo weer weg met de wagen: ze vindt het geweldig dat ze er weer voorstaat! Dus ook al hebben ze er jaaaaren niet meer voor gestaan, wil niet zeggen dat ze het niet meer kunnen (maar kan dus wel).
Zo zijn er meer voorbeelden te noemen van oudere pony's of paarden die nog makkelijk voor de wagen zijn beleerd of herbeleerd.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-11 04:19