[NH]Zijn nu ineens alle Nh instanties geldwolven ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 00:46

Mee eens, maar vraag me nog steeds af of dit nou hier in Nederland ook zo duur is.Indien er hier niet aan kartelvorming wordt gedaan, zullen de prijzen zich in het algemeen als betaalbaar handhaven. Wie zich laat leiden door "de waan van de dag" zal de beurs moeten trekken. Daar kies je dus uiteindelijk zelf voor, al of niet met een "goed gevoel". Aqua8horse net even kerngegevens van gezien. Al eens in het blad van de Vrijruiter (nvvr) over gepubliceerd ? Zo niet even laten weten.Weer eens iets nieuws en gezien de resultaten, leuk om eens wat meer over te horen.

ikke

Berichten: 37613
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 01:37

Tja, eigenlijk niet zo heel veel aan toe te voegen. Ik erger me best wel aan de prijzen die heden ten dage gevraagd worden.
Over literatuur gesproken, we hebben in Engeland een amerikaans boekje gevonden door ene mw twaalfponies. Ik heb het nog niet helemaal doorgelezen, maar de eerste indruk is to-the-point, om niet te zeggen confronterend. Bij gelegenheid zal ik jullie de knuppels niet onthouden die zij in de diverse hoenderhokken gooit.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 02:19

Aqua8horse schreef:
(...)Wat je gevoel je ingeeft is vaak belangrijk!


'Angst is een slechte raadgever...'

(Je zult ze de kost moeten geven.)

Denk je dat die mw. twaalfponies wat voor mij is, Ikke?
Knipoog Haha! Knipoog Haha! Knipoog

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 06:54

NH is net iets als muziek.....
neej wat ik wil zeggen is dat mensen over het algemeen ziek worden van geld, wanneer er eenmaal geld geroken wordt kan mensen dat obserderen, ze gan alles doen om zeveel mogelijk geld te verdienen.
Hierbij heb ik twee hele goede voorbleelden
1 Within temptation
2 emiel Voest

En dan heb ik ze echt niet allemaal gehad.
In de paarden wereld is zo veel geld te verdienen, in welke richting dan ook. Één van de redenen is is dat "de paarden mensen" eigenlijk gewoon leken zijn van de bovense plank (tuurlijk niet iedereen) mar er zijn er veel die vinden dat een paard het niet koud mag hebbe, etc etc
De duurste dingen worden gekocht die helemaal niet oed zijn, zoals middeltjes speeltjes etc etc.

Het is idd jammer dat er heel wat nh ers zijn die veel te veel op geld gericht zijn; Ik was bezich met mijn boek schrijven en vroeg Emiel voest om wat info over zijn methode, wat ik thuis kreeg was het ene foldertje na t andere, van koop mijn video etc. De clinics van hem zijn nu ook zo... dat staat in het boek fase 1 dat in 2 etc etc, je moet die dingen lezen om bij zijn clinic te komen, en dan moet je ookal entre betalen Boos!

Maar zeker niet alleen NH goeroes zijn geld wolven, ken genoeg pension stallen war je veel ste veel moet betalen, of maneges, over de parden drogist niet gesproken.

Neej de smed die wij NH goeroes dragen moet van ons af, want NH is een basis voor mensen die waardevol kan zijn, en echt niet overbetaald moet worden want het is gewoon pure basis kennis en basis communicatie wat iedereen kan leren. Het aan passen van een paar menselijke reflexen en iedeen. Het sterker worden als persoon, wanneer een nh er dat bij mensen kan berijken dan is het een goedde, maar een nh er mag net als ieder ander wel zijn boterham kunnen verdienen met cursusen clinics en trainingen. Of niet soms

lieffie2000
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 08:32

nh is een super manier van met je paardje omgaan !! Haha!
mijn paardje is net ingereden via nh en nog niet eens zo veel voor betaald hoor !!
500 euro voor 4 weken das geen geld want sommige vragen net 750 euro of ze denken dat ze dan de perfecte ruiter zijn Bloos!
die jongen die haar heeft ingereden is super lief geweest voor haar en niets gedaan wat nog niet kon !
dus gewoon goed rond kijken en zoeken op internet voor een leuke prijs is je paardje nh ingereden OK dan!

en inderdaad sommige stallen en manege's denken dat hun paarden die ze verhuren van goud zijn ... Verward
maar wat doen we eraan ???????

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 09:18

Daar niet huren dan.
Net zoals jij op internet een nh'er hebt gevonden voor een (voor jou) redelijke prijs! Lachen

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 13:40

lieffie2000 schreef:
nh is een super manier van met je paardje omgaan !! Haha!
mijn paardje is net ingereden via nh en nog niet eens zo veel voor betaald hoor !!
500 euro voor 4 weken das geen geld want sommige vragen net 750 euro of ze denken dat ze dan de perfecte ruiter zijn Bloos!
die jongen die haar heeft ingereden is super lief geweest voor haar en niets gedaan wat nog niet kon !
dus gewoon goed rond kijken en zoeken op internet voor een leuke prijs is je paardje nh ingereden OK dan!

en inderdaad sommige stallen en manege's denken dat hun paarden die ze verhuren van goud zijn ... Verward
maar wat doen we eraan ???????



wie heeft dat gedaan dan?

CaroleKlomp
Berichten: 3253
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Heede

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:27

Botervlieg"]
[quote="Aqua8horse schreef:
(...)Wat je gevoel je ingeeft is vaak belangrijk!


'Angst is een slechte raadgever...'

(Je zult ze de kost moeten geven.)

Denk je dat die mw. twaalfponies wat voor mij is, Ikke?
Knipoog Haha! Knipoog Haha! Knipoog
[/quote]

Ja, dat is waar. Ik denk ook dat mensen vaak onbewust angstiger zijn dan ze denken dat ze zijn en misschien wel durven toegeven. Dat is inderdaad niet goed omdat het paard dus in principe een angstige leider heeft...paarden voelen meer dan wij denken en kunnen voelen!
Toch moet je met je gevoel staan achter de dingen die je doet, overigens in je hele leven, dan heb je de minste kans op spijt!

jackim

Berichten: 596
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 14:49

De hele paardenwereld is tegenwoordig commercieel, zonder een sponsor of een toppaard, maak je al geen enkele kans bij wedstrijden vanaf de z,Natural horsemanship hoort géén naam te hebben. als jij je kinderen opvoedt zonder te slaan ben je dan een kinderfluisteraar? Verward
ik sta zeer 8ter de methode van NH, alleen de helft is gebaseerd op wilde paarden temmen, of met niks rijden. ik vind dat als je luistert naar je paard, en met een zachte hand met hem omgaat, en hem een zo paardwaardig bestaan(als mogelijk is) gunt, dan ben je in princie al een NH'er . Door dit hele commerciele gedoe hieromheen, lijkt NH superzweferig Schijnheilig , en iets zeer bijzonders, terwijl het doodnormaal is

Ook het idee dat als je aan Nh doet, dat je dan elke dag zonder zadel moet rijden vind ik onzin,
Ik doe NH op zijn Parelli's
Ik rijd dressuur op zijn Coby van baalen's
Ik spring op zijn Pessoa's
en ik rijd in kleren van mezelf(geen anky,etc)
dusse, in welk commercieele hokje pas ik nu??? Verward

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-03 20:11

Als je het zo goed doet zoals je het hier neer geschreven hebt val je onder de noemer fenomeen. Knipoog Mocht dat zo zijn dan weten ze je in de marketingwereld wel te vinden. Maar ok. Je stelling over dat Nh geen naam mag hebben kan ik me redelijkerwijs in vinden. Maar de mens onderscheidt zich nu eenmaal graag van een ander.Wat is dan vrijheidsdressuur ?
Wat is Iberische rijkunst ? Zo kun je nog wel even doorgaan met stijlen en methodes die allen hun "geheimen" en "sages" meebrengen. En zolang men niet probeert er een "uitpond en afroomprogramma" van te maken heb ik daar verder niet zo'n moeite mee. Toch zie je dat er bij veel talentvolle of fenomenale paardenmensen uiteindelijk de, laten we het voor het gemak maar "Apostelgedachte" noemen, die vaak medogenloos toeslaat. Er sluiten zich volgelingen aan die op een gegeven moment door hun meester heen gezonden worden om zijn leer te verkondigen. En dat zijn dan vaker de zwakke aftreksels die al stuntelend met een zakje voer aan de riem, een paard een uur lang door de picadero jagen. Maar waar ben je als paard nu beter mee af ? Met een totaal vastgeroeste salesmanager op je rug, die een clinic volgt om zijn " gevoel voor.." weer terug te krijgen ?

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 20:12

Ik zou de sticker 'duur' en 'commercieel' persoonlijk ook niet alleen op NH plakken maar op de hele paardenwereld.
Paarden houden is duur, maar je maakt het zo duur je zelf wilt.
Ja, een Parelli pakket kost veel geld, maar Anky rijlaarzen toch ook?
Ja, een Voest cursus is duur, maar eentje bij Tineke Bartels het 3 dubbele!!

Nu het opeens bij het grote publiek is doorgedrongen is voor de commerciele NH-ers hartstikke fijn, ze verdienen er goed aan, maar is dat niet hun goed recht dan? Doen andere trainers dat niet dan? Moeten ze dan zeggen, neeeeejjoh, wij blijven bodemprijsjes vragen, want voor ons staat het welzijn van het paard boven onze eigen inkomsten?
Niet echt realistisch denk ik..

Jammer dat NH ten onrechte allerlei stempels krijgt die overal op te plakken zijn, alleen om het af te kraken, want zo zie ik het, maar vertel het me als het anders is....

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-03 21:27

jackim schreef:
Natural horsemanship hoort géén naam te hebben. als jij je kinderen opvoedt zonder te slaan ben je dan een kinderfluisteraar?


NH heeft nix met niet slaan te maken hoor... bij nh kan een paard zo nu en dan ook een flinke schop verwachten, alleen het grote verschil zit t m in de herkomst van de manieren en gewoontes id de training

bij klassiek rijden moet je in de geschidenis kijken en moet je een paard allerij dingen aan leren

bij NH moet je zelf dingen leren en tij je het paard zonder of het paard nouwelijs dinegn aan te leren

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 02:34

alleen jammer dat veel dingen die mensen niet herkennen als regulier(oftewel niet zeuren maar gassen) met een paard omgaan gelijk de naam NH krijgen
dat geslinger van voest met zijn touwtje
sorry maar iets dergelijks deed ik al bij het los longeren voordat iemand Voest ook maar kende van zijn freestyle methode
volgens mij deed ik dat al voordat hij heel die methode bij elkaar gejat had

lichaamstaal, jezelf groot maken om een paard in te laten binden
niet aankijken bij een angstig paard, je schouders laten hangen om jezelf kleiner/toegankelijker te maken
en weet ik wat die persoontjes nog meer verkondigen
dat zijn dingen die je meet een beetje gezond verstand en logisch nadenken zelf ook wel kan verzinnen
heb ik gedaan en velen met mij

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 09:42

Je kunt nu eenmaal niet verwachten dat je als cursist of bezoeker van een clinic te maken krijgt met kennis uit eerste hand. Ook tijdens de opkomst van K.Hempfling hoorde je vaker geluiden "dat men dit vroeger ook al zo deed". En vaak is dat ook zo, maar het verschil is natuurlijk wel hoe en waar je dit onder de aandacht weet te brengen. Verder zul je inzicht moeten zien te krijgen over wat exclusief of standaard is.
Dat Tineke Bartels drie maal zo veel cursusgeld vraagt als de reguliere docenten vind ik niet meer als normaal. Geloof maar dat de vraag naar internationals groter zal zijn dan het aanbod. Dat betekent dat men maar een beperkt aantal uren per week les of clinics kan geven. Voor kwaliteit zul je heden ten dage moeten betalen, en dan zul je nog maar moeten afwachten of dit inderdaad ook het geval is. Maar er is inderdaad -niet alleen bij NH- behoorlijk wat "kaf onder het koren" en daar kun je hooguit iets aan doen door er onderzoek naar te verrichten. Misschien dat er eens het initiatief genomen moet worden om een en ander onder de loep te nemen. Hoe dit in de praktijk realiseerbaar is als het gaat om cursussen-testen van (te dure) spullen, reizen e.d lijkt me een boeiende (vraag) topic. Goede suggesties zijn welkom.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-03 11:42

Daar ben ik het wel mee eens ja, als je het kaf van het koren gaat scheiden en alle lapzwanzen er tussen uit plukt houdt je tenminste een realistisch beeld over.

En jij kon het misschien al voordat Voest in beeld kwam, maar ik heb (o.a.) een demo gezien van hem bij Tineke, en Imke mocht hem vervolgens nadoen (het simpelste van het simpelste hè, beetje stap-draf, links en rechts) en dat lukte haar niet hoor. En als je hoort hoeveel mensen er enthousiast zijn na zijn demo (ik niet hoor.. word niet warm of koud van Voest) denk ik toch dat (helaas maar waar) lang niet iedereen het snapt zonder voorbeeld van misschien wel een goeroe ja. En is daar iets mis mee dan? Als ze daardoor iets meer gaan begrijpen over het wezen paard lijkt het me prima.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-03 14:54

Het is misschien raadzaam om eens bij de ervaren NH volgers, dus mensen die inderdaad enkele of meerdere lessen op NH gebied hebben gevolgd, naar hun ervaringen te vragen als het gaat om het volgende : " Wat zie je vaak NIET of zelden wat je bij de reguliere maneges en andere gelegenheden WEL ziet als het gaat om bijvoorbeeld rukkende en trekkende ruiters(teugels uiteraard), sporen die keihard ingezet worden etc. Dan kun je de maneges wat anders beoordelen, want daar ontkom je vrij moeilijk aan monddode paarden en vaker inzetten van een dressuurzweepje. Dit hoeft niet overal zo te zijn, maar je vind de beginners nu eenmaal bij de plaatselijke maneges, dus enige krediet is hier wel op zijn plaats lijkt me. Ik durf te wedden dat bij de doorsnee NH stallen men geen tegen het paard schreeuwende, gillende, slaande.schoppende, zeurende- en nou begeef ik me op een gevaarijk terrein: "gestoorde" figuren zal accepteren. Let wel, we hebben het nog steeds over het wezen van het paard. Want waar staat men toe dat paarden naar de gdvrdmme worden gereden omdat men zo nodig in die hogere klasse wil uitkomen ? Ik ben nog steeds een scepticus als het gaat om "zweverige methoden" waar men krisjnamurta-swami salami-en weet ik wat voor geestverruimende individuen bij betrekt. Maar als je sec naar het welzijn van het paard kijkt vraag ik me toch zo af en toe af: waar hebben ze het nu beter als het om gezondheid en psychologische druk gaat ?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 21:50

Het is en blijft allemaal zo duur omdat de mensen het blijven kopen en blijven bijwonen. Geldwolf of niet, zo werkt het gewoon.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-03 22:02

Grani schreef:
" Wat zie je vaak NIET of zelden wat je bij de reguliere maneges en andere gelegenheden WEL ziet als het gaat om bijvoorbeeld rukkende en trekkende ruiters(teugels uiteraard), sporen die keihard ingezet worden etc. Dan kun je de maneges wat anders beoordelen, want daar ontkom je vrij moeilijk aan monddode paarden en vaker inzetten van een dressuurzweepje.


Ik zie vooral ook zoveel paarden gigantisch over de schouder weglopen of dubbelgevouwen door de bocht gaan omdat de meeste maneges hun klanten zeker al niet leren om op de buitenteugel te sturen. De binnenteugel sleurt paard de bocht om. De buitenteugel hangt erbij. Pak die mensen de teugels af en leer ze eerst met een halstertouwtje door de bocht komen (dus vooral op de zit). NH of klassiek of western. De basis is goed lesgeven!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 00:46

Grani schreef:
Maar als je sec naar het welzijn van het paard kijkt vraag ik me toch zo af en toe af: waar hebben ze het nu beter als het om gezondheid en psychologische druk gaat ?


Excusez, maar ik heb NH-goeroes zowel voor als achter de schermen dingen zien uithalen met paarden waar ik ook echt niet blij van werd, hoor.

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 01:12

Deze beide stellingen kan ik me best in vinden: een kwestie van goed lesgeven zowel het voor als achter de schermen zien gebeuren dat er van NH geen sprake meer is.Wat het eerste betreft zie je maar al te vaak dat men moeite heeft om de aandacht te concentreren op omstandigheden waar dat op dat moment direct gevraagd is. Dat vergt nogal wat idealisme en didactische kwaliteiten. Het probleem bij NH is, en dat kom je hier op Bokt regelmatig tegen is de vraag: Wanneer, waarom en in welke hoedanigheid geef je jezelf die kwaliteit van Natural Horsemanship ? Of hebben anderen je die aangemeten ? Als je als NH verkondiger betrapt wordt op paardonvriendelijke handelingen ben je op den duur uiteindelijk toch buiten beeld. Voorbeelden genoeg lijkt me zo.
Dan is het HN i.pv. NH: Hoef niet !!

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-03 07:16

Dat Hoef Niet mag dan voor de 'afgewerkte garde' gelden, maar de NH'ers waar ik aan denk hebben kennelijk voldoende charisma om nieuwe adepten aan te trekken en (elders) verder te gaan. Verdrietig

Grani

Berichten: 198
Geregistreerd: 23-07-03
Woonplaats: Moerdijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-03 10:14

Zolang er geen duidelijkheid bestaat over wat Nh uiteindelijk betekent en helder en begrijpelijk is omschreven, zullen er altijd mensen zijn "die er in trappen". Dat is niet alleen zo in deze tak van de paardensport maar tref je evenzo aan in de wereld van de alternatieve genezers, waarzeggers en sektes. Daar ontkom je niet aan. Openheid van zaken is dan de beste optie. Je ziet wat er met K.Hempfling aan de hand is. Als je op www. NHbeginthier.nl op zijn naam klikt krijg je een lege dop. Maar aanhangers zal hij waarschijnlijk door zijn in het verleden gerealiseerde prestaties, altijd wel houden. En dat er nu van alles geroepen wordt en men in Duitsland een anti-groepering heeft opgericht, bewijst natuurlijk nog niets. Ok, waar rook is......Het is natuurlijk wel zo, dat als je de volgelingen een bepaalde klederdracht oplegt, bezittingen in beslag neemt, jezelf Sjamaan noemt enz. je op dat grasmaaiertje kunt wachten dat al een hele tijd in de aanslag stond.

Botervlieg

Berichten: 9130
Geregistreerd: 20-04-03
Woonplaats: adoptie-Ian woont bij www.aap.nl !

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 08:38

In de Bokt-historie duikt de naam Ton Ogink op als (omstreden) paardenfluisteraar.
Dat zou (tot vorig jaar) iemand zijn die in ieder geval niet voor het geld gaat.
En naar eigen zeggen de 'wereldkampioenschappen paardenfluisteren'
gewonnen heeft...

Is ie 'uit' of heeft iemand een update over deze man?

prompter

Berichten: 11201
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:32

Ik heb al tijden niets over de beste man gehoord, maar ik heb ook nog steeds niets over die zgn. "wereldkampioenschappen" kunnen vinden Haha!

Ik had daar toch graag eens bij geweest.....

Morrie

Berichten: 22322
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-03 09:55

Citaat:
Excusez, maar ik heb NH-goeroes zowel voor als achter de schermen dingen zien uithalen met paarden waar ik ook echt niet blij van werd, hoor.


ik vooral achter de schermen, dat krijg je als je op allerlei evenementen met je neus vooraan staat Clown . Ik zal geen namen noemen, maar ik heb er ooit één een paard een knal zie verkopen, waar zelfs mijn koudbloed sterretjes van zou hebben gezien, toen ie net de piste uit was......in den Bosch (Paard en Koets)