[AR] Hoe meet je of een wagentje de juiste maten heeft?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

erikwildeman

Hoe meet je of een wagentje de juiste maten heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 01:14

Wij gaan dit weekend bij een marathonwagentje kijken, ik vraag me alleen af hoe je controleert of het bij de pony past? Op welke maten je moet letten?!? ;)

gohya

Re: Hoe meet je of een wagentje de juiste maten heeft?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 10:54

Als het wagentje geschikt is voor een grote C,kleine D [jullie pony] en de bomen zijn de juiste maat die bij het wagentje horen,dan moet dat passen.Een paardenkar past natuurlijk niet voor een C-pony,net als een shetland karretje,dat past ook niet.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:02

Gewicht is heel belangrijk, ik zou als max. iets onder het gewicht van de pony zelf gaan zitten. De hoogte is ook belangrijk, als de bok ong. op schofthoogte van de pony zit is dat prima. Breedte en lengte van het lamoen zou ik ook naar kijken. Soms is het lamoen te lang en te smal; maar je kan het lamoen meestal wel (laten) aanpassen.

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:44

JoyCiej007 schreef:
Gewicht is heel belangrijk, ik zou als max. iets onder het gewicht van de pony zelf gaan zitten.

Denk niet dat bijv. een New Forest of Haflinger van 350-400kg blij wordt van een wagen met een gewicht van 300-350kg.....

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:48

Marathonwagentjes zijn toch meestal van die lichte karretjes?

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 12:56

Ohja, de mijne weegt 160 kg.. maar ik mag toch hopen dat IJsbrand wel wat meer gewicht onder zijn kont heeft (zeg: min. 350kg).

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:02

Divine schreef:
Ohja, de mijne weegt 160 kg.. maar ik mag toch hopen dat IJsbrand wel wat meer gewicht onder zijn kont heeft (zeg: min. 350kg).

600 volgens reglementen ;) ;)

Divine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:04

(had ze even niet bij de hand ;))

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:06

Niet dat ze naast de pc liggen hoor of erop staan

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:06

600kilo? oke maar dat zijn dé wedstrijd wagens.
Een recreatie marathon wagentje weegt natuurlijk stukken minder.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:07

Dus jij gaat met een wagentje van 150kg achter een groot paard de bossen in..
Succes ermee

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:08

Wie ikke?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:09

Ja jij antwoord toch dat ze lichter zijn

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:11

"Divine"zegt toch: Ohja, de mijne weegt 160 kg..
Dan zijn er toch lichtere?
En TS zoekt een marathonwagentje waar een C-pony voor moet,dan hoef je er toch geen van 600 kilo te hebben?

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:13

gohya schreef:
Marathonwagentjes zijn toch meestal van die lichte karretjes?

Weet je wel wat je zelf geschreven hebt, hier antwoorden wij op

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 13:16

Divine schreef:
JoyCiej007 schreef:
Gewicht is heel belangrijk, ik zou als max. iets onder het gewicht van de pony zelf gaan zitten.

Denk niet dat bijv. een New Forest of Haflinger van 350-400kg blij wordt van een wagen met een gewicht van 300-350kg.....

Ja oké, daar heb je wel gelijk in, had het misschien wat anders moeten verwoorden.....
maar er van uit gaande dat ze op zware ondergrond max. tot 1x hun eigen gewicht kunnen trekken, zou ik zowiezo niet over het eigen gewicht gaan van de pony. Tel daar groom + menner bij op.
Al is een té lichte wagen ook niet echt fijn natuurlijk.....

Mijn nieuwe marathonwagen weegt voor enkelspan zo'n 120-130 kg. en voor 2span zo'n 150-160 kg.
Heb daar een shet van ong. 1.03m. stokmaat voorstaan, die zal denk ik zo rond de 250 kg. wegen.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 14:00

Is helemaal verschillend per wagen.
Ik heb een wijkmans wagen, schat die toch in op zo'n 250 kg.
Pony is een new-forest D-pony, en heeft absoluut geen problemen met het gewicht van de wagen.
Denk dat je bij een sgw wel nadeel hebt tegenover een zelfde combi met een wagen met een gewicht van zeg maar 160 kg.

Maar marathonwagens onderling verschillen erg van gewicht.
De moderne modellen als de leica en ergonomic zijn lekker licht van gewicht.

Denk dat de maat ook belangrijk is, de wagen moet niet te hoog worden qua bokhoogte, niet hoger dan de schofthoogte van je paardje, en de spoorbreedte is iets wat ik zelf op minimaal wel 125 een must vind, maar er worden er nog genoeg aangeboden die maar 115 breed zijn.

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-11 15:41

Dusss......
Bij een pony van ca. 1.40 zou de bokhoogte ook 1.40 moeten zijn. En tuurlijk let je op gewicht, dat had ikzelf ook wel bedacht. Ook let je op of het lekker licht loopt, een karretje van 200 kilo dat zwaar loopt is harder werken dan een kar van 350 kilo dat licht loopt. En uiteraard lijkt het mij ook dat een bijpassend lamoen ook bij de bijbehorende ponymaat past.

Biancacoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 16:32

Marjo2009 schreef:
Denk dat de maat ook belangrijk is, de wagen moet niet te hoog worden qua bokhoogte, niet hoger dan de schofthoogte van je paardje, .

Dit moet zijn maximaal de schofthoogte van je paardje........ :o
Mijn paardje is 136, en mijn wagen is 120 bokhoogte (bovenkant kussen) ( zie profiel voor foto's)
Had voor mij nog iets lager mogen zijn, maar dat vind je niet snel bij 2e hands wagens.

Zo zit je op prima in verhouding, en zit je nooit hoger dan de spoorbreedte, dit ivm stabiliteit.
Ik vind het een eng idee als je bokhoogte hoger is dan de spoorbreedte......

Lamoen moet idd op de juiste lengte zijn voor een pony, daar is een reken-trucje voor ( die ik niet weet, heeft iets met schofthoogte te maken en dan min ........... en plus............)

Mijn lamoen is 155 vanaf de zweng tot aan het lichtoog, had nog iets korter mogen zijn, staat nog wat ver van de wagen af.

Verder.....hoe groter de wielen, hoe lager de rolweerstand, dus des te lichter rolt het .

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-11 18:11

erikwildeman schreef:
Dusss......
Bij een pony van ca. 1.40 zou de bokhoogte ook 1.40 moeten zijn. En tuurlijk let je op gewicht, dat had ikzelf ook wel bedacht. Ook let je op of het lekker licht loopt, een karretje van 200 kilo dat zwaar loopt is harder werken dan een kar van 350 kilo dat licht loopt. En uiteraard lijkt het mij ook dat een bijpassend lamoen ook bij de bijbehorende ponymaat past.

Voor wat betreft het lamoen; daar kan je je nog wel eens op verkijken..... veel 2dehans recreatiewagentjes (bijv. op MP) bedoeld voor bijv. een shet/A/B pony hebben er soms een lamoen bij zitten waar je qua lengte wel een paard tussen kan zetten, en wat qua breedte weer verschrikkelijk smal is... En dan is het een klein ponywagentje met het lamoen wat er bij hoort....
voorbeeldje:
Afbeelding

Veel mensen denken dan; 'lamoen hoort bij de wagen, dus zal ook wel de goede maat zijn'. Maar als je er dan een pony voor zet die er voor zou horen, past hij vanachter nauwelijks tussen het lamoen, geen ruimte om zijn achterhand te keren, moet heel ver in de strengen staan en dan nog prikt het lamoen in de hals bij wendingen e.d.
Nou is dat niet zo'n probleem, een lamoen is vaak wel aan te passen (inkorten, stophaken + broekogen verplaatsen en uitbuigen), maar helaas is het niet altijd zo dat het lamoen wat bij een wagen zit ook echt geschikt is voor de pony die er eigenlijk voor zou moeten...

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 17:59

ik ben toch erg blij met onze recreatie marathon wagen van 125kg met rem
ik heb er een pony van 128/130cm voor staan en ook rijden we er nu 2 span mee met 2 pony's van die schoft hoogte.
ik zou ook geen zwaardere wagen willen hebben,we hebben hier nog al veel bergen.dit is een fijne kar die de pony's ook trekken als we ritten van 25km maken.

dus als je een wagen koopt kijk dan ook naar de omgeving waar je woont en selecteerd daar ook het gewicht van de kar op

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 19:52

om even door te gaan op bokhoogte, dat moet afstemmen op jou niet op de schofthoogte van je paard/pony! Het is belangrijk als je zit dat je beide voeten neer kan zetten om grip te houden, en eventueel zeker goed bij de rem kan. Ik zit hoger dan mijn ponys maar dat maakt niet veel uit (alleen voor het mooie/zicht is het wat minder)

Afbeelding

Het is inderaad dat als je bokhoogte te hoog word dat je sneller om kan klappen zie wat marjoo2009 schreef -->
Citaat:
Zo zit je op prima in verhouding, en zit je nooit hoger dan de spoorbreedte, dit ivm stabiliteit.
Ik vind het een eng idee als je bokhoogte hoger is dan de spoorbreedte......

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-11 20:57

Dat bokhoogte alleen voor het zitcomfort van de menner van belang is, ben ik niet helemaal met je eens; een echt te lage wagen achter een grotere pony of paard is voor de menner niet fijn idd ook vanwege zithouding, maar dan mis je ook een stukje overzicht. Daarbij lopen de leidsels dan vanaf de mond van het paard ineens een stuk naar beneden; paard heeft leidsels constant over z'n kont hangen en voor het contact werkt dat ook niet fijn.
Persoonlijk zit ik ook altijd liever ietsje hoger, maar dan meer zodat ik ook goed zicht heb op hoe de pony loopt; zat eerder veel lager er achter en moest dan zelf helemaal scheef gaan hangen om te kunnen zien bij bijv. dressuurtraining of m'n pony wel correct in de juiste stelling en buiging liep.... Ook voor in het verkeer heb ik het idee dat je dan wat beter overzicht hebt.

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-11 10:31

Joyce daar geef ik je zeker gelijk in, daar had ik eerlijk gezegt nog niet over naagedacht, ik denk dat als we het verhaaltje samenvoegen dat dat aardig klopt haha.

het mooiste is dus dat je stevig kan zitten maar ook goed overzicht heb over je paard maar niet te hoog of te laag... eerlijk als je de marathonwagen leuk vind vraag of je hem een weekje op proef mag nemen, zo kan je het beste zien of het past ;)

erikwildeman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-11 20:23

dankjewel voor de info. We gaan opzoek.....