[AR] Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:45

In mijn zoektocht naar een leuke menwagen kwam ik op marktplaats een marathonwagen tegen die geen luchtbanden had maar wielen met rubber (volgens mij) zonder lucht. Waarom is dit? Heb je dan meer grip ofzo? Ik ben trouwens op zoek naar een wagen waarmee we voornamelijk mee op de weg gaan rijden, zijn deze wielen dan wel geschikt?

Rhine_
Berichten: 3378
Geregistreerd: 16-09-08
Woonplaats: Maaseik

Re: Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:47

Zon wielen zijn (dacht ik) erder voor wedstrijden, luchtbanden zijn confortabeler voor jezelf.

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:52

Dat zijn waarschijnlijk massief rubber banden.
Deze zijn verplicht vanaf een bepaalde klasse als je samengestelde menwedstrijden rijd.
Zelf vind ik massief fijn rijden, anderen vinden lucht fijner.
Het voordeel van massief is (heel logisch) de band kan niet lek.

Bij mijn vorige stal hadden we één wagen met lucht, elk jaar was er wel iets met één van de banden.
Er zullen vast genoeg mensen zijn die nooit wat hebben, maar als ik moet kiezen ga ik voor massief.

JoyCiej007

Berichten: 17472
Geregistreerd: 27-02-06
Woonplaats: omg. Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:53

Op samengestelde menwedstrijden in de klasse 4 mag je geen luchtbanden meer hebben, maar moet je massief ijzeren of rubberen wielen hebben.

Nouvel

Berichten: 29136
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 22:56

Luchtbanden zijn fijner, zeker als je regelmatig op onverharde bodem rijdt.
In klasse 4 zijn inderdaad harde wielen verplicht, veel mensen vinden het ook mooier staan, en om die redenen zijn er nog veel wagens met harde wielen...

Maar puur voor recreatief gebruik zou ik voor luchtbanden gaan...

EliseLukas

Berichten: 588
Geregistreerd: 19-06-10
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-11 22:59

Ow aha, vandaar. Maar waarom is die regel dan eigenlijk? Heeft dat nog een reden? En slijt dat rubber dan niet heel snel op straat waardoor je dat moet vervangen? Mijn paardje heeft er nog maar 4x voor gestaan dus aan klasse 4 zijn we echt nog lang niet toe en ik ben ook nooit zo fanatiek dus waarschijnlijk komen we er ook niet...

@ Nouvel: bedankt voor de tip. Ik dacht zelf ook dat lucht fijner zou zijn maar ik vind de rubberen idd wel mooi, maar comfort vind ik belangrijker.

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-11 23:11

De wagen (met massieve banden) waar ik mee reed is denk ik zo'n 6 jaar oud en nog lang niet aan nieuwe banden toe.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Re: Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:09

Massief rubber slijt erg weinig, je zit niet na een paar jaar recreatief rijden aan nieuwe wielen (tenzij je continu met de rem er op rijdt ;)).

Op gewoon asfalt is rubber net zo comfortabel als luchtbanden, op een klinkerweg wordt het al weer een ander verhaal. Rubber wielen geven meer lawaai dan luchtbanden, en je moet goeie vering hebben wil je nog lekker kunnen toeren.

Als je recreatief gaat rijden, gewoon voor luchtbanden gaan.

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:15

Met schokdemper, luchtvering en goede bladveren kom je een heel eind. :D O:)

EmptyWords

Berichten: 10652
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:18

wij rijden recrwatief met massiek rubberen wielen, we gaan veel het bos op maar moet zeggen....nergens last an. Qua schokken ed hebben wij neit meer last dan met luchtbanden. het enige nadeel is dat eht snel dieper in eht losse zand snijd, waardoor dat zwaarder trekken is. maar wij rijden nooit door los zand :')

Afbeelding

EmptyWords

Berichten: 10652
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:22

wielen zijn niet kleiner, kijk maar naar d efoto boven je, die wielen zijn erg groot ;)

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:22

Bedoel je de diameter of de breedte van de band...
Hij hadden echt mooie grootte banden.
600 kilo (4span kl4 wagen) Geen paard had er moeite mee.

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:23

Je moet natuurlijk niet voor de lol door door mul zand gaan rijden, maar daar wordt je met een luchtbanden wagen ook niet vrolijk van.

EmptyWords

Berichten: 10652
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:27

mul zand blijft gewoon erg zwaar, maar die paden kun je ook mijden...Mau heeft altijd al een hekel gehad aan mulle paden als hij voor d ewagens taat...als je paard genoeg gracht heeft maakt het denk ik weinig uit. ik vind het iig fijne wielen

Nouvel

Berichten: 29136
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:44

In een zandbak rijden of op bospaden met los/droog zand is met massieve wielen altijd zwaarder dan met luchtbanden...

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 13:56

Sky-as jouw antwoord hoort op e/a. daarbij is dat geen marathonwagen, lijkt er niet eens op.

Luchtbanden is vaak idd lichter op mulle ondergrond, op de vraag aan onze wagenbouwer of hij harde wielen wilde bestellen antwoordde hij dat je dat pas moet gaan doen as je echt klasse 4 wil gaan rijden
Voor de marathon is het wel verstandig op de achterbanden niet een heel diep profiel te nemen, zodat het makkelijker glijdt en niet in het gras hakt

Susanne je moet niet vergeten dat een 4spanwagen 600kg weegt plus het aantal personen erbij kom je richting 1000kg, dat houden 4 luchtbandjes nooit..daarom gaan ze snel lek...daar heb je met enkel en tweespan geen last van...

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Re: Waarom 'zulke wielen' onder een marathonwagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:00

Nooit met de luchtbanden wagen 4-span gereden, en ook maar met twee man er op. ;)
Misschien gewoon geen geluk gehad.
Heb ook maar ervaring met één wagen luchtbanden wagen, dus dat zegt niet zoveel.

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:03

Wij rijden met deze nu het vijfde seizoen, nooit ergens last van gehad..gelukkig dan maar he ;)

S_zanne

Berichten: 3215
Geregistreerd: 20-05-05
Woonplaats: Kampen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:04

Echwel schreef:
Wij rijden met deze nu het vijfde seizoen, nooit ergens last van gehad..gelukkig dan maar he ;)

Dan heeft ton gewoon ECHT pech gehad.
TS, ik lees hier alleen maar positieve reacties over luchtbanden, dus zou daar voor gaan. :D

Nouvel

Berichten: 29136
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:23

Ik heb ook nog nooit luchtbanden hoeven vervangen.
Van mijn nieuwe wagen stond er wel vorig jaar eentje ineens leeg, maar dat bleek iets met het ventiel te zijn, dat is verholpen door de dealer en nooit meer problemen gehad.

Als je geen klasse 4 rijdt en de keuze hebt zou ik persoonlijk voor luchtbanden gaan.
Ik vind harde wielen ook mooier, maar ik heb van veel mensen gehoord, en ook gezien, dat de paarden daarmee in het zand echt een stuk zwaarder moeten trekken.
En zeker met een enkelspan vind ik dat niet echt eerlijk, die moeten al het trekwerk al alleen doen, waarom dan verzwaren als het niet nodig is...

friesiszwart

Berichten: 10220
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: pendelend tussen GLD, Overijssel en ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 14:31

Rubber beslag is niet praktisch voor een marathon wagen.
Zelf heb ik een wagonette gehad met rubber beslag en jaren veel plezier van de wagen gehad. Tot het moment dat wij naar een bosrijk gebied verhuisd zijn en met de wagen het bos in gingen. Binnen een paar honderd meter finaal vastgereden. De wagen groef zich helemaal in. Daarom overgestapt op luchtbanden.

Divine
Berichten: 2294
Geregistreerd: 31-03-05
Woonplaats: Op Limburgeringscursus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 17:18

Echwel schreef:
Voor de marathon is het wel verstandig op de achterbanden niet een heel diep profiel te nemen, zodat het makkelijker glijdt en niet in het gras hakt.

Wellicht off-topic, maar ik heb met een minder diep achterband profiel inderdaad betere ervaringen dan met het standaard noppen (blokjes) profiel. Dit had ik eerst op alle wielen, maar toen ik aan nieuwe achterbanden zat, kreeg de bandenboer de verkeerde binnen. Eerst had ik mijn bedenkingen bij dit enigszins gladde profiel, maar met een wedstrijd 2 dagen later heb ik ze er toch maar onder laten zetten. Nu vind ik het perfect.
Met de andere achterbanden had ik nog wel eens gras tussen de velg en de band, als we uit de marathon kwamen (de band gleed niet genoeg over het gras, bleef 'staan', terwijl de velg werd doorgedrukt). Of ik nu hard opgepompte of zachte banden had, altijd gedonder er mee. Zelfs mee lek gereden omdat er een stokje tussen kwam :? . Met dit gladde profiel nooit meer gras/zooi er tussen gehad.

Voorop: (lijkt hier op)
Afbeelding

Achterop: (exact dit soort)
Afbeelding

Biancacoo
Berichten: 1083
Geregistreerd: 27-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-11 20:42

Wij hebben een wagen op hard rubberen wielen, wel brede wielen dat wel,.. zo'n 6 cm.
Geen problemen met de wielen op verharding of in het bos, maar is wel een kwaliteit's wagen !
Is wel in waterbak e.d. wat aan de zware kant, maar ja, je rijd niet constant in een waterbak. :+

Ik heb hem 2e hands gekocht en had me geen fijnere wagen kunnen wensen !! *\o/*

Wij hebben een oprit met een haag ernaast met enorme stekels, dus zie het ook niet zitten om iedere keer na het snoeien banden te moeten plakken, dat speelde ook mee met de keus van harde wielen.
Banden plakken,.... dat kan ik nu wel, die fietsen van ons staan ook constant lek....... ^)

En mijn spaarpot was toen leeg, dus de keus was beperkt, en dit was de wagen die onze wensen het meest dicht bij kwam voor ons budget. :j

Tuihanti

Berichten: 411
Geregistreerd: 20-01-05
Woonplaats: Osterwald (D)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 08:28

wij rijden ook met massief rubber en ik heb er geen klagen over. Op de weg hier meest asfalt en dan loopt hij confortabeler dan een luchtband met noppen. Ook valt mij op dat meestal een 2e hands koets die wordt aangeboden koets met rubberbanden een betere kwaliteit heeft dan een koets met luchtbanden. Ik denk dat dat komt omdat een klasse 4 menner liever iets meer geld wil en kan uitgeven bij het nieuw kopen dan een menner die net begint en per se toch een nieuwe koets wil hebben. Hier in duitsland staat ook in het wedstrijdregelement de verplichting tot massief rubber maar dan al vanaf klasse A (vergelijkbaar met klasse 2). Daarom zie je hier veel meer koetsen op massief rubber dan in nederland.

EliseLukas schreef:
Ow aha, vandaar. Maar waarom is die regel dan eigenlijk? Heeft dat nog een reden?


ik heb die vraag ook eens gesteld aan mensen die over de regelgeving gaan en die hebben mij verteld dat destijds men die regelgeving heeft gemaakt omdat men bang was dat een luchtband tegen een hindernis met hoge snelheid omhoog zou kunnen lopen en dat er daardoor een koets zou kunnen omvallen. er is toen wel enig protest geweest met het argument dat dat niet zou gebeuren maar daar hebben ze toen als tegenargument op gegeven dat er dan maar tests zouden moeten worden doorgevoerd om te bewijzen dat het niet gebeurt. die tests zijn echter nooit gedaan.

Mijn advies: veel asfalt en vaste bospaden dan zou ik gaan voor rubber. Bij veel klinkers en los zand zou ik gaan voor luchtbanden.

Echwel

Berichten: 12999
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 09:03

Citaat:
Ik denk dat dat komt omdat een klasse 4 menner liever iets meer geld wil en kan uitgeven bij het nieuw kopen dan een menner die net begint

Van alle onzin antwoorden die ik de revue heb zien passeren is dit wel een van de grootste.
Sommige klasse 4 menners krijgen de wagen cadeau en dan ook niet eens de beste van de bese
Veel klasse 1,2,3 menners hebben beter materiaal dan de klasse 4 menners weet niet of je wel eens bent komen kijken, maar je bent van harte welkom hoor, denk dat je verbaasd zult staan van de kwaliteit waar meeste mensen mee rijden.
En als je het klasse 4 menners vraagt willen veel toch wel luchtbanden hebben
Trouwens voordat je in Nederland klasse 4 bent heb je een veel langer traject af te leggen dan Duisters of Belgen en eerlijk gezegd is dat zo vreemd, veel grensbewoners rijden in Belgie of Duitsland een paar wedstrijdjes en starten dan gelijk hier klasse 4
Misschien zouden die landen ook wat zwaardere regels en moeilijkheidsgraden moeten invoeren....