[NH] Hoe krijg ik respect van mijn paard.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 16:57

Paarden die half blind zijn kunnen heel erg veel hoor. Ik heb een verzorgpaard gehad die half blind was (is helaas ingeslapen) die heeft m2 met winstpunten gelopen, hoger dan 1 meter gesprongen en was ook verkeersmak. Dus dat kan heel goed. Zo'n paard heeft alleen heel veel vertrouwen in zijn begeleider nodig. Maar dat duurt altijd een tijdje.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 16:59

Citaat:
Je paard is gewoon nog ongemanierd Irre .


Dat is absoluut waar en dat kan ook niet anders na 5 jaar wei.
[/quote]

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 17:00

Half blinde paarden kunnen inderdaad veel. Daarom vond ik het ook zo sneu dat ie als het ware afgeschreven was.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:16

BenI schreef:
Tip, als hij bijt, bijt hem dan gelijk terug in zijn oor (en niet zachtjes) het werkt echt, en is niet zielig, zo straffen de paarden elkaar namelijk ook.



bijten kan je beter niet doen, wat er wel van klopt is dat je als het paard je bewust pijn doet je direct moet straffen.
hoe hangt van de situatie af, een flinke schok kan goed zijn, maar wegjagen (uit jullie tweemans kudde) dat werkt ook super.


Wees duidelijk wat je van je paard wil, en beloon hem/haar evenveel als dat je straft.
bij alleen maar belonen werkt belonen op een gegeven moment niet meer, ook bij alleen straffen is het effeckt snel weg

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 19:18

Juist ja.. dus ik ben een onderdeel van een kudde. Als Rinus mij dus bijt dan moet ik hem wegjagen. Hoe doe je dat bij een paard wat zich niet weg laat jagen?

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:21

jah dat moet dan aan jou liggen. ben je overtuigend genoeg? waarschijnlijk niet. als je door loopt naar de plek waar je paard staat/loopt maar dus door loopt je zelf goed groot houden, het paard recht in de ogen kijken, desnoods een stuk touw (als verlenging van je lichaam) omhoog gooien of in de richting van het paard.
bij het op m af lopen niet je tempo of pas verlagen, nee liever nog harder gaan, en ervan uit gaan dat hij/zij wel aan de kant gaat, doet ie dat niet loop je tegen je paard aan en duw je m weg.
Zo leerd hij/zij t snel genoeg

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 19:27

Daar loopt ie dus echt niet voor weg. Hij zou evt weg lopen voor me als ik er een zweep bijpak.. maar goed die heb ik niet altijd bij de hand. Dus als hij me in mijn oor bijt moet ik dan eerst weg gaan, mijn zweep pakken en hem vervolgens wegjagen... Dat slaat natuurlijk ook nergens meer op dan.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 19:31

Overigens bijt Rinus zelden hoor. Als hij bijt is dat meer knabbelen en heeft ie weleens een velletje te pakken. Qua karakter zit er niks kwaads in Rinus. Hij zou me nooit bewust pijn doen. Hij is alleen erg onvoorzichtig en kleeft graag. Dwz hij staat liever tegen me aan dan van me af. Hij heeft gewoon nog niet geleerd om stil te staan, vast te staan, afstand te houden en dergelijke. Hij is heel lief voor me maar laat zich erg moeilijk bestraffen. Hij heeft als het ware overal schijt aan. Op die manier is het voor mij gewoon moeilijk om respect te krijgen.

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-03 19:32

neej dan ben je idd veelste laat. in dit geval geef je m dus een flinke schop of tik waar je m kan raken.
daarna ga je m pas echt wegsturen, loop bijvoorbeeld naar een halve bak toe en ga dominantie spelletjes doen, en daarna los werken. Dit is niet direct meer als straf op te vatten maar als iets dat de verhoudeingen (opnieuw) duidelijk kan maken. het is de eerst stap van de trainings methode van mij http://www.natuurlijkruiterschap.nl

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-03 19:36

Ik ken de site ja maar er staat niets op uitgelegd. Wat zijn dan dominantiespelletjes? En loswerken?
Mijn excuses maar dat zijn gewoon dingen die ik niet ken.

jeanneke

Berichten: 596
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Halle (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 11:51

Wanneer ik paardjes bij me krijg om zadelmak of "handmak" te maken, dan begin ik altijd met 1 zaak:
* zet het paard in de bak (mag wel niet te groot zijn, zet anders een stukje af)
* neem een touw in je hand
* drijf het paard vooruit (stap, draf, galop, maakt ni uit)
* je gaat telkens het paard stopt naar hem toe en drijft hem vooruit met een tik van de touw op zijn kont
* na een tijdje gaat het paard zich met zijn hoofd naar jou toe draaien
* niet tevreden zijn op dit niveau, verder drijven
* een paar minuten later gaat het paard zich terug naar jou toedraaien en zelfs enkele passen in jouw richting zetten tot op ongeveer 1m van jou, met een zeer geïnteresseerde blik
* indien hij zelf helemaal tot bij jou is gekomen: UITBUNDIG BELONEN

Niet stoppen met drijven eer hij tot bij jou is gekomen, meestal staan ze op dit punt ook hun lippen te likken.

Bij het ene paard duurt het 5min eer hij zich "overgeeft", bij het andere kan dit 45min of langer duren, denk erom niet eerder stoppen!!

Als je een kudde paarden bekijkt, ga je zien dat de leider zijn kudde ook voortdrijft. Indien jij je paard voortdrijft en hij jou gaat zien als zijn leider, dan heeft hij respect EN vertrouwen.

Pas als ik dit bereikt heb ga ik verder met het leren van de paarden.

Hetzelfde principe voor in de box wanneer hij zijn kont naar je toedraait. drijf hem in zijn box vooruit (wel oppassen voor eventueel een trap!), tot hij zijn hoofd naar je draait en zegt, ok jij bent de baas doe mijn halster maar om.

Hetzelfde principe wanneer je een paard niet meer kan pakken in de bak of in de weide: vooruitdrijven, op de duur komt hij zo naar je toe. Indien het een weide van 2ha is, ga je wel een goede conditie moeten hebben om je paard bij te blijven Haha!

Dit principe kom je bij natural horsemanship tegen.

groetjes Janna OK dan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 12:39

En de pest is dat als je dit zonder van toeten of blazen te weten gaat doen, je je paard gruwelijk angst aan kunt jagen en de relatie met je paard echt grondig kunt verkl*ten......

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 15:51

Wellicht kan ik het dat soort dingen doen met iemand die er bekend mee is.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 15:57

em dat het ook nog redelijk gevaarlijk kan zijn als je zelf niet zo sterk in je schoenen staat. En dat het niet veel nut heeft als je daarna niet de manier van aanpak verandert. ik zou als ik jou was wat emiel voest of parelli oefeningen doen, dat gaat allemaal veel langzamer zodat je zelf wat meer feel en doortastendheid ontwikkeld.

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 16:00

Ik ken geen emiel voest of parelli oefeningen. Ik heb niet een of andere pil thuis liggen en momenteel ook niet het geld om er een te kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 16:58

Als je iets uit de biep wilt lenen, kan ik je "Het paard als partner" aanraden. Heldere visie op de 'belangrijkste' NH-stromingen op het moment.
Grijp je niet te stug vast aan 1 methode, lees het, voeg wat je kunt gebruiken toe aan alles wat je al weet, en maak daar een lekker mixje van wat jou en je paard goed past. Dan kom je d'r echt wel.

(maar toch nogmaals een waarschuwing: kijk uit met proberen tot een join-up (Monty Roberts) te komen, je kunt er ook een hoop mee verpesten)

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 17:09

De bieb...jeetje.. daar ben ik in geen jaren meer binnen geweest! Eigenlijk om de simpele reden dat ik alles vergat terug te brengen eni de boetes hoger werden dan de nieuwprijs van de boeken!
Als ik nou vanavond mijn auto verkoop zal ik gewoon eens wat boeken aanschaffen. Iemand intersee in een renault 19? Knipoog

fruitdruifje

Berichten: 48
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: goeree overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:38

OK dan! kan je niet iemand zoeken die je wil helpen?????ik bedoel,na 1.5 jaar rijervaring en dan gelijk een paard die pubert en niet opgevoed is.begrijp mij niet verkeerd,ik had ook nooit de kans voor lessen,alles zelf aangeleert op verzorgpaarden,darom heb ik een manegepaard van 6 jaar gekocht.maar ik rij en verzorg al bijna 20 jaar.het lijkt mij dat jij na 1.5 jaar rijden misschien sommige dingen uit onwetenheid fout doet.zijn er geen mensen op stal bij jou die jou en je paard ff in de gaten houden als jullie bezig zijn????
veel success,het komt wel goed Clown

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 18:52

Denk dat fruitdruifje de beste oplossing heeft. Ik zou ook een betere begeleiding aanraden. Het is idd niet echt verstandig om alleen aan te blijven modderen. Zoek een goede instrukteur en vraag je stalhouder of hij je met de dagelijkse gang van zaken wil bemoeien. Ik denk dat je het ook niet al te zielig moet vinden als hij hier of daar een knal voor zn flikker krijgt.

Ode

Berichten: 1537
Geregistreerd: 23-06-03
Woonplaats: velsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:07

Irre schreef:
De enige keer dat ik een keer bij een paard in het oor gebeten heb was toen deze zijn bit beetpakte en er vreselijk vandoor ging en met geen mogelijkheid terug te krijgen was. Toen heb ik hem inderdaad onder een enorme spurt gapo in zijn oor gebeten. Hielp wel. Anders was ie wellicht onder een auto gelopen.

Nee.. ik ben voorover gaan zitten (balanceer balanceer) en heb hem zo in zijn oor gebeten. Wanhoopsactie


Geloof mij, voor ik in een oor bijt heb ik echt al met mijn hele geicht, zo niet meer, aan de teugels gehangen. Man wat had ik een spierpijn daarna! Beest had echter bit vast en een bek van staal of zo. En als er dan een drukke weg nadert ga je toch echt even wat anders proberen.. Pff...
[img]
http://www.huikeshoven.net/gallery-irma ... .jpg[/img] Dit was de boosdoener!


GEWELDIG wat een humor hahahaha

klaasfeuth
Berichten: 590
Geregistreerd: 22-06-03
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 19:22

Irre schreef:
Ik ken de site ja maar er staat niets op uitgelegd. Wat zijn dan dominantiespelletjes? En loswerken?
Mijn excuses maar dat zijn gewoon dingen die ik niet ken.


bedankt voor de tip ik zal daar snel meer uiteg over geven op die site...

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 20:50

Ik hoor het graag wanneer het op je site staat hoor! Hou je me op de hoogte?
Ik heb hulp van de mensen op stal en heb ook priveles en een bijrijdster genomen die al tig jaar ervaring heeft. Iedereen helpt me een beetje en ik kom er ook echt wel. Maar alle hulp is welkom dus ook jullie hulp! Bedankt voor alle tips mensen!

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 20:56

Irre schreef:
Ik hoor het graag wanneer het op je site staat hoor! Hou je me op de hoogte?
Ik heb hulp van de mensen op stal en heb ook priveles en een bijrijdster genomen die al tig jaar ervaring heeft. Iedereen helpt me een beetje en ik kom er ook echt wel. Maar alle hulp is welkom dus ook jullie hulp! Bedankt voor alle tips mensen!


Geweldige attitude, echt petje af! Jij komt er idd wel .... Haha! Haha!

Irre

Berichten: 2153
Geregistreerd: 02-07-03
Woonplaats: Kaatsheuvel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-03 21:15

Thx Lachen Zolang ik dat zelf ook geloof is er niets aan de hand denk ik. Ja ik heb een puberend paard en ja hij is onopgevoed en nee ik heb geen jarenlange ervaring. SO WHAT? Het is mijn beestje en het is naast mijn vriend en zijn kindjes het beste wat me ooit is overkomen. En weet je? Dat koppige van hem kan ik nog wel waarderen ook Knipoog Zolang ik mezelf nog niet te goed voel om hulp te vragen is er weinig aan de hand denk ik.

lieffie2000
Berichten: 3
Geregistreerd: 07-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-03 23:26

je kunt natuurlijk hulp vragen aan iemand die er verstand van heeft Bloos en bij die pers. in training gaan als je voor het eerst een eigen paardje hebt ben je vaak onzeker en voorzichtig..
maar dat geeft niets we zijn niet allemaal meteen een anky van grunsven !
mijn paardje is nu 2 maanden zadelmak gemaakt bij een nh stal en het gaat erg goed maar dit is voor mij ookal me 2 de paardje... Knipoog
mijn eerste paardje hebben we af moeten geven Huilen helaas.....
misschien kun je dus in de buurt kijken voor iemand die je kan leren met je paard om te gaan en hem vooral niet gaan SLAAN !!!!!!!! Verward
suc-6 !