[AR] pony met lange lijnen beginners problemen wie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

zosja24

pony met lange lijnen beginners problemen wie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-11 22:12

mijn pony heeft een soort van probleempje
het draaid hier om een 3 jarige a welsh merrie
zij heeft nog niks anders gedaan als stappen en iets draven aan de lange lijnen
ik oefen om een maisveld omdat ik niet anders kan dit kraakt dus iets..
ze heeft een utrechtse stang in maar reageerd hier niet stakent op of iets
het lijkt dat ze recht uit lopen moeilijk vind zij gaat dan traffers doen zegmaar voorbeeld!
en probeerd om te draaiden van de schrik dat de teugels strak gaan staan draaid ze nog verder dat de lange lijnen 2 slagen om der hals zitten
ik heb gehoord dat dit ieders probleem is in het begin maar is dit ook daadwerkelijk zo??

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 22:43

Je post is wel moeilijk leesbaar als ik het mag zeggen, je zou kunnen proberen iets begrijpelijker en beter te schrijven ;)
Of omdraaien/moeilijk rechtuit kunnen lopen 'ieders probleem is in het begin', tsja...... je hoort het wel vaker inderdaad. Ik ervaar dit nu zelf ook af en toe met mijn pas aangekochte 5-jarige Welsh A merrie, die ik vrijwel helemaal groen heb aangekocht.

Geduld, en héel, héel veel oefenen. Als ze zich wel omdraaien en/of vastdraaien, zelf zo rustig mogelijk proberen te zijn, anders raken ze alleen nog maar meer in paniek.

Om het gedraai en omkeren te voorkomen kan je de leidsels/lange lijnen bijv. door de lichtogen van je menschoftje doen, ipv. door de leidselsleutels. Zo wordt omdraaien/vastdraaien moeilijker. Als je gebruik maakt van een longeersingel, pak dan de ringen zo dicht mogelijk langs haar zij, en niet de bovenste.
Probeer haar verder zelf ook goed te begeleiden, en als het ware 'op te sluiten' tussen beide leidsels, gebruik daarbij ook je zweep. Dat scheelt al een hoop. Leer haar de zweephulpen aan, het wijken voor druk en het wijken voor de zweep; voor de wagen zal je dat ook moeten gebruiken, o.a. om haar te begrenzen bij wendingen en buigingen, maar ook bij dus bijv. het uitwijken naar links of rechts.
Door je zweep als verlengstuk van je arm en als begrenzer te gebruiken, in combinatie met het 'opsluiten tussen de leidsels' en de leidsels wat meer parallel aan haar zijkant te laten lopen, zal het omdraaien of vastdraaien een stuk minder worden en grotendeels ook voorkomen kunnen worden.

Het wil ook nog wel eens helpen om in het begin je groom bij het hoofd van de pony mee te laten lopen, en dat die zich steeds meer van de pony verwijderd. Het probleem op zich is niet zo vreemd; ze willen vaak toch zien wat er achter hun is (als ze oogkleppen op hebben en hier ook nog aan moeten wennen) en ze moeten ook leren om van achter gestuurd te worden. Maar na flink oefenen zal dat vanzelf beter gaan.

lottex

Re: pony met lange lijnen beginners problemen wie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 17:10

Misschien kan je in het begin iemand naast haar laten lopen, terwijl jij er achter loopt.

maar volgens mij is het niet zo handig om in een maisveld te oefenen hoor! kan je niet gewoon langs de straat gaan of in (effen) velden onderweg gaan?

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-11 19:12

Eerst er iemand bij laten lopen, je leidsels door de lichtogen zodat je kan begrenzen en leren hoe je haar met de zweep voorwaarts kan houden (snelle reaktie op het juiste moment) Zonder oogkleppen kan ook werken, een pony zoekt je vaak op en daarom draait ze om.
Dit is een probleem wat je vaak bij lange lijnen ziet bij een onervaren pony. Vaak zo opgelost naar mijn ervaring

Emlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:19

Probeer anders eerst te lange teugelen. Dit houd in dat j dichter op je paard staat, en ook sneller mee kan draaien als je paard dit doet. Gewoon volhouden en blijf altijd bij haar kont staan. Want zodra zij travers gaat doen en jij bent maar ene meter van haar kont af ziet zij waarschijnlijk de kans om om te draaien. Veder moet je het travers maar ene beetje negeren, en gewoon volhouden met wat jij wilt doen. Als je er geen aandacht aangeeft word het ook minder leuk om te doen ( voor het paard dan ;))